Siis kenen mielestä teitittely voi olla mukavaa?
Itse tietenkin tajuan sen, että en ole kaksikymmentä, mutta käytän aika paljon vaivaa sen eteen, että olisin kumminkin mahdollisimman nuoren näköinen. Kun joku tulee teitittelemään niin ei se saa oloani tuntumaan arvokkaaksi, vaan vanhaksi. Varsinkin kun en nyt kulje mitkään arvokkaat vaatteet päällä, että sen muun olemisen perusteella tuskin kukaan arvokkaaksi luulee, vaan nimenomaan naaman valumisen :(
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Teitittely ei liity mitenkään ikään. Se on kohteliaisuutta. Kuuluu asiakaspalveluun.
Minusta ei kuulu. Asiakkaita kohdellaan ystävällisesti ja henkilökohtaisesti, mutta vain vanhempien asiakkaiden kohdalla mennään teitittelyyn. Teitittely pitää asiakkaan käden mitan päässä ja mitä isommista rahoista on kysymys niin sitä enemmän tällaisilla asioilla on merkitystä.
Englannin kielessäkin teititellään paljon, mutta useimmat meistä eivät tajua sitä, jos miss, mrs tai mr tai esim doctor tms puhuttelu on teitittely.
Siis se on ok niille jotka sen hallitsee... mutta mielestäni liian hienosteleva ja yliasiallinen tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Enpä minä sinun oloasi pyrikään arvokkaaksi saamaan. Minulle vain on opetettu, että on kohteliasta teititellä itseä vanhempia ihmisiä. Siksi teen niin.
Teitittely on kohteliaisuutta tai kunnioitusta ilmaiseva puhuttelumuoto (lähde: Wikipedia). Eli kyllä se teitittelyn tarkoitus pidetään olevan se, että osoitetaan jonkinlaista arvostusta toista kohtaan, vaikka sinä sen tekisit pelkästään mekaanisesti sen takia kun sinut on onnistuttu siihen opettamaan. Jotkut ihmiset myös kiittää ruuasta ihan aidosti arvostaen laittajaa, sinulle se on kai se ja sama, kun
olet vaan oppinut kiitokset sanomaan.
Tuo teitittely ei minuun ainakaan vaan toimi niin, että sillä olisi hyvä vaikutus, vaan hämmennyn ja lähden kyseisestä liikkeestä todennäköisesti ostamatta mitään. Ap
Teitittelen vain vittuillakseni todella ikäville ihmisille. T. asiakaspalvelija
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on aika kiusallista. Toivoisin, että minua ei teititeltäisi.
Täti 54 v.
Selkeesti rouva
Vierailija kirjoitti:
Siis se on ok niille jotka sen hallitsee... mutta mielestäni liian hienosteleva ja yliasiallinen tyyli.
Siis minustakin on ok, JOS teitittelijä on selvästi teititeltävää nuorempi, siis vuosikymmenistä kyse. Mutta minusta kolme- tai välttämättä nelikymppisiäkään ei pitäisi olla mikään tarve teititellä, vaikka asiakaspalvelija olisi kaksissakymmenissä. Kuitenkin vapaa-ajalla minulla on teitittelijöiden ikäisiä kavereitakin, jotka kohtelee aika lailla vertaisenaan, niin miksi kaupassa muutunkin teititeltäväksi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä minä sinun oloasi pyrikään arvokkaaksi saamaan. Minulle vain on opetettu, että on kohteliasta teititellä itseä vanhempia ihmisiä. Siksi teen niin.
Teitittely on kohteliaisuutta tai kunnioitusta ilmaiseva puhuttelumuoto (lähde: Wikipedia). Eli kyllä se teitittelyn tarkoitus pidetään olevan se, että osoitetaan jonkinlaista arvostusta toista kohtaan, vaikka sinä sen tekisit pelkästään mekaanisesti sen takia kun sinut on onnistuttu siihen opettamaan. Jotkut ihmiset myös kiittää ruuasta ihan aidosti arvostaen laittajaa, sinulle se on kai se ja sama, kun
olet vaan oppinut kiitokset sanomaan.
Tuo teitittely ei minuun ainakaan vaan toimi niin, että sillä olisi hyvä vaikutus, vaan hämmennyn ja lähden kyseisestä liikkeestä todennäköisesti ostamatta mitään. Ap
No sä oletkin typerä ja luulet sen liittyvän ikään ja nuorekkuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Englannin kielessäkin teititellään paljon, mutta useimmat meistä eivät tajua sitä, jos miss, mrs tai mr tai esim doctor tms puhuttelu on teitittely.
Huoh! Ei. Englanniksi ei teititellä. Teitittely on tekninen termi.
must on outoo kun nykyään moni teitittelee, kun oon kuulemma nuoren näköinen yms :D tulee jotenki ristiriitaset fiilikset kun moni sanoo ja aina sanonu että tosi nuoren näkönen, mut sit tosi moni myyjä teitittelee. :D lisäks en koe että pukeutuisin tms niin, että mua "pitäis" teititellä vaan paremminkin oon rennon näköinen. että emt halutaanko mulle sit väkisin vanha olo. :D ite oppinu että teitittelään semmosia +55 v ihmisiä, en 20-35 v :D
omituisinta on sillon, kun näkee jonkun selkeästi itseään vanhemman, esim 55v tai 40v joka teitittelee ja osa säpsähtää kun teitittelee takas, niinku viimeks tää 55vuotias :D
Vierailija kirjoitti:
must on outoo kun nykyään moni teitittelee, kun oon kuulemma nuoren näköinen yms :D tulee jotenki ristiriitaset fiilikset kun moni sanoo ja aina sanonu että tosi nuoren näkönen, mut sit tosi moni myyjä teitittelee. :D lisäks en koe että pukeutuisin tms niin, että mua "pitäis" teititellä vaan paremminkin oon rennon näköinen. että emt halutaanko mulle sit väkisin vanha olo. :D ite oppinu että teitittelään semmosia +55 v ihmisiä, en 20-35 v :D
omituisinta on sillon, kun näkee jonkun selkeästi itseään vanhemman, esim 55v tai 40v joka teitittelee ja osa säpsähtää kun teitittelee takas, niinku viimeks tää 55vuotias :D
No nimenomaan! Minultakin kysytään melkein joka kerta kumminkin henkkarit alkoholia ostaessa, joten ilmeisesti se ei kaikille mitenkään päivänselvä asia ole että olen yli 30v. Ap
Puhu hetki saksaa, niin huomaat, että suomenkieli on tässä asiassa ihanan rentoutunutta!
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa kun teititellään esim. kaupoissa. Olen 50 vuotias. Enkä koe tarvetta näyttää nuorelta.
Ehkä minustakin sitten olisi kiva jos olisin edes sen 50. En ole kumminkaan vielä edes neljääkymppiä hirveän lähellä joten tulee mieleen, että näytän sitten täysin tädiltä teitittelijän mielestä. Ap
Eipä täällä meilläpäin ole teititelty ikinä, se on enempi semmoinen ruotsalaisten valloittajien tuoma tapa ja sitä esiintyy Länsi-Suomessa. Tarina kertookin, kun Turun seudulta tuli tänne Savitaipaleelle opettajaksi nuori opettaja, joka oli aivan järkyttynyt siitä, kun kukaan ei teititellyt. Oppilaiden kautta hän sitten yritti tätä tapaa tuoda Etelä-Karjalaan heitä sivistääkseen. Kerran kotikäynnillä oppilaan luona hän sitten huomasikin onnistuneensa, kun emäntä toivotti hänet peremmälle sanoen:
- Menkääs työ kissa pois siitä... ja tuu sie vieras tänne istumaan!
Teitittely ei ole "mukavaa", eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Mutta se on asiallinen keino etäisyyden säilyttämiseen sellaisissa viestintätilanteissa, jotka eivät ole itsessäänkään mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Saksassahan ei sinutella ennen kuin tehdään erikseen sinunkaupat.
Paitsi joissain kansainvälisissä firmoissa. Kaveri tapasi tulevan saksalaisen rouvansa työpaikalla ja asuvat nyt yhdessä. Rouvan mukaan on mahtavaa, että voi työpäivän jälkeen kotona teititellä omaa puolisoa, kun töissä täytyy sinutella kaikkia.
Kaipaan kovasti sitä aikaa, kun ihmisiä puhuteltiin arvokkaasti. "Ottaako maisteri Virtanen lisää kahvia?" "Osallistutteko korttipeliin, lehtori Korhonen?" "Onko dosentin rouva ostanut uuden mekon?"
Pidän vähän omituisena jos vieras ihminen on kovin tuttavallinen. Teitittely kuuluu asiaan asiakaspalvelutyössä.
Jos joku teitittelee, tulee heti vanha ja raihnas olo.
Minusta on hienoa kun teititellään esim. kaupoissa. Olen 50 vuotias. Enkä koe tarvetta näyttää nuorelta.