Ei sitten juhlaväelle kelvannut
Tatjottavani, vierailivat n. 4 tuntia, joten olisi ollut hyvä edes syödä. Tarjottavat sisälsivät Suolaisen kalapiirakan, salaattia joka sis mm tomaattia, kurkkua ja vesimelonia. Mehua/vettä/maitoa/teetä/kahvia, leipäjuustoa, kolmiovoileipiä sis salaatin, kraavilohen ja tuorejuuston. Oli myös tummaa suklaata. Vain jotkut joivat vettä, toiset eivät mitään. Ruoista meni ainoastaan pieni pala leipäjuustoa jollekkin. Huoh, mitä te haluatte syödä?
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:21"]
Vilkasin tän ketjun, tosi urpoa porukkaa vastauksista päätellen. Onneksi kukaan mun kaveri ei ole noin itsekeskeinen ja turhan tärkeä, menis hermo. Monelle sanoisin vain, älä selitä. Pärjäät paremmin elämässäsi kun lopetat tuon selittämisen. Tyhmyydelle ei voi mitään, sori. Pienet on kuviot. Ootteko kuullut sanonnasta "out of the box"?
[/quote]
Sun ja kavereitten keskustelut taitaa olla aika lyhyitä. Jos joku on kanssasi eri mieltä, toteat vain "älä selitä".
Jos tosiaan 10 hengen porukasta kaikki jätti syömättä, eikö se kerro ennemminkin, että heillä on jotain emäntää vastaan ja vittuillaakseen jättivät syömättä...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:35"]
[/quote] Riippuu kasvissyöjästä :) Leipäjuustoa voi tehdä itsekin. [/quote] Voi toki tehdä itse, juoksutinta tarvitaan silti :) [/quote] Tämä totta. Voitanee tosin korvata jollain :)
[/quote]
No ei se maito ilman juoksutinta leipäjuustoksi muutu.
[/quote]
Sanoinko niin :)
Juuston juoksuttimena käytettiin ennen eläinten (yleensä teurastetun sonnivasikan, lampaan tai vuohen) juoksutusmahan sisältöä tai kasvisperäisiä juoksuttimia, kuten keltamataran (Galium verum), kardoni-ohdakkeiden (Cynara-lajit) tai viikunan oksien (Ficus carica) maitiaisnestettä, nokkosta (Urtica dioica), pikkutakiaista (Arctium minus), siniyökönlehden (Pinguicula vulgaris), kaunokkien (Centaurea-lajit), kiiltomalvan (Malva sylvestris), karstaohdakkeen (Dipsacus sylvestris) ja siankärsämön (Achillea millefolium) murskattuja versoja, viinietikkaa, sitruunamehua, appelsiinimehua, limettimehua, sitruunahappoa, viinihappoa). Kasvisperäistä juustonjuoksutinta valmistetaan myös geenimuunnellusta bakteerista, johon on siirretty juoksutinta valmistava geeni. Kauppanimi on renniini tai kymosiini. (rennin, chymosin)
Ei se eri mieltä oleminen ole ongelma vaan se, että vain oma näkökanta olisi oikea. Monella ruokavalioamissilla se nyt on näin, näemmä. Mun puolesta syö mitä tykkäät mutta älä urpo tee siitä numeroa, mua ei kiinnosta. Pureskele kunnolla ja pidä suu kiinni.
Olisin voinut hieman maistaa lohta ;)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:35"] [/quote] Riippuu kasvissyöjästä :) Leipäjuustoa voi tehdä itsekin. [/quote] Voi toki tehdä itse, juoksutinta tarvitaan silti :) [/quote] Tämä totta. Voitanee tosin korvata jollain :) [/quote] No ei se maito ilman juoksutinta leipäjuustoksi muutu. [/quote] Sanoinko niin :) Juuston juoksuttimena käytettiin ennen eläinten (yleensä teurastetun sonnivasikan, lampaan tai vuohen) juoksutusmahan sisältöä tai kasvisperäisiä juoksuttimia, kuten keltamataran (Galium verum), kardoni-ohdakkeiden (Cynara-lajit) tai viikunan oksien (Ficus carica) maitiaisnestettä, nokkosta (Urtica dioica), pikkutakiaista (Arctium minus), siniyökönlehden (Pinguicula vulgaris), kaunokkien (Centaurea-lajit), kiiltomalvan (Malva sylvestris), karstaohdakkeen (Dipsacus sylvestris) ja siankärsämön (Achillea millefolium) murskattuja versoja, viinietikkaa, sitruunamehua, appelsiinimehua, limettimehua, sitruunahappoa, viinihappoa). Kasvisperäistä juustonjuoksutinta valmistetaan myös geenimuunnellusta bakteerista, johon on siirretty juoksutinta valmistava geeni. Kauppanimi on renniini tai kymosiini. (rennin, chymosin)
[/quote]
Nyt menee selittelyksi :) Olisit googlettanut ennen kuin keksit tuon hauskan vegetaristi nälkäisenä juhlissa -tarinan :) Tai jättänyt mainitsematta koko liivatteen (vegaanit eivät syö, vegetaristit syövät) ja väittänyt pokkana jälkiruoankin sisältäneen lihaa. Tai olisit ihan suosiolla paheksunut sitä ettei kaikissa juhlissa ole juuri sinulle sopivaa vegaaniruokaa :) Ilmeisesti suurin osa tämän ketjun ap:n tarjoiluja haukkuvista viesteistä on sinun käsialaasi. Tyyli ainakin on sama :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:08"]
Oliko vieraissa (mahdollisesti) raskaanaolevia? Moni raskaanaoleva jättäisi noista tarjottavista leipäjuuston ja kolmioleivät syömättä.
[/quote]
"Isomahojen invaasio"? Raskaanaolevien on parasta pysytellä kanssa ihan siellä omassa kotona ettei vaan tule myrkytystä kalasta, maidosta, kissasta, alkoholista, tupakasta, koirankarvoista, jne.jne.
[/quote]
Listeria on oikeasti vaarallinen raskaanaolevalle. Minä en ainakaan ottaisi riskiä sairastua vain sen takia, että kyläpaikan emännällä tulee paha mieli, jos en syö siellä graavilohileipää.
Jos hygienian taso on sama kuin kirjoitustaidon, niin turhaan vaahtoat. Kraavilohi??? Tietenkin olit laittanut kaikki kymmenen sentin tekokynsillä, todella siistiä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:35"] [/quote] Riippuu kasvissyöjästä :) Leipäjuustoa voi tehdä itsekin. [/quote] Voi toki tehdä itse, juoksutinta tarvitaan silti :) [/quote] Tämä totta. Voitanee tosin korvata jollain :) [/quote] No ei se maito ilman juoksutinta leipäjuustoksi muutu. [/quote] Sanoinko niin :) Juuston juoksuttimena käytettiin ennen eläinten (yleensä teurastetun sonnivasikan, lampaan tai vuohen) juoksutusmahan sisältöä tai kasvisperäisiä juoksuttimia, kuten keltamataran (Galium verum), kardoni-ohdakkeiden (Cynara-lajit) tai viikunan oksien (Ficus carica) maitiaisnestettä, nokkosta (Urtica dioica), pikkutakiaista (Arctium minus), siniyökönlehden (Pinguicula vulgaris), kaunokkien (Centaurea-lajit), kiiltomalvan (Malva sylvestris), karstaohdakkeen (Dipsacus sylvestris) ja siankärsämön (Achillea millefolium) murskattuja versoja, viinietikkaa, sitruunamehua, appelsiinimehua, limettimehua, sitruunahappoa, viinihappoa). Kasvisperäistä juustonjuoksutinta valmistetaan myös geenimuunnellusta bakteerista, johon on siirretty juoksutinta valmistava geeni. Kauppanimi on renniini tai kymosiini. (rennin, chymosin)
[/quote]
Nyt menee selittelyksi :) Olisit googlettanut ennen kuin keksit tuon hauskan vegetaristi nälkäisenä juhlissa -tarinan :) Tai jättänyt mainitsematta koko liivatteen (vegaanit eivät syö, vegetaristit syövät) ja väittänyt pokkana jälkiruoankin sisältäneen lihaa. Tai olisit ihan suosiolla paheksunut sitä ettei kaikissa juhlissa ole juuri sinulle sopivaa vegaaniruokaa :) Ilmeisesti suurin osa tämän ketjun ap:n tarjoiluja haukkuvista viesteistä on sinun käsialaasi. Tyyli ainakin on sama :)
[/quote]
En ole alkuperäinen juhlissa ollut henkilö :)
Olen huomannut saman. WT porukalle on turha tarjota yhtään mitään, kun ollaan "just syöty ennen vierailua". Lapsuuden ystävieni porukassa kaikki laittavat tarjoiluja ja sitten tapana on, että kukaa ei mitään ota. Mulle kelpaa tarjoilut aina. Sekös ikuisella laihiksella olijoita, häpeilijöitä ja ruoan säästelijöitä vituttaa.
[/quote]
En ole alkuperäinen juhlissa ollut henkilö :)
[/quote]
Ja olen vegetaristi, mutten syö liivatetta. Kalaa syön ja maitotaloustuotteita sekä kananmunaa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:16"]
Ja olen vegetaristi, mutten syö liivatetta. Kalaa syön ja maitotaloustuotteita sekä kananmunaa.
[/quote]
Mun kaaliin vaan ei mene tää kalansyöjävegetarismi.
[/quote]
miten sitte kutsut hlöitä jotka ei syö lihaa? "sekasyöjä, ei syö lihaa"
Aloittaja mainitsee sen tarkemmin määrittelemättä vain ympäripyöreästi juhlaväen, millaisista juhlista oli kyse ja olisivatko tarjottavat mahdollisesti olleet jotenkin ristiriidassa juhlien aiheen/syyn kanssa?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:21"]Jos hygienian taso on sama kuin kirjoitustaidon, niin turhaan vaahtoat. Kraavilohi??? Tietenkin olit laittanut kaikki kymmenen sentin tekokynsillä, todella siistiä.
[/quote] Kerroin jo aikaisemmin, että koti oöi siivottu. En käytä kynsilakkaa/tekokynsiä, pesen kädet aina ennen ruoanlaityoa/ruokaa, ja sen jälkeen, anteeksi kirjoitusvirhe, olin
väsynyt.
Ap
Ruokaa oli tarpeeksi, yöi vieraiden määrän eli kaikkea +10 kpl.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 13:36"]
Ruokaa oli tarpeeksi, yöi vieraiden määrän eli kaikkea +10 kpl. Ap
[/quote]
Kai ne nyt jotain sanoi miksi eivät syö?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 22:16"]
[/quote]
Mun kaaliin vaan ei mene tää kalansyöjävegetarismi.
[/quote]
Oletko ikinä kuullut lakto-ovo-pesco-vegetarismista ;)? Googleta, saatat sivistyä.
En muuten ymmärrä tätä raivoa ruokaan. Onko vieraiden PAKKO syödä jotain? Eikö voisi vain olla ja istua iltaa? Jutella? Jos jotain haluaa tarjota, niin keittää vaikka kahvit? Mutta ei, kun aina on pakko syödä, aina on pakko tarjota. Ja jos kerrot ruokarajoitteistasi, alkaa huokailu. Mutta sekään ei käy, jos sanon, ettei tartte tehdä mitään. Miksi tästä asiasta pitää tehdä niin hirveän vaikeaa? Jos ei jaksa noudattaa vierailijoiden erityisruokavalioita, niin onko pakko pyytää kylään?
Ap, sinun tarjoilujasi olisin syönyt suurella ruokahalulla :).
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta ihan liikaa kalaa! Itse en syö kalaa lainkaan.
On muuten todella raivostuttavaa kun aina väkisin tyrkytetään kahvia tai teetä. Kahvista en pidä, teetö voin juoda mutta sitten ravaan kusella 10min välein. Mieluiten joisin vettä, mutta eihän se käy.
On se aika omituista, jos vieraat käyvät ennen kylään tuloa syömässä. Sitten ei kelpaa mikään. Luuletteko, ettei se loukkaa yhtään emäntää?
Muistanpa tilantee jonkun vuoden takaa. Sukulaiset olivat tulossa katsomaan uutta asuntoani. Kun sovittiin tulosta, sanoin, että minä laita ruuan siiheksi kun tulette. No vieraita ei alkanut kuulua. Pelkäsin jo, että on sattunut onnettomuus, mutta ei, vaan olivat keksineet poiketa syömään, kun oli niin nälkä. Puolen tunnin päässä odottivat karjalanpaistit sun muut tykötarpeet. Kyllä oli itku kurkussa, mutta vieraat eivät tajunneet lainkaan, miksi olin niin myrtsi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:40"]
Sulkeudutaan me suomalaiset poteroihimme itseksemme syömään eettisesti, kalattomasti, viljattomasti, lihattomasti, soijattomasti, tomaatittomasti, maidottomasti, kahvittomasti, sienettömästi, kurkuttomasti...
[/quote]
Ja ennenkaikkea mauttomasti, kun suola on myrkkyä, kaneli on myrkkyä, ja kaikki muut mausteet varmaan jotenkin epäeettisiä ja kerma ja voi vasta myrkkyä onkin...
[/quote]
Kyllä! Ja sitten toi "erittäin eettisesti syövä" hapanvittu numero 60 vahtimaan ettei tapahdu moraalittomuuksia ruokaa nautittaessa.