Päiväkodin tätien mielipide virikelapsista on näköjään...
kumminkin se mitä olen pelännytkin. No ei tietenkään voi yleistää, mutta mutta.
Soitin tänään päiväkotiin ja kyselin saiko esikoiseni (4,5v) päiväkotipaikkaa. Haettiin paikkaa ensi kuun alusta lähtien ja lapsi toivoo kovasti pääsevänsä tuohon lähi päiväkotiin, jossa lapsen kaverikin on.
Minä olen kotiäiti (2 lasta ja kolmas syntyy parin kk päästä), mutta esikoiselle olisi todellakin tarvetta päiväkotiin ja sinne haluaisi itsekin mennä. Lapsi kaipaisi kovasti kavereita, mutta niitä ei tässä lähellä paljoa ole (kaikki lapset ovat päivät päiväkodissa ja illat kuluvat perheiden kanssa) .
Päiväkodin johtaja sanoi minulle, että päättää tällä viikolla pääsekö lapseni päiväkotiin, mutta ensisijainen ratkaisu olisi hommata lapselle tekemistä muualta esim puistoista. Ollaan kyllä käyty puistossakin, mutta minun voimat tuon karkailevan kuopuksen ja ison vatsan kanssa alkaa olla jo lopussa. Sanoi kyllä sitten, että jostainhan se paikka on lapselleni hommattava koska joku paikka pitää saada viimeistään 4kk päästä hakemuksen jättämisestä. Nyt se täti tietenkin laittaa lapseni toiselle puolelle helsinkiä... :/
Jäi vähän harmittava olo tuosta puhelusta.
Kommentit (71)
Tämä yhteiskunta on todella turmioitunut jos ihmiset kuvittelee, että he voivat vaatia mitä vaan, kaikkeen kun kuulkaas ei yhteiskunnalla ole varaa!
niin ei olisi tullut mieleenikään nähdä sitä vaivaa että olisin roudannut isompia hoitoon,lapsia meillä on neljä.
Mielummin nautittiin rauhallisista aamuista jne
Kyllä sitä hoitoon viemis rumbaa ehtii vielä pyörittää kun palaa töihin.
Siis tarkoitan juuri tätä virikehoitoa,toki jos on esim kuntoutukselliset syyt tms niin asia on eri
aloitti nyt syksyllä täysi ryhmä, ei ap:n lapsi voi sinne mennä oli hoitoon tulon syy mikä tahansa! Jos paikkoja ei ole, ei niitä silloin ole.
Maalainen, joka joskus on vanhempia lapsiaan (kaupungissa asuessaan) leikkipuistossa " sosiaalistanut" .
sinun ei tarvitse kysyä pääseekö lapsi sinne hoitoon!
laitat hakemuksen ja hakemukseen vain yksi vaihtoehto eli lähipäiväkoti.
kirjoitat hakemukseen, että odotat niin kauan kunnes paikka vapautuu.
voi teitä äitejä! älkää antako tarhan tätejen sanoa mielipidettänsä. siihen heillä ei ole oikeutta ellei kysytä.
olen itse kotona ja kummatkin lapset ovat hoidossa. toinen erityisryhmässä ja toinen tavallisessa ryhmässä. kuopuksellakin puheenkehityksen viive. ollut jo puoli vuotta hoidossa. meni normaalina lapsena, koska halusin että puheenkehitystä tuetaan.
Onpa täällä käyty kiivas keskustelu aloituksestani.
Ja haluan aluksi korjata joidenkin kirjoituksia. En siis jaksaisi puistossa juosta ison mahan kanssa karkailevan KUOPUKSEN perässä ja näin ollen esikoinen " hyvässä lykyssä" joutuisi olemaan täysin yksin!
Kiitos ainakin viestin 20 (?) laittajalle puolustavista sanoista.
Minä todellakin tiedän meidän perheen tilanteen paremmin kuin kukaan teistä!
Jokaisella on omat syynsä miksi haluaa lapsensa hoitoon!
Ja kun puhutte siitä, että lapseni ei kuuluisi päästä lähipäiväkotiin (ne paikat kuuluvat töissäkäyvien lapsille) vaan voin vaikka viedä hänet toiselle puolelle kaupunkia. Ihan totta niin voisinkin viedä. Mutta sitten todellakin lapsi olisi siellä kauemmin mitä lähipäiväkodissa. JA!!! Se meidän lähipäiväkoti ei todellakaan ole koko kaupunkilaisten lähipäiväkoti!!! Jossain kauemmassa päiväkodissa me ihan yhtälailla veisimme paikan joltain sitä enemmän tarvitsevalta. Ei oikein ole järkeviä nuo teidän syytökset!
Potkitaan pullaperseitä perseelle eikä höösitä! Jos on oikeasti vaikeaa niin hakemaan esim. perheneuvoalsta tukea!
vain yhden vaihtoehdon hyväksyminen tietää kyllä pitkää odotusaikaa, oli hoidon tarve mikä hyvänsä. Eihän lapsia toivottavasti ainakaan ylipaikoille oteta!
Vierailija:
voi teitä äitejä! älkää antako tarhan tätejen sanoa mielipidettänsä. siihen heillä ei ole oikeutta ellei kysytä.
johtajalla ei ole oikeutta sanoa henkilökohtaista mielipidettänsä. asiasta voi valittaa päivähoidon toimistoon, jossa on ylempiä toimihenkilöitä, jotka johtavat päiväkotia.
olen näiden ihmisten kanssa keskustellut paljon asioista, koska perheessä vammainen lapsi.
olemme myös valittaneet päiväkodista kaikkein isoimmalle pampulle.
päiväkodin johtaja on vielä pieni tekijä. hänen yläpuolella on paljon muita henkilöitä. monet vanhemmat eivät vain tiedä asiasta.
johan tuli päiväkotiin vauhtia kun päiväkodista valitetiin. asiasta valitettiin.
taholta päin se täällä tulee ohje siitä, että päiväkodin johtajat suosittelevat kevyempiä ratkaisuja kuin kokopäivähoitoa, jos siihen ei ole tarvetta.
Vierailija:
johtajalla ei ole oikeutta sanoa henkilökohtaista mielipidettänsä. asiasta voi valittaa päivähoidon toimistoon, jossa on ylempiä toimihenkilöitä, jotka johtavat päiväkotia.
olen näiden ihmisten kanssa keskustellut paljon asioista, koska perheessä vammainen lapsi.
olemme myös valittaneet päiväkodista kaikkein isoimmalle pampulle.
päiväkodin johtaja on vielä pieni tekijä. hänen yläpuolella on paljon muita henkilöitä. monet vanhemmat eivät vain tiedä asiasta.
johan tuli päiväkotiin vauhtia kun päiväkodista valitetiin. asiasta valitettiin.
se tulkitaan niin, ettei todellista hoidon tarvetta ole - ja silloin joutuu kyllä aina jonon hännille. Päiväkotipaikkoja ei voi jonottaa niin, että pisimpään paikkaa tietystä pk:sta odottanut saisi sen ekana vaan paikat jaetaan tarveharkinnan mukaan; näin mulle sanottiin Helsingissä kun asiaa kyselin. Ensimmäiseksi paikat annetaan niille, joilla on todellinen tarve ilmoitetusta päivästä alkaen - eli lapsi jonka vanhemmat menevät töihin tai jolla on muu tarve hoitoon menee aina ohi tällaisen " virikepaikan" jonotajan. 4 kk laki toteutuu jos hakijalle vain tarjotaan JOTAKIN paikkaa säädetyssä ajassa, siihen on siis turha vedota tuollaisessa tilanteessa.
Vierailija:
vain yhden vaihtoehdon hyväksyminen tietää kyllä pitkää odotusaikaa, oli hoidon tarve mikä hyvänsä. Eihän lapsia toivottavasti ainakaan ylipaikoille oteta!Vierailija:
Tosiasiat on todettu. Ryhmät ovat täysiä, ap hakemuksineen auttamattomasti myöhässä ( syksyn ryhmiä muodostellaan jo kesällä ).
Joko lapsi otetaan ylipaikalle ( kenen mielestä se olisi hyvä ratkaisu? ),
paikkaa tarjotaan jostain muualta 4 kk:n sisällä tai vanhemmat valitsevat kerhotoiminnan tms. " kevyemmän " vaihtoehdon, kuten
pk:n johtaja ehdotti ( kuten hänen tehtäviinsä kuuluu ).
Johtajat eivät valitse lapsia mutulla tai pärstäkertoimen mukaan tai
siten, kun heitä sattuu huvittamaan.
Kaikki ymmärrys ap:lle, toivottavasti jaksat. Valitettavasti sinun olisi
pitänyt ajatella päivähoitoasioita jo paljon aiemmin.
viriketoimintaa neljävuotiaille ja siitä ylöspäin. Tyttö oli viime vuonna kolmena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan virikekerhossa jossa oli mielettömän mukavat touhut. Sai kerhosta paljon kavereita jne.
Nyt eskari-ikäisenä sai jatkaa samassa paikassa eskaria kun äiti on vielä kotona taaperon kanssa. Ei ole tarvinnut tuollaisia murehtia.
Virikeryhmät olisivat todella vastaus monen perheen virikeongelmiin, ihme ettei muissa kunnissa vastavaa kovasti ole.
hoitopaikkaa haettava 4 KK ETUKÄTEEN!
Päiväkotiryhmät muodostetaan keväällä, maaliskuun loppuun mennessähän on syksyn (elokuun ) paikkojen haku. Sen jälkeen on tarjolla enää (jos on) jäämäpaikkoja. Muuten ryhmät täyttyy yli, ja se ei ole kivaa, ei lapsille eikä aikuisille, eikä kovin laillistakaan.
Minusta on oikein, että jos kaksi pikahakemusta tulee samaan aikaan niin työssäkäyvää suositaan.
AP:n olisi pitänyt hakea paikkaa ajoissa.
4-vuotiaalle ihan IHANTEELLINEN ja pysyvä vaihtoehto.
AP:lle - lapsesi on OIKEUTETTU päivähoitopaikkaan joten älä hyväksy paskaa niskaasi.
Hoidon tarpeen alkamisajankohdaksi laitettiin 1.10.06. Eli Ihan ajoissa hakemuksinemme oltiin. Pk johtaja sanoi, että heillä on jälleen huomenna valintakokous (ilmeisesti se on kerran kuussa) ja perjantaina saa tietää saiko lapsi paikan ja mistä. Sanoi vielä, että koska hakemuksen jätöstä on noin kauan niin joku paikkahan lapselle on karenssiajan jälkeen annettava.
ap
Missäköhän kohtaa minä valehtelin?
Oletko ikinä edes käynyt asukaspuistossa? Kyllä siellä on kuule ihan kaikenikäisiä alle kouluikäisiä lapsia leikkimässä toistensa kanssa, eikä äidin kädestäpitoa tarvita. Ei tarvita myöskään ohjattua ryhmätoimintaa, kun lapsilla on mielikuvitusta keksiä itse leikkejä.
Helsingin kaupungista varmasti löytyy virikkeitä alle kouluikäisille, vaikka niihin sitten joutuisikin matkustamaan julkisilla kulkuvälineillä. Tuskinpa kukaan on loputtomiin raskaana, jos se on " muka" este kulkemiselle.
-8./23., jne.
Luehan ap:n kirjoitus uudelleen. LAPSI ITSE toivoo leikkiseuraa, kaverit ovat kaikki päivähoidossa päivisin.
Puistot eivät ole mikään erityinen vastaus siihen tarpeeseen, koska a) siellä on satunnainen kokoonpano lapsia, harvoin useita samanikäisiä ja b) siellä lapsi ei voi harjoitella omaehtoista toimintaa ryhmässä (äiti on mukana ja tosiaan samanikäisiä lapsia ei ole samaa kokoonpanoa joka päivä paikalla).
Toki puistot toimivat monelle, mutta ap itse kertoo, ettei se tyydytä heidän lapsensa sosiaalisia tarpeita.
-20/26-
[/quote]
Lapsi ei saisi kavereita, vaikka veisin häntä keskustojen isoihin puistoihin joka päivä. Porukka vaihtuu siellä tunnista toiseen. Ei siellä solmita sosiaalista kehitystä tukevia kaverisuhteita. Siis ei ainakaan oma lapseni, joka ei ole " saanks mä tulle teidän leikkiin" -tyyppiä, vaan tarvitsee pidemmän ajan tutustuakseen.
Vierailija:
_Ensi sijaisesti_ kotona olevien vanhempien lapset tulisi hoitaa jossakin muualla kuin kunnallisessa hoidossa.
Vierailija: