Tuttuni ei syö lihaa, maitotuotteita, viljoja, sokeria, kypsennettyä ruokaa...
Ja kaikki tämä ihan vaaan siksi että hotsittaa. Ei ole siis keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tai allergioita. Olen lopun uupunut tähän, varsinkin kun taapamisiimme liittyy usein keskeisesti ruoanlaitto ja yhdessä syöminen. Tämä on muuttunut vaikeammaksi vuosien myötä, kun joka hemmetin kerta on joukkoon lisätty uusi rajoite. Sen verran voi joustaa, että ruoan ei tarvitse ihan välttämättä olla raakaruokaa.
Mitä hänelle voi enää tarjota? Oon uupunut miettimisestä ja ärtynyt tästä käyttäytymisestä.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:03"]
Ja kaikki tämä ihan vaaan siksi että hotsittaa. Ei ole siis keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tai allergioita. Olen lopun uupunut tähän, varsinkin kun taapamisiimme liittyy usein keskeisesti ruoanlaitto ja yhdessä syöminen. Tämä on muuttunut vaikeammaksi vuosien myötä, kun joka hemmetin kerta on joukkoon lisätty uusi rajoite. Sen verran voi joustaa, että ruoan ei tarvitse ihan välttämättä olla raakaruokaa.
Mitä hänelle voi enää tarjota? Oon uupunut miettimisestä ja ärtynyt tästä käyttäytymisestä.
[/quote]
anna sen hoitaa kaikki organisointi ja älä mieti mitään
Jospa vaikka kysyisit häneltä vinkkejä millaista ruokaa hän toivoo/yleensä itse tekee jne?
Itse olen raakavegaani enkä ole kokenut ongelmaksi. Kyläpaikkoihin mennessä ilmoitan etukäteen että ninulle ei tarvitse valmistaa erikseen mitään vaikeaa ruokaa vaan voin syödä esimerkiksi ison annoksen salaattia sekä hedelmiä. Pidän myös aina mukana hedelmiä ja pähkinöitä jne juuri siksi, ettei muiden tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa ruokieni järjestämiseksi.
Monelle tuntuu olevan ihan vieras asia, että pääruokani todellakin on vaan kasviksia ja hedelmiä kypsentämättä (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Ollaan tuputtamassa ties mitä ruokia eikä suostuta hyväksymään sitä, että minä olen ihan tyytyväinen ruokiini tällaisena ja haluan syödä näin. Vaikka Sinä et haluaisikaan etkä ymmärtäisi miksi joku haluaa.
Jos innostunut kokkaamisesta niin annapa hänen hoitaa ruoan laitto. Turha sinun on alkaa toiselle kokkaamaan jotain erityis retiisiporkkanaraakakeittoa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"]
Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin
[/quote]
Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"]
Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin
[/quote]
Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta.
[/quote]
no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"] Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin [/quote] Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta. [/quote] no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi?
[/quote]
No, niin me tehdäänkin. Aina joku salaatti, jonka täytteetkin pitää miettiä niin tarkkaan. Ei mitään kastikkeita tai juustoja.
Onhan niitä ruokia, mitä voisi tehdä, mutta ihan suoraan sanottuna alkaa v*tuttamaan tämä ruoan kanssa pelleily. Jos ei ole oikeita syitä (allergioita tai jotakin järkevää periaatteellista syytä, kuten lihansyönnin epäeettisyys ja epäekologisuus) miksi pitää tehdä elämästä näin käsittämättömän vaikeaa? Varsinkin kun on lapsikin, jolle tämä ei ehkä anna kaikkein terveintä mallia suhtaumisesta ruokaan.
Olen varmaan sitten tässä asiassa jotenkin vanhanaikainen jäärä tai juntti. On vaikea ymmärtää, ja tuntuu nöyryyttävältä kuunnella aina niitä saarnoja tekemistäni ruoista, joita ei taaskaan voitu syödä kun on jälleen kerran joku uusi rajoite, josta en ollut perillä.
ap
Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta onko se laihtunu tai laiha, kun on noin rajoitettu ruokavalio.
Jos ystävyys on muuten kohdillaan, niin älä anna ruokien pilata sitä. Teet itse niitä ruokia, joista pidät ja toveri tuo tullessaan omansa. Ei mitään huomiota kenenkään syömisiin, lepo vaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:45"]
Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta onko se laihtunu tai laiha, kun on noin rajoitettu ruokavalio.
[/quote]
On, todella paljon. :(
ap
Miksi arvelet että on ryhtynyt tuollaiselle? Onko taipumusta syömishäiriöihin?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:02"]
[/quote]
Itseasiassa olen miettinyt tätä vaihtoehtoa. Hän on oikeasti hyvin laiha, varmaan alle 50 kiloinen. Mutta hänen miehensä väittää, että kaikki on kunnossa. Olen joskus kysynyt suoraan ja saanut aika kiertelyiden kautta vastauksen, että kaikki on hyvin. Ota nyt tästä selvää.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:02"]
[/quote]
Itseasiassa olen miettinyt tätä vaihtoehtoa. Hän on oikeasti hyvin laiha, varmaan alle 50 kiloinen. Mutta hänen miehensä väittää, että kaikki on kunnossa. Olen joskus kysynyt suoraan ja saanut aika kiertelyiden kautta vastauksen, että kaikki on hyvin. Ota nyt tästä selvää.
ap
[/quote]
Tuntuu että kaikki nämä nykyajan villitykset kannustavat tällaiseen. Mistä tietää kuka on lakto-vecto-raaka-vege-cleaneater ja kenellä on ortoreksia.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:13"] Ihan mielenkiinnosta -mita han normaalisti syo? Kertomasi perusteella olette laheisemmissa valeissa, kuin "pelkkia tuttavia", joten miksi et suoraan -kauniilla tavalla- sanoisi hanelle etta sinun ideasi alkavat nyt loppumaan ja kysyt hanelta vinkkeja tarjottaviin [/quote] Salaatteja, kasvissosekeittoja, hedelmiä, kasviksia, superfoodeja... en ole itsekään ihan perillä. Silloin kun raakaruokainnostus ei ole kaikkein pahimmillaan, glut.jauhoista tehtyjä piirakoita ja muuta. [/quote] no tee sitten joku salaatti tai snoothiee vaikka? Tai keitto. Juuri luettelit ison kasan ruokia, miksi ne ei kelpaisi?
[/quote]
No, niin me tehdäänkin. Aina joku salaatti, jonka täytteetkin pitää miettiä niin tarkkaan. Ei mitään kastikkeita tai juustoja.
Onhan niitä ruokia, mitä voisi tehdä, mutta ihan suoraan sanottuna alkaa v*tuttamaan tämä ruoan kanssa pelleily. Jos ei ole oikeita syitä (allergioita tai jotakin järkevää periaatteellista syytä, kuten lihansyönnin epäeettisyys ja epäekologisuus) miksi pitää tehdä elämästä näin käsittämättömän vaikeaa? Varsinkin kun on lapsikin, jolle tämä ei ehkä anna kaikkein terveintä mallia suhtaumisesta ruokaan.
[/quote]
Ystävästäsi en tiedä, mutta itse olen raakavegaani siksi, että tunnen tällä ruokavaliolla voivani parhaiten niin henkisesti kuin fyysisesti. Olen terve, näytän hyvinvoivalta, mieli on kirkas ja olen energinen.
Vaikeaa ja aikaavievää tämä ei ole, päinvastoin: voin vaan napata hyllystä vaikka nipun banaaneita, parsakaalin ja pähkinäpussin ja pistellä ne poskeen lounaaksi. Ei tarvitse pilkkoa ja paistaa ja maustaa ja valmistaa jne.
Vaikeaksi tämän kokevat lähinnä kaikki muut, joiden mielestä ruokailu ei vaan jotenkin voi olla näin yksinkertaista ja simppeliä.
Se, että ystäväsi valittaa tekemistäsi ruuista eikä esim. etukäteen ilmoita uusista rajoitteistaan, ei kerro mitään siitä itse ruokavaliosta ja sen järkevyydestä, vaan siitä, että ystäväsi on ajattelematon, itsekäs ja ilkeä. Oli hänen ruokavalionsa mikä vaan.
Kyllä tuo minusta kuulostaa vaikealta ja melkein kettuilulta. Sympatiani ap:lle.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:06"]
Mitä hittoa tuollaista tuttua tarvitsee sietää silmissään? Ja jos rajoitteita tulee koko ajan lisää, niin luonto korjaa ennen pitkää omansa pois.
[/quote]
Täytyy sietää, vuosien ystävyys takana, miehet ystäviä keskenään ja olemme heidän lapsensa kummeja..
[/quote]
Varmaankin sinun on tavattava häntä, mutta ei sinun ole pakko tehdä hänen vaikean ruokavalionsa mukaista ruokaa. Toimi vaikka näin, kun,hän tulee kylään ja tarjoat ruokaa:
- kysy mitä tuttavasi voi syödä
- tarjoudu tekemään 1 ruokalaji tai lisuke (esim. salaatti), joka sopii hänelle ja pyydä häntä ottamaan lisäksi jotakin omaa syötävää mukaansa
Näin olen toiminut serkkuni moniallergisen lapsen kanssa, kun allergisoivien ruoka-aineiden lista oli pisimmillään. Homma toimi oikein hyvin, eikä kukaan kärsinyt tilanteesta.
Josko tapaamiset tosiaan jonkin muun kuin syömisen puitteissa? Tai vaihtoehtoisesti tapa, joka minusta on myös ihan käypä: jos rajoitteita alkaa olla enemmän kuin lääkevalmisteissa sivuoireluetteloa, voisiko kysyä ystävää valmistamaan jonkin oman bravuurinsa tai antamaan hyvän reseptin? Ja jos alkaa rajoitteet mennä kaupan päälle hintaviksi, niin tietty kustannusten jakaminen miten sen luontevimmaksi kokee.