Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei sitten juhlaväelle kelvannut

Vierailija
20.12.2014 |

Tatjottavani, vierailivat n. 4 tuntia, joten olisi ollut hyvä edes syödä. Tarjottavat sisälsivät Suolaisen kalapiirakan, salaattia joka sis mm tomaattia, kurkkua ja vesimelonia. Mehua/vettä/maitoa/teetä/kahvia, leipäjuustoa, kolmiovoileipiä sis salaatin, kraavilohen ja tuorejuuston. Oli myös tummaa suklaata. Vain jotkut joivat vettä, toiset eivät mitään. Ruoista meni ainoastaan pieni pala leipäjuustoa jollekkin. Huoh, mitä te haluatte syödä?

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä 12 vuotta. En muuttaisi ruokavaliotani jonkun kyläilyn takia vain ollakseni kohtelias. Ap:n tarjottavista olisin salaattia ja leipäjuustoa syönyt, vaikka tuollainen kastikkeeton vihersalaatti ei kovin herkulliselta kuulosta, eikä myöskään kylmä(?) ja lakkahilloton leipäjuusto. Syönyt kuitenkin olisin jos hygienian taso ja siisteys ok (ei kissoja pöydillä ja naperoiden aormet ruuissa jne.). Kerran on olleet juhlat joissa en syönyt mitään. Tarjolla oli karjalanpaistia, kanasalaattia, lohisalaattia, lohipiirakkaa, kinkkupiirakkaa, jotain leipää jossa oli mukana poroa ja jälkkärinä juustokakkua jossa liivatetta. Eli kysyisin kyllä vieraiden erikoisruokavaliota etukäteen, itse kyllä yleensä ilmoitan jos ei kysytä. Em. Tapauksessa en ilmoittanut, kun kyseessä oli yli sadan hengen juhlat ja silloin kukaan ei ehdi seurailla mun syömisiä ja loukkaantua. Olis tosin voinut olla edes tavallista leipää tarjolla, nyt ainoa lihaton vaihtoehto oli pelkkä voi.

Vierailija
82/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:38"]

Juhlissa syöminen tai juominen ei ole nykyisin trendikästä, nyt tavataan kavereita, verkostutaan, rupatellaan, ollaan läsnä. Kolmioleipien ja raikkaan vihersalaatin aika on auttamatta ohi.

[/quote]

Jaa missäs päin maailmaa ollaan näin hemmetin trendikkäitä? 

Kyllä toivoisi, että tällaisille hienohelmoille koittaisi niin tiukat ajat, että oppisivat oikeasti arvostamaan ruokaa sen sijaan, että hifistellään tällaisillakin perusasioilla. Mutta ei. On niin hienoa olla erilainen kuin muut ja tehdä itsestään numero. Jos ei siihen muuten kykene, niin aina voi kyläpaikan ruokapöydässä yökkäillä emännän vaivamalla laittamille herkuille. Älyäisivät mieluummin vaikka kieltäytyä kyläilyistä.

[/quote]

Kolmioleipä = vaivalla laitettu herkku :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:39"]

Meidän perhe käy syömässä ennen vierailuja, jotta ei jouduta selittelemään, jos lapsi ei syö tomaattia tai minä en juo kahvia. Kiitellään kovasti ja hymyillään, mutta ei oteta mitään, koska ei haluta loukata sitä emäntää, joka on varmasti nähnyt vaivaa. Ei vaan jaksa sitä äksyilyä, jos jää tomaatti lautaselle.

[/quote]

Mikset ilmoita etukäteen että ette sitten syö mitään? Emäntä siellä kokkaa turhaan.

Tai mikset kerro tomaatti-ja teerajoitteestanne etukäteen? Varmasti muutakin olisi tarjolla kuin inhokkejanne jos niistä etukäteen ilmoittaisit.

Ihme sakkia.

[/quote]

Me olemme aikaa sitten oppineet, että ei niitä tarjoiluja tehdä siksi, että halutaan tarjota jotain vaan siksi, että saadaan jonkinlainen sota aikaiseksi. Monelle ruoka on pätemisen paikka ja syömisten kanssa saa olla äärimmäisen varovainen, ettei ilme tai ele kerro siitä, että nyt ei maistukaan. Siksi kerromme jo etukäteen, että tullaan ruokapaikan kautta, meille ei tarvitse tehdä mitään syötävää. Siitä huolimatta aina tyrkytetään. Ja jos on kuin ap:lla jotkut juhlat, niin silloinhan niille muille varmaan maistuu. Tai sitten hekin jo tietävät, että parempi olla ottamatta mitään, niin ei nettipalstoilla haukuta moukaksi, joka nautti lohivoileivän kahvin kera eikä tajunnut, että se on etikettivirhe.

[/quote]

Suomalaista lastenkasvatusta :( Käydään Pena Aadan ja Eetun kanssa mennessä Raxilla, siellä on kuitenkin  jotain mistä kukaan ei tykkää. Hyi hitto. Salaattia ja sellaista, mitä kukaan ei voi syödä.

ja lapset kuulee ja on ihan että yök, salaattia ja sellaista. En syö.

[/quote]

Miksi mennä Raxille kun kaupungit on täynnä oikeita ruokapaikkoja tyyliin Lahden Seurahuone tai Roux, Mikkelin Bistro Vilee, Hämeenlinnan Popino, Tampereen Katmadu jne. Ruoka on nautinto, mutta kun syö, kannattaa syödä vain hyvää eikä väkisin niellä lohenpalasia.

[/quote]

Sä olet niin wt, ettei sulla ole ikinä varaa syödä noissa paikoissa. Kunhan uhoat, pelle!

[/quote]

9 euron lounas ei ole mikään maatakaatava hinta muualla kuin siellä, missä tupakkaan menee päivässä 10 e ja kaljaan 40.

Vierailija
84/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:31"]

Ei tuossa ainakaan kovin ole mitään eettistä syötävää. Itse syön hyvin eettisesti, joten en voisi noihin tarjottaviin koskea.

[/quote]

Painu ämmä rassamaan eettisesti vittuasi johonkin kammioon. Älä ainakaan hakeudu ihmisten seuraan vastaisuudessa.

Vierailija
85/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, vastaan kaikkeen huomenna, nyt on kiire! Mutta, joihinkin kysymyksiin jotka mieleen jäi:

Tapahtui: Eteläsuomessa pk-seudulla.
Ikäluokassa: 10 vierasta, 25v-40v
EI siis lapsia.
Kyllä juteltiin kaikenlaista tms mutta ruoka ei vain maittanut. Ei ainuttakaan allergikkoa.

Ap

Vierailija
86/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä tämä höpinä on, että "emäntä viettää vierailun keittiössä". Minä valmistelen ruoat etukäteen ja tuon ne valmiina pöytään ja istun sitten seurustelemassa vieraiden kanssa. Noloa, jos kokkailut on jollakin kesken silloin kun vieraat tulevat. Kannattaa osata aikatauluttaa ruokien hankkiminen ja laittaminen niin, että on valmista ja siistiä ennen kuin ovikello soi.

Vierailija
87/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:36"]

Olen ollut kasvissyöjä 12 vuotta. En muuttaisi ruokavaliotani jonkun kyläilyn takia vain ollakseni kohtelias. Ap:n tarjottavista olisin salaattia ja leipäjuustoa syönyt, vaikka tuollainen kastikkeeton vihersalaatti ei kovin herkulliselta kuulosta, eikä myöskään kylmä(?) ja lakkahilloton leipäjuusto. Syönyt kuitenkin olisin jos hygienian taso ja siisteys ok (ei kissoja pöydillä ja naperoiden aormet ruuissa jne.). Kerran on olleet juhlat joissa en syönyt mitään. Tarjolla oli karjalanpaistia, kanasalaattia, lohisalaattia, lohipiirakkaa, kinkkupiirakkaa, jotain leipää jossa oli mukana poroa ja jälkkärinä juustokakkua jossa liivatetta. Eli kysyisin kyllä vieraiden erikoisruokavaliota etukäteen, itse kyllä yleensä ilmoitan jos ei kysytä. Em. Tapauksessa en ilmoittanut, kun kyseessä oli yli sadan hengen juhlat ja silloin kukaan ei ehdi seurailla mun syömisiä ja loukkaantua. Olis tosin voinut olla edes tavallista leipää tarjolla, nyt ainoa lihaton vaihtoehto oli pelkkä voi.

[/quote]

Olit menossa sadan hengen juhliin ja sulta ei kysytty rajoitteita, vaikka olet kovin rajoittunut syömisen suhteen. Halusit kuitenkin viestisi sävystä päätellen syödä jotain siellä? Isot juhlat. Pitikö sinne ilmoittautua? Et missään vaiheessa keksinyt että kun syön pikkuisen erilailla kuin 95 % porukasta, niin voisin ehkä ilmoittaa jonnekin ja saada itselleni mieleistä ruokaa.

Ei, ei ei. Kaikki ruokarajoitteet tulisi kaikkien aina arvata ja tehdä kaikki ruoka tällä maidottomalla, lihattomalla, sipulittomalla, suolattomalla, mausteettomalla, kalattomalla, munattomalla jne. salatti on pahaa ilman kastiketta, mutta kastikkeessa ei saa olla öljyä, sinappia, majoneesia, hunajaa, pippuria, paprikaa, kermaviiliä jne. jne.

Miksei kaikki tajua ettei kaikki syö kaikkea ja varsinkaan etten MINÄ syö herkkusieniä enkä juustoa? Kaikki vois olla syömättä tai tarjoamatta mitään, kun aina joku loukkaantuu näköjään.

Vierailija
88/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi syönyt kalaruokia, sillä en syö kalaa. En ole allerginen tai mitään, en vaan pidä mausta. Salaatti olisi varmasti maistunut, samoin leipäjuusto ja mehu. Jatkossa kannattaa ap tehdä yksi kalatarjottava, yksi liha ja yksi kasvis.

Vierailija
89/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:17"]

Itse en edes olettaisi, että joku alkaa tehdä ruokaa 4 tunnin vierailun takia. Ja koska en osaisi tätä olettaa, söisin kotona eikä tulisi mieleenkään alkaa ilmoitella että olen jo syönnyt. Eri asia jos on etukäteen sovittu että kylässä ruokaillaan.

[/quote]

Sinulle on lähetetty kutsu juhliin ja ajattelet, että siellä ei tarjota vieraille mitään?

Vierailija
90/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä: Koti on täysin siisti, ei lemmikkejä, lapsia. Koti oli juuri imuroitu ja pölyt pyyhitty, tavarat siistitty paikoilleen.

Ap

Vierailija
91/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kylässä syöminen tuntuu muutenkin olevan asia, jossa on ihmeen erilaisia tapoja. Mun ystävät ovat enimmäkseen akateemisia 30-40-vuotiaita naisia ja ollaan totuttu siihen, että emäntä laittaa pöydän koreaksi ja vieraat syövät hyvällä ruokahalulla. Joskus kun joku vähän vieraampi tuttava on sattunut kylään, niin on jännä nähdä miten vaikeaksi ilmeet menevät, jos kahvin kanssa tarjoaa vaikka itse leivottua piirakkaa tai pikkuleipiä. Osa ottaa tosi kursaillen ja vähän tai ei ota ollenkaan. Olen tulkinnut että nuo ruoasta kieltäytyjät ovat jostain köyhemmistä perheistä ja lapsesta asti ovat oppineet, että vieraanvaraisuus on kallista ja jokainen syököön omiaan. Tai ovat niin nirsoja, että vain makaroni ja jauheliha tai joku hedelmäpommijogurtti ja murot ovat sellaista mitä voi syödä.

Vierailija
92/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa molemmissa, toisessa kannattaisi olla jotain muuta. Kaikki ei voi syödä kalaa ja muutenkin lohesta ei kaikki pidä. Kolmioleivät voi korvata vaikka pienillä voileivillä, jossa kaikki tuotteet nähtävillä. Kolmioleipä siitä hankala, että pitää kaivella nähdäkseen mitä siellä sisällä. Ihan hyvät tarjottavat, itse olisin syönyt hyvällä ruokahalulla mutta kaikilla ei ole käytöstapoja

Vierailija
93/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:25"]Ihme ruokarajoitteisia ovat tässä ketjussakin vastailleet ja ap on tois nolo, kun ei käy kommentoimassa mitään.
[/quote] En ole sattumalta ollut täällä, nytkin 15% akulla vastailen.

Ap

Vierailija
94/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTAAN HUOMENNA KOKO AAMUN, sivulla 3, en ole provo.

Vierailija
95/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä huono tuuri ap:llä kun liki kaikki vieraat on näitä ruoka- tai asennevammaisia. Eli joko raivopäävegaaneja, ties millä fanaattisella ruokavaliolla olevia tai näitä jotka kohteliaisuudesta(?!) emäntää kohtaan ei syö mitään.

En noissa omian suvun juhlissa ole koskaan nähnyt tilannetta jossa kukaan ei söisi mitään. Tarjoilut ei ole mitään hirveän hifistelyä, ihan perus kuiva- ja täytekakkua, keksiä tai pullaa, jotain suolaista paria lajia yms. Tuntuvat kelpaavan. Jotkut lajit jopa (ghasp) suoraan kaupan paketista tarjottimelle laitettuja.

Vierailija
96/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:33"]

Tatjottavani, vierailivat n. 4 tuntia, joten olisi ollut hyvä edes syödä. Tarjottavat sisälsivät Suolaisen kalapiirakan, salaattia joka sis mm tomaattia, kurkkua ja vesimelonia. Mehua/vettä/maitoa/teetä/kahvia, leipäjuustoa, kolmiovoileipiä sis salaatin, kraavilohen ja tuorejuuston. Oli myös tummaa suklaata. Vain jotkut joivat vettä, toiset eivät mitään. Ruoista meni ainoastaan pieni pala leipäjuustoa jollekkin. Huoh, mitä te haluatte syödä?

[/quote]

Ap, mä olisin syönyt kaksin käsin tarjoiluasi! Rakastan kalaa. Myös leipäjuusto lakkahillolla on ihanaa.

Mutta kaikki ei ole kuin me :( Saanko kysyä, miksi tarjosit noin paljon kalaa suhteessa muuhun tarjoiluun? Minusta oli aika paljon, kun kaksi kolmesta sisälsi kalaa. Moni ei tykkää kalasta, eikä varsinkaan graavista, harmi.

Millaiset juhlat? Miten tarjoilut olivat esillä? Tuntuu todella kummalliselta, jos esillä oli tarjoilupöytä, josta siis kukaan ei ottanut palastakaan.

[/quote] Suurin osa vieraista kertoi pitävänsä lohesta (graavi) joten sitä laitoin, eipä käynytkään.

Ap

Vierailija
97/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:03"]Oliko suklaat reilua kauppaa? Itse en söisi muuta suklaata. Salaatti kuulostaa vähän myös aneemiselta, eikö tosiaan muuta ollut kuin kurkkua, tomaattia ja melonia??
[/quote] mm kurkkua, tomaattia ja melonia!

Ap

Vierailija
98/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan yksinkertainen vastaus se, että ihmiset joulun alla haluavat ottaa kevyesti tai sitten sama kuin ylppäreiden aikaan, että kaikki laittavat liikaa ja sitten monia juhlia kiertävät ottavat vain jokaisessa vähän tai toisissa ei mitään.  

Vierailija
99/179 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ruoka esiteltiin tyyliin: hain kalan viime viikolla torilta.

Vierailija
100/179 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:40"]

Sulkeudutaan me suomalaiset poteroihimme itseksemme syömään eettisesti, kalattomasti, viljattomasti, lihattomasti, soijattomasti, tomaatittomasti, maidottomasti, kahvittomasti, sienettömästi, kurkuttomasti...

[/quote]

Ja ennenkaikkea mauttomasti, kun suola on myrkkyä, kaneli on myrkkyä, ja kaikki muut mausteet varmaan jotenkin epäeettisiä ja kerma ja voi vasta myrkkyä onkin...