Narsistin syntipukkilapset jotka on tehty perinnöttömäksi? Aiotteko auttaa vanhempianne?
En nyt tarkemmin ala esimerkein kuvaamaan hirveää väkivaltalapsuuttani, mutta siis mistään pienestä ”isä karjui vuonna -85” jutusta ei ole kyse vaan 18v kestäneestä julmasta kaltoinkohtelusta. Minä olen narsistin syntipukkilapsi (se kiltein, ahkerin, tunnollisin) ja minut on tehty perinnöttömäksi. Vanhemmat ovat siis elossa mutta lähestyvät 8-kymppiä eli ovat jo aika vanhoja.
Olin uskossa että auttamisvastuu kuuluu suosikkilapselle. Mutta näköjään sitä odotetaankin minulta. En haluaisi alkaa siihen.
Miten te muut, autatteko tai oletteko edes tekemisissä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöttömäksi on vaikea tehdä, ellet ole tehnyt todistetusti jotain oikeasti ikävää, joka voisi olla syy perinnöttömyyteen.
Lakiosan saa, vaikka olisi testamentattu enemmän muille lapsille.
Joo, mutta voi jäädä aika pieneksi jos ja kun järjestelee vähän omaisuutta!😂
Apn pitäisi saada järkättyä yleinen edunvalvoja vanhemmilleen niin eivät pystyisi lahjoittamaan omaisuuttaan niin ainakin lakiosan saa.
Tosin voi osoittautua käytännössä hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavalliset kouluja käymöttömät ja osaamattomat vanhemmat eivät rupee tekemään lapsistaan mitään perinnöttömiä.
Eivät edes narsistivanhemmat. Ja harvoin kaksi narsistia edes on avioliitossa, se ei toimi.
Nimittäin lakimiesten palkkiot ovat jo niin suuria, ettei narsisti ala sellaisia maksamaan.
Täytyy tehdä melkoisen pätevä testamentti, että voi estää lapseltaan lakiosuuden.
Siis sellainen, joka pitää myös eri oikeusasteissa.
Joten lakiosuutta perinnöstä omalta lapselta on tosi hankala poistaa.
Ap:n aloitus vaikuttaa paskaiselta provolta, kunhan ajan kulukseen jotain tänne postailee.Ja toisekseen, kenenkään lasten ei tarvitse auttaa vanhempiaan iäkkäinä, jos siihen ei ole aikaa, mahdollisuutta eikä halua.
Sosiaalipuoli kyllä lopulta hoitaa vanhukset sairaalaan tai hoitokoteihin.
Ja omalla rahalla voi ostaa vaikka millaista apua kotiinsa ikääntynenä.
En käsitä ollenkaan ap:n typerää purkautumista asiasta.
Ohis mutta vastaavassa tilanteessa ollut: sosiaalitoimi ei todellakaan hoida v*ttumaisia vanhuksia. Vaan soittelee, syyllistää, vaatii, käskyttää ja ties mitä muuta, painostaen niitä lapsia tekemään, hoitamaan, ostamaan, hankkimaan, järjestämään. Ei ihan niin vaan onnistukaan se että ”en ala auttamaan”, saattaa olla karvas yllätys että yhteiskunta pakottaa siihen.
Millä ne pakottaa? Ei sitä tarvi niiden kanssa puhua, ei kysymyksiin tai käskyihin vastata. Ei vaan tee mitään. Ei kai tähän ole mitään lakia, että siitä rangaistus tulisi? Mitä jos lähde noiden kanssa vaan mihinkään kommunikaatioon. mitä voi tapahtua sitten? Mitä voivat tehdä?
Jos ovat olleet oikeasti väkivaltaisia sinua kohtaan (enkä tarkoita tuolle ikäpolvelle tyypillistä lievää kuritusväkivaltaa lapsena kuten tukistamista, vaan aikuisenakin selvää väkivaltaa) niin välit poikki ja lakkaat pitämästä yhteyttä. Ottavat yhteyttä sitten jos heillä on jotain anteeksipyydettävää.
Vierailija kirjoitti:
Tää menee sivuraiteelle, mutta miten muuten on oikeasti? Siis miten voi keplotella itsensä pois hoitovastuusta? Kun ne sossut soittaa ja vaatii auttamaan vanhuksia. Kun tk soittaa ja vaatii osallistunaan hoitopalaveriin? Kun kotihoito soittaa ja käskee ostaa sulakkeita/lamppuja/yöpaidan (tällaisia kotihoito ei hoida).? Niin miten helvetissä sitä aikuinen lapsi voi muka välttyä auttamasta? Joka helvatan paikasta joku aina soittaa ja vaatii tekemään asiat x, y, z.
No sanoo niille sossuille suoraan miten asiat on. Että minut on jätetty pois testamentista. Ja että vanhemmat ovat kohdelleet kaltoin lapsena ja vielä aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Tää menee sivuraiteelle, mutta miten muuten on oikeasti? Siis miten voi keplotella itsensä pois hoitovastuusta? Kun ne sossut soittaa ja vaatii auttamaan vanhuksia. Kun tk soittaa ja vaatii osallistunaan hoitopalaveriin? Kun kotihoito soittaa ja käskee ostaa sulakkeita/lamppuja/yöpaidan (tällaisia kotihoito ei hoida).? Niin miten helvetissä sitä aikuinen lapsi voi muka välttyä auttamasta? Joka helvatan paikasta joku aina soittaa ja vaatii tekemään asiat x, y, z.
Ei puhu niille, ei vastaa, ei lähde minkäänlaiseen kommunikaatioon? (Ainoa mitä vastaa jos jotain, niin vaikka sanoo ettei välitä tippakaan mitä vanhemmat tarvii ja kuinka niiden käy, kun hakkasivat ja kohtelivat kaltoin koko lapsuuden. Piste ja luuri kiinni. Ei muuta keskustelua.)
Vierailija kirjoitti:
Ap mene terapiaan, jos aloituksesi ei ole provo.
Kai sulla nyt aikuisena ihmisenä on jo oma perhe, jonka kanssa voit elää tasapainoista elämää.
Etkä enää aikuisena jankkaa ja muista ja muistele jotain yli 30 vuotiaita asioita ja olemisia.
Et ole selvästikään elänyt samanlaista huonoa lapsuutta, niin itse voisit olla hiljaa. Tasan tarkkaan sitä aikuisena vielä muistaa jos koko lapsuuden on vanhempi vähätellyt, syrjinyt, h**ritellut, haukkunut, alistanut, ja kohdellut epäreilusti. Ja tuollaista ihmistä pitäisi sitten mennä avokäsin auttamaan kun heillä on yhtäkkiä tarve?
Alistavaan huonoon vanhempaan ei todellakaan muodostu mitään kiinnesuhdetta tai lämpimiä tunteita heitä kohtaan. Tuollainen alistava ja sinua vuosikymmeniä kaltoinkohteleva henkilö, oli kyseessä sitten puolituntematon, kollega, herra paavipresidenttidalailama tai ihan vaan oma vanhempi, ei todellakaan herätä mitään auttamisenhalua tai pistosta sydämessä vaikka mätänesivät jossain vanhainkodissa vaippoihin. Sori just kuulostan julmalta, mutta niin makaa kuin petaa.
En itsekään aio auttaa vanhempaani kunhan se ajallaan rapistuu ja taantuu apua tarvitsevaksi. Jos ihminen jaksaa 18 vuotta tehdä yhdelle (monista) lapsistaan selväksi miten epätoivottu, huono ja viallinen hän on, niin minäkin jaksan kyllä toistaa palveluksen hänen elämänsä lopussa. Tosin sivistyneemmin kuin hän, eli en alistu haukkumaan ja alistamaan haurasta ihmistä, mutta pidän välillämme kyllä tukevan 2000 kilometrin välimatkan. Suosikkilapsi saa hoitaa tuon hoitopuolen, kun kerran niin hyvin keskenään viihtyvät ja tulevat juttuun.
Sori jos kuulostan pikkumaiselta ja katkeralta. Itseään kaltoinkohteleman ihmisen auttaminen tuntuu vain niin erittäin vastenmieliseltä, teennäiseltä ja väkinäiseltä. Puhumattakaan siitä että niskaan tulee likamyrsky jos ja kun kieltäytyy. Parempi pysyä vain ihan kokonaan erossa. Ensi elämässä sitten se oikea perhe tai jotain.
-ei ap
No en kyllä auttaisi :D Jos minua olisi kohdeltu väärin, niin olisi aivan turha kärttää vaipoissaan vanhana myötätuntoa. Maatkoon makuuhaavoissaan, ei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöttömäksi on vaikea tehdä, ellet ole tehnyt todistetusti jotain oikeasti ikävää, joka voisi olla syy perinnöttömyyteen.
Lakiosan saa, vaikka olisi testamentattu enemmän muille lapsille.
Joo, mutta voi jäädä aika pieneksi jos ja kun järjestelee vähän omaisuutta!😂
Apn pitäisi saada järkättyä yleinen edunvalvoja vanhemmilleen niin eivät pystyisi lahjoittamaan omaisuuttaan niin ainakin lakiosan saa.
Tosin voi osoittautua käytännössä hankalaksi.
Miksi olet vailla mitään kun olet halunnut päästä eroon vanhemmistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeutettu lakiosaan perinnöstä mutta mitään velvollisuutta sinulla ei ole auttaa. Miksi auttaisit? Miksi edes harkitset?
Olen voimakkaasti syyllisyydentuntoinen. Siis siten että pelkään että ”vanhemmille tulee paha mieli”. Tedostan että syyllisyyteen ei ole aihetta mutta en osaa olla kokematta sitä.
Suosittelen terapiaa. Minä en suostunut ottamaan " roskan" perintörahoja. Narsistille tuli hätä kun sanoin että pidä p..kaiset rahasi , minä saan puhtaampia! Älkää olko lampaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt niin nössö ja lapatossu tahdoton ihminen ole että alat auttaa!? Pitää sulla senverran itsekunnioitusta olla jotta yksinkertaisesti kieltäydyt auttamisesta. Ja lakiosan saat perinnöstä vaikka vanhempasi olisivat minkälaisen testamentin tehneet.
Tämä on helppo sulle jos olet normaalista kodista, narsistin lapsi on aivopesty siihen että se kantaa vastuun vanhemman onnellisuudesta ja hyvästä mielestä. -ohis
Tähän auttaa terapia , ei se että hiljaa alistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla nyt aikuisena ihmisenä on jo oma perhe, jonka kanssa voit elää tasapainoista elämää.
Etkä enää aikuisena jankkaa ja muista ja muistele jotain yli 30 vuotiaita asioita ja olemisia.
Nämä ei ole mitään 30v takaisia asioita vaan kaltoinkohtelua on ollut koko ajan, siis aikuisena myös. Et selvästi ymmärrä millaista on elää dysfunktionaalisessa perheessä. Ei se kaltoinkohtelu jää lapsuuteen, narsisti tekee sitä kuolemaansa asti - ja vielä sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ei ole mitään 30v takaisia asioita vaan kaltoinkohtelua on ollut koko ajan, siis aikuisena myös. Et selvästi ymmärrä millaista on elää dysfunktionaalisessa perheessä. Ei se kaltoinkohtelu jää lapsuuteen, narsisti tekee sitä kuolemaansa asti - ja vielä sen jälkeenkin.
Narsisti kohtelee sinua huonosti tasan niin kauan kuin SINÄ annat kohdella. Nyt aikuinen vastuu kehiin. Itse olen ISOSTA narsistisuvusta irtautunut eli kyllä se irtaantuminen onnistuu jos itse tekee asialle jotakin. Nuorena päätin että en ala loppuelämäkseni uhriksi , enkä myöskään alkanut. Tee samoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Sanot suoraan että sua kohdeltiin niin huonosti, että et ole mitään velkaa. Jos tämä ei herätä mitään merkkejä siitä, että hän saattaisi tajuta tämän, ei ehkä kannata auttaa. Sano että soita sille suosikille.
Suosikki on vanhempieni mielestä liian ”hieno” auttamaan. Sellaiset surkeat siivoojanhommat kuuluu minulle ilmeisesti. Olen siis akateeminen, suosikki amistaustainen, silti hän on se hieno ja ylevä, minä taas epäonnistunut lapsi.
Meillä sama paitsi, että suosikilla ja minulla on samantasoinen koulutus (korkeakoulututkinto). Suosikista on tullut myös isovanhempi, joten hänellä ei olisi oikein aikaa auttaa vanhempia, kun haluaa auttaa lastenlasten hoidossa. Se on nyt sitten voi voi.
Suosikki on muutenkin ollut aina kova organisoimaan, kunhan joku muu hoitaa toteutuksen.
Minulla on kokonaan välit poikki vanhempiin, mutta he koettavat syyllistää minua muiden sukulaisten kautta, jotka toimivat ns. lentävinä apinoina.
Tämä röyhkeys on jotain niin uskomatonta. He ovat aina suosineet sisarusta räikeästi, mutta tuntuvat kuvittelevan, että saavat minut jotenkin manipuloitua palvelemaan heitä. Ei tule tapahtumaan. Olen sanonut suoraan jo aikoja sitten, että perilliset hoitakoot tai sitten ostavat jostain tarvitsemansa palvelut. Asia ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kohtelee sinua huonosti tasan niin kauan kuin SINÄ annat kohdella. Nyt aikuinen vastuu kehiin. Itse olen ISOSTA narsistisuvusta irtautunut eli kyllä se irtaantuminen onnistuu jos itse tekee asialle jotakin. Nuorena päätin että en ala loppuelämäkseni uhriksi , enkä myöskään alkanut. Tee samoin!
No enpä tiedä. Mä olen myös narsistisuvusta irtautunut ja en antaisi tätä neuvoa. Nimittäin multa meni kaikki. Vanhemmat, sisarukset, koko suku. Ihan kaikki. Narsisti sai kaikki käänettyä mua vastaan ja kaikki hylkäsivät. Olen elänyt kohta 20v ilman mitään yhteyttä lapsuusperheeseen ja sukuun ja on aika yksinäistä. Kova oli hinta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo vain, että asia ei kuulu minulle, en osallistu, en osta, tehkää mielenne mukaan, kiitos soitosta ja heippa.
Lapsella ei ole minkäänlaista laillista velvollisuutta huolehtia vanhempansa asioista.
Ketjussa ihmetellään, mitä tehdä kun kotihoito vaatii apua. Jos kotihoito tai mikä tahansa muu taho soittaa, niin heille voi sanoa ei ja kieltäytyä pyydetyistä asioista. He eivät voi mitään asialle muuta kuin syyllistää, mutta pakoksi asian esittäminen on sanahelinää.
Mä en ymmärrä mitä tekemistä millään koulutustasolla on tässä lempilapsiasetelmassa. Pikkasen särähtää korvaan toi asenne, että minä olen sentään akateeminen ja lempilapsi on vain amis. Nyt vähän ryhtiliikettä.
Meidän sisarusparvessa on kaikenlaista koulutusta ja aina on tsempattu ja arvostettu toisiamme ja taitojamme, oli ne sitten kädentaitoja tai tutkimustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä tekemistä millään koulutustasolla on tässä lempilapsiasetelmassa. Pikkasen särähtää korvaan toi asenne, että minä olen sentään akateeminen ja lempilapsi on vain amis. Nyt vähän ryhtiliikettä.
Meidän sisarusparvessa on kaikenlaista koulutusta ja aina on tsempattu ja arvostettu toisiamme ja taitojamme, oli ne sitten kädentaitoja tai tutkimustyötä.
Et näemmä tajua mitään narsistin touhuista. Älä sitten tule pätemään.
Se koulutus liittyy asiaan todella paljon. Se lapsista joka on ahkerin, koulutetuin, tunnollisin, uutterin, kiltein ja myötätuntoisin joutuu aina syntipukiksi. Ja erittäin usein kouluttamaton, työtön, laiska, hunsvotti on se suosikki eli kultalapsi.
Narsisti haluaa liiskata ja tuhota kaiken losessaan ja siksi se ”kunnollisin” joutuu narsistin vihaamaksi ja siksi se pitää yrittää tuhota.
Sä olet selvästi normaalin perheen lapsi, etkö tajua että normaalin perheen suhteet ei ole sama kuin narsistiperheen. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Pumpulipallo-lapsuuden elänyt kommentoi, vol 245
Sinä yksinkertaisesti kieltäydyt. Ilmoitat että et huolehdi. Ei kukaan tule väkisin rehaamaan sua minnekään eikä kukaan mahda yhtään mitään jos et hanki niitä tavaroita ja yöpaitoja.