Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?

Vierailija
20.10.2021 |

Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?

Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.

Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis  lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.

Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.

Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta  suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa. 

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin verorahat menevät ympäryskuntiin? Asiahan on päinvastoin, koska teillä asuvien mutta muualla työskentelevien verot tulevat teille, eli ympäryskuntien työpaikat hyödyttävät teitä.

Vierailija
2/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuus siitä, että jatkossakin saisi tehdä etätöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, olen ikäni asunut pienissä n. 5000 asukkaan kunnissa. Välillä piti käydä kaupungissa kouluttautumassa, mutta sen jälkeen paluu takaisin ja suoraan vakkaritöihin.

Vierailija
4/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaati sen, että ostin pieneltä paikkakunnalta talon.

Vierailija
5/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluasi asua suurella paikkakunnalla?

Vierailija
6/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka. Etsin pari vuotta mahdollisuutta muuttaa pikkupaikkakunnalle, ja kun työpaikka vihdoin löytyi muutin. Tästä on aikaa reilu 10 vuotta. Vieläkin täällä. Mutta toisessa työssä.

Jos jään työttömäksi olen edelleen hyvässä paikassa, koko eläminen maksaa niin paljon vähemmän, täällä elämänlaatu on itselleni melko korkea oli työtä tai ei.

Vierailija
7/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluasi asua suurella paikkakunnalla?

Tätä ei kysytty. Miljardit ihmiset tekevät niin ja me kaikki tiedämme syyt.

Vierailija
8/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin miehen perässä pienelle paikkakunnalle. Tässä elämäntilanteessa se oli ok, kun en tarvitse enää mitään koulu- tai lasten harrastuspalveluja. Alkuun kävin töissä Helsingissä, sittemmin löysin työpaikan radanvarsikunnasta.

Kunhan korona helpottaa, pääsemme jälleen Helsingin huvituksiin omalla autolla reilussa tunnissa. Neljän muun kaupungin kulttuuritarjonta on noin puolen tunnin ajomatkan päässä. Lentokentälle ajaa sinnekin vain reilun puoli tuntia.

Vierailija
9/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun synnyin niin tällä paikkakunnalla oli n.8000 asukasta. Nyt reilu 40 vuotta myöhemmin täällä on vähän alle 5000 asukasta. Tykkäämme asua täällä, tämä on meidän koti. Matkustella voi sitten pitkin poikin ulkomaita myöten.

Vierailija
10/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ykköskriteeri olisi se, että paikkakunnalta löytyy töitä sekä itselle että puolisolle.

Vierailija
11/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin heti alle 10000 asukkaan kotipaikkakunnalleni takaisin, jos mies saisi töitä sieltä tai jostain läheltä. Itse vielä lasten kanssa kotona niin ehtisin muuton jälkeen katsella töitä, työttömänäkin pärjäisin.

Vierailija
12/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin (tekemättä itse mitään) 1000 euroa joka kuukausi elämäni loppuun asti, niin voisin muuttaa pikkupaikkakunnalle. Tulisin tuolla summalla toimeen tekemättä töitä. 

Vierailija
13/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin muuttaa, jos löytyy työpaikka ja pärjäisi ilman ajokorttia. Eli palvelut ja se potentiaalinen työpaikka pitäisi sijaita lähellä kotia, muutoin voi olla aika kökköä eloa.

Vierailija
14/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin verorahat menevät ympäryskuntiin? Asiahan on päinvastoin, koska teillä asuvien mutta muualla työskentelevien verot tulevat teille, eli ympäryskuntien työpaikat hyödyttävät teitä.

Itse ajattelisin niin, että jos käydään töissä jossain 50km päässä kotoa, niin kyllä se siinä kotimatkalla se kauppareissu tehdään = käytetään työpaikkakunnan palveluja = työllistää ja kasvattaa sitä työpaikkakuntaa. Mitä verorahoja se muualla töissä käyvä tuo omalle kotipaikkakunnalle, kuin kunnallisveron muodossa, jos se ei käytä kotikunnan palveluja?

Vierailija
15/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ykköskriteeri olisi se, että paikkakunnalta löytyy töitä sekä itselle että puolisolle.

Kylllä niitä töitä on, mutta ei pienet paikkakunnat tarjoa 6000e bruttopalkkoja kuin lääkäreille, joista on huutava pula. Ei voida tarjota samaa palkkaa pienessä kunnassa mitä kaupungeissa, eikä siinä ole mitään järkeäkään, koska se asuminen yms. on niin halpaa.

Vierailija
16/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylllä niitä töitä on, mutta ei pienet paikkakunnat tarjoa 6000e bruttopalkkoja kuin lääkäreille, joista on huutava pula. Ei voida tarjota samaa palkkaa pienessä kunnassa mitä kaupungeissa, eikä siinä ole mitään järkeäkään, koska se asuminen yms. on niin halpaa.

Vierailija
17/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka.

Vierailija
18/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku rikas maajussi huolisi emännäksi.

Vierailija
19/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi enää. Vajaan vuoden asuin ja oli melkoista kärsimystä.

Vierailija
20/131 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä etätyömahdollisuus ainakin 3-4 päivää viikossa olisi aika tyhjentävä vastaus.

Sanotaan että joka viikko olisi yksi pakollinen toimistopäivä. Silloin pieni paikkakunta tarjoaisi itse asiassa huikeasti paremman turvan työuran jatkumiselle kun pk-seutu jossa nyt asun.

Muuttaisin todennäköisesti jonnekin Forssan tienoille koska sieltä olisi omalla autolla reilun tunnin matka Suomen kolmen suurimman talousalueen (pks, Turku, Tampere) työpaikkoihin sekä palveluihin.

Jos kuitenkin kävisi niin heikosti ettei töitä vain löydy mistään voisi jopa peruspäivärahalla elellä vielä mukavasti ansiosidonnaisesta nyt puhumattakaan.

Mikäpä kiire sitä valmiissa maailmassa kun pilkkoo puita omakotitalonsa rantasaunan kiukaaseen ja käy kokemassa katiskan (Fingerpori) ennen kuin korkkaa saunaoluen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi