Kirjapaljastus: Jyrkissä oli törkeää seksuaalista ahdistelua
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f0f6e7c3-e164-49f9-98d4-d20973…
"Toimittaja Juuso Määttäsen ja Joonas Hytösen kirjassa Jyrki 1995–2001 kerrataan MTV3:n Jyrki-ohjelman historiaa. Siinä kuvataan myös, kuinka Jyrkissä oli häirintää ja alatyyliset puheet olivat arkipäivää.
Ääneen pääsevät Jyrki-ohjelman tekijät.
Häpykarvoitus oli tosi kiinnostava aihe Kulmalan ja Pizzan mielestä. Useita kertoja pohdittiin ääneen, onkohan jollakulla ’palkki vai kolmio’. Sitä tentattiin Jyrkin naisjuontajilta, joskus vieraanakin olleilta henkilöiltä”, Joonas Hytönen sanoo.
Kulmala oli ohjelman vastaava tuottaja Marko Kulmala, Pizza puolestaan juontaja ja tuottaja Antti ”Pizza” Pekkarinen.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika erikoista, että joku on sitä mieltä että kaikki ahdistelijat ovat alkoholisteja, mistäköhän tällainen teoria kumpuaa. Alkoholisti ei myöskään ole mikään uhri, koska hän itse kaataa sen viinan kurkkuunsa.
Alkoholisteilla on tyypillisesti paljon uhreja, yleensä se oma perhe.
Se että alkoholisteilla on tapana uhriutua ja syyttää ihan kaikesta muita paitsi itseään, on taas hyvin tavallista.
Alkoholismi on itseaiheutettu sairaus, kyllä. Mutta jotkut alkoholistit voivat silti olla älykkäitä, empaattisia ja mukavia, eivätkä seksuaalisesti ahdistele muita. Tässä tapuksessa niin ei ole.
Ehkä 'kaikki ahdistelijat on alkoholistelija' oli kyseisen kommentoijan omakohtainen kokemus, ei yleistys kaikista maailman ahdistelijoista.
Kuintenkin alkoholisti luo uhreja, totta, mutta alkoholismi on määritelty sairaudeksi ja kaikki tietävät että sairasta ei saa syyllistää mitä hän sairautensa aikana tekee. Alkoholisti ei hallitse sitä alkoholin kaatamista kurkkuun vaan se sairaus pakottaa juomaan ja siihen yleensä liittyy käytöshäiriöitä.
Itse en syyllistäisi sellaista ihmistä joka on tehnyt seksuaalista ahdistelua alkoholismin aktiivi aikana, koska hän on ollut sairas eikä ole ymmärtänyt silloin tekojensa seurauksia. Alkoholismi tekee ihmisestä hyvin tunnekylmän, monista jopa täysin tunnekylmiä. He kärsivät yhtä paljon kuin seksuaalisen ahdistelun uhritkin kun alkoholismista toivuttuaan kokevat ne hirveät teot mitä ovat avuttomina tehneet.
Kaikki täällä eivät halua myöntää, mutta Kulmala on yhtälailla uhri eikä uhria saa syyllistää.
Terveisin alkoholisteja hoitanut.
Jos alkoholismi on sairaus joka pakottaa juomaan, miten on mahdollista että on alkoholisteja jotka kyllä pystyvät halutessaan lopettamaan juomisen? Kuten tämä Kulmala on tehnyt.
Alkoholismi on addiktio jota voi halutessaan hallita. Helppoa se ei ole, mutta ei mahdotontakaan. Ja kuten on jo monessa kommentissa todettu, alkoholismi ei selitä järkyttävää kyykytystä, seksuaalista ahdistelua ja fyysistä väkivaltaa alaisia kohtaan. Ei kaikki alkoholistit käyttäydy tuolla tavalla kanssaihmisiään kohtaan. K-päinen luonne tuon kyllä selittäisi.
Terv. alkoholistiperheen lapsi - että tiedän kyllä oikein hyvin mistä puhun, on vuosien kokemus asiasta.
Olen mies, ja minusta Jyrki oli paska ohjelma jo silloin aikanaan, olin jotain parikymppinen niihin aikoihin. Tyypillinen lama-ajan ilmiö, halvalla tuotettua paskaa.
Mielenkiintoni tv-ohjelmia kohtaan alkoikin hiipua jo 90-luvun aikana, 2000 -luvun puolella en ole juurikaan enää katsonut telkkaria ollenkaan.
Television viimeinen kulta-aika oli 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeetä leimata Kulmalaa, joka on sairautensa takia tehnyt tekoja. Alkoholismi on sairaus. Itsekkin tunnen miehiä jotka alkoholismin kourissa ahdistelivat naisia ja tekivät muuta pahaa, mutta kun paranivat niin katuivat tekojaan, usea kuvasi kuinka tuntui siltä kuin olisi itsensä raiskannut ja eivät ole sen jälkeen ahdistelleet ketään. Jos ahdistelu loppuun alkoholismin menestyneeseen hoitoon niin mielestäni silloin ahdistelijaa on sopimatonta syyllistää, kuten moni muukin on täällä todennut!
Sä et nyt joko ymmärrä, tai sitten et halua ymmärtää, mitä Kulmala on tehnyt. Se ei ole kännispäiten näitä ahdistelujaan tehnyt, vaan ihan selvinpäin! Sen verran miestä tiedän, ettei satavarmasti ollut ysärillä mikään rapajuoppo, jos nyt juoppo ollenkaan. Sitä alkoholismi korttia vaan on aina niin helppo käyttää, kun on tullut tehdyksi typeryyksiä.
On kyllä todella munatonta mennä aina jonkun asian taakse piiloon, sen sijaan että ottaisi selittelemättä vastuun tekemisistään. Kulmala olis ollut oikea mies, jos olisi ihan suoraselkäisesti kertonut toimineensa täysin kusipäisesti ja pyytänyt kaikilta nöyryyttämiltään ihmisiltä vilpittömästi anteeksi.
Mistä tuo sinun vihasi seksuaalisia ahdistelijoita kohtaan oikein tulee? On se kumma kun miehet ei ikinä valita seksuaalisesta ahdistelusta, vaikka he kokevat sitä naisilta ihan yhtä paljon kuin naiset miehiltä. Haluaakohan toinen näistä ryhmistä voimaantua ja saada julkisuudessa huomiota vuosia vanhoista asioista? Miehet ei ainakaan. Jos asia järkytti niin mikseivät tulleet asian kanssa ulos silloin? Ettei vaan olisi ollut niin kova kilpailu paikoista että tietoisesti ei annettu tasoitusta kanssasisarille, mutta nyt MeToo muoti aikakautena haetaan tästä mainetta ja voimaantumista?
N40
Mikä ihmeen viha? Lähinnä säälittävänä mä tollasia munattomia juippeja pidän. Niin ja minä muuten olen ihan ehta mies, kuten siis sinäkin, vaikka naisena säälittävän läpinäkyvästi yrität esiintyäkin. Minua ei ainakaan ole yksikään nainen koskaan lähennellyt ja muutenkin väitteesi on ihan täyttä tuubaa.
Hyvä yritys, mutta kaikki näkee sun tekstien läpi, että vihaat seksuaalisia ahdistelijoita. Mene terepiaan jos olet heikko uhri. Uhrin maineen saa loppuelämäksi, tekijä sen sijaan voi häipyä vaikka maasta ja aloittaa uuden elämän, uhri ei koskaan. Ja olen oikeasti nainen. Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta kaikki naiset eivät kannata MeToo:ta jossa nostetaan vuosia vanhoja asioita, se on epäilyttävää, kun ei nostettu niitä silloin kun "tapahtu". Hyviä esimerkkejä kaltaisistani naisista jotka puolustaa miehiä, esim. suurinosa naisista puolusti somessa avoimesti Aku Hirviniemeä, Roope Salmista, Nikke Ankaraa, Sami Hedbergiä ja niin edelleen.
En tietenkään hyväksy seksuaalista ahdistelua, sanottakoon näin ettei jää väärinkäsitystä.
No öö tota noin, miksei seksuaalisia ahdistelijoita saisi vihata? Jos ei niitä niin ketä sitten? Siis myöskin jos joku hyppää puskasta ja käy käsiksi niin pitäis vaan ymmärtää että ei se voinut sille mitään. Yleensäkin inhoan ihmisiä jotka käy heikompansa kimppuun, ja heikompiin luen myös kaikki jotka ovat esim työnsä puolesta alisteisessa asemassa ahdistelijaansa. Se että jälkeenpäin selittelee että alkoholismista se vaan johtui lisää inhonpuistatuksia ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat näistä (Kulmala & Pekkarinen) vaikuttaa hieman peräkammarin pojilta.
Ulkonäkö, ulkonäkö. Kun ei teininä olleet saaneet tyttöystäväseuraa, niin aikuistuttuaan pyrkivät sellaiseen asemaan, missä saattoi sikailla mielin määrin ja kyykyttää nuorempiaan. Oksettavia tyyppejä molemmat. Toinen nytkin lehdessä sanoo että "läpällä läpällä, toivottavasti ei ole kukaan traumatisoitunut, heh heh" ja toinen käyttää alkoholismia tekosyynä. Just. Niinkuin joku jo sanoi, on tuhansia alkoholisteja jotka ei käyttäydy tuolla tavoin.
Usein halu alentavaan ja naisten nöyryyttävään kohteluun kumpuaa juurikin siitä, että naiset ovat torjuneet lähestymisyritykset/ koska pitäneet tyyppejä vastenmielisinä?
Sitten tehdään kuten se yksi "mediapersoona" eli ostetaa p-uoitu jonka päälle saa vaikka sylkeä ja jota saa mielin määrin nöyryyttää että saa oikein kerrankin kokea saavansa valtaa naisen yli.
Vierailija kirjoitti:
1990 luvun puolivälissä ollessani kolmekymppinen siirsin töistä kotiin tuloa klo 19:00 asti koska TV:stä ei tullut muuta kuin Jyrki jossa soitettiin karseata musiikkia ja Kauniit ja Rohkeat.
Olitkin jo kalkkis, et kohdeyleisöä. Kattelin teininä Jyrkiä.
Kyllä täytyy olla päässä vikaa jos aikuinen nainen riisuu alushoususilleen työpaikalla käskystä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat näistä (Kulmala & Pekkarinen) vaikuttaa hieman peräkammarin pojilta.
Ulkonäkö, ulkonäkö. Kun ei teininä olleet saaneet tyttöystäväseuraa, niin aikuistuttuaan pyrkivät sellaiseen asemaan, missä saattoi sikailla mielin määrin ja kyykyttää nuorempiaan. Oksettavia tyyppejä molemmat. Toinen nytkin lehdessä sanoo että "läpällä läpällä, toivottavasti ei ole kukaan traumatisoitunut, heh heh" ja toinen käyttää alkoholismia tekosyynä. Just. Niinkuin joku jo sanoi, on tuhansia alkoholisteja jotka ei käyttäydy tuolla tavoin.
Usein halu alentavaan ja naisten nöyryyttävään kohteluun kumpuaa juurikin siitä, että naiset ovat torjuneet lähestymisyritykset/ koska pitäneet tyyppejä vastenmielisinä?
Sitten tehdään kuten se yksi "mediapersoona" eli ostetaa p-uoitu jonka päälle saa vaikka sylkeä ja jota saa mielin määrin nöyryyttää että saa oikein kerrankin kokea saavansa valtaa naisen yli.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008156401.html
Ja tässäpä toinen "mediapersoona" jolla oli omituinen suhtautuminen naisiin:
Olen nainen ja tullut rskatuksi miespuolisen kaverin toimesta. Tyyppi pyysi anteeksi seuraavana päivänä ja mua hävetti, ei mulla ollut uskallusta siitä tehdä ilmoitusta ja kai sitä nuorena ajatteli että no ei se nyt ollut sopivaa mutta jotenkin suurin itseäni. Rikosprosessit on myös Suomessa naurettavan pitkiä ja jostain talousrikoksista ja kavaltamisesta saa paljon rankemman tuomion kuin henkirikoksista. Mitä järkeä?
Itse katsoin jyrkiä, taisin olla ala-asteen lopulla kun se tuli ja aina oli kiire kotiin koulusta että ehtii näkemään sen. Muistan että jossain vaiheessa "miehet" pohtivat keskenään kuka on jyrkin seksikkäin juontaja ja naureskelivat päälle. Kun nuori tyttö katsoo tuommoista niin tottakai se kasvaa siihen, että seksuaalinen häirintä on ok eikä sitä itse tajua.
Mua vanhemmat naiset kertoilee, että entisaikaan oli ihan normaalia että miehet lääppii, puhuu härskejä ja jopa ottaa väkisin ja sitä pidettiin ihan normaalina. Eikö 70-luvulla nainen ravintolassa yksin meinannut miehille automaattisesti sitä, että naista on sopivaa häiritä koska se on siellä miesten mielestä vaan saamassa miestä?
