Palan kohta loppuun, kukaan muu samassa jamassa?
Töissä odotetaan verta, hikeä ja kyyneleitä, venymistä ja ylityötunteja. Kannustimia ei ole, eikä palkkiota ylimääräisistä töistä, eikä edes aina sanota kiitos. Koko ajan vaaditaan parempaa sitä ja tätä, mikään ei riitä. Samaan aikaan, kun painan kuusipäiväistä viikkoa, pitäisi hoitaa lapsi täysin yksin. Vanhempani, jotka viettävät joululomaa töistä eivät voi tyttöä katsoa vaan vastaavat kiukkuisesti, että itsehän sen lapsen halusit hankkia. En todellakaan suunnitellut hoitavani lasta täysin yksin, ei kait kukaan.
Vanhempani viettävät kotona kahdestaan joululomaa eivätkä voi katsoa tyttöä vaan parhaassa tapauksessa 5-vuotias piirtää kokoushuoneessa, kun minä tiiminvetäjänä teen ylityötunteja, joista ei aina edes saa korvausta. Vapaa-ajallakin soitetaan ja vaaditaan lisää, odotetaan ihmeitä ja oletetaan, että automaattisesti omistan täysin elämäni firman tavoitteille. Tyttöni mielellään viettäisi aikaa isovanhempien kanssa, on melko vilkas, mutta todella hyväkäytöksinen ja suostuu tekemään mitä vain. Mielellään menisi mummon kanssa vaikka pankkiin jonottamaan, jos niin pyydettäisiin. Lapsi ei ole vaikea, siitä ei ole kyse. Ei vaan voida auttaa, kun ei huvita.
Joululahjatkin pitäisi ostaa, mutta olen töissä jouluaattoaamuun saakka. Stressaa, kun ei ehdi tehdä mitään! Median luoman kauneus- ja terveysihanteen mukaan pitäisi myös ehtiä liikkumaan, mutta kun näkee lastaan juuri iltapalan ja iltasadun verran niin ei siinä salille paljoa lähdetä. Ruokahalu on kyllä kadonnut ja paino pudonnut. Jos ei tarvitsisi tehdä lapselle ruokaa niin eläisin varmaan vedellä ja kahvilla. Kohta tulee varmaan mahahaava.
Kavereille ei oikein voi puhua, kun kaikilla on omat kiireiset elämät ja aikaavievät parisuhteensa. Suomessa on liian normaalia painaa hulluja työpäiviä ja sitten nyhjöttää kotona loppuaika. Kenellekään ei enää soiteta, toisia ei viitsi vaivata omilla ongelmilla, apua ei pyydetä eikä varsinkaan tarjota. Jos jollain on elämässä rankka ajanjakso niin katsotaan vaan pois päin ettei itselle tule paha mieli, kun täytyy kuunnella toisen valitusta. Kaikkien oletetaan pärjäävän yksin. Välillä tuntuu, kuin seinät kaatuisi päälle ja ei vaan fyysisesti enää jaksa tehdä mitään.
Henkisesti olen aivan poikki, välillä ajattelen sitä kuinka stressaantunut olen ja se vain pahentaa tilannetta. Yritän työntää sen pois mielestäni, koska ei yksinkertaisesti ole aikaa hidastaa tai surkutella tilannetta. Siksi avauduin nimettömänä tänne, jotta nyt voin jatkaa yksin puurtamista ja stressin alle murtumista. Joululomaa on tänä vuonna kaksi päivää. Sinä aikana tuskin pystyy rentoutumaan, kun työasiat on mielessä aivan koko ajan.
Ymmärtääkö siellä kukaan miltä minusta tuntuu?
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:51"]
Mutta kun tasa-arvo! Nainen pärjää aivan yhtä hyvin missä vain kuten mieskin!!!111!!
[/quote]
Työni teen paremmin kuin toimiston miehet. Minulla nyt vain sattuu olemaan lapsi, jos minä olisin lähtenyt kävelemään, mieluusti näkisin miehen pyörittämässä yh-arkea JA hoitamassa esimiestehtäviä. Varmasti olisi enemmän valittamista kuin naisilla, jotka lähes poikkeuksetta pyörittävät sen arjen kotona ja ne työhommat. Ap.
[/quote]
Kisakestävyys ja stressinsietokyky on tässä se, mikä toimistosi miehillä todennäköisesti kuitenkin on, mutta sinulta puuttuu. Naiset jäävät herkästi stressaamaan kaikkia mahdollisia nippelinappeleita, miehet ymmärtävät paremmin, että täydellisen vastakohta ei ole huono vaan hyvä. Ja siksi kasetti ei napsu heti poikki toisin kuin naisilla on tapana.
[/quote]
Ja tämä seksistinen ajattelutapa on se miksi naisen euro ei ole euron ja miksi kaikkialla on lasikatot vastassa. Ja miksi miehiltä ei odoteta kotona mitään koska nehän hoitaa työt ja kun nainen tekee uraa ja hoitaa perheen ja uskaltaa kerran sanoa, että on vähän rankkaa, niin heti ollaan ottamassa vastuuta pois.
[/quote]
Ei ole mikään ajattelutapa vaan kylmä fakta. AP:han on paraatiesimerkki siitä, miten nuppi ei kestä töissä, jonkun ihme "seksistisen ajattelutavanko" syy se onkin, miksi AP:lla on stressiä? :D
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:11"]
Mutta kun tasa-arvo! Nainen pärjää aivan yhtä hyvin missä vain kuten mieskin!!!111!!
[/quote]
Työni teen paremmin kuin toimiston miehet. Minulla nyt vain sattuu olemaan lapsi, jos minä olisin lähtenyt kävelemään, mieluusti näkisin miehen pyörittämässä yh-arkea JA hoitamassa esimiestehtäviä. Varmasti olisi enemmän valittamista kuin naisilla, jotka lähes poikkeuksetta pyörittävät sen arjen kotona ja ne työhommat. Ap.
[/quote]
Kisakestävyys ja stressinsietokyky on tässä se, mikä toimistosi miehillä todennäköisesti kuitenkin on, mutta sinulta puuttuu. Naiset jäävät herkästi stressaamaan kaikkia mahdollisia nippelinappeleita, miehet ymmärtävät paremmin, että täydellisen vastakohta ei ole huono vaan hyvä. Ja siksi kasetti ei napsu heti poikki toisin kuin naisilla on tapana.
[/quote]
Ja tämä seksistinen ajattelutapa on se miksi naisen euro ei ole euron ja miksi kaikkialla on lasikatot vastassa. Ja miksi miehiltä ei odoteta kotona mitään koska nehän hoitaa työt ja kun nainen tekee uraa ja hoitaa perheen ja uskaltaa kerran sanoa, että on vähän rankkaa, niin heti ollaan ottamassa vastuuta pois.
[/quote]
Naisen euro on euro. Miehet tekevät vaativampia ja vaarallisempia hommia + enemmän ylitöitä, joten kuuluukin, että he tienaavat enemmän. Lasikatto-itkuvirret eivät auta, jos naiset käyttäisivät valittamiseen ja itkemiseen kuluvan energian työntekoon ja itsensä kehittämiseen, voisivat he tienata aivan yhtä hyvin kuin miehet.
[/quote]
Tilastojen mukaan hyvin monilla aloilla naiset tienaavat vähemmän kuin miehet vaikka tekevät tasan samaa työtä. Naisia ei haluta myöskään palkata vaativiin esimiestehtäviin koska rekrytoinnista vastaavat miehet olettavat kaikkien nuorten naisten kohta pullauttelevan lapsia ulos, jäävän äitiyslomalle ja pahimmassa tapauksessa hoitovapaalle. Sitten firmalla menee lisää rahaa siihen, että palkataan ja koulutetaan uusi samalle paikalle. Koskaan ei ajatella, että nainenkin haluaa keskittyä uraan ja etenemiseen. Ollaan vaan sovinistisikoja ja nähdään naiset valittamassa ja itkemässä kaikesta.
Hei, mä olen vähän vanhempi nainen kuin sinä AP. Tai ainakin kuvittelen, että olet 30-35. Mun kokemus on se, että noin reilu 30-35 -vuotiaina monet oppivat priorisoimaan ja delegoimaan ja tämä tarkoittaa myös sitä ein sanomista.
Näiden oppiminen on edellytys myös uralla etenemisessä.
Mä tekisin sinuna niin, että määrittelet itsellesi tiimillesi 2-3 tärkeintä tehtävää ja tavoitetta ensi vuodelle. Kun sitten ovista ja ikkunoista tulee koko ajan lisää vaatimuksia, niin mieti ensin edistävätkö nämä uudet vaatimukset tärkeiden tavoitteiden toteutumista.
Jos ei, niin mieti onko niiden tekemättä jättämisestä tai myöhentymisestä laillisia tai merkittäviä taloudellisia seurauksia. Jos ei, niin sitten vain vastaat ei tai myyt myöhempää valmistumisaikaa. Johdolle perustelet sen sillä, että vielä tärkeimmät tehtävät vaarantuvat.
Toki kannattaa varmistua etukäteen että esimiehesi/ylin johto on samaa mieltä tiimisi tavoitteista.
Vähemmän tärkeitä tehtäviä ei tehdä ylitöinä, niitä tehdään työajalla mikäli on aikaa.
Johdon näkökulmasta nyt testataan, että kestääkö koneistoa. Resursseja ei lisätä sen vuoksi, koska hommahan todistetusti toimii. Teette kaiken. Resursseja lisätään vain jos siitä on liiketoimintahyötyä.
Nyt jos sun rinnalle palkkaa toisen, se on vain lisäkustannus.
Sun vaihtoehdot on 1) järjestellä työt tavoitteiden mukaisesti, 2) tehdä kaikki itse tai 3) vaihtaa duunia.
Missään työssä kaikkea eteentulevaa ei ole tarkoitus tehdä. Kaikki asiat eivät ole yhtä tärkeitä. Johtamista on se, että tehdään ne asiat, jotka on oikeasti tärkeitä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:16"]
Tilastojen mukaan hyvin monilla aloilla naiset tienaavat vähemmän kuin miehet vaikka tekevät tasan samaa työtä.[/quote]
Höpö höpö. Pitää myös muistaa, että kaksi tyyppiä, jotka tekevät töitä samalla nimikkeellä, voivat käytännössä olla tuottavuudeltaan, taidoiltaan ja työtehtäviltään aivan eri luokkaa.
Naisia ei haluta myöskään palkata vaativiin esimiestehtäviin koska rekrytoinnista vastaavat miehet olettavat kaikkien nuorten naisten kohta pullauttelevan lapsia ulos, jäävän äitiyslomalle ja pahimmassa tapauksessa hoitovapaalle. [/quote]
Tämähän on aivan aiheellinen huoli.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:16"]Sitten firmalla menee lisää rahaa siihen, että palkataan ja koulutetaan uusi samalle paikalle. Koskaan ei ajatella, että nainenkin haluaa keskittyä uraan ja etenemiseen. Ollaan vaan sovinistisikoja ja nähdään naiset valittamassa ja itkemässä kaikesta. [/quote]
Miksi niin pitäis ajatella, kun on fakta, että firmalla menee lisää rahaa siihen, että palkataan ja koulutetaan uusi samalle paikalle? Sellaista on elämä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:38"]
Työterveyteen ja äkkiä. Et voi jatkaa tuolla tavalla, jos haluat pitää työkykysi. Believe me. t. been there, done that, meni terveys - lopullisesti
[/quote]
Kuuluuko työterveyteen aina se, että pääsee juttelemaan jonkun kanssa? Vai tuleeko siitä lasku perässä? Ainakaan julkisella puolella en voi kuvitella, että koskaan saisi apua. Hain nuorena apua syömishäiriööni julkiselta puolelta ja minut käännytettiin jo puhelimessa. Oli iso askel edes soittaa 15-16 vuotiaana, mutta, että suoraan sanottiin, että ei voida auttaa ollenkaan, en sitten koskaan saanut apua, "paranin" omin voimin. Ap.
[/quote]
julkisen työterv.soppariin kuuluu yleensä maksuton 3krt/v. työterveyspsykologin luona.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Naisen euro on euro. Miehet tekevät vaativampia ja vaarallisempia hommia + enemmän ylitöitä, joten kuuluukin, että he tienaavat enemmän. Lasikatto-itkuvirret eivät auta, jos naiset käyttäisivät valittamiseen ja itkemiseen kuluvan energian työntekoon ja itsensä kehittämiseen, voisivat he tienata aivan yhtä hyvin kuin miehet.
[/quote]
Tilastojen mukaan hyvin monilla aloilla naiset tienaavat vähemmän kuin miehet vaikka tekevät tasan samaa työtä. Naisia ei haluta myöskään palkata vaativiin esimiestehtäviin koska rekrytoinnista vastaavat miehet olettavat kaikkien nuorten naisten kohta pullauttelevan lapsia ulos, jäävän äitiyslomalle ja pahimmassa tapauksessa hoitovapaalle. Sitten firmalla menee lisää rahaa siihen, että palkataan ja koulutetaan uusi samalle paikalle. Koskaan ei ajatella, että nainenkin haluaa keskittyä uraan ja etenemiseen. Ollaan vaan sovinistisikoja ja nähdään naiset valittamassa ja itkemässä kaikesta.
[/quote]
Melkoista uhriutumista. Tuon takia et onnistu.
t. KTM-mies
Älä tee ylitöitä, älä vastaa vapaa-ajalla puhelimeen äläkä tee ylitöitä ilman korvausta. Pidä huoli omista oikeuksistasi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viitsitkö laittaa linkkiä siihen tilastoon tai tutkimukseen missä naisille maksetaan samasta työstä, tehtynä samalla tuottavuudella, selvästi vähemmän ?
Näkeehän sen näistä kaikista valitusvirristäkin täällä. Naisten pälli ei vaan kestä.
Jos olet loppuunpalamisen partaalla niinkäy juttelemassartöterveyshuollossa,saatsieltä jotain apua jaarviotatilanteeseen.
[/quote]
Miksi niitä naisia pitäisi palkata niihin vaativampiin hommiin jos niiden pää ei niitä kerta kestä?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 08:46"]
Ymmärrän sinua. Olen samassa tilanteessa. Näännyn työpaineen alls ja yritän samalla pitää avioliiton kasassa ja olla lasteni elämässä. Olen esimies eli teen jatkuvaa ylityötä ilman korvausta ja ja vastaan osin paskojen alaisten laiskottelusta ja saamattomuudesta. Valtiolla kun ollaan niin ei näistä eroonkaan pääse. Osa tekee hulluna hommaa, osa ei mitään, ja palkka juoksee kaikille.
[/quote]
Kyllä niistä eroon pääsee. Annat varoituksen työtehtävien laiminlyönnistä jne. Siivoa organisaatiosta lusmuilijat pois, sillä nyt on työttömänä paljon osaavia työntekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:00"]Ap: tsemppiä sinulle, itse toimin asiantuntijatehtävässä ja tunnistan itseäni kirjoituksestasi. Työmäärä, jota teet viikoittain ei missään tapauksessa ole oikein sinua eikä lastasi kohtaan. Ala hakemaan uutta työtä välittömästi, jos keskutelut eivät ole tuottaneet tulosta nykyisessä työpaikassasi. Olen kunnianhimoinen itsekin, mutta lapseni tarvitsevat eniten minua iltaisin, ja koen huonoa omatuntoa jo lasten pitkistä hoitopäivistä.
Positiivista tilanteessasi on se, ettet joudu riitelemään miehen kanssa, itselläni valtava määrä energiaa menee haukkuvan, syyllistävän ja laiskan miehen kanssa eläessäni. Tällä hetkellä olen niin uupunut, etten jaksa erota.
[/quote]
oho!
Meitä on muitakin. Itsekin olin par v sitten vaativassa työssä & tuollaisen kanssa (pienet lapset ja kotona umpilaiska marmattaja), kunnes jätti minut nuoremman naisen takia. Myöhemmin valitti kuinka joutui tämän nuoren naisen tossun alle.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:24"]
Elämän ehtoopuolella on sitten kiva muistella, että onneksi tein niin paljon töitä. Eiku.
[/quote]
Tätä piti myös siis sanoa, vai sanoinko jo, että Suomessa on aivan sairas normi painaa töitä yötä päivää, tienata rahaa jota ei ehdi tai halua käyttää, ei ole aikaa perheelle tai ystäville, koskaan ei jakseta tai ehditä tehdä tai harrastaa mitään. Kuka kuolinvuoteellaan miettii, että "onneksi istuin toimistossa kaikki viikonloput ja illat?". Jos voisin vähentää tunteja, vähentäisin, se kuitenkin vaatisi uuden työpaikan löytämistä ja tilanteessa, jossa täytyy elättää muitakin kuin itsensä niin ei ole vastuullista jättäytyä työttömäksi. Varsinkin kun töitä on niin rajallisesti tarjolla. Ap.
[/quote]
Ap, nyt järki käteen. Ylitöitä ei todellakaan ole pakko tehdä. Jos hommat kasaantuvat jatkuvasti teillä on liian vähän työvoimaa! Jos oikeasti olet työpaikallasi noin korvaamaton pystyt kyllä sanomaan, että nyt riittää. Ihan turha länkyttää yhteiskunnan sairaista normeistä työelämässä jos itse suostuu tuollaiseen!
Ap, sun pitää luopua toivomasta, että vanhempasi auttaisivat enemmän. He eivät auta vaikka kuinka ajattelisit, että heidän pitäisi. Siitä tulee yksi iso pettymys, mutta pääset pois kierteestä, jossa toivot liikaa ja petyt uudestaan ja uudestaan. Se se vasta voimia syö!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 09:08"]
Tunnen sympatiaa ap.olin 10v sitten samassa tilanteessa kuin sinä, sillä erotuksella että olin lapseton sinkku ja silloin oli "oikeutettua" repiä kaikki irti selkänahasta mitä vaan voi. Aloitin tehdä otona yhtä projektia. Ainoa vaan että se otoilu tapahtui sen jälkeen kun työt oli tehty. Klo neljä aloin siis uuden työn ja istuin toimistossa klo seitsemään-kahdeksaan joka ilta. 2 kk sitä jaksoin ja sitten tuli stoppi... Terveys alkoi reistailla, itkin ja olin väsynyt. Työt kasaantuivat kun en kerennyt hoitaa hommia 12 tunnin päivien aikana ( viikonloput pidin vapaata, siitä sentään pidin kiinni ). Onneksi mulla ei ollut lapsia siinä tilanteessa. No, nyt kymmenen tuntia myöhemmin olen tehnyt 70-tuntisia viikkoja. Olen opiskellut työn ohessa ( se toki vapaaehtoista) ja töissä on ollut kiirettä... Lomautuksia, mutta töitä niin että hommia ei ehdi tehdä kun on ollut pakko olla pois n.päivä viikossa. Tuossa rumbassa on ollut kaksi pientä lasta ja luojan kiitos osallistuva mies... Silti tuollaiset 70-tunnin työviikot on täysin epäinhimillisiä. 2 viikkoa sitten tuli täysi stoppi... Potkut töistä.. Nyt on aikaa :( mutta uusi stressi... Mistä töitä tässä tilanteessa kun paikat on kiven alla :| Mutta ap, ala pitää puoliasi ja etsiä jo pikkuhiljaa uusia töitä! Pahinta mitä sulle voi käydä on se että saat potkut.. Ja tuskin sua ollaan ensimmäisenä irtisanomassa. Ihmisellä on vain yksi elämä ja sulla on yksi lapsi josta pitää huolta!! Kohta menetät terveyden tuolla tahdilla... Ei se ole sen arvoista! Tsemppiä!!!
[/quote]
Mutta kyllähän sinä sait potkut vaikka teit 70 tuntisia viikkoja?
Mies
Työterveyteen ja äkkiä. Et voi jatkaa tuolla tavalla, jos haluat pitää työkykysi. Believe me.
t. been there, done that, meni terveys - lopullisesti
Yrität suorittamalla ostaa olemassaolon oikeutusta. Ei se niin mene, KAIKILLA ihmisillä on arvo ihmisinä. Kun työ = minuus, burn outin vaara on suuri. On tosi tärkeää että mietit perinpohjin, kuka olet työn ulkopuolella, ja äitinä olemisen lisäksi. Niin suojaat itseäsi.
On myös tosi tärkeää että menrt työterveyteen sekä soitat liittoon! Et selviä tästä yksin enää.
Huomaatko, että syömishäiriö oireilee taas?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:11"]
Yrität suorittamalla ostaa olemassaolon oikeutusta. Ei se niin mene, KAIKILLA ihmisillä on arvo ihmisinä. Kun työ = minuus, burn outin vaara on suuri. On tosi tärkeää että mietit perinpohjin, kuka olet työn ulkopuolella, ja äitinä olemisen lisäksi. Niin suojaat itseäsi. On myös tosi tärkeää että menrt työterveyteen sekä soitat liittoon! Et selviä tästä yksin enää.
[/quote]
Totta. Tämä on itsellekin vaikea tajuta. Tosin olen ylpeä ihminen ja en halua apua. Nyt taidan maksaa hinnan siitä.
t. samassa veneessä
Olen pelkästään yksinhuoltaja usein niin poikki että toivon saavani sydänkohtauksen tms mutta sitten jos mietin asiaa itseni ulkopuolelta niin tajuan kuinka typerää tuollainen marttyrius on. Jos ihminen sairastuu burn outiin, ensimmäinen ajatus itsellä nousee, miksei levännyt ajoissa ja luuleeko pyörittävänsä koko maailmaa. Sama asia itsellänikin, apua on pyydettävä, hankittava, tehtävä valintoja jne jotta itse jaksaisi!!