Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako puheliaat ihmiset vievänsä tilaa muilta ihmisiltä?

Vierailija
20.10.2021 |

Hiljaisemmille aina jankutetaan että sano sinäkin jotain, mutta puheliaille ei sanota, että ole sinäkin hiljaa välillä. Jouduin äsken puhumaan tosi puheliaan ihmisen kanssa asiasta, joka piti tänään saada hoidettua. Kymmenen minuutin asiaan meni vajaa tunti, koska hän ei osannut sulkea suutaan. Ei edes vaikka aloin puhua päälle. Ja korvat ei tietenkään toimi silloin, kun oma suu käy. Puheliaat ihmiset, olkaa niin kilttejä ja opetelkaa huomioimaan muut ihmiset. Joskus voi jonkun asian jättää vaikka sanomatta ja kuunnella mitä muilla on sanottavaa.

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulokkeet

Vierailija
142/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulokkeet

Kuulokkeet päähän, kun menet selvittämään jotain pakollista työjuttua överipuheliaan ihmisen kanssa? Olipa taas hyvä neuvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tuijottaa tuiman näköisenä muita nurkassa, kun nämä täyttävät keskustelupalstan loputtomalla ja tappavan tylsällä tekstillä ja yrittävät saada oman "kaikkein tärkeimmän" mielipiteensä kuulluksi ja muiden hyväksymäksi*

/s

Vierailija
144/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöttäjät on helvetin itsekkäitä. Oma ääni on rakkain eikä toista jakseta kuunnella. Työpaikalla on valitettavasti näitä. Yököttäviä. Joskus tekisi mieli sanoa, että pidä turpasi kiinni kaakattaja.

Vierailija
145/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan suomessa voi olla tälläinen keskustelu.

Vierailija
146/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaatte varmaan miksi lähes kaikki ystäväni on ulkomaalaisia, en kestä suomalaisten puhumattomuutta.

Vierailija
147/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan suomessa voi olla tälläinen keskustelu.

Nyt olet kyllä väärässä. 😄

Toki suomalaiset on hyvin huomioonottavia, meidän keskustelukulttuurissa annetaan toisille tilaa. Omasta mielestäni se on yksi parhaista piirteistämme. Sinä olet selvästi eri mieltä.

Vierailija
148/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asiantuntijatyössä, jossa hoidan asiakkaiden toimeksiantoja. Joskus kiire voi olla aikamoinen, eikä asiakas ymmärrä, että senkin ajan kun kuuntelen puhelimessa hänen selitystään, miksi juuri hänen asiansa on kiireellisempi kuin kaikkien muiden, voisin olla tekemässä töitä, myös sitä hänen asiaansa. Ja sillä ihan todella on merkitystä toimeksiantojen hoitamistehokkuuteen, kuuntelenko joka päivä turhia jaarituksia vai en. Tämän kun asiakkaat ymmärtäisivät, niin kaikilla olisi mukavampaa ja hommat hoituisi tehokkaammin.

Sille asiakkaallekin voi sanoa, että päätetään tämä keskustelu tähän, että pääsen hoitamaan asiaa.

Luuletko, etten ole sanonut. Tämä ei vaan auta mitään puheliaan ihmisen kohdalla. Vaikka kuinka yrittää lopettaa, niin toinen vaan jatkaa juttujaan, jotka on jo kertonut tai joilla ei asian hoitoon ole mitään vaikutusta. Jos olisin yrittäjä, löisin luurin korvaan, mutta työntekijänä en voi niinkään tehdä.

"Kun sillä on niin kiire, niin minun täytyy nyt lopettaa ja jatkaa sitä teidän asianne hoitoa."

Vierailija
149/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän luona illallisella, kahdeksan henkilöä, kaksi puhuu ja kuusi hiljaa, koska väliin ei pääse sanomaan puolta lausetta. No onneksi ruoka oli hyvää. Kaksi puhujaa eivät edes huomanneet, että kukaan ei jaksanut enää kuunnella.

Vierailija
150/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoruaminen ei minuusta esim ole miesten hommaa. Valtavat (jopa vääristyneet) mitttasuhteet populismillla ja kliseilllä.

Vierailija
151/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävän luona illallisella, kahdeksan henkilöä, kaksi puhuu ja kuusi hiljaa, koska väliin ei pääse sanomaan puolta lausetta. No onneksi ruoka oli hyvää. Kaksi puhujaa eivät edes huomanneet, että kukaan ei jaksanut enää kuunnella.

Näissä tilanteissa kai yleensä syntyy toinen jutteluporukka niistä kuudesta kohteliaasta ihmisestä. Vai puhuivatko nämä kaksi niin kovaa, ettei se ollut mahdollista? Sekin on kyllä nähty ja se jos mikä on tilan varastamista muilta.

Mutta nytpä tiedätte jättää nämä kaksi kutsumatta, kun pidätte omia kekkereitä. :)

Vierailija
152/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille että pantaisko? Hiljenee varmasti, sukupuolesta riippumatta

Kiitos tästä mielikuvasta :D :D

Vierailija
153/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tajuaa.

Työympyröissä tällainen ihminen on vielä käsiteltävissä, mutta siviilissä erittäin tuskastuttavaa.

Puolison sukulainen on juuri tällainen. Ennen kuin hän ehtii sisään kynnyksen yli, alkaa kovaääninen kälätys, joka hiljenee vihdoin vasta auton takavalojen loitontuessa.

Aiemmin keskusteluun osallistuminen oli vielä jollain tasolla mahdollista (aiheina silloin puhujan + puolisonsa työ ja vapaa-ajan tapahtumat), mutta nyt kun pariskunnalla on pieni lapsi, vierailuista on tullut todella uuvuttavia. Nimittäin joka sekunnin, jota henkilö ei käytä oman henkilökohtaisen arkensa selostamiseen, hän täyttää kovaäänisellä "keskustelullaan" puhumattoman taaperonsa kanssa. Sen jälkeen hän tulkitsee lapsen ajatukset ja tekemisen motiivit yleisölleen, suunnilleen odottaa aplodeja, ja siitä onkin sujuvaa siirtyä taas monologiin, jossa kätevästi voi palata jo aiemmin käsiteltyihin aiheisiin ja siitä taas taaperoon ad infinitum.

Olen vierailuiden jälkeen aivan poikki. Enää en edes viitsi yrittää osallistua "keskusteluun", vaan mietin hiljaa omiani.

Harmi, ettei lapseenkaan pääse mitenkään tutustumaan, koska äititsunami iskee aina, kun lasta yrittää lähestyä.

Itse olen sanavalmis, nopeaälyinen puhetyöläinen ja arvostan hyviä keskusteluita. Kuitenkin juuri tuo totaalinen tilan valtaaminen muilta tappaa kiinnostukseni ja osallistumishalukkuuteni täysin.

Olet kohtalotoverini. Aivan sama tilanne. Tuollaiset ihmiset kuluttavat kaiken hapen ja tilan huoneesta.

Sitten kun vielä oma lähisukulainen esim. oma äiti on tuollainen, niin kyllä siinä on lusimista!

On sanottu, hyvällä ja pahalla. Kälätys ja kaakatus vain jatkuu.

Vierailija
154/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että "vain Suomessa tästä loukkaannutaan".

On totta että muissa maissa ollaan yleisesti puhuvampia ja kovaäänisempiä. Yleinen mielikuva on että esim. lämpimissä maissa huudetaan vaan toisetensa päälle.

Silti usein siellä jopa ne kovaäänisimmätkin, osaavat keskeyttää puheensa HETI kun näkevät että toisella on asiaa.

Siellä arvostetaan sitä keskustelua nimenomaan, ei yksinpälätystä.

Toki heissäkin on varmasti poikkeuksia niin kuin täällä.

Vierailija
155/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheliaisuutta on kovin monenlaista.

On nopeasti reagoivia, älykkäitä ja hauskoja keskustelijoita, jotka kyllä kuuntelevat muitakin.

Sitten on monologien pitäjiå ja esitelmöitsijöitä.

Ja sittenon höpöttäjiä, joilla jutut pahimmillaan on ihan dadaa.

Toisessa ääripäässä on yksitavuisia jörriköitä, joille tuottaa ihan oikeasti vaikeuksia saada ajatusta ulos ainakaan siinä muodossa kuin he haluaisivat ja jotka saattavat suuttua, jos heiltä kysyy lisätietoja tai ihan vaan sitä, mitä he tarkoittavat. "Juurihan mä sanoin!" No daa, etpä sanonut: puheesi lähti keskeltä ajatusta eikä siinä ollut logiikkaa...

Keskimäärin me olemme tuosta väliltä. Riippuu tilanteesta ja puheseurasta ja mielialastakin, miten paljon puhumme.

Mutta jos oikeasti täytyy saada asia hoidetuksi, minä kyllä saatan ihan suoraan sanoa :"anteeksi nyt, mutta anna kun puhun asiani loppuun" tai "älä keskeytä, vastaan ensin kysymykseesi/kerron ohjeet loppuun".

Sen sijaan hiljaista ja ujoa ihmistä en alkaisi ikinä moittia sanomalla "sano nyt säkin jotain" tai "älä ole noin hiljainen". Tyhjästä ei pakolla puhetta synny, mutta suunsa voi aina sulkea.

Vierailija
156/180 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaas kaikkien kukkien kukkia. Nykyisin saa olla puhelias tai hiljainen. Ei pidä ketään haukkua. Minä olen puhelias, mielestäni ihmiset on luotu keskustelemaan. Jos haluaa olla hiljaa, voi olla sitten itsekseen vaan. Ei puhe vie tilaa keltään, mitä hiivattia ap tarkoittaa???

Puheliaat ihmiset on usein juuri niitä, jotka EI anna kaikkien kukkien kukkia, vaan täyttää tilan omalla höpinällään. He vievät muilta tilaa puhumalla koko sen yhdessä vietetyn ajan, joka yleensä on rajallinen. Joko tajuat?

Just näin.

Esim. työpaikalla on usein kahvipöydässä kymmenkunta henkeä, joista pari paasaa suu vaahdossa, niin ettei muilla ole mitään sanomista väliin! Tosi "virkistäviä" tuollaiset tauot, kuunnella esim jonkun lapsen tekemisiä tms. koko tauko. Siksi onkin parempi, että vaan 3-4 ihmistä istuu pöydässä, niin saa kaikki halutessaan suunvuoron ilman taistelua, ja jokainen pääsee keskusteluun mukaan. Nämä paasaajat eivät itse edes tajua, kuinka epäkohteliasta tuollainen on.

Vierailija
157/180 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaas kaikkien kukkien kukkia. Nykyisin saa olla puhelias tai hiljainen. Ei pidä ketään haukkua. Minä olen puhelias, mielestäni ihmiset on luotu keskustelemaan. Jos haluaa olla hiljaa, voi olla sitten itsekseen vaan. Ei puhe vie tilaa keltään, mitä hiivattia ap tarkoittaa???

Puheliaat ihmiset on usein juuri niitä, jotka EI anna kaikkien kukkien kukkia, vaan täyttää tilan omalla höpinällään. He vievät muilta tilaa puhumalla koko sen yhdessä vietetyn ajan, joka yleensä on rajallinen. Joko tajuat?

Just näin.

Esim. työpaikalla on usein kahvipöydässä kymmenkunta henkeä, joista pari paasaa suu vaahdossa, niin ettei muilla ole mitään sanomista väliin! Tosi "virkistäviä" tuollaiset tauot, kuunnella esim jonkun lapsen tekemisiä tms. koko tauko. Siksi onkin parempi, että vaan 3-4 ihmistä istuu pöydässä, niin saa kaikki halutessaan suunvuoron ilman taistelua, ja jokainen pääsee keskusteluun mukaan. Nämä paasaajat eivät itse edes tajua, kuinka epäkohteliasta tuollainen on.

Olin muutama vuosi sitten vähän aikaa pienessä toimistossa, jossa oli 7 henkeä töissä. Kaikki tauot vietettiin yhdessä, kaikki sai suunvuoron, toisia kuunneltiin. Siellä oli tosi hyvä henki ja oli kiva mennä aamulla töihin. Sitten toimiston kahdeksas henkilö palasi sairaslomalta ja kaikki muuttui. Tauot meni siihen, että hän puhui yksinään. Kukaan muu ei saanut suunvuoroa. Hän oli lisäksi ilkeä ja sanoi kaikkien kuullen todella loukkaavia kommentteja ihmisistä päin naamaa ja myös selän takana. Hän sai aikaan riidan kahden ihmisen välillä, jotka oli ystäviä ennen hänen töihinpaluutaan. 

Tuo yksi ihminen pilasi koko työyhteisön. Töihin ei enää ollut kiva mennä, päinvastoin. Lopetin työt siellä hänen takiaan, vastavalmistuneena onneksi löysin uuden paikan aika helposti. Mutta tämä tyyppi jäi kyllä mieleen varoittavana esimerkkinä.

Vierailija
158/180 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole ongelmaa puheliaiden kanssa. Heidät vain pitää keskeyttää ja alkaa puhumaan päälle. Kyllä he siitä hiljenevät. Hetkeksi, että saa oman asiansa sanottua.

Vierailija
159/180 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole ongelmaa puheliaiden kanssa. Heidät vain pitää keskeyttää ja alkaa puhumaan päälle. Kyllä he siitä hiljenevät. Hetkeksi, että saa oman asiansa sanottua.

Johan täällä on sanottu monta kertaa, että se ei todellakaan tehoa kaikkiin. Jotkut puheliaat ei vaikene vaikka puhuisit puoli tuntia siihen päälle, volyymi vain kasvaa.

Vierailija
160/180 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan täällä on sanottu monta kertaa, että se ei todellakaan tehoa kaikkiin. Jotkut puheliaat ei vaikene vaikka puhuisit puoli tuntia siihen päälle, volyymi vain kasvaa.

Jotkut ihan varmasti hyvää tarkoittavatkin ihmiset voivat puhua päälle. Kuten vaikka joku vanha sukulainen. Ei saa sanottua, mitä meinaa, kun toinen kalkattaa päälle. Siis todella sillä tavalla, etten ole saanut asiaani sanotuksi enkä perille. Mistä ihmeestä sellainen voi johtua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi