Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”max.3 lasta” laki Suomeen! :)

Vierailija
20.12.2014 |

Eikö olisikin hienoa! Ja jos lisää haluaa, voisi sitten kysyä lupaa ja valtio hyväksyy tietysti jos näkee perheen kykenevän siihen.
Ei tulisi näitä 5 lasta hankkivia lahnoja jotka elelee sossulla. :)

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:46"]

Mut jos on jo 2 lasta ja odottaa kaksosis. Pitääkö silloin abortoida toinen?

[/quote]

Ja jaksoitko edes vilkaista tämän kokonaista kaksi sivua pitkän ketjun viestit? Monessa kohdassa sanottin, että monikkoraskauksissa lapset lasketaan yhteiskunnan kannalta yhdeksi (siis jos syntyvyyttä säännöstellään, kuten Kiinassa) yksiköksi, näin niinkuin verotuksen ja yhteiskunnan tukien kannalta. Tietenkään ei tarvitsisi alkaa abortoimaan yhtään ketään. Sitten niiden seuraavien "oho, vahinko" kaksosten osalta ei olisi enää lapsilisää, vanhempainvapaata jne. vaan ne pitäisi ihan itse elättää.

Vierailija
22/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina toivoa, mutta ei koskaan tule Suomessa menemään läpi. Miksi muuten juuri kolme, miksei 1 tai edes 2?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapsehan voi viedä navetan taakse ja kuula kalloon, kun se elämäntilanne voi aina muuttua. Keskituloisista voi tulla sossupummeja. Eivät ole sitten enää kuluttamassa yhteiskunnan varoja.

50v.naisena olen kokenut erilaisia elämäntilanteita ja tajuan että elämä voi heitellä moneen suuntaan. Te nuoret olette niin itseriittoisia ja elämää kokemattomia.

Vierailija
24/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin tulevaisuuden suunnitelma on hankkia 5-lasta 3v välein. Haluaa vaan olla kotiäitinä.. Pistää hiljaseks.. Eikö kotona saa olla ihan muutenkin, eikä ole pakko mennä töihin? Vaikka koko elämän työttömänä.. Tulee mieleen esim pultsarit tms, kukaan niitäkään ole käskemässä että "nyt menet töihin" vaan vuodesta toiseen tuola puistossa juovat..

Mun mielestä jotenkin surullista, ettei haluta tehdä omalla elämällä mitään. :(

Vierailija
25/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 18:28"]

Ne lapsehan voi viedä navetan taakse ja kuula kalloon, kun se elämäntilanne voi aina muuttua. Keskituloisista voi tulla sossupummeja. Eivät ole sitten enää kuluttamassa yhteiskunnan varoja.

50v.naisena olen kokenut erilaisia elämäntilanteita ja tajuan että elämä voi heitellä moneen suuntaan. Te nuoret olette niin itseriittoisia ja elämää kokemattomia.

[/quote]

No mä olen itse nyt 45-vuotias ja meillä on kolme lasta, vanhin kohta täysi-ikäinen. Ihan tietoinen ratkaisu. Elämäntilanne voi muuttua ja muuttuukin ja juuri siksi esim. