Päiväkodin tätien mielipide virikelapsista on näköjään...
kumminkin se mitä olen pelännytkin. No ei tietenkään voi yleistää, mutta mutta.
Soitin tänään päiväkotiin ja kyselin saiko esikoiseni (4,5v) päiväkotipaikkaa. Haettiin paikkaa ensi kuun alusta lähtien ja lapsi toivoo kovasti pääsevänsä tuohon lähi päiväkotiin, jossa lapsen kaverikin on.
Minä olen kotiäiti (2 lasta ja kolmas syntyy parin kk päästä), mutta esikoiselle olisi todellakin tarvetta päiväkotiin ja sinne haluaisi itsekin mennä. Lapsi kaipaisi kovasti kavereita, mutta niitä ei tässä lähellä paljoa ole (kaikki lapset ovat päivät päiväkodissa ja illat kuluvat perheiden kanssa) .
Päiväkodin johtaja sanoi minulle, että päättää tällä viikolla pääsekö lapseni päiväkotiin, mutta ensisijainen ratkaisu olisi hommata lapselle tekemistä muualta esim puistoista. Ollaan kyllä käyty puistossakin, mutta minun voimat tuon karkailevan kuopuksen ja ison vatsan kanssa alkaa olla jo lopussa. Sanoi kyllä sitten, että jostainhan se paikka on lapselleni hommattava koska joku paikka pitää saada viimeistään 4kk päästä hakemuksen jättämisestä. Nyt se täti tietenkin laittaa lapseni toiselle puolelle helsinkiä... :/
Jäi vähän harmittava olo tuosta puhelusta.
Kommentit (71)
Ei sillä päiväkodin sijainnilla ole mitään väliä. Siellä on joka tapauksessa samat lapset päivästä toiseen toisin kuin ainakaan täkäläisissä tai keskustan leikkipuistoissa. Minä ajattelen nimenomaan lastani, en sitä, kuinka paljon lapsen kuskaaminen vie minulta aikaa.
- VOit viedä lapsesi yksityisen päiväkodin puistoon 2,5h kerrallaan, vaikka 5pv/vko (on vaan aika tyyristä),
- voit viedä yli 3-v lapsen avoimen päiväkodin kerhoon 3h 2 krt/vko
- näitä avoimia päiväkoteja on muuten useampiakin...
- Taidetalo Toteemi järjestää erilaisia kursseja ja taidekerhoja päiväsaikaan yli 3-v lapsille, niihinkin voi mennä
- ja sitten vielä ne seurakunnan kerhot, jotka on tietysti ihan kamala vaihtoehto, kun voisi joutua virrenkin laulamaan...
t: Propakaija
... on voinut kasvaa ihan normaaleja, sosiaalisia ihmisiä, joilla oli onnellinen, virikkeellinen lapsuus, kun kukaan meistä kolmesta (minä, 2 v. vanhempi veli ja 4 v. nuorempi sisko) emme koskaan olleet päivähoidossa vaan äiti oli aina kotona? Elämämme oli ihan virikkeellistä, en ainakaan muista tylsistyneeni, eikä muista äitinikään! 4-vuotiaasta meillä oli mahdollisuus päästä kerhoon jota oli ensin kerran viikossa ja sitten kaksi kertaa, siinä kaikki yhteiskunnan tarjoamat virikkeet!
Kyllähän se on ihan oikea ongelma, että ihmiset on sellaseia jauhoperseitä nykyään, ettei omia lapsia osata ja jakseta hoitaa, ja lykätään ne sitten yhteiskunnan vastuulle ilmaisiksi hoidettaviksi samaan aikaan kun työssäkäyvät on ihan kusessa, kun hoitopaikkoja ei löydy.
Mikä helvetti sun on pakko olla niin umpirehellinen, että menet sanomaan töissä, että lapsilla ei ole vielä hoitopaikkaa tai hoitopaikkaa hakiessa, että ei ole vielä töitä?
Täällä on avoin pk puolen kilsan päässä meistä jonne saa viedä joka tiistai klo 9.30-13.00 alle kouluikäiset lapset hoitoon ILMAISEKSI. Joten minähän ilmoitin lokakuussa 2v täyttävän esikoiseni sinne. Sanoivat vielä että vauvankin voi jättää jos haluaa...Ehkä en nyt kuitenkaan vierastavaa puolivuotiasta tissitakiaista jätä. Mutta kivalta tuntuu tuo että vielä ilmaiseksi on toimintaa noinkin pienille!!!
Laita vaikka Vauvan ystäväpalstalle ilmoitus, ja etsi teille vakiseuraa toisesta äidistä suunn. samanikäisine lapsineen. Kyläilette tai tapaatte jossain puistossa tms. säännöllisesti vaikkapa tiettynä päivänä ja aikana viikosta. Meillä on näin tehty + lisäksi kerho ja muskari riittäneet isommille hienosti.
se on kuitenkin osa suomalaista yhteiskuntasopimusta, että kansalaiset antavat työpanoksensa ja synnyttävän uusia kansakunnan jäseniä, ja että yhteiskunta vastavuoroisesti auttaa kansalaisia yli hankalista elämäntilanteista.
Emmehän me voi verrata toistemme arkea. Toisilla on vaativammat lapset, toisilla helpommat, toiset ovat masennukseen tapipuvaisia toioset eivät. Annetaan jokaisen päätellä itse missä omat jaksamisen rajat menevät.
Ensin lisäännytään kuin kaniinit, koska lapsilla täytyy olla pieni ikäero, jotta heistä on seuraa toisilleen. Sitten kun kersoja on vuoden välein, vanhimpia roudataan yhteiskunnan hoidettaviksi. Ja kehdataan vielä itkeä, ettei saada päiväkotipaikkaa kodin vierestä.
mutta lapsesi on sen verran iso, että varmasti osa-aikahoito olisi jo paikallaan. Mutta miksi ihmeessä et ole toiminut jo keväällä???????? Toimintakausi alkaa elo-syyskuussa, silloin tulee uudet lapset. Hakemukset jätetään maaliskuussa ja vastaukset saa toukokuussa. Eikö kukaan todellakaan valistanut sinua viime keväänä?
Tottakai paikka on lakisääteistä järjestää mulloinkin, vaikk sitten jostain hevonkuusesta. Mutta jos haluat omaan lähi pk:hon, niin aloitus on varminta silloin, kun isot lähtevät eskariin jne.
Turha itkeä kun maito on jo pöydällä, ja tässä tapauksessa omaa tyhmyyttä...
Mannerheimin lastensuojeluliiton kerhoja, avoimia päiväkoteja, vireitä asukaspuistoja jnejne. Kun pyysin kertomaan, millä alueella näin on, väistit ja käskit minun ottaa asiasta selville.
Et siis tiedä tuollaista aluetta.
Myyrmäestä sen verran, että sen tilanteen tunnen sattumalta erinomaisesti. Eikä sielläkään ole sekä Mll:n että kunnan äiti-lapsitoimintaa rinnan. Taidekerhot eivät ole sellaista ryhmätoimintaa ja leikkiseuraa, jota ap kaipasi lapselleen.
Järki käteen naiset!
Vierailija:
Missäköhän kohtaa minä valehtelin?
Oletko ikinä edes käynyt asukaspuistossa? Kyllä siellä on kuule ihan kaikenikäisiä alle kouluikäisiä lapsia leikkimässä toistensa kanssa, eikä äidin kädestäpitoa tarvita. Ei tarvita myöskään ohjattua ryhmätoimintaa, kun lapsilla on mielikuvitusta keksiä itse leikkejä.
Helsingin kaupungista varmasti löytyy virikkeitä alle kouluikäisille, vaikka niihin sitten joutuisikin matkustamaan julkisilla kulkuvälineillä. Tuskinpa kukaan on loputtomiin raskaana, jos se on " muka" este kulkemiselle.
-8./23., jne.
Juu, loputtomiin kukaan ei ole raskaana. Mutta luepa huolella ap:n kirjoitus uudelleen, erityisesti lapsien lukumäärä ja mieti hiljaa itseksesi, käsi sydämellä, viitsisitkö itse kulkea tuollaisen lapsilauman kera PLUS vastasyntyneen kanssa toiselle puolelle kaupunkia julkisilla kulkuvälineillä, jotta LAPSISTA YKSI pääsee tunniksi tai parhaassa tapauksessa kahdeksi harrastamaan ikäistensä kanssa.
Kun siis olisi mahdollista kuntien järjestää ihan kohtuuhinnalla siihen ääreenkin vaihtoehtoja.
Mutta ei kannata tällaista vaatia, sehän on sinun mielestäsi ihan turhaa...
:0DDDDDDDDDDDD
Vierailija:
Me kyllä haimme paikkaa jo huhtikuussa.
Hoidon tarpeen alkamisajankohdaksi laitettiin 1.10.06. Eli Ihan ajoissa hakemuksinemme oltiin. Pk johtaja sanoi, että heillä on jälleen huomenna valintakokous (ilmeisesti se on kerran kuussa) ja perjantaina saa tietää saiko lapsi paikan ja mistä. Sanoi vielä, että koska hakemuksen jätöstä on noin kauan niin joku paikkahan lapselle on karenssiajan jälkeen annettava.
ap
Pääkaupunkiseudulla jos missä, on mahdollisuuksia valita. On äiti-lapsi -kerhoa, MLL:n kerhoa, seurakunnan kerhoa, jne.
Pienemmillä paikkakunnilla on taas paremmat julkiset leikkipaikat, kunnan kerhot sun muut, joihin lapsia voi viedä.
Nykyään on niin helppo sysätä lapsi päiväkotiin, kun haluaa keskittyä vauvaan. Ja lapsi pitäisi saada hoitoon mahdollisimman lähelle, ettei vaan tule itselle kulkemista.
Ja numero 8. ei ole Minna Kuukka, vaan jos vähän isompien kaksosten äiti, jolla on ollut selviämistä omien lasten kanssa.
-8-
Vierailija:
Ja nyt siis ei puhuta äidin ja pikkusisarusten kanssa avoimessa päiväkodissa tai puistossa visiteerauksesta, se ei ole sama asia.
kuin että pahoittelut että sait noin inhottavaa kohtelua :(
Toivottavasti asiat ratkeaa parhain päin :)
_Ensi sijaisesti_ kotona olevien vanhempien lapset tulisi hoitaa jossakin muualla kuin kunnallisessa hoidossa. Hän varmasti pähkäili sitäkin, että miten ihmeessä saa kesken toimintakauden järjestettyä ylimääräiselle lapselle paikan. Paikat on jo jaettu keväällä ja ryhmät täynnä.
Ymmärrän kyllä sinunkin puolesi, en tuomitse " virikelapsihoitoa" kokonaan. Joissakin tapauksissa virikehoiot lapselle on kaikkien etu.
päiväkotipaikkoja pitää hakea AINA elokuun alusta, kun eskarit alkaa. tuolloin paikkoja on edes jotenkin saatavilla. Ja jos haluat lapsesi samaan eskariin kaverinsa kanssa, suosittelen, että hoidat hänet samaan päiväkotiryhmään viimeistään ensi syksyksi. Eli haku 4kk ennen ts. hakemus sisään viimeistään vappuna ´07.
Kyllä minusta itsestäänselvästi paikat pitäisi jakaa ensin työssäkäyvien vanhempien lapsille.
Kyllä on niin p***seestä noi pk-hommat, en voi muuta sanoa. Sanovat vaan, ettei paikkaa saa ennen kuin on työpaikka, mutta työpaikoilta taas sanovat että pitäis olla jo lapsi hoidossa.. Että mitäs sitten tässä pitäis tehdä?