Siis kenen mielestä teitittely voi olla mukavaa?
Itse tietenkin tajuan sen, että en ole kaksikymmentä, mutta käytän aika paljon vaivaa sen eteen, että olisin kumminkin mahdollisimman nuoren näköinen. Kun joku tulee teitittelemään niin ei se saa oloani tuntumaan arvokkaaksi, vaan vanhaksi. Varsinkin kun en nyt kulje mitkään arvokkaat vaatteet päällä, että sen muun olemisen perusteella tuskin kukaan arvokkaaksi luulee, vaan nimenomaan naaman valumisen :(
Kommentit (101)
Asun Englannissa ja vaikka täällä ei varsinaisesti teititellä on se minusta jotenkin äärimmäisen söpöä kun täällä puhutellaan vieraita sir/madam.
Vierailija kirjoitti:
„Oletteko jo huomanneet...“ tai „ Jos vielä ette ole nähneet...“ tai „Mitä mieltä olette olleet...“
Tämä lainaustapa ei kyllä ole suomea.
Sitähän minä juuri sanoinkin! Että ei osata ”oletteko huomannut” j.n.e.
!!!
Vieraiden ihmisten teitittely on kohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittely ei liity mitenkään ikään. Se on kohteliaisuutta. Kuuluu asiakaspalveluun.
Minusta ei kuulu. Asiakkaita kohdellaan ystävällisesti ja henkilökohtaisesti, mutta vain vanhempien asiakkaiden kohdalla mennään teitittelyyn. Teitittely pitää asiakkaan käden mitan päässä ja mitä isommista rahoista on kysymys niin sitä enemmän tällaisilla asioilla on merkitystä.
Teitittelyssä ei ole kyse iästä eikä rahasta. Miksi ei mene perille? Teitittely on kohteliaisuutta, siis pelkästään kohteliaisuutta ja toisen ihmisen arvostusta ja kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Puhu hetki saksaa, niin huomaat, että suomenkieli on tässä asiassa ihanan rentoutunutta!
Näin voi luulla se, joka ei osaa kunnolla saksaa. Tottakai oma äidinkieli on helpompaa kuin opittu vieras kieli. Minulla on kaksi äidinkieltä joista suomi on kyllä se jäykempi ja juntimpi kieli.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan kiva, jos asiakaspalvelija teitittelee. En vaan tiedä, pitäisikö teititellä takaisin?
Onhan se kumma, ettet tiedä. Mikäli joku teitittelee sinua niin tietenkin teitittelet takaisin. Omituista myös, että suomalainen luulee, ettei englannin kielessä teititellä. Amerikkalaiset eivät nimittele presidenttiään tai pääministeriään etunimillä, se on on Mr. president. Suomessa sensijaan koko kansa saulittelee, ei arvosteta edes maan presidenttiä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 37 ja koen epäkohteliaana ja sivistymättömänä jos vaatekaupassa, pankissa tms ei teititellä. Olen tottunut hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Jos menen vaatenkauppaan ja myyjä huikkaa ”moi, mitä sulle saisi olla” niin tekee mieli poistua paikalta. Lääkäri saa sinutella heti koska siinä puhutaan niin henkilökohtaisista asioista että teitittely tuntuu oudon etäiseltä.
Mikäli täysin tuntematon sinuttelee minua, pyydän teitittelemään esim. juuri vaate- ym. kaupoissa. Enpä ole ikinä vielä lääkärilläkkän käynyt joka olisi minua heti ensinäkemällä sinutellut. Kieltäisin, mutta lääkärit joilla olen käynyt ovat näköjään olleet sivistyneitä henkilöitä. Minua saa sinutella vain jos on erityisesti sinunkaupat tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 37 ja koen epäkohteliaana ja sivistymättömänä jos vaatekaupassa, pankissa tms ei teititellä. Olen tottunut hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Jos menen vaatenkauppaan ja myyjä huikkaa ”moi, mitä sulle saisi olla” niin tekee mieli poistua paikalta. Lääkäri saa sinutella heti koska siinä puhutaan niin henkilökohtaisista asioista että teitittely tuntuu oudon etäiseltä.
Mikäli täysin tuntematon sinuttelee minua, pyydän teitittelemään esim. juuri vaate- ym. kaupoissa. Enpä ole ikinä vielä lääkärilläkkän käynyt joka olisi minua heti ensinäkemällä sinutellut. Kieltäisin, mutta lääkärit joilla olen käynyt ovat näköjään olleet sivistyneitä henkilöitä. Minua saa sinutella vain jos on erityisesti sinunkaupat tehty.
Oottepa ihania asiakkaita.
Mä en edelleenkään melkein kuuskymppisenä todellakaan halua että mua teititellään, enkä itse teitittele, se vaan on normaalitilanteissa turhaa pskantärkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on aika kiusallista. Toivoisin, että minua ei teititeltäisi.
Täti 54 v.
Musta oli kiusallista, kun minua selvästi vanhempi nainen komensi lapsiaan, että menkääs reippaasti sen tädin ohi.
N alle 30, ei täti-ihminen vielä.
Ap:lla on huono itsetunto ja hän vaatii ympäristöltä suhtautumista. Hän on hyvin rasittava ihminen.
Teitittely on normaalia kohteliaisuutta.
Monet asiakaspalvelijat eivät eivät tunnu tietävän, mitä eroa on sinuttelulla ja teitittelyllä. Joka toisessa lauseessa teititellään, joka toisessa sinutellaan saman tilanteen aikana. Olen jo ikäihminen ja tuntuu aika omituiselta, jos joku tuntematon selvästi nuorempi asiakaspalvelija sinutella roiskii tyyliin "Mitäs sulle?"
Minulla oli nuorena useita iäkkäitä sukulaisia, joita en kerta kaikkiaan pystynyt sinuttelemaan, koska kunnioitin heitä niin paljon, siitäkin huolimatta, että muut sinuttelivat heitä. Piti yrittää kiertää suora puhuttelu persoonattomalla, esim. "Täällä olisi nyt ruoka valmiina pöydässä." Joitakin opin vähän vanhempana sinuttelemaan, mutta en kaikkia.
Monissa Euroopan maissa teitittely on se normaali puhuttelu, esim. Saksa, Ranska, Venäjä. Minulla oli nuorena opiskelukavereita, jotka kertoivat teitittelevänsä isovanhempiaan. Olen myös kuullut, kuinka aikuinen tytär teititteli äitiään, eikä kyse ollut huonoista väleistä. vaan - taas kerran - kunnioituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassahan ei sinutella ennen kuin tehdään erikseen sinunkaupat.
Roskaa. Asuin jo vuosikymmeniä sitten Saksassa ja sinuttelin kaikkia.
Anteeksi, unohdin tarkentaa, että käytöstavat omaavat ihmiset teitittelevät. Moukkia mahtuu mukaan toki joka maassa.
Teititteletkö vierasta 15v?Et ,teitittet ihmistä jonka katsot olevan vanha, en arvosta pätkääkään sinun tapojasi, ihan sama kuin joka hemmetin kassalle on opetettu, että hyvää päivän jatkoa pitää sanoa, vitut sanon minä kohta 62v sinun käytöstavoillesi.
Instituutioita presidenttiä, pääministeriä jne teititelläön julkisesti vai pitäisikö minun sinutella Sanna Marinia, joka on nuorempi kuin minä?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on huono itsetunto ja hän vaatii ympäristöltä suhtautumista. Hän on hyvin rasittava ihminen.
Teitittely on normaalia kohteliaisuutta.
Jäänne 50-luvulta, eikä sovi tasa-arvoiseen yhteiskuntaan.
Ihan normaalia kohteliaisuutta varsinkin asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on aika kiusallista. Toivoisin, että minua ei teititeltäisi.
Täti 54 v.
Musta oli kiusallista, kun minua selvästi vanhempi nainen komensi lapsiaan, että menkääs reippaasti sen tädin ohi.
N alle 30, ei täti-ihminen vielä.
Aika moni on, jotkut jopa syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vittuilua, vaikka jossain kauppakoulussa niin ilmeisesti opetetaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa........ .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vittuilua, vaikka jossain kauppakoulussa niin ilmeisesti opetetaankin.
Siis minkä ihmeen takia se on vittuilua?
Teitittelen töttömöttöstä ihan vaan kiusallani aina kotona.