Päiväkodin tätien mielipide virikelapsista on näköjään...
kumminkin se mitä olen pelännytkin. No ei tietenkään voi yleistää, mutta mutta.
Soitin tänään päiväkotiin ja kyselin saiko esikoiseni (4,5v) päiväkotipaikkaa. Haettiin paikkaa ensi kuun alusta lähtien ja lapsi toivoo kovasti pääsevänsä tuohon lähi päiväkotiin, jossa lapsen kaverikin on.
Minä olen kotiäiti (2 lasta ja kolmas syntyy parin kk päästä), mutta esikoiselle olisi todellakin tarvetta päiväkotiin ja sinne haluaisi itsekin mennä. Lapsi kaipaisi kovasti kavereita, mutta niitä ei tässä lähellä paljoa ole (kaikki lapset ovat päivät päiväkodissa ja illat kuluvat perheiden kanssa) .
Päiväkodin johtaja sanoi minulle, että päättää tällä viikolla pääsekö lapseni päiväkotiin, mutta ensisijainen ratkaisu olisi hommata lapselle tekemistä muualta esim puistoista. Ollaan kyllä käyty puistossakin, mutta minun voimat tuon karkailevan kuopuksen ja ison vatsan kanssa alkaa olla jo lopussa. Sanoi kyllä sitten, että jostainhan se paikka on lapselleni hommattava koska joku paikka pitää saada viimeistään 4kk päästä hakemuksen jättämisestä. Nyt se täti tietenkin laittaa lapseni toiselle puolelle helsinkiä... :/
Jäi vähän harmittava olo tuosta puhelusta.
Kommentit (71)
Ymmärrän tosin myös päiväkodin johtajaa ja hänen nuivaa asennettaan.
Minun puolestani virikelapsia saa olla päiväkodissa siihen asti kunhan minun lapseni mahtuvat kaikki samaan päiväkotiin, eikä minun tarvitse heitä kuljettaa pahimmassa tapauksessa kolmeen eri paikkaan.
Vierailija:
kuin että miksi tehdä lisää lapsia, jos ei heitä jaksa kotona hoitaa?
4½-vuotias vaatii jo aika paljon touhuamista ja ikäistään seuraa, muuten kiipeilee seinille !
sijoitettavia lähihoitopaikkoihin! Eikö se ole itsestäänselvää? Sitten jos ylimääräisiä paikkoja jää, niin tervemenoa vaan virikkeitä hakemaan muutkin lapset, jos ei kotona niitä pystytä järjestämään...
siellä lapsesi oppisi ryhmässä toimimista ja saisi ikäistään seuraa. En kyllä itsekkään ymmärrä ajattelutapaasi: pakkohan se on hoitoon saada! Itsehän olet jalkojasi levitellyt, kanna myös itse seuraukset äläkä sysää niitä muille!
Miksi niitä pitää tehdä niin monta että niiden kanssa ei pärjää? Yhteiskuntako se on velvollinen keksimään lapsellesi tekemistä, kun et itse siihen pysty?
kaupunkia.
Tottakai lähihoitopaikat pitää ensisijaisesti antaa niitä oikeasti tarvitseville eikä tuollaisille jotka eivät jaksa itse lapsiaan hoitaa. Se olisi todella väärin jos ap:n lapsi nyt pääsisi hoitoon lähellä olevaan päiväkotiin ap:n itse ollessa kotona ja sitten joku joka OIKEASTI esim. työn tai opiskelun takia hoitopaikkaa tarvitsee pitäisi kuskata sitä lastaan ympäri pitäjää.
Miksi niitä lapsia tarvii tehdä jos niistä itse ei pysty edes huolehtimaan?
Kaikissa kunnissa ei ole vaihtoehtoja päivähoidolle. Jos ei kuulu seurakuntaan, niin minne se lapsi pannaan harjoittelemaan sosiaalisia taitoja?
Ja nyt siis ei puhuta äidin ja pikkusisarusten kanssa avoimessa päiväkodissa tai puistossa visiteerauksesta, se ei ole sama asia.
Harmittaa, että päivähoidolle ei ole kunnolla vaihtoehtoja. Itse asumme Helsingissä, ja onnistuimme saamaan esikoiselle paikan kunnallisessa päiväkerhossa, mikä oli loistava paikka harjoitella tuikitärkeitä sosiaalisia taitoja. Niitä paikkoja on kuitenkin Helsingissäkin harvassa kaupunginosassa ja kaikille halukkaille ei riitä tilaa.
että melkein viisivuotias KAIPAA leikkiseuraa ja sosiaaliset taidot harjoitusta. Eikä niihin satunnaiskäynnit puistossa ole mikään vastaus.
-20, ei ap-
Vierailija:
.Miksi niitä lapsia tarvii tehdä jos niistä itse ei pysty edes huolehtimaan?
kuin että miksi tehdä lisää lapsia, jos ei heitä jaksa kotona hoitaa?