Cv lopullisesti pilalla - mistä uusi ammatti?
Ansioluetteloni on katastrofaalinen johtuen mielenterveydenongelmista. Jokunen lyhyt pätkätyö ja muutamakymmenen opintopistettä yliopistossa. Paljon pitkiä aukkoja. Kukaan ei huoli minkäänlaiseen työhön minua, olen hakenut kymmeniin, ellei satoihin paikkoihin.
Mistä saan ammatin, johon työllistyy varmasti? Sos. - ja terveysala ei käy, en ole soveltuva. Palkkaakin olisi kiva saada järjellisesti, jotta en vaipuisi eläkepäivinä takaisin köyhyyteen.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:06"]
Kiinteistövälittäjä? Yrittäjä?
[/quote] Supliikki ei riitä kiinteistönvälittäjäksi. Yrittäjyys saattaisi kiinnostaa, mutta en osaa mitään. Ei ole mitään, mitä tarjota asiakkaille. Toisaalta ei ole omia pääomiakaan. -ap[/quote]
Osaatko siivota?
[/quote] Osaan, mutta alan palkoilla ei elä. Olen sitäpaitsi ihan älykäs ihminen, saattaisin masentua monotonisessa työssä. Olen tehnyt siivoustyötä vuosia sitten, oli tosi rankkaa tehdä jotain niin kuolettavan tylsää. En pärjäisi pitkällä aikavälillä siinä. Sovellus paremmin edes vähän älyllisesti vaativampiin tehtäviin. -ap
[/quote]
Kyllä elää, mutta mitään extraa ei juurikaan jää. Minäkin olen erittäin taiteellinen sielu joka inhoaa tehdä samaa työtä päivästä toiseen, mutta pakko on jotta rahaa tulisi. Sinulla ei ole aihetta valittaa työllistymisen suhteen jos alat nirsoilla. Terveisin masennusta sairastanut siivooja
[/quote] Lisään vielä että luuletko tosiaan meidän siivoojien olevan jotenkin erityisen tyhmiä otuksia? Me teemme pääosin tätä työtä siksi, koska muita töitä ei ole tarjolla ja jotta saisimme palkkaa. Kyllä, tässä saattaa masentua, mutta niin masentuu monessa muussakin työssä. Totta kai me haluaisimme käyttää älyämme jota meille kurjille siivoojillekin on suotu, mutta koska elämä ei ole aina reilua niin on otettava se mitä saa tai muuten jää lehdelle soittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:06"] Kiinteistövälittäjä? Yrittäjä? [/quote] Supliikki ei riitä kiinteistönvälittäjäksi. Yrittäjyys saattaisi kiinnostaa, mutta en osaa mitään. Ei ole mitään, mitä tarjota asiakkaille. Toisaalta ei ole omia pääomiakaan. -ap[/quote] Osaatko siivota? [/quote] Osaan, mutta alan palkoilla ei elä. Olen sitäpaitsi ihan älykäs ihminen, saattaisin masentua monotonisessa työssä. Olen tehnyt siivoustyötä vuosia sitten, oli tosi rankkaa tehdä jotain niin kuolettavan tylsää. En pärjäisi pitkällä aikavälillä siinä. Sovellus paremmin edes vähän älyllisesti vaativampiin tehtäviin. -ap [/quote] Kyllä elää, mutta mitään extraa ei juurikaan jää. Minäkin olen erittäin taiteellinen sielu joka inhoaa tehdä samaa työtä päivästä toiseen, mutta pakko on jotta rahaa tulisi. Sinulla ei ole aihetta valittaa työllistymisen suhteen jos alat nirsoilla. Terveisin masennusta sairastanut siivooja
[/quote]
Siivoojan ammatti sopii ehkä sinunkaltaisellesi ihmiselle, muttei kaikille. Myös mielenterveysongelmaisilla on oikeus unelmiin ja ammatinvalintaan. Siivoojan työ tuskin on kenenkään unelma.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:54"]
Naisillahan on se hyvä, että huoraksi voi ryhtyä melkein aina!
Suorittavaa työtähän sekin tietysti on eikä välttämättä älyllisesti kovin haastavaa.
[/quote]
Sulle varmaan sopis hyvin se, että työttömäksi jäänyt vaimosi ottaa aviosängyssä asiakkaita vastaan? Duuni ku duuni!
AP, oletko minä? Olen 27, CV:ssä muutama työharjoittelu, monen vuoden tyhjä aukko mt-ongelmien takia ja nyt olen puolessatoista vuodessa suorittanut yliopistolla 20 opintopistettä... Tuntuu etten haluaisi jatkaa tuolla kun en vaan tunnu pärjäävän, mutta ei ole mitään muitakaan vaihtoehtoja. Haluaisin töihin, mihin vaan töihin mistä saisi sen verran palkkaa että voisi elää (1000e kuussa olisi ruhtinaallisesti), sellaiseen työpaikkaan josta ei tarvitsisi pelätä potkuja. Tosin ihmettelen sun kohdalla tuota siivoustyön halveksuntaa. Mä tekisin sitä kyllä jos olisi fyysisesti mahdollista. Hainkin joskus mutta haastattelija sanoi suoraan että olen aivan liian heiveröinen siihen työhön, nyt vielä heiveröisempi (n. 40kg). Ahdistaa kun jatkuvasti pyörii päässä että pakko jossain vaiheessa tappaa itsensä jos tukien maksaminen lopetetaan, kun mua ei vaan oteta minnekään edes haastatteluun...
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:06"] Kiinteistövälittäjä? Yrittäjä? [/quote] Supliikki ei riitä kiinteistönvälittäjäksi. Yrittäjyys saattaisi kiinnostaa, mutta en osaa mitään. Ei ole mitään, mitä tarjota asiakkaille. Toisaalta ei ole omia pääomiakaan. -ap[/quote] Osaatko siivota? [/quote] Osaan, mutta alan palkoilla ei elä. Olen sitäpaitsi ihan älykäs ihminen, saattaisin masentua monotonisessa työssä. Olen tehnyt siivoustyötä vuosia sitten, oli tosi rankkaa tehdä jotain niin kuolettavan tylsää. En pärjäisi pitkällä aikavälillä siinä. Sovellus paremmin edes vähän älyllisesti vaativampiin tehtäviin. -ap [/quote] Kyllä elää, mutta mitään extraa ei juurikaan jää. Minäkin olen erittäin taiteellinen sielu joka inhoaa tehdä samaa työtä päivästä toiseen, mutta pakko on jotta rahaa tulisi. Sinulla ei ole aihetta valittaa työllistymisen suhteen jos alat nirsoilla. Terveisin masennusta sairastanut siivooja [/quote] Lisään vielä että luuletko tosiaan meidän siivoojien olevan jotenkin erityisen tyhmiä otuksia? Me teemme pääosin tätä työtä siksi, koska muita töitä ei ole tarjolla ja jotta saisimme palkkaa. Kyllä, tässä saattaa masentua, mutta niin masentuu monessa muussakin työssä. Totta kai me haluaisimme käyttää älyämme jota meille kurjille siivoojillekin on suotu, mutta koska elämä ei ole aina reilua niin on otettava se mitä saa tai muuten jää lehdelle soittelemaan.
[/quote]
Moni siivoojista on kyllä kokemusteni mukaan oikeasti aika tyhmä. Koulutuksen puute on varmaan yksi syy, monellahan on vain peruskoulu suoritettuna. Olen täällä kyselemässä uravaihtoehtojani, eikä siivoojan työ herätä vähäisintäkään kiinnostusta. Toki harkitsen asiaa, jos mitään muita järkeviä vaihtoehtoja ei eteen tule. -ap
Enkä halveksi siivoustyötä, mutta tosiasiat tosiasioina. Se työ todennäköisesti polttaisi minut loppuun. -ap
Kannattaa miettiä asiaa myös siltä kannalta, ettet stressaannu työssäsi liikaa. Jos jo opinnot aiheuttavat stressiä ja lamaannusta, niin monessa asiantuntijatason työssä stressiä on varmasti moninkertaisesti. Ja asiantuntijahommiin on vaikeaa päästä ilman koulutusta... Eli ehkä joku ns. helpompi työ voisi olla sopiva ja älyllisesti voisit haastaa itseäsi vapaa-ajalla? :) En sano, ettetkö saisi valita mitä duunia teet, mutta jos olet kovin stressiin taipuvainen niin kannattaa miettiä ettet pala loppuun ihan kokonaan.
Itse painiskelen hieman saman tapaisten ongelmien kanssa. Masennusta takana vuosien jakso, mutta tällä hetkellä olen toipunut. Opinnot sujuu ja valmistun maisteriksi keväällä. Mietin kyllä, että mitä mahdollisuuksia on työllistyä, kun ikää alkaa jo olla jonkun verran ja työkokemusta tosi niukasti. Ikinähän ei voi olla varma, etteikö mielenterveysongelmat palaisi takaisin, mutta ei kai kukaan ns. tervekään voi sanoa ettei ikinä tule sairastumaan mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:24"]
Enkä halveksi siivoustyötä, mutta tosiasiat tosiasioina. Se työ todennäköisesti polttaisi minut loppuun. -ap
[/quote]
Voihan sieltä irtisanoutua ennen totaalista burnouttia. Pahempaa se tekee psyykeelle että makaa vuosikausia kotona. Ja kyllä tuo siivoustyö vaihtelee työpaikasta riippuen. Puhelinmyynnin karsastamisen ymmärrän, jos kyse on provisiopalkatusta työstä missä saattaa joutua tekemään ilmaiseksi töitä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:45"]
Onnistuuko muutto ulkomaille, töhin siis?
[/quote]
vaikea uskoa, että ilman koulutusta tai merkittävää työkokemusta saisi mistään töitä.
[/quote]
Ainakin Norjassa pelkkä suomalaisuus riittää. Jos osaat enkkua tai ruotsia edes auttavasti, niin pääset töihin. Siivoamaan. Mut olis ainakin jotain muuta ajateltavaa, kun joutuu pärjäämään uuden kielen ja kulttuurin kanssa. p.s. eikä ne täältä soittele Suomeen, jos siivoustöitä haet. eli Cv:n kirjottelet ne työrupeamat vähän pitemmiksi, jne.. :)
Olen se joka puhui koulutuksen sopimattomuudesta minulle ja yrittämisestä edellisellä sivulla ja tuli mieleen tuosta siivoamisesta että minä voisin siinä mielessä tehdä siivoamista, että kerään sillä tavalla pääomaa yrittämistä varten. Tai että minulla olisi varaa vaikka toimia freelance toimittajana(en nyt tiedä ryhdynkö tällaiseen, mutta esimerkkinä) kunnes saisin tarpeeksi nimeä sillä. Tai kenties löydän sitä kautta jotain muuta. Asun vain aika pienellä paikkakunnalla ja työpaikat ovat todella kortilla. Veikkaan että joku muusikkokin voisi tehdä siivojan työtä, jotta voi kustantaa haluamansa elämän. Eli se siivooja ei olisi se ura, vaikka rahat tulee sieltä.
Hyvinhän sinulla on asiat, jos on oikein varaa valita, minkä ammatin kelpuutat! Huomattavasti terveemmät ja koulutetummatkin joutuvat laskemaan rimaa.
Siivooja! Muista nuolla paskat pöntöstä! Hahhahhaa!!!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:21"]
AP, oletko minä? Olen 27, CV:ssä muutama työharjoittelu, monen vuoden tyhjä aukko mt-ongelmien takia ja nyt olen puolessatoista vuodessa suorittanut yliopistolla 20 opintopistettä... Tuntuu etten haluaisi jatkaa tuolla kun en vaan tunnu pärjäävän, mutta ei ole mitään muitakaan vaihtoehtoja. Haluaisin töihin, mihin vaan töihin mistä saisi sen verran palkkaa että voisi elää (1000e kuussa olisi ruhtinaallisesti), sellaiseen työpaikkaan josta ei tarvitsisi pelätä potkuja. Tosin ihmettelen sun kohdalla tuota siivoustyön halveksuntaa. Mä tekisin sitä kyllä jos olisi fyysisesti mahdollista. Hainkin joskus mutta haastattelija sanoi suoraan että olen aivan liian heiveröinen siihen työhön, nyt vielä heiveröisempi (n. 40kg). Ahdistaa kun jatkuvasti pyörii päässä että pakko jossain vaiheessa tappaa itsensä jos tukien maksaminen lopetetaan, kun mua ei vaan oteta minnekään edes haastatteluun...
[/quote]
Tähän voisin kommentoida yliopistolla vuosia työskennelleenä, että koulutuksessa on myös "parasta ennen" päivämäärä. Joskus parempi ratkaisu on jättää junnaava ja vuosia sitten aloitettu opiskelu taakse ja suorittaa joltain muulta alata nopeasi tuore tutkinto hyvin työllistävälle alalle.
Ulkomailta voi irrota töitä helpommin, jopa ilman koulutusta. Muutoin tuli mieleeni puheterapeutin tai psykologin opinnot tai sitten kielenkääntäjän ammatti. Psykologille on oikeasti hyötyä siitä, että on onakohtaista kokemusta esim. terapiasta (potilaana). Niille kaikille on ihan mukavasti töitä...tai sitten IT-ala vois napata?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:21"]
[/quote]
Tähän voisin kommentoida yliopistolla vuosia työskennelleenä, että koulutuksessa on myös "parasta ennen" päivämäärä. Joskus parempi ratkaisu on jättää junnaava ja vuosia sitten aloitettu opiskelu taakse ja suorittaa joltain muulta alata nopeasi tuore tutkinto hyvin työllistävälle alalle.
[/quote]
Niin, kun vaan keksisi sellaisen alan joka kiinnostaisi ja kun mielenterveys kestäisi opiskella nopeampaan tahtiin. Tuolla yliopistolla on vaan pakko olla, vaihtoehtona olisi jäädä kotiin täysin miehen elätettäväksi. Pelottaa kyllä jos opiskelen tuolla tätä tahtia sen 8-10 vuotta enkä saa tutkinnosta huolimatta oman alan töitä. En vaan tiedä mitä pitäisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:06"] Kiinteistövälittäjä? Yrittäjä? [/quote] Supliikki ei riitä kiinteistönvälittäjäksi. Yrittäjyys saattaisi kiinnostaa, mutta en osaa mitään. Ei ole mitään, mitä tarjota asiakkaille. Toisaalta ei ole omia pääomiakaan. -ap[/quote] Osaatko siivota? [/quote] Osaan, mutta alan palkoilla ei elä. Olen sitäpaitsi ihan älykäs ihminen, saattaisin masentua monotonisessa työssä. Olen tehnyt siivoustyötä vuosia sitten, oli tosi rankkaa tehdä jotain niin kuolettavan tylsää. En pärjäisi pitkällä aikavälillä siinä. Sovellus paremmin edes vähän älyllisesti vaativampiin tehtäviin. -ap [/quote] Kyllä elää, mutta mitään extraa ei juurikaan jää. Minäkin olen erittäin taiteellinen sielu joka inhoaa tehdä samaa työtä päivästä toiseen, mutta pakko on jotta rahaa tulisi. Sinulla ei ole aihetta valittaa työllistymisen suhteen jos alat nirsoilla. Terveisin masennusta sairastanut siivooja
[/quote]
Siivoojan ammatti sopii ehkä sinunkaltaisellesi ihmiselle, muttei kaikille. Myös mielenterveysongelmaisilla on oikeus unelmiin ja ammatinvalintaan. Siivoojan työ tuskin on kenenkään unelma.
[/quote]
Siivoojan ammatti sopii ihmiselle joka pitää katosta päänsä päällä ja syö mielellään joka päivä. Mutta nämä ovat toissijaisia asioita sankari ap:lle joka on liian älykäs ja hieno siivoamaan.
Mielenterveysongelmainen, tiedä paikkasi. Sinulla ei ole oikeutta unelmoida paremmasta. Nyt otat harjan käteen ja siivoat paskaista pönttöä.
Hakeudut ammatilliseen kuntoutukseen. Sitä voidaan myöntää työkokeiluun, koulutuskokeiluun ja ammattiin johtavaan koulutukseen. Kela ja sairaanhoitopiirisi luultavasti ensiksi järjestävät työkykytutkimukset, joihin menee muutama päivä. Ei sun tuolla historialla kannata ilman tukiverkostoa ja realistista suunnitelmaa edetä. Yhteiskunta kyllä haluaa sut töihin, joten tukea on tarjolla. Eli otat asian esille hoitopaikassasi, työkkärissä, Kelassa tms., missä sulla on nyt kontakti.
Ottakaa te siivoustyötä ehdottavat huomioon myös se, että muuta kuin osa-aikaista siivoustyötä on vaikea löytää. Ja siihen hommaan ei koulutettuja oteta, kun heidän pelätään hakevan koko ajan oman alansa työtä siivoustyön ohella. Mutta on kyllä erikoista olla ottamatta siivoustyötä vastaan sen takia kun se on tylsää. Eiköhän suurin osa töistä johon ei koulutusta vaadita ole melko tylsiä. Enemmän mua mt-ongelmaisena uuvuttaisi esim. kassatyö, jossa joutuu koko ajan olemaan ihmisten kanssa tekemisissä ja ns. henkisesti läsnä, kun taas siivoustyössä voi olla itsekseen omissa ajatuksissaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 19:23"]
Ok. Täällä tarjoillaan siivoustyötä, eikä mitään järkevää. Vaikka selvästi olen sanonut, etten halua siivoojaksi. Huomautan, että pärjäsin erinomaisen hyvin asiantuntijatason työssä huolimatta puutteellisesta koulutuksesta. Olen päässyt sisään eräälle kaikkein vaikeimmista yliopistokoulutusaloista, johon ei juuri kukaan pääse ilman kuukausien lukemista ja valmennuskurssia. En selviä tenteistä, mutta olen aika älykäs ihminen. Kognitiiviset kykyni ovat selvästi yli keskitason psykologisissa testeissä, VAIKKA sairauden on arvioitu heikentäneen suoritustani. Olen myös tehnyt lyhyemmän työpätkän ulkomailla. Sitä vastoin inhosin jo koulussa kaikkia käytännön aineita, kuten käsityötä, musiikkia ja kuvaamataitoa. Amk-opinnot olisivat eräs vaihtoehto, sillä se koulutus on niin helppo, että tenttilukkokaan ei estäisi opintoja.
[/quote]
Rupea jonkun alan lassukaksi.