Olen saanut tuomion henkirikoksesta, kysyttävää?
Tuomio oli 10 vuotta, 4 kuukautta, josta ensikertalaisena istuin puolet.
Kommentit (108)
Otat siis hengen toiselta ihmiseltä.
Sillä kuolleella ihmisellä on ollut äiti, joka on kantanut lastaan 9 kk. Synnytyksen jälkeen äiti on rintaruokkinut lastaan ja katsonut kun pikku toukka tuhisee ja nauttii olostaan äitinsä rinnalla. Vuoden päästä pikku kaveri alkaa jo nousta seisomaan ja keksii että kävelemällä pääseekin vauhdikkaammin kuin konttaamalla! Voi sitä riemua kun ne ekat kävelyaskeleet otetaan!
Kun vauhtiin päästään, niin sitten ei enää mitään rajaa.. Opitaan juoksemaan, kilpaillaan kaverien kanssa, hypitään lätäköissä, opitaan ajamaan polkupyörällä, hiihdetään talvipakkasessa.. koko maailma on auki.
Kouluun kun mennään, on hienoa kantaa reppua, ei olla mitään päiväkotilaisia enää. Opitaan paljon asioita, uusia kieliäkin. Ihastutaan ekaa kertaa, jäädään joskus jälki-istuntoonkin, mutta keväällä taas lauletaan suvivirsiä ja sitten juostaan kesälomalle, aurinko paistaa!
Opiskelut koittaa, mennään ammattikouluun tai lukioon. Valmistutaan ammattiin, päästään ekaa kertaa töihin. Oma asunto, ensimmmäinen palkkakuitti! Hienoa! Enää ei tartte lainata iskän autoa, kun on varaa ostaa oma. Seurustelut alkaa muuttua vakavammiksi, ehkä se ensimmäinen lapsi ilmoittelee tulostaan. Kaikki näyttää menevän niinkuin pitääkin, oma perhe alkaa olla koossa..
Sitten tulee sinun vuoro. Parissa sekunnissa lyöt veitsen terän tuohon ihmiseen. Kerran, toisen, kolmannen, neljännen.. Siinä se. Kaikki mitä oli, on mennyttä.
Sen ihmisen elämä loppui siihen...
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:10"]
Sitten tulee sinun vuoro. Parissa sekunnissa lyöt veitsen terän tuohon ihmiseen. Kerran, toisen, kolmannen, neljännen.. Siinä se. Kaikki mitä oli, on mennyttä.
Sen ihmisen elämä loppui siihen...
[/quote]
Kerroit asian juuri niinkuin olen itsekin ajatellut. Kaikki ne pienet hetket ensikävelystä ensimmäisiin sanoihin, ja siitä eteenpäin, ja se kaikki riistetään pois sekunnissa.
Ihminen riistää toisen ihmisen hengen muutamassa sekunnissa, ja taakse jää kaikki ne vuodet sitä ennen.
Kun kirjoitin tuon, minulle tuli kyynel silmään. Tiedän todella mitä olen tehnyt ja kärsin siitä, vaikka tuomioni olenkin kärsinyt.
En voi asialle enää mitään, ainoa asia mitä voin tehdä on kunnioittaa ihmishenkeä täst eteenpäin ja opettaa ihmisiä, ettei he tekisi samaa kuin minä.
Oliko uhrisi joku satunnainen vaan joka nyt vain osui siihen ja jonka tapoit koska halusit satuttaa jotain pahasti, aiheuttaa kärsimystä?
Millainen päivärytmi on vankilassa? Mihin aikaan herätään, ruokailuajat, liikunta-ajat jne.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:43"]
Millainen päivärytmi on vankilassa? Mihin aikaan herätään, ruokailuajat, liikunta-ajat jne.
[/quote]
Riippuu vankilasta, ja varsinkin onko suljettu vai avolaitos. Käytännöt vaihtelevat paikoittain, Rikosseuraamusviraston sivuilta löytyy vankiloiden järjestyssäännöt.
Käytännössä suljetulla aamulla herätys puoli seitsemältä, aamutoimet ja pala. Ovet lukitaan, päivätoimintaa tai työtoimintaa, jos on onnekas. Lukitus, ruokaa, vahvuuslaskennat, ovet lukitaan illalla 17.00-20.00 välillä. Siinä suunnilleen, mutta vaihtelee yksikoittäin ja osastoittain.
Avovankilassa taas huomattavasti vapaampaa, eli aamulla herätys, sitten normaalisti opiskelemaan laitoksen ulkopuolelle tai vankilan töihin, paluu iltapäivällä. Ruuat voi tehdä avokeittiössä, ja kännykät saa jopa pitää, yöksi kerätään pois. Nykyään avotalossa on jopa lupa käyttää tietokonetta.
Murha.infossa ketjua tästä tekijästä, taas sitä mennään.
Ei ollut provo niin kuin osa ajatteli.
Edellinen jatkaa. Taposta syytettynä, mutta pääsee ensikertalaisena koska edellisestä tuomiosta yli 3 vuotta aikaa. Hienoa Suomen valtio!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:01"]
Reilut viisi vuotta linnassa..?
Muistan hämärästi kun vietin reilut viisi vuotta opiskelemassa.. viisi vuotta meni todella nopeasti.
Tai kun olin ensimmäiset viisi vuotta työelämässä, viisi vuotta meni ohi kuin siivillä..
Sen verran arvokas on näköjään ihmishenki Suomessa nykyään, viisi vuotta. That's it! Kuka tahansa pystyy istumaan sen, tuosta vaan, koska eihän se oikeasti ole mitään. Viisi vuotta menee kylkeä kääntäessä ja sen jälkeen kaikki on sovitettu.
Olet ottanut hengen toiselta ihmiseltä, ja sen ihmisen lähipiirissä mikään ei ole entisellään koko heidän elämänsä loppuun asti..
Mutta viiden vuoden jälkeen sinulle kaikki on taas okei... No worries, jatketaan taas mihin jäätiin..?!
Huh huh tätä suomalaista rangaistuskäytäntöä.. =(
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä, viisi vuotta on ihan naurettava "rangaistus", kun joku ottaa toiselta hengen.
Siitäkin viidestä vuodesta pari ekaa vuotta menee tarkkailussa, sitten alkaa pyöriä viikonloppulomat ja opiskeluvapaat.
Haluatko näytelmäkerhoon, no tule mukaan! Miten olisi musiikkitunnit, no eikun laulamaan vaan! Meniskö tänään puukäsityöluokkaan vai istuisko pastorin kanssa pari tuntia.. hmmm.. no, okei, ehkä tänään sopii joo, mut huomenna meen kyllä punttisalille. Tai jos en jaksa sinnekään, niin sit pelaan pleikkaa tän illan.
Tätähän se on, rangaistus hengen riistosta Suomessa...