Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisoikeus ärsyttää

Vierailija
23.12.2014 |

On asuttu puolitoistavuotta asossa. Panttimaksu, joka tähän piti sijoittaa, on vähän vaille 30 000. Sain laskelman siitä, mitä saisimme, jos lähdemme: 200 euroa päälle sen, mitä laitoimme. Mistä saisi itse lainaa näillä ehdoilla?

Joo joo joo: asossa voi saada sellaisen asunnon, jota ei muuten saisi, mutta huijausta tämä on silti. Miksi valtio tukee tällaista systeemiä, jolla vain pidetään köyhät köyhinä?

Entä miten suuri osa asoista on oikeasti vain vuokralla, kun aso-asukkaita ei saada? Onko reilua, että toiset maksavat saman verran vuokraa, kuin pantin maksaneet vastiketta???

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa on oikeasti pks järkeä, jollei ole varaa ostaa asuntoa. Itse olen asunut asossa kahdesti. 90-luvun laman aikaan, kun asuntolainojen saanti oli tosi vaikeaa ja 2004 alkaen kun yh-äidin oli vaikea yksin riittävän suurta lainaa.

esim muutin vuokra-asunnosta asoon. Vuokra oli 200 euroa enemmän kuin ason vastike.

Ja riippuu suhdanteesta kuinka paljon rahaa asosta saa takaisin. Kahden vuoden asumisella tipahti viimeksi kolmisen tonnia.

Vierailija
22/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon eroja asumisoikeusrakennuttajissa, yksityisellä puolella asukkaita rahastetaan enemmän, koska kyseessä on puhdas bisnes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:46"]

Asossa on oikeasti pks järkeä, jollei ole varaa ostaa asuntoa. Itse olen asunut asossa kahdesti. 90-luvun laman aikaan, kun asuntolainojen saanti oli tosi vaikeaa ja 2004 alkaen kun yh-äidin oli vaikea yksin riittävän suurta lainaa. esim muutin vuokra-asunnosta asoon. Vuokra oli 200 euroa enemmän kuin ason vastike. Ja riippuu suhdanteesta kuinka paljon rahaa asosta saa takaisin. Kahden vuoden asumisella tipahti viimeksi kolmisen tonnia.

[/quote]

Miten ihmeessä, eihän rakennuskustannusindeksi ole ollut negatiivinen missään vaiheessa. Se on ainoa "suhdanne" joka jälleenmyyntihintaan vaikuttaa. Tietysti, jos olet joutunut maksamaan sellaisia asuntoon edellisen asukkaan tekemiä parannuksia, jotka ovat kahdessa vuodessa kuoleentuneet yli 3000 edestä, mutta aika epäuskottavalta tuokin kuulostaa...

Vierailija
24/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:57"]

Asossa on oikeasti pks järkeä, jollei ole varaa ostaa asuntoa. Itse olen asunut asossa kahdesti. 90-luvun laman aikaan, kun asuntolainojen saanti oli tosi vaikeaa ja 2004 alkaen kun yh-äidin oli vaikea yksin riittävän suurta lainaa. esim muutin vuokra-asunnosta asoon. Vuokra oli 200 euroa enemmän kuin ason vastike. Ja riippuu suhdanteesta kuinka paljon rahaa asosta saa takaisin. Kahden vuoden asumisella tipahti viimeksi kolmisen tonnia.

[/quote]

Miten ihmeessä, eihän rakennuskustannusindeksi ole ollut negatiivinen missään vaiheessa. Se on ainoa "suhdanne" joka jälleenmyyntihintaan vaikuttaa. Tietysti, jos olet joutunut maksamaan sellaisia asuntoon edellisen asukkaan tekemiä parannuksia, jotka ovat kahdessa vuodessa kuoleentuneet yli 3000 edestä, mutta aika epäuskottavalta tuokin kuulostaa...

[/quote]

Paitsi tietysti, jos omalla toiminnallaan on aiheuttanut jotain sellaista korjaustarvetta, johon on 3000 mennyt.

Vierailija
25/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tyytyväinen Aso asuja. Tuli just 13v täyteen, enkä todellakaan halua Suomessa asua missään muualla. Olemme myös vuokranneet tämän ja asneet cälillä ulkomalla ja haaveenamme onkin,että pääsemme vielä täältä pois. Emmetosiaan halua omistaa mitään Suomessa ja jäädä sitten väkisin johonkin asuntoloukkuun kun emme pääsekään eroon halutessamme. Asumme pääkaupunkiseudulla erttäin hyvällä ja rauhallisella alueella ja vastike on tonnin, koko on 100 neliötä. Jos nyt muuttaismme saisimme noin 10 000€ voittoa se riittäisi meille vallan hyvin. Kukineläköön omala tavallaan ja tämä meille täydellinen. 

Vierailija
26/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:35"]

On asuttu puolitoistavuotta asossa. Panttimaksu, joka tähän piti sijoittaa, on vähän vaille 30 000. Sain laskelman siitä, mitä saisimme, jos lähdemme: 200 euroa päälle sen, mitä laitoimme. Mistä saisi itse lainaa näillä ehdoilla?

[/quote]

Olkaa onnellisia, että saatte omanne täydestä arvosta takaisin ja vielä jotain päällekin näinä aikoina. Ostin asunnon vajaat pari vuotta sitten, nyt tässä talossa ovat vastaavien hinnat pudonneet ainakin 5% silloisesta tasosta eli minullakin on tullut laskennallista tappiota yli kymppitonni...

Vierailija
27/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen miehen kanssa hankkimassa asoa. Muutimme uuteen kaupunkiin ja jossain kohtaa ostamme ihan oman asunnon. Nyt on aikomus ensin ottaa laina asoon ja tutustua uuteen kaupunkiin. Kun sitten olemme maksaneet lainan pois, ostamme oman ja tiedämme mistä päin kannattaa ostaa. Eli alkupääomaa löytyy ja asunnosta pääsee eroon ilman huolia ostajista.

Vierailija
28/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kallista on kuin asua vuokralla mutta asunnon saa valita ja jää edes vähän pesämunaa lapsille. Meilläkin vuokra tai vastike nousee joka vuosi ja  kallista tämä on. Ei saada omaa, kun takaajia ei ole.

Vierailija
29/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:57"]

[/quote]

[/quote]

Paitsi tietysti, jos omalla toiminnallaan on aiheuttanut jotain sellaista korjaustarvetta, johon on 3000 mennyt.
[/quote]
varmaan tipahti tilille + 3000

Vierailija
30/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 12:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän tässä nyt puhuttu käteen tipahtamisesta, eli tuotosta ;)

Vierailija
31/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saa pankista asumisoikeusasuntoa itseään vastaan. Meillekin myönnettiin (lainanhakuhetkellä opiskelija + työtön) ja saatiin se maksettua parissa vuodessa takaisin. Se takaisinmaksutahti tietysti vaatii taloudellista silmää...

Meillä on muuten vuokra laskenut kolmessa vuodessa 10%, asunto on Helsingissä (ei idässä eikä pohjoisessa) enkä ole kuullutkaan edullisemmasta asumismuodosta täällä päin. En valita, varsinkin kun kaupungilta ei ikinä tarjottu vuosien jonotuksen aikana yhtään mitään vaikka asunnottomanakin haettiin.

Vaikea sanoin kuvailla mikä taakka putosi sydämeltä kun päästiin pois kauhean yksityisen vuokranantajan armoilta.

Vierailija
32/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:39"]

Itse harkitsin asoa aikanaan, mutta totesin heti ehdot nähtyäni, että ei mitään tolkkua koko systeemissä. Ostin sellaisen ensiasunnon vapailta markkinoilta, johon lainan sain, ja olen ollut tyytyväinen. Nykyään asunto on jo vuokrattuna ja saan mukavaa tuottoa siitä.

Olen aina ihmetellyt, mikä idea tuossa aso-systeemissä on.

[/quote]

Sinä oletkin saanut asuntolainan. Asossa on juuri se idea, että ne ketkä eivät lainaa saa esim. takaajien puuttumisen vuoksi, niin voivat asua edes hiukan paremmin kuin vuokrataloissa. Koska kyllä noista asoista puuttuu ne rapajuopot ja somalit ym. vuokratalojen "ilopillerit".

Vierailija
33/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun mielestä 3kk irtisanomisaika on pitkä, niin miettikääpä nyt hetki. Jos olisi myymässä omistusasuntoa, niin sitähän pitää myydä ihan just niin kauan kuin löytyy ostaja. Saattaa hyvin vierähtää kuukausia ja eroon et pääse ennenkuin kaupat on tehty. Vuokralla taas on hankalaa löytää uutta asuntoa, jos on yhtään mitään vaatimuksi/rajoitteita (esim.vuokran määrä). Olen aina joutunut etsimään uutta asuntoa vähintään 2kk, joskus yli vuoden. Irtisanomisaikahan on sinänsä lyhyt eli 1kk (yleensä), mutta kuka irtisanoo jos ei ole uutta tiedossa.

Vierailija
34/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään pidä paikkaansa, että myymättömiä asuntoja vuokrattaisiin vastikkeen hinnalla. Kyllä vuokra on suurempi, kuin mitä vastike silloin, kun ostetaan asumisoikeus.

Vierailija
35/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juum nro 34 on ihan oikeassa, kyllä se myymättömän asumisoikeusasunnon vuokra on suurempi kuin se vastike..Ihan ok oli asua asumisoikeusasunnossa. En näe siinä mitään huonoa, kätevä systeemi.

Vierailija
37/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aso-asunto oli ihanteellinen.

-Alkumaksun sai säästettyä helposti, ei tarvinnut ottaa euroakaan lainaa. Tuon summan saa takaisin poismuuttaessa (+päälle rakennusindeksikorotus) eli siinä mielessä turvallinen "sijoitus". Kaikki eivät pelkää lainaa, emme mekään pelkää, mutta emme vaan halua elää velaksi.

-Asossa tietää ettei tarvitse muuttaa pois, aiemmin kävi kaksi kertaa niin etä vuokra-asunto meni alta, on stressaavaa alkaa etsiä uutta asuntoa vaikka siihen se 6kk aikaa olisikin.

-Asossa ei asu pahimpia tapauksia, esim. juopot, narkit jne. koska alkumaksu karsii pahimmat törttöilijät pois.

-Asoa saa laittaa suht vapaasti mieluisakseen, mikä on kiva juttu. Moni myös panostaa aso-kotiin edemmän (vert. vuokra-asunto) koska jo ajatuksen on asua vuosien ajan asunnossa, ei esim. uudelle tapetille tmv. tule paljoa hintaa jos laskee siitä saatavaa iloa ja suhteuttaa sen esim. siihen että katselee sitä 10 vuotta seinässä. Vuokra-asunnossa on aina se riski että pitääkin muuttaa pois, jos ylipäätään saa tehdä asuntoon muutoksia.

-Aso-asuntoja on (kuten omistus- ja vuokra-asuntojakin) erilaisia. ihan samalla tavalla asunnon sijainti ja muut seikat (esim. kunto, rakennusvuosi, pohjaratkaisu jne.) vaikuttavat siihen miten haluttuja ko. asunnot ovat. Kaupungissa jossa minä asun on tiettyjä aso-taloja joihin en kuuna päivänä muuttaisi, ja niissä aika paljon tuntuu vapaita asuntoja aina olevankin. Sitten taas on tiettyjä taloja joista vapautuu harvoin asuntoja ja ne menevät välittömästi.

-Pidän myös sitä hyvänä asiana, että aso joustaa hyvin eri elämäntilanteissa, helppo muuttaa pienemmästä isompaan tai toisin päin kun elämäntilanne muuttuu. Kun on aina valmiina se jonotusnumero, niin on hyvissä asemissa mieluisan asunnon saamisen kanssa. Tällä hetkellä (tuttujen puheista päätellen) asuntojen myyminen on aika jumissa, pitkät myyntiajat jne. asossa on se hyvä puoli ettei tuosta tarvitse välittää.

-Kuukausimaksu on aina pienempi mitä vastaavassa vuokra-asunnossa. Meillä on se on aika korkea, voisi olla vähemmänkin, mutta toisaalta kaikkea ei voi laskea rahassa. Tarkoitan sitä, että joku ostaa auton vaikka se tulee kalliimmaksi mitä julkisilla kulkeminen Oman Mukavuuden tähden, samalla tavalla kai sitä voi asumisestaankin ajatella, että mielummin maksaa vähän "turhasta" (vert. omistusasunto) jos saa ratkaisulla väljyyttä omaan talouteensa ja saa elää stressivapaata elämää ilman isoa asuntolainaa. Isoissa kaupungeissa asunnot maksavat enemmän, ei tälläisessä mitään järkeä ole jos asuu paikassa jossa saa ison asunnon "kymppitonnilla".

Vierailija
38/41 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 12:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän tässä nyt puhuttu käteen tipahtamisesta, eli tuotosta ;)

[/quote]

Ok, ymmärsin väärin että kahden vuoden asumisella käteen jäävä osuus tipahti. Mutta ei taida kovin paljoa olla asumisoikeusasuntoja, joissa asumisoikeusmaksu olisi sadan tonnin luokkaa... (joista tuollainen indeksikorotus olisi kahdessa vuodessa mahdollinen).

Vierailija
39/41 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/koti/art-2000005967309.html

Kyllä on persèèstä tämä järjestelmä!

Vierailija
40/41 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua edullisessa vuokrakämpässä ja samalla säästää omaan. En ole ikinä tajunnut ason ideaa: maksa henkilöauton verran panttirahaa ja sitten asuessasi maksat siitä saman verran tai jopa enemmän mitä jos olisit ko. asunnossa vuokralla. OK saat sen pantin hyvällä mäihällä korotettuna takaisin mutta ei tuo oikeasti kannata. Käyttäkää tuo pantti oman asunnon hankintaan tai laittakaa vaikka rahastoihin poikimaan.