Siis kenen mielestä teitittely voi olla mukavaa?
Itse tietenkin tajuan sen, että en ole kaksikymmentä, mutta käytän aika paljon vaivaa sen eteen, että olisin kumminkin mahdollisimman nuoren näköinen. Kun joku tulee teitittelemään niin ei se saa oloani tuntumaan arvokkaaksi, vaan vanhaksi. Varsinkin kun en nyt kulje mitkään arvokkaat vaatteet päällä, että sen muun olemisen perusteella tuskin kukaan arvokkaaksi luulee, vaan nimenomaan naaman valumisen :(
Kommentit (101)
Minusta ihan kiva, jos asiakaspalvelija teitittelee. En vaan tiedä, pitäisikö teititellä takaisin?
Moraali. Se on sivistyksen mittari. Voi olla röyhkeä tai sivistynyt. Mieti loput.
Vierailija kirjoitti:
Saksassahan ei sinutella ennen kuin tehdään erikseen sinunkaupat.
On vähän vanhahtavaa tietoa. Mun iläiset (60) teitittelevät, paitsi jos tapaavat tutun yhteydessä ihmisiä, jotka esiellään etunimellä (Hei te ette olekaan ennen tavannu, tämä on mun työkaveri X ja tässä mun serkku Z), mutta kun olen lasteni kanssa liikkeellä (noin 35) he sinuttelevat kaikkia suunnilleen ikäisiään ja nuorempia tuntemattomia kaupassa, kahvilassa, kirjastossa, teatterissa, ravintolassa. Ollessaan selkeästään itseänsä vanhempien ihmisten kanssa, he teitittelevät.
Iso ero on, että Saksassa osataan teitittely!
Suomessa suurin osa luulee, että yhdelle teititeltävälle sanotaan: „Oletteko jo huomanneet...“ tai „ Jos vielä ette ole nähneet...“ tai „Mitä mieltä olette olleet...“
Äidinkielen opettajille kunnooitukseni, jos saatte tämän korjattua!
Vierailija kirjoitti:
Mä myös inhoan teitittelyä, tulee niin rouvamainen olo 😒
Ero vanhassa sivistysmaassa ja Suomessa: Sivistysmaassa osataan hymyillen sanoa: Minua saa kyllä
sinutella, ole hyvä! Suomessa ei hymyillä eikä sanota mutta vedetään herneet nenään ja ollaan loukkaantuneita ja näytetään se että inhottaa! Eri juuri sinä! Häpeä!
Mua pitää teititellä.
Sitten kun ollaan tuttuja voidaan tehdä sinunkaupat.
„Oletteko jo huomanneet...“ tai „ Jos vielä ette ole nähneet...“ tai „Mitä mieltä olette olleet...“
Tämä lainaustapa ei kyllä ole suomea.
En tiedä, kenen mielestä teitittely on mukavaa, ja kenen ei.
Homman ydin on siinä, että teitittely on täysin hyväksyttävää ja asiallista useissa eri tilanteissa.
Meille on jo pitkään kasvanut uudet sukupolvet, joiden käyttäytyminen eroaa täysin entisestä, eikä siinä mitään. Ajat ja tavat muuttuvat.
Mutta on tilanteita, joissa täytyy vetää raja siihen, miten toimitaan ja mikä on sopivaaa.
Ymmärrän täysin että lääkäri, lakimiehet ja muut viranomaiset teittilevät kaikkia ihmisiä, jotka eivät ole enää ihan nuorisoa.
Tämä tuo ja luo tarvittavan välimatkan ihmisten väliseen kanssakäymiseen.
Asiantuntija ei ole ystävä eikä kaveri, vaikka ihminen hänelle maksaakin palvelusta.
Asiantuntija on se, joka virkavelvollisuuden tai asiakkuuden hoitaa asioitasi.
Hän ei ole mitään muuta. Ja tuota virkavelvollisuutta ja asiakkuutta säätää laki, ainakin terveydenhuollossa ja oikeusasioissa.
Teitittely luo täten sen välimatkan ihmisten kesken, mikä on tarpeen olla olemassa.
Se merkisee sitä, että toinen on se, joka auttaa sinua asioissa viimeisen päälle hyvin ja tekee kaikkensa sinun puolestasi. Mutta hän ei ole sun olkavartesi ja lohduttaja, jolle voit soitella mihin aikaan vuorokaudessa vain pahalta tuntuu.
Ja jos mennäänn kaikissa jutuissa sinutteluun, niin yhä enemmän joistakin ihmisitä alkaa tuntua, että toi minua hoitava ja minun asioita selvittelevä ihminen on myös mun ystäväni ja hänen pitää jaksaa auttaa ja puhua minulle myös hänen vapaa-aikoina.
Teitittely takaa sen, että ihmisten väliset kanssakäymiset asiallissa asioissa pysyvät myös asiallisina.
Nimimerkki: Kokemusta on. Tällänen nimimerkki, siitäkin huolimatta, miten kulunut nimimerkki on.
Minun.
Teitittelen aina kun voin.
Se on sivistynyttä.
Olen 37 ja koen epäkohteliaana ja sivistymättömänä jos vaatekaupassa, pankissa tms ei teititellä. Olen tottunut hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Jos menen vaatenkauppaan ja myyjä huikkaa ”moi, mitä sulle saisi olla” niin tekee mieli poistua paikalta. Lääkäri saa sinutella heti koska siinä puhutaan niin henkilökohtaisista asioista että teitittely tuntuu oudon etäiseltä.
Itse olen asianajaja. Automaattisesti tulee teititeltyä ainakin yli 50 vuotiaita. Yleensä päämies pyytää, ettei teitillä mutta silti se vaan lipsahtelee... Ammattivika.
Nuoremmat kokee teitittelyn epämukavaksi eikä luontevaksi. Haluan, että toimistolla asiakkaalla on mukava ja luonteva olo jutella kanssani, niin liiallinen teitittely asianajollisissa jutuissa aiheuttaa liian virallisen olon. Vaikea jutella esim. raiskauksesta, jos olen liian virallinen.
Kollegoita ei teititellä, puolin eikä toisin. Ollaan samanvertaisia, ellei tarkoiteta "toimistoa". Oikeuksia teititellään, mutta se johtuu siitä, että tarkoitetaan sitä "oikeutta" eikä kyseistä sihteeriä tai tuomaria.
Toivottavasti osasin selittää, mitä ajan takaa....
F
Itseä puolestaan ärsyttää sättely tai esim. viranomaisten teennäinen etunimen heittely, aivan kuin olisin muka heidän kaveri tai oltaisiin jossain alakoulun oppilas/opettaja suhteessa. Raivostuttavaa!
Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi vuonna 2008, suoritin harjoittelua sairaalassa ja minulle tuli ohjaajalta, joka oli alle nelikymppinen, huomautus siitä, että minun pitää teititellä potilaita ja ohjaava opettajani oli tästä samaa mieltä.
Siis kuka muka nykyaikana teitittelee terveydenhuollossa?
Vierailija kirjoitti:
Itseä puolestaan ärsyttää sättely tai esim. viranomaisten teennäinen etunimen heittely, aivan kuin olisin muka heidän kaveri tai oltaisiin jossain alakoulun oppilas/opettaja suhteessa. Raivostuttavaa!
Jep!
”Moikkeliskoikkelis Minna, oothan sä valmiina, sun paketti on saapumassa huomenna. Toimitus saapuu sun ovelle klo 17-18, muista olla kotona silloin.”
Kristiina xx kirjoitti:
Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi vuonna 2008, suoritin harjoittelua sairaalassa ja minulle tuli ohjaajalta, joka oli alle nelikymppinen, huomautus siitä, että minun pitää teititellä potilaita ja ohjaava opettajani oli tästä samaa mieltä.
Siis kuka muka nykyaikana teitittelee terveydenhuollossa?
Toivottavasti ei kukaan.
armeijassa piti teititellä reserviläisiä. Nythän kaikki vanhuksetkin kai inhoaa teitittelyä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan kiva, jos asiakaspalvelija teitittelee. En vaan tiedä, pitäisikö teititellä takaisin?
Jos puhut firmalle asiakkaana, niin tietenkin teitittelet. Jos kysyt asiakaspalvelijalta että onko sulla pohjamaalattua lautaa, niin sehän voi vastata vaikka että ne meni viime kesänä kun mökkiä rempatessa. Ei voi tietää kenen laudoista kyselet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannin kielessäkin teititellään paljon, mutta useimmat meistä eivät tajua sitä, jos miss, mrs tai mr tai esim doctor tms puhuttelu on teitittely.
Huoh! Ei. Englanniksi ei teititellä. Teitittely on tekninen termi.
Englannissa teititellään ehkä eniten kaikista maailman kielistä. "You" on teitittelymuoto. Varsinainen sinuttelumuoto "Thou" on jäänyt historian hämärään, eikä sitä enää käytetä kielessä.
Olen jo eläkkeellä, mutta työssä asiakaspalvelussa minulla oli jo ikää , joten en teititellyt koskaan asiakasta.
Se olisi kuulostanut hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 37 ja koen epäkohteliaana ja sivistymättömänä jos vaatekaupassa, pankissa tms ei teititellä. Olen tottunut hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Jos menen vaatenkauppaan ja myyjä huikkaa ”moi, mitä sulle saisi olla” niin tekee mieli poistua paikalta. Lääkäri saa sinutella heti koska siinä puhutaan niin henkilökohtaisista asioista että teitittely tuntuu oudon etäiseltä.
Jos lääkäri haluaa teititellä, hän tekee sen korostaakseen nimenomaan sitä, että potilaan henkilökohtaiset asiat eivät koske häntä henkilökohtaisesti vaan terveydenhuoltojärjestelmän osana.
Jotkut tekevät tätä edelleen, puhuttelevat esim. tohtori Virtanen jne. Eipä kuulosta kovinkaan aidolta vaan joltain suomisolli-larppaukselta.