Tosin läppä oli muutenkin jyrkissä tosi epäkorrektia. Naisjuontajahan ojensi tummaihoiselle Captain Jackille banaanin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla päässä vikaa jos aikuinen nainen riisuu alushoususilleen työpaikalla käskystä😂
Lähes kakaroita olleet varmaanki nuo "aikuiset naiset" jotka teini/nuoriso-ohjelmaan ovat pyrkineen? Aikuista naista eivät olisi kyenneet kyykyttämään, eivätkä aikuiset naiset tuollaiseen lapselliseen formattiin hakeutuneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja tullut rskatuksi miespuolisen kaverin toimesta. Tyyppi pyysi anteeksi seuraavana päivänä ja mua hävetti, ei mulla ollut uskallusta siitä tehdä ilmoitusta ja kai sitä nuorena ajatteli että no ei se nyt ollut sopivaa mutta jotenkin suurin itseäni. Rikosprosessit on myös Suomessa naurettavan pitkiä ja jostain talousrikoksista ja kavaltamisesta saa paljon rankemman tuomion kuin henkirikoksista. Mitä järkeä?
Itse katsoin jyrkiä, taisin olla ala-asteen lopulla kun se tuli ja aina oli kiire kotiin koulusta että ehtii näkemään sen. Muistan että jossain vaiheessa "miehet" pohtivat keskenään kuka on jyrkin seksikkäin juontaja ja naureskelivat päälle. Kun nuori tyttö katsoo tuommoista niin tottakai se kasvaa siihen, että seksuaalinen häirintä on ok eikä sitä itse tajua.
Mua vanhemmat naiset kertoilee, että entisaikaan oli ihan normaalia että miehet lääppii, puhuu härskejä ja jopa ottaa väkisin ja sitä pidettiin ihan normaalina. Eikö 70-luvulla nainen ravintolassa yksin meinannut miehille automaattisesti sitä, että naista on sopivaa häiritä koska se on siellä miesten mielestä vaan saamassa miestä?Tosin läppä oli muutenkin jyrkissä tosi epäkorrektia. Naisjuontajahan ojensi tummaihoiselle Captain Jackille banaanin.
"Hei pikkupimu onko tisut taas kasvanu?"
( päivittäinen tervehdys naapurin-Erkiltä parvekkeelta 80-luvulla ja kaikki vaan naureskeli että hehe heh Eki ny on tommonen. Olin ekaluokkalainen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vanhemmat naiset kertoilee, että entisaikaan oli ihan normaalia että miehet lääppii, puhuu härskejä ja jopa ottaa väkisin ja sitä pidettiin ihan normaalina. Eikö 70-luvulla nainen ravintolassa yksin meinannut miehille automaattisesti sitä, että naista on sopivaa häiritä koska se on siellä miesten mielestä vaan saamassa miestä?Tosin läppä oli muutenkin jyrkissä tosi epäkorrektia. Naisjuontajahan ojensi tummaihoiselle Captain Jackille banaanin.
"Hei pikkupimu onko tisut taas kasvanu?"
( päivittäinen tervehdys naapurin-Erkiltä parvekkeelta 80-luvulla ja kaikki vaan naureskeli että hehe heh Eki ny on tommonen. Olin ekaluokkalainen.)
Yläasteen miespuolinen vanhempi opettaja totesi usein että jos tytöt ei ole kunnolla niin saattaa puristaa tissistä (?). Tuntui erittäin epämukavalta ja iljettävältä, mutta tuskin kukaan siitä tajusi kenellekään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeuslaitoshan tuomitsi Roope Salmisen seksuaalirikoksesta. Uhri teki oikein kun vei poliisille eikä medialle mutta sitten sekin on väärin. Miestä ei milloinkaan pitäisi syyllistää rikoksista, niinhän. Ahdistelu ja raiskauksrt on vaan pikkumokia...
Niinpä, oikeuslaitos tuomitsi, media ei.
Siellähän se Roope Salminen mainostaa uutta tv-ohjelmaansa maikkarilla.
Sattuuhan sitä, pikkumokia…
Do Diin. Tässäkin jutussa kaikki vastuu on miehillä, naisten ei tarvitse toki ottaa vastuuta omista tekemisistään. Jos mies ja nainen päätyvät sänkyyn, se on miehen syy jos nainen ottaa pikkuhousut pois työpaikalla sekin on miehen syy. Naiset ovat siis vain tahdottomia rättejä, niinkö?
Naisena alkaa ottamaan päähän että naiset näytetään aina syyntakeettomina, siis samoin kuin mielisairaat ja vammaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei se ollutkaan vaan ulkomaalaiset.. Ai että ihan suomalaiset miehet on ihan samanlaisia kun tummemmat veljensä? No hups. Mitäänhän suomalainen ukko ei tietenkään myönnä, väittää kiven kovaan olevansa ritarillinen jumalan lahja naisille. Jeezuz.
Olihan siellä se tumma juontaja ?
Joo, se oli nainen.
Tea Khalifa oli hyvä juontaja. Hänellä oli aina roikkuvia toppeja isolla kaula-aukolla ja nyt tiedän mistä se johtui 😅 Naisjuontajien piti olla pantavannäköisiä 👍
Alkoholi(smi) ei kyllä selitä tuollaista käytöstä. Kuten joku täällä totesikin, maailma on pullollaan alkkiksia jotka eivät pahimpinaankaan kausinaan tekisi pahaa kärpäsellekään.
Missä lienevät nämä harjoittelijat jotka laitettiin riisuutumaa äijäpomojen edessä? Toivottavasti ovat saaneet apua.
Vierailija kirjoitti:
Do Diin. Tässäkin jutussa kaikki vastuu on miehillä, naisten ei tarvitse toki ottaa vastuuta omista tekemisistään. Jos mies ja nainen päätyvät sänkyyn, se on miehen syy jos nainen ottaa pikkuhousut pois työpaikalla sekin on miehen syy. Naiset ovat siis vain tahdottomia rättejä, niinkö?
Naisena alkaa ottamaan päähän että naiset näytetään aina syyntakeettomina, siis samoin kuin mielisairaat ja vammaiset.
Onhan se vähän hankalaa, jos kovasti haluaisi olla jossain töissä ja pomot ovat törkeitä. Siinä on niin sanotusti aika heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria he olivat, eivät mitään aikuisia naisia. Helppo se on myös sanoa, jos oma työpaikka ei riipu siitä, onko riittävän mukautuva ja "huumorintajuinen".
Vierailija kirjoitti:
Ei noi mun mielestä nyt kovin kummosilta kuullostaneet. Kyllä monella miesvoittosella työpaikalla on edelleen aika härskit puheet. Enemmänkin ongelma on tässä nykypäivän loukkaantumiskulttuurissa. Mitään ei kestetä enää ja pitää olla niin korrektia ja hienotunteista että. Mua ainakaan kiinosta jos joku härskistä läpästä mielensä pahottaa. Jos käsiksi käydään niin se on tietenkin väärin.
Olen nainen miesvaltaisella alalla ja on muuten ollut jännä huomata, että minun naisena pitäisi kestää "härskiä läppää" mutta sitten jos vastaan huonoon huumoriin yhtä huonolla huumorilla, niin miehillä ei oikein kantti kestä.
Olen ~30-vuotias ja eräs eläkeikää lähestyvä vanha käpy kommentoi kroppaani töissä. Vastasin hänelle, että on kivaa olla naisihminen rakennusalalla, kun työrauhaa häiriköivät ihmiset voi kutsua autolle ja esitellä heille minun Makitan käsisirkkelin :) tilannetta seuranneet työkaverit hajosivat täyteen nauruun, mutta tämä kroppaani kommentoinut miespolo ei uskaltanut 20 metriä lähemmäs moneen viikkoon. Vaikka minä vain heitin vitsin, ei pidä liian tosissaan ottaa... kummia loukkaantujia nuo miehet!
Näinhän se on. Nainen saa loppuelämäksi luuserin maineen kun tuo asian ilmi ja ihmiset näkevät hänet heikkona uhrina, jota vaan säälitään. Miehet pääsee pälkähästä. Näin se maailma pyörii. Itse luulin että asiat paranisi, mutta kun tulin asian kanssa ilmi niin ihmiset säälivät minua kuin olisin joku syöpäsairas. Kadun sitä että uskoin MeToo:hon ja tulin asian kanssa julki, siitä ei ole seurannut kuin minun maineen meno ja tekijä häipyi ulkomaille, muutti nimensä ja aloitti siellä uuden elämän. Se siitä oikeudenmukaisuudesta. MeToo oli minulle yksi kirous jota toivon ettei olisi koskaan tullut, tai ainakaan etten olisi langennut uskoen sen muuttavan asioita paremmaksi ja oikeudenmukaiseksi.