Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttuni ei syö lihaa, maitotuotteita, viljoja, sokeria, kypsennettyä ruokaa...

Vierailija
21.12.2014 |

Ja kaikki tämä ihan vaaan siksi että hotsittaa. Ei ole siis keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tai allergioita. Olen lopun uupunut tähän, varsinkin kun taapamisiimme liittyy usein keskeisesti ruoanlaitto ja yhdessä syöminen. Tämä on muuttunut vaikeammaksi vuosien myötä, kun joka hemmetin kerta on joukkoon lisätty uusi rajoite. Sen verran voi joustaa, että ruoan ei tarvitse ihan välttämättä olla raakaruokaa.

Mitä hänelle voi enää tarjota? Oon uupunut miettimisestä ja ärtynyt tästä käyttäytymisestä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että hän loukkaantuisi, jos mainitsisin asiasta. En jaksaisi aloittaa mitää draamaa tämän vuoksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"] Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin [/quote] Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta. [/quote] no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi?

[/quote]

No, niin me tehdäänkin. Aina joku salaatti, jonka täytteetkin pitää miettiä niin tarkkaan. Ei mitään kastikkeita tai juustoja.

Onhan niitä ruokia, mitä voisi tehdä, mutta ihan suoraan sanottuna alkaa v*tuttamaan tämä ruoan kanssa pelleily. Jos ei ole oikeita syitä (allergioita tai jotakin järkevää periaatteellista syytä, kuten lihansyönnin epäeettisyys ja epäekologisuus) miksi pitää tehdä elämästä näin käsittämättömän vaikeaa? Varsinkin kun on lapsikin, jolle tämä ei ehkä anna kaikkein terveintä mallia suhtaumisesta ruokaan.
[/quote]

Ystävästäsi en tiedä, mutta itse olen raakavegaani siksi, että tunnen tällä ruokavaliolla voivani parhaiten niin henkisesti kuin fyysisesti. Olen terve, näytän hyvinvoivalta, mieli on kirkas ja olen energinen.

Vaikeaa ja aikaavievää tämä ei ole, päinvastoin: voin vaan napata hyllystä vaikka nipun banaaneita, parsakaalin ja pähkinäpussin ja pistellä ne poskeen lounaaksi. Ei tarvitse pilkkoa ja paistaa ja maustaa ja valmistaa jne.

Vaikeaksi tämän kokevat lähinnä kaikki muut, joiden mielestä ruokailu ei vaan jotenkin voi olla näin yksinkertaista ja simppeliä.

Se, että ystäväsi valittaa tekemistäsi ruuista eikä esim. etukäteen ilmoita uusista rajoitteistaan, ei kerro mitään siitä itse ruokavaliosta ja sen järkevyydestä, vaan siitä, että ystäväsi on ajattelematon, itsekäs ja ilkeä. Oli hänen ruokavalionsa mikä vaan.
[/quote]

Se nyt on vaan fakta että ihminen ei saa kaikkea tarvitsemaansa tuollaisesta ravinnosta. Usein taustalla on jotain muuta kuten että hakee kontrollintunnetta elämäänsä ruokailua säätelemällä. Toki ei ole ap:n asia lähteä asiaan puuttumaan mutta itse en lähtisi noin erikoisia pöperöitä valmistamaan vaan tavattaisiin muissa merkeissä tai sitten jokainen valmistaa omat ruokansa.

Vierailija
45/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"] Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin [/quote] Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta. [/quote] no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi? [/quote] No, niin me tehdäänkin. Aina joku salaatti, jonka täytteetkin pitää miettiä niin tarkkaan. Ei mitään kastikkeita tai juustoja. Onhan niitä ruokia, mitä voisi tehdä, mutta ihan suoraan sanottuna alkaa v*tuttamaan tämä ruoan kanssa pelleily. Jos ei ole oikeita syitä (allergioita tai jotakin järkevää periaatteellista syytä, kuten lihansyönnin epäeettisyys ja epäekologisuus) miksi pitää tehdä elämästä näin käsittämättömän vaikeaa? Varsinkin kun on lapsikin, jolle tämä ei ehkä anna kaikkein terveintä mallia suhtaumisesta ruokaan. [/quote] Ystävästäsi en tiedä, mutta itse olen raakavegaani siksi, että tunnen tällä ruokavaliolla voivani parhaiten niin henkisesti kuin fyysisesti. Olen terve, näytän hyvinvoivalta, mieli on kirkas ja olen energinen. Vaikeaa ja aikaavievää tämä ei ole, päinvastoin: voin vaan napata hyllystä vaikka nipun banaaneita, parsakaalin ja pähkinäpussin ja pistellä ne poskeen lounaaksi. Ei tarvitse pilkkoa ja paistaa ja maustaa ja valmistaa jne. Vaikeaksi tämän kokevat lähinnä kaikki muut, joiden mielestä ruokailu ei vaan jotenkin voi olla näin yksinkertaista ja simppeliä. Se, että ystäväsi valittaa tekemistäsi ruuista eikä esim. etukäteen ilmoita uusista rajoitteistaan, ei kerro mitään siitä itse ruokavaliosta ja sen järkevyydestä, vaan siitä, että ystäväsi on ajattelematon, itsekäs ja ilkeä. Oli hänen ruokavalionsa mikä vaan. [/quote] Se nyt on vaan fakta että ihminen ei saa kaikkea tarvitsemaansa tuollaisesta ravinnosta. Usein taustalla on jotain muuta kuten että hakee kontrollintunnetta elämäänsä ruokailua säätelemällä. Toki ei ole ap:n asia lähteä asiaan puuttumaan mutta itse en lähtisi noin erikoisia pöperöitä valmistamaan vaan tavattaisiin muissa merkeissä tai sitten jokainen valmistaa omat ruokansa.

[/quote]

Olen samaa mieltä.

Vierailija
46/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman arvon käsittäminen voi olla tällaisilla naisilla vääristynyt. Koulun idea yksipuolinen tai koko kilpailuyhteisömme. Liekö osa sairaista taloista samaa sarjaa, kysyy piilofeministi65.

Vierailija
47/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuttavasi nimi kenties Noora Shingler? 

Vierailija
48/57 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadoraakapasta. Helppo ja herkullinen.

Vierailija
49/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:07"]

Pakkoko sitä on tavata ruoanlaiton merkeissä? Kyllä kai teillä on muutakin yhteistä.

[/quote]

Ihan kuin mun kaveri! Hänellä oli, yllätys vaan, syömishäiriö.

Ystäväni on myös - vaikka voi olla vaikea uskoa - todella, todella innostunut ruoasta ja ruoanlaitosta. Ei ole "munaa" sanoa hänelle, että touhu on aivan typerää. Vältän konflikteja viimeiseen asti.

[/quote]

Vierailija
52/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortoreksia?

Vierailija
53/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pöytään pussillinen luomuporkkanoita.

Ystäväsi voi nakertaa niitä iloisena.

Vierailija
55/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ette tapaisi varsinaisen ruoan merkeissä, vaan enemmänkin illanistujaisten kaltaisessa nyyttärihengessä? Suosittelen kuitenkin puhumaan ystäväsi kanssa suoraan. Kenenkään elämän ei soisi pyörivän oman, eikä varsinkaan toisen ruokavalion ympärillä.

Vierailija
56/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"] Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin [/quote] Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta. [/quote] no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi? [/quote] No, niin me tehdäänkin. Aina joku salaatti, jonka täytteetkin pitää miettiä niin tarkkaan. Ei mitään kastikkeita tai juustoja. Onhan niitä ruokia, mitä voisi tehdä, mutta ihan suoraan sanottuna alkaa v*tuttamaan tämä ruoan kanssa pelleily. Jos ei ole oikeita syitä (allergioita tai jotakin järkevää periaatteellista syytä, kuten lihansyönnin epäeettisyys ja epäekologisuus) miksi pitää tehdä elämästä näin käsittämättömän vaikeaa? Varsinkin kun on lapsikin, jolle tämä ei ehkä anna kaikkein terveintä mallia suhtaumisesta ruokaan. [/quote] Ystävästäsi en tiedä, mutta itse olen raakavegaani siksi, että tunnen tällä ruokavaliolla voivani parhaiten niin henkisesti kuin fyysisesti. Olen terve, näytän hyvinvoivalta, mieli on kirkas ja olen energinen. Vaikeaa ja aikaavievää tämä ei ole, päinvastoin: voin vaan napata hyllystä vaikka nipun banaaneita, parsakaalin ja pähkinäpussin ja pistellä ne poskeen lounaaksi. Ei tarvitse pilkkoa ja paistaa ja maustaa ja valmistaa jne. Vaikeaksi tämän kokevat lähinnä kaikki muut, joiden mielestä ruokailu ei vaan jotenkin voi olla näin yksinkertaista ja simppeliä. Se, että ystäväsi valittaa tekemistäsi ruuista eikä esim. etukäteen ilmoita uusista rajoitteistaan, ei kerro mitään siitä itse ruokavaliosta ja sen järkevyydestä, vaan siitä, että ystäväsi on ajattelematon, itsekäs ja ilkeä. Oli hänen ruokavalionsa mikä vaan. [/quote] Se nyt on vaan fakta että ihminen ei saa kaikkea tarvitsemaansa tuollaisesta ravinnosta. Usein taustalla on jotain muuta kuten että hakee kontrollintunnetta elämäänsä ruokailua säätelemällä. Toki ei ole ap:n asia lähteä asiaan puuttumaan mutta itse en lähtisi noin erikoisia pöperöitä valmistamaan vaan tavattaisiin muissa merkeissä tai sitten jokainen valmistaa omat ruokansa.

[/quote]

Ai jaa, kerropa mikä jää puuttumaan? (B12-vitamiini toki on syötävä ravintolisänä jos ei käytä eläintuotteita, mutta muuten?)

Itse rakastan vegaanista raakaruokaa, vaikken 100 % raakaruokailija olekaan. Raakaruokajaksojen aikana iho voi paremmin, olo on kevyt ja energinen, turvotusta ei ole. Pähkinöitä syömällä päivittäinen kaloritarve tulee helposti täyteen, varsinkin kun minulla on todella hidas aineenvaihdunta. Tehosekoittimeni hajosi enkä ole opiskelijana vielä raskinut ostaa uutta, joten raakasosekeittoja en ole vähään aikaan laittanut, mutta mikäs tosiaan sen herkullisempaa kuin pähkinät, tuore porkkana ja kesäkurpitsa!

Sen sijaan olen kyllä aina ottanut omat ruoat mukaan kun olen raakakuurilla, ja kasvissyöjänä otan aina omat ruoat mukaan esimerkiksi äitini luo, joka ei periaatteesta kasvisruokaa suostu laittamaan (kaataa nykyään lisukekasviksetkin lihan kylkeen, etten voi syödä edes niitä). Jos on paljon rajoitteita, niistä pitää ehdottomasti mainita etukäteen ja ottaa huomioon se, ettei toinen ehkä osaa ja jaksa laittaa juuri niitä omia superfoodeja!

Vierailija
57/57 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:19"]

[/quote]

Ai jaa, kerropa mikä jää puuttumaan? (B12-vitamiini toki on syötävä ravintolisänä jos ei käytä eläintuotteita, mutta muuten?)

Itse rakastan vegaanista raakaruokaa, vaikken 100 % raakaruokailija olekaan. Raakaruokajaksojen aikana iho voi paremmin, olo on kevyt ja energinen, turvotusta ei ole. Pähkinöitä syömällä päivittäinen kaloritarve tulee helposti täyteen, varsinkin kun minulla on todella hidas aineenvaihdunta. Tehosekoittimeni hajosi enkä ole opiskelijana vielä raskinut ostaa uutta, joten raakasosekeittoja en ole vähään aikaan laittanut, mutta mikäs tosiaan sen herkullisempaa kuin pähkinät, tuore porkkana ja kesäkurpitsa!

Sen sijaan olen kyllä aina ottanut omat ruoat mukaan kun olen raakakuurilla, ja kasvissyöjänä otan aina omat ruoat mukaan esimerkiksi äitini luo, joka ei periaatteesta kasvisruokaa suostu laittamaan (kaataa nykyään lisukekasviksetkin lihan kylkeen, etten voi syödä edes niitä). Jos on paljon rajoitteita, niistä pitää ehdottomasti mainita etukäteen ja ottaa huomioon se, ettei toinen ehkä osaa ja jaksa laittaa juuri niitä omia superfoodeja!

[/quote]

Mutta miksi pitää tehdä yksinkertaisesta asiasta niinkuin syöminen näin vaikeaa?

[/quote]

Vaikeaa? Raakaruokahan on paljon helpompaa kuin kypsennetty, kuten joku jo aiemmin totesi. Se, ettet sinä itse halua tai kykene jostakin luopumaan ei tarkoita sitä, että se olisi kaikille vaikeaa. Sitä paitsi sanoin jo voivani monin tavoin paremmin raakaruoalla, eikö ihmisen sinusta tule tavoitella hyvinvointia?

Ja jos mietit, miksi en syö eläintuotteita, niin eettisyys ja ekologisuus olisi yksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi