Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin tätien mielipide virikelapsista on näköjään...

Vierailija
06.09.2006 |

kumminkin se mitä olen pelännytkin. No ei tietenkään voi yleistää, mutta mutta.

Soitin tänään päiväkotiin ja kyselin saiko esikoiseni (4,5v) päiväkotipaikkaa. Haettiin paikkaa ensi kuun alusta lähtien ja lapsi toivoo kovasti pääsevänsä tuohon lähi päiväkotiin, jossa lapsen kaverikin on.

Minä olen kotiäiti (2 lasta ja kolmas syntyy parin kk päästä), mutta esikoiselle olisi todellakin tarvetta päiväkotiin ja sinne haluaisi itsekin mennä. Lapsi kaipaisi kovasti kavereita, mutta niitä ei tässä lähellä paljoa ole (kaikki lapset ovat päivät päiväkodissa ja illat kuluvat perheiden kanssa) .

Päiväkodin johtaja sanoi minulle, että päättää tällä viikolla pääsekö lapseni päiväkotiin, mutta ensisijainen ratkaisu olisi hommata lapselle tekemistä muualta esim puistoista. Ollaan kyllä käyty puistossakin, mutta minun voimat tuon karkailevan kuopuksen ja ison vatsan kanssa alkaa olla jo lopussa. Sanoi kyllä sitten, että jostainhan se paikka on lapselleni hommattava koska joku paikka pitää saada viimeistään 4kk päästä hakemuksen jättämisestä. Nyt se täti tietenkin laittaa lapseni toiselle puolelle helsinkiä... :/

Jäi vähän harmittava olo tuosta puhelusta.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ryhmät ovat jo täynnä ja lapsenne menisi " ylipaikalla" eli ryhmäkoko kasvaisi yli suhdelukujen.

Vierailija
2/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ryhmät ovat jo täynnä ja lapsenne menisi " ylipaikalla" eli ryhmäkoko kasvaisi yli suhdelukujen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pääkaupunkiseudulla jos missä, on mahdollisuuksia valita. On äiti-lapsi -kerhoa, MLL:n kerhoa, seurakunnan kerhoa, jne.

Pienemmillä paikkakunnilla on taas paremmat julkiset leikkipaikat, kunnan kerhot sun muut, joihin lapsia voi viedä.

Nykyään on niin helppo sysätä lapsi päiväkotiin, kun haluaa keskittyä vauvaan. Ja lapsi pitäisi saada hoitoon mahdollisimman lähelle, ettei vaan tule itselle kulkemista.

Ja numero 8. ei ole Minna Kuukka, vaan jos vähän isompien kaksosten äiti, jolla on ollut selviämistä omien lasten kanssa.

-8-

Lähtökohtana oli siis, että JOS EI KUULU seurakuntaan, eikä halua lastaan sinne virrenveisuuseen viedä, niin vaihtoehdot voivat olla rajalliset. Asun itse Helsingissä, joten tunnen aika hyvin nämä vaihtoehdot, kiitos vaan:

- Asuinalueellamme on avoin päiväkoti, mutta sinne ei voi MINKÄÄN IKÄISIÄ lapsia viedä yksinään, ainoastaan vanhemman kera. Se on ainoastaan kolmena aamupäivänä viikosta, ja koska siellä käy ainoastaan kotiäitejä lapsineen, siellä ikähaitari alkaa loppua noin 4-vuotiaisiin. 4,5-vuotiaan todennäköisyys löytää sieltä leikkiseuraa juuri tiettynä aamupäivänä on rajallinen, eikä se joka tapauksessa ole omin päin ryhmässä toimimista, kuten olisi vaikkapa juuri päiväkodissa olo.

-MLL ei järjestä kerhoja sellaisilla alueilla, joilla on kunnallinen avoin päiväkoti. Se on joko tai.

JOTEN edelleenkin lapsen omaehtoiselle, sosiaaliselle toiminnalle RYHMÄSSÄ ei ole kamalasti vaihtoehtoisia kohteita.

Järki käteen, kun lauotte noita ehdotuksianne.

-20-

Vierailija
4/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onhan monissa avoimissa päiväkodeissa omat ryhmänsä yli 3-vuotiaille ( vai 4 ? ), joihin äidit ja pikkusisarukset eivät osallistu

Vierailija:

Ja nyt siis ei puhuta äidin ja pikkusisarusten kanssa avoimessa päiväkodissa tai puistossa visiteerauksesta, se ei ole sama asia.

Vierailija
5/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tänne Espoon puolelle, jos asiat Helsingissä ovat noin huonosti.

;-)

-8./23.-

Vierailija
6/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietynikäisille tarkoitettuun leikkiryhmään?

Kerro, että voin tarkistaa asian.

Muuten en usko, vaan tulkitsen sinun propagoivan.

-20-

Vierailija
7/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä pahoitteli minulle päiväkodin johtaja mutta kun kaikilla on se subjektiivinen oikeus viedä lapsensa hoitoon.. Voi jee, alas koko oikeus!

Vierailija
8/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Päiväkoti on siis mielestäsi ratkaisu kaikkeen.

Eli jos ei kuulu kirkkoon eikä halua viedä lasta seurakunnan kerhoihin, niin Suomen suurimmasta kaupungista ei löydy mitään muuta vaihtoehtoa 4-5 -vuotiaalle lapselle saada virikkeitä kuin päiväkoti? Metrolla, bussilla tai ratikalla ei pääse liikkumaan minnekään, jos omilla kotinurkilla ei jotakin ole?

Olisikohan kyse ennemmin vanhemman viitseliäisyydestä ja/tai avuttomuudesta selvitellä lapselle sopivia paikkoja kuin siitä, ettei virikkeitä ole mahdollista saada...

Vierailija
9/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauheasti kun minulle elokuun alussa selvisi, että pääsen töihin... ja aika unelma paikkaan, ja hain lapsille hoitopaikkaa tuosta meidän lähipäiväkodista sitten saman tien niin, että hoidon tarve alkaisi lokakuun puolesta välistä... Noh, en saanut lapsia päiväkotiin. Onneksi hoito sentään järjestyy, mutta perhepäivähoito ja toisella puolella kaupunkia... laskeskelin, että jos olisin saanut tuohon lähipäiväkotiin niin aamulla ei olisi tarvinnut hirmuisen aikaisin lähteä hoitoon, mutta kun hoito on toisella puoelella kaupunkia ja töihin ajan sitten viedä tästä meidän ohi toiseen suuntaan niin jippii... Mulla siis työmatka pidentyy nyt 9kilsaa, eihän se paljon ole mutta kaikkien liikennevalojen ym. takia voi aikaa mennä ikävän paljon... Työmatkaa nyt siis 25 kilsaa...

Vierailija
10/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein vain kirjallisen hakemuksen päiväkotiin ja thats it. kenellekään ei luulu se, olenko väsynyt, masentunut, mielenterveysongelmainen, laiska, opiskelen, käynkö keikkatöissä pienemmän nukkuessa, hoitaako pienempää päivät joku muu, kiun minä käyn töissä, opiskelen jne. Siinä lomakkeessa ei ole kohtaa, johon voi omantuntonsa asiat tilittää.

Vierailija
11/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa kuule itse selvää asioista.

Ja oletko muuten kuullut asukaspuistoista, joissa voi tavata muita vanhempia ja lapsia? Ainahan voi ottaa nuoremmat lapset mukaan, kun lähtee hakemaan virikkeitä vanhemmalle lapselle. Vai onko se niin, että siitä isommasta ja vilkkaammasta on tosiaankin päästävä päivisin eroon, että saa olla kotona rauhassa pienemmän kanssa? Siitäkö tässä onkin kysymys? Ettei siis pärjätä 2-3 lapsen kanssa kotona...

-8./23.-

Vierailija
12/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perheesäs jossa 2 vanhempaa lapselle yleensä tulee lyhyemmät päivät kun on kaksi viejää ja hakijaa. Meillä lähdettiin 6.30 kotoa (ei ollut autoa) lapsi tarhassa klo 7 ja minä hain hänet 17 juuri ja juuri ehdin.. Eli lapsen päivät oli 10h tosi kiva..

Vierailija
13/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luehan alkuperäinen kirjoitukseni, nro 20 uudelleen.

Sanoin, että vaihtoehtoja säännölliselle, ryhmässä tapahtuvalle sosiaaliselle toiminnalle on vähän, LIIAN vähän. Kuntien olisi järkevää tarjota päiväkotien leikkikerhotoimintaa laajemmin, koska sellaiselle olisi a) tarvetta ja se b) säästäisi kunnille rahaa, koska osa virikelapsista varmasti siirtyisi tuollaisiin kerhoihin.

Mieti muuten itse, miten hanakasti ap:n tilanteessa kuskaisit vaikkapa tunnin suuntaansa julkisilla välineillä lasta kerhoihin, joiden kesto on yleensä vain tunti. Ja sama matka koko pesueen kanssa, viimeisillään raskaana takaisinpäin.

JA edelleen korostan, että lyhytkestoiset kerhot yhdessä äidin ja pikkusisarusten kanssa ON eri asia kuin ryhmätoiminta.

Vierailija:

Ahaa. Päiväkoti on siis mielestäsi ratkaisu kaikkeen.

Eli jos ei kuulu kirkkoon eikä halua viedä lasta seurakunnan kerhoihin, niin Suomen suurimmasta kaupungista ei löydy mitään muuta vaihtoehtoa 4-5 -vuotiaalle lapselle saada virikkeitä kuin päiväkoti? Metrolla, bussilla tai ratikalla ei pääse liikkumaan minnekään, jos omilla kotinurkilla ei jotakin ole?

Olisikohan kyse ennemmin vanhemman viitseliäisyydestä ja/tai avuttomuudesta selvitellä lapselle sopivia paikkoja kuin siitä, ettei virikkeitä ole mahdollista saada...

Vierailija
14/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Otapa kuule itse selvää asioista.

Ja oletko muuten kuullut asukaspuistoista, joissa voi tavata muita vanhempia ja lapsia? Ainahan voi ottaa nuoremmat lapset mukaan, kun lähtee hakemaan virikkeitä vanhemmalle lapselle. Vai onko se niin, että siitä isommasta ja vilkkaammasta on tosiaankin päästävä päivisin eroon, että saa olla kotona rauhassa pienemmän kanssa? Siitäkö tässä onkin kysymys? Ettei siis pärjätä 2-3 lapsen kanssa kotona...

-8./23.-

Luehan ap:n kirjoitus uudelleen. LAPSI ITSE toivoo leikkiseuraa, kaverit ovat kaikki päivähoidossa päivisin.

Puistot eivät ole mikään erityinen vastaus siihen tarpeeseen, koska a) siellä on satunnainen kokoonpano lapsia, harvoin useita samanikäisiä ja b) siellä lapsi ei voi harjoitella omaehtoista toimintaa ryhmässä (äiti on mukana ja tosiaan samanikäisiä lapsia ei ole samaa kokoonpanoa joka päivä paikalla).

Toki puistot toimivat monelle, mutta ap itse kertoo, ettei se tyydytä heidän lapsensa sosiaalisia tarpeita.

Heittelet kamalan kärkkäästi " ehdotuksia" , joiden olemassaolosta et edes itse ole varma, etkä ainakaan siitä, missä määrin ne tyydyttäisivät ap:n perheen tarpeita.

Eiköhän nyt lähdetä siitä, että ap itse tietää perheensä ja lapsensa tarpeet parhaiten ja toimii sen mukaisesti.

Minusta on HULLUA, että naiset itse puukottavat innokkaasti toisiaan selkään eivätkä sen sijaan toivo kunnilta panostusta palvelutarjontaan.

Lisää vaihtoehtoja päivähoidolle!

Lisää päiväkotien leikkikerhopaikkoja!

-20/26-

Vierailija
15/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Espoon seurakunnan kerhoihin ainakin pääsee, vaikkei kuuluisi kirkkoon!

Vierailija
16/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä päivähoitokeskutelussa, että kunta on VELVOLLINEN järjestämään päivähoitopaikan sitä hakeville. Ja kuten joku jo kirjoitti, ei kukaan ole tilivelvollinen selittämään miksi paikkaa hakee.

Se, että joku joutuu kuskaamaan lapsiaan toiselle puolelle kaupunkia on kunnan moka: kuka estää palkaamasta lisää väkeä, että lapset saadaan järkevällä tavalla hoidettua? Tämä on tätä lapsissa säästämistä, ja äidit täällä sättii toisiaan... herätkää!

Vierailija
17/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eiköhän nyt lähdetä siitä, että ap itse tietää perheensä ja lapsensa tarpeet parhaiten ja toimii sen mukaisesti.

Minusta on HULLUA, että naiset itse puukottavat innokkaasti toisiaan selkään eivätkä sen sijaan toivo kunnilta panostusta palvelutarjontaan.

Lisää vaihtoehtoja päivähoidolle!

Lisää päiväkotien leikkikerhopaikkoja!

-20/26-

Vierailija
18/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.

Nyt se täti tietenkin laittaa lapseni toiselle puolelle helsinkiä... :/

Jäi vähän harmittava olo tuosta puhelusta.

niin todennäköisesti hän pitää lapsensa siellä koko päivän, koska muutaman tunnin välein toiselle puolelle Helsinkiä koko katraan kanssa kulkeminen on liian vaivalloista.

Kun sen sijaan, jos lapsi olisi lähipk:ssa ja lyhyen kävelymatkan päässä, hän todennäköisesti pitäisi esikoistaan siellä puolipäivähoidossa.

Vai kuinka on, ap?

Vierailija
19/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma mitä pullaperseitä!

Vierailija
20/71 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on ihan pakostikin hoidettava itse, kun ei ole päiväkoteja eikä mitään kerhoja 20 kilometrin säteellä. Ja se on kävellen vähän liian pitkä matka viedä lapsia virikehoitoon. Että kyllä me täällä Suomen rajojenkin sisällä ollaan aika eriarvoisessa asemassa. Mutta siis tämä on tietysti ihan oma valinta, eikä ollenkaan epämieluisa.