Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kenen mielestä teitittely voi olla mukavaa?

Vierailija
20.10.2021 |

Itse tietenkin tajuan sen, että en ole kaksikymmentä, mutta käytän aika paljon vaivaa sen eteen, että olisin kumminkin mahdollisimman nuoren näköinen. Kun joku tulee teitittelemään niin ei se saa oloani tuntumaan arvokkaaksi, vaan vanhaksi. Varsinkin kun en nyt kulje mitkään arvokkaat vaatteet päällä, että sen muun olemisen perusteella tuskin kukaan arvokkaaksi luulee, vaan nimenomaan naaman valumisen :(

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa kaikki teitittelevät toisiaan: engl.You = suom. Te

Vain Jumala sinuttelee ihmisiä: "Thou shalt not steal" "Love thy neighbour"

Titteleiden käyttö ei ole teitittelyä.

Vierailija
82/101 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa nyt kamalaa, jos teititellään. Itseä ei ainakaan häiritse yhtään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei osaa teititellä.

Tietenkään ei osaa! Teitittely ei vaan kuulu suomeen. Tämän asian näkee tässäkin ketjussa aivan heti. Turhantärkeät tyypit höpöttävät teitittelystä ja kohteliaisuudesta. Jos teitittely kuuluisi suomeen, niin mitään propagandaa ei tarvitsisi tehdä.

Vierailija
84/101 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 37 ja koen epäkohteliaana ja sivistymättömänä jos vaatekaupassa, pankissa tms ei teititellä. Olen tottunut hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Jos menen vaatenkauppaan ja myyjä huikkaa ”moi, mitä sulle saisi olla” niin tekee mieli poistua paikalta. Lääkäri saa sinutella heti koska siinä puhutaan niin henkilökohtaisista asioista että teitittely tuntuu oudon etäiseltä.

Mikäli täysin tuntematon sinuttelee minua, pyydän teitittelemään esim. juuri vaate- ym. kaupoissa. Enpä ole ikinä vielä lääkärilläkkän käynyt joka olisi minua heti ensinäkemällä sinutellut. Kieltäisin, mutta lääkärit joilla olen käynyt ovat näköjään olleet sivistyneitä henkilöitä. Minua saa sinutella vain jos on erityisesti sinunkaupat tehty. 

Oottepa ihania asiakkaita. 

Mä en edelleenkään melkein kuuskymppisenä todellakaan halua että mua teititellään, enkä itse teitittele, se vaan on normaalitilanteissa turhaa pskantärkeyttä. 

Onko sulla jotain itsetunto-ongelmia, jos teitittely käy noin tunteisiin ja ajattelet sen olevan jopa paskantärkeyttä. Minua ei ainakaan haittaa mitkään teitittelyt enkä ota niitä itseeni. Saa teitillä, jos haluaa.

Vierailija
85/101 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin kielessäkin teititellään paljon, mutta useimmat meistä eivät tajua sitä, jos miss, mrs tai mr tai esim doctor tms puhuttelu on teitittely.

Tuli kerran käydyksi Lontoossa eräässä musiikkiliikkeessä, jossa asiakaspalvelijana oli sen näköinen kaveri että jos olisi Suomessa tullut kadulla vastaan niin olisin kiertänyt kaukaa, tukka oli lievästi sanottuna vallaton ja asussa oli niittejä + kettinkiä kilokaupalla. Mutta niinpä vain puhutteli kohteliaasti että "Sir" ja asiat luontuivat kerrassaan erinomaisesti.

Vierailija
86/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi vuonna 2008, suoritin harjoittelua sairaalassa ja minulle tuli ohjaajalta, joka oli alle nelikymppinen, huomautus siitä, että minun pitää teititellä potilaita ja ohjaava opettajani oli tästä samaa mieltä.

Siis kuka muka nykyaikana teitittelee terveydenhuollossa?

Sivistyneet ja hienotunteiset ihmiset teitittelevät niin terveydenhuollossa kuin muutoinkin.

Ruotsissa taitaa länsimaissa olla sinuttelu laajimmalle levinnyt. Englannin kielessä taas sinuttelu on jokapäiväisessä kielessä lakannut kokonaan ja monikon toista persoonapronominia käytetään nykyään myös yksikön toista persoonaa tarkoittaen.

Vierailija
87/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua teititellään niin minäkin teitittelen, vaikka toinen olisi nuorikin. En osaa silloin sinutella. Lisäksi teitittelen todella vanhoja ihmisiä, siis yli 70 v. tai riippuu tilanteesta, ehkä nuorempiakin, jos olisin asiakaspalvelija..

Vierailija
88/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on aika kiusallista. Toivoisin, että minua ei teititeltäisi.

Täti 54 v.

Musta oli kiusallista, kun minua selvästi vanhempi nainen komensi lapsiaan, että menkääs reippaasti sen tädin ohi.

N alle 30, ei täti-ihminen vielä.

No kyllä sinä pienille lapsille olet täti. 

Vierailija
89/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnusta se on kohteliasta ja mukavaa.

Vierailija
90/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu, jos minua sinutellaan, enkä myöskään jos minua teititellään. Teitittelen kaikkia, jotka teitittelevät minua. Minusta teitittelyllä pidetään myös ikäänkuin etäisyyttä toiseen ihmiseen.  Asiakaspavelussa yritetään olla kohteliaita eli sen takia teititellään.

Vierailija
91/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään teitittelystä. Minusta se on asiakaspalvelussa hienotunteista.

Vierailija
92/101 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla teitittelymuoto liittyy arvostukseen, kuten myös Suomessa harvemmin asiakaspalvelussa käytetty teitittelymuoto. Kyse on arvostuksesta, ei siitä et sulla on ryppyjä.

Se on meille varmasti siksi outoa, koska sinuttelu on yleisesti käytössä.

Vierailija
93/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen itseäni huomattavasti vanhempia ihmisiä. Teitittelen joskus myös ihmistä jota inhoan, koska haluan pitää etäisyyttä häneen, enkä halua hänen tuttavuuttaan edes sinuttelun verran.

Vierailija
94/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelytyössä ja aina teitittelen asiakkaita. Itseäni reilusti nuorempia (olen 45) voin sinutella, mutta silloinkin kohteliaasti. Vanhempia ihmisiä en sinuttele, jos sitä ei erikseen pyydetä. Muistan, kun eräs ex-kollega kysyi vanhemmalta rouvalta "Mitä sulle saisi olla" ja se kuulosti niin karkealta, että teki mieli puuttua tilanteeseen. Mielestäni sinuttelu ei vain kuulu asiakaspalveluun. En edes asiakkaana pidä sinuttelusta, tosin tilanteesta riippuen, mutta kohtelias voi olla monella tavalla.

Vierailija
95/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään.  Sivistymättömät sinuttelevat kaikkia mennen tullen, sivistyneet tietävät ja arvostavat teitittelyn merkityksen.

Vierailija
96/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen lääkäriä aina kun hän on itseäni vanhempi (itse olen nelikymppinen). Tämä on aikaansaanut hieman huvittaviakin tilanteita, kun olen käynyt samalla lääkärillä vuosittain jo 13v ajan ja aina meinaa se teitittely tulla suustani, vaikka olemme tehneet jo ajat sitten sinunkaupat :D

Vastaavasti hieman hupaisaa oli, kun itseäni nuorempi lääkäri teititteli minua sairaalan poliklinikalla. Tunsin itseni vanhaksi rouvaksi :)

Vierailija
97/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehiä pitää aina teititellä, koska ovat miehiä, ja naisia aina pitää sinutella, koska ovat naisia.

Vierailija
98/101 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 96 jatkaa vielä. On myös huvittavaa, miten minua nelikymppistä kutsutaan joskus "rouvaksi". Käsittääkseni rouvan pitäisi olla naimisissa, mitä en ole, ja miellän rouvan muutenkin huomattavasti vanhemmaksi henkilöksi :)

Vierailija
99/101 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö teitittely keski-ikäisten juttu, teitittelevätkö nykynuoret?

Vierailija
100/101 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutussa kaupassa, jossa on käyn monta kertaa viikossa kassan nuorehko mies jaksaa aina vaan itsepintaisesti teititellä. Mielestäni tässä voisi käyttää tapauskohtaista harkintaa. Kun menen kassalle ja tervehdin sanomalla ”moi”, niin kassahenkilö voisi jo tästä päätellä että en halua minua teititeltävän.