Menkkojen aikana sattuu peräsuoleen..
..välillä jopa niin ettei tamponia meinaa saada pois. Joskus myös kuukautisten aikana kipu säteilee just tonne selkään päin. Kellään muulla samaa?
Kommentit (80)
Endometrioosia ei voi todeta muuten kun aukaisemalla ja tähystämällä eli lapraskopialla.
Hoidoksi epillerit putkeen
Olisko "yleislääke" sellainen juominen ja syöminen, joka 'pehmentää' 'vatsan' jo ennakkoon. Alkaen vesi, ksylitoli, luumut... ; kokemuksia? Akuutti apu : jalat seinälle nostaen?
Yleistä. On mullakin toki epäilen että minulla on endometrioosi koska kuukautiset ovat myös todella runsaat. Kipu on lamauttavaa hetkittäin ja pelkään että saan "viiltoja" joskus esim esitystä pitäessä, sillä hetkellä ei voi tehdä muuta kuin keskittyä hengittämiseen. Minulla myös lievempänä samaa muulloinkin kuin kuukautisten aikaan. Joskus on ollut tuskaisia hetkiä töissä kun on pierettänyt mutta sen pidättäminen sattui aivan järkyttävästi. Silloin kun söin epillereitä oli pahimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:28"]
No, toihan on yks menkkojen oireista. Mahavaivat ja ummetus, paska suolessa painaa häntäluuhun. Liikunta, vesi, öljy ja kuitupitoinen ruoka auttaa :) äärimmäises hädäs suolihuuhtelu.
[/quote]
Mulla on ainakin maha aivan löysällä aina menkkojen aikaan..
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:19"]Yleistä. On mullakin toki epäilen että minulla on endometrioosi koska kuukautiset ovat myös todella runsaat. Kipu on lamauttavaa hetkittäin ja pelkään että saan "viiltoja" joskus esim esitystä pitäessä, sillä hetkellä ei voi tehdä muuta kuin keskittyä hengittämiseen. Minulla myös lievempänä samaa muulloinkin kuin kuukautisten aikaan. Joskus on ollut tuskaisia hetkiä töissä kun on pierettänyt mutta sen pidättäminen sattui aivan järkyttävästi. Silloin kun söin epillereitä oli pahimmillaan.
[/quote]
Mulla kans pierujen pidätys sattuu aivan järkyttävästi :D se on kamalaa, koska jos on sellaisessa paikassa missä ei voi päästää, niin melkein itken kivusta. Nyt syön yhdistelmäe-pillereitä ja näistä pitäisi olla apua, mutta en tiedä onko päinvastainen vaikutus -ap
Mulle gyne sanoi että kohtu supistelee (?) tai jtn, menkkojen aikana, josta kivut siis johtuvat. Mutta kun kipu ei ole kohdussa vaan perseessä :D -ap
Olen vierailija (79) ja haluan lisätä vielä, että olen vasta 22-vuotias. Tarkoituksenani ei ole hankkia lapsia vielä 10 vuoteen ja vaihdevuosiinkin on vuosikymmeniä aikaa. Olen surullinen.
Minunkin on pakko osallistua keskusteluun!! Aloitin ye-pillerit viime elokuussa ja lopetin lokakuun alussa, en toki vain tästä syystä (esioireisen migreenin tausta on vasta-aihe). Mutta tämä "repivä" suolistokipu iski viideksi päiväksi HETI aloitettuani pillerit, enkä ollut siitä koskaan aiemmin kärsinyt (niin kuin en mistäkään muistakaan menkkoihin taikka ovulaatioon liittyvistä oireista). Kuitenkin, tässä viimeisen päälle 8 kuukauden aikana, mitä lopetuksesta on, menkat ovat käyneet kierto kierrolta kivuliaammaksi: kohtuun sattuu, yskäisyt/naurahdukset sattuvat, istuutuminen/istualta nouseminen sattuu, syvät työnnöt yhdynnässä sattuvat ja kohdunnapukasta ylös työntäminen sattuu eli jonnekin sinne kohdunkannattimien/kohdun alueelle. Jälkimmäistä oiretta+yhdyntäkipuja on toisaalta läpi kierron ja nyt tämä on alkanut yleistymään niin, että myös ovulaation aikaan huomaan oireen. Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt endoa (niin kuin usein ei näykään), eikä muutakaan. Oudointa oli, että gyne sanoi minulla olevan "ihan normaali eteenpäin kallistunut kohtu", vaikka voisin vannoa, että se on taaksepäin kallistunut!! Menkat ovat myös tämän minun huikean pillerikokeiluni jälkeen niukentuneet (kärsin ennen menorragiasta), ja pidentyneet jo valmiiksi ärsyttävistä 6 päivästä (5+1 hyvin niukka) seitsemään, eli täyteen viikkoon!!!! Olen niin hämmentynyt. Kuukautisten aikaan en voi ulostaa, mitään ei tule ulos 5 ensimmäiseen päivään, ja ponnistelu on niin helv*tin tuskaisaa, että jätän mielummin yrittämättä (sattuu vähän kuin joku yrittäisi suoristaa mun suolen/työntää sen miekan sinne hanuriin kuten joku asian ilmaisi). Ja kierto kierrolta pahenee vain. Mitä ihmettä voin tehdä seuraavaksi?? Ulostuskipuja on myös läpi kierron, vaikkei ummetusta ole.
Endosta pääsee lopullisesti eroon, kun tulee vaihdevuodet. Ikää mulla nyt 50v. ja endo aika paljon jo helpottanut. Mulla siis varma endo koska nuorena on pesäkkeitä poltettu pois ja kyllä siellä peräsuolen lähellä on kipua.
En enää tiedä mistä tämä johtuu. Nyt on alkanut kipuilla silloinkin kun ei menkkoja ole :/ -ap
Todella mielenkiintoista että näin monella muullakin on tätä vaivaa! Nyt alkoi pelottaa että mullakin on endometrioosi...
T. Yksi persekipuilija lisää
Mullakin on joskus harvakseltaan. Kerran vuodessa? Muuten mulla ei ole menkkakipuja, ei tunnu kohdussa, mutta todella harvoin ehkä just ovulaation aikaan tuntuu kamala vihlaisu peräsuolessa. Kerran kipua jatkui yhden illan ajan, mutta siitä on jo vuosia eikä ole toistunut.
Mullakin on muuten vatsa pikemminkin löysänä varsinaisten vuotopäivien aikana. Ja verta tulee niin maan perkeleesti. Ihanaa naisen elämää...
Sama oli vaiva. Tuli vasta synnytysten jälkeen. Kivut olivat kaksi kertaa kuukaudessa peräsuolessa todella kovat ja oli pakko olla saikulla, koska en päässyt sohvalta ylös. Tehtiin tähystys, kun epäiltiin endoa. Mutta sitä ei ollut. Mutta kohtu poistettiin siksi, kun epäiltiin kohdun sisäistä endoa. Sitäkään ei löytynyt, mutta kipujen syyksi selvisi taaksepäin kallistunut kohtu, mikä oli löystynyt ja laajentunut. Ovulaation ja kuukautisten aikaan painoi peräsuolta ja jotain hermoa ja aiheutti kovat tuskat.
Muistan ikäni sen tunteen, kun heräämössä heräsin kohdunpoiston jälkeen se se kipu peräsuolen tienoilla oli pois.
Täälläkin tuttu ongelma. Iskee usein keskellä yötä viiltävä kipu perseeseen. Apteekista saatavat Hädensa-supot ovat välillä auttaneet, välillä ei tunnu auttavan. Peräruiske ja/tai anaaliseksi ovat omalla kohdalla auttaneet paljonkin.
Vaikka tää nyt onkin vanha keskustelu, niin itelläkin tuli tollasta ihan järkyttävää kipua tänään menkkojen aikana ulostamisessa. Ja se kipu siis kesti joku 4 tuntia ja vaan paheni, nyt on onneks helpottanu eikä satu enää niin pirusti. En tiiä mistä se johtuu, mekat on kyllä tosi runsaat en tiiä voiko se vaikuttaa. En usko että mulla on endometrioosi, oon vielä tosi nuori. Ja on menkkojen alussa vähän turvotusta alavatsassa, se ehkä painaa suolta. E-pillereitä en voi käyttää, enkä oo ikinä käyttäny. Tamponia opin käyttämään vasta tänään ja sen ulos otto sattui, voiko se vaikuttaa..Nää menkat on kyllä aikamoinen hyvän mielen karkottaja.
Endometrioosi se siellä kiukkuilee onnex olkoon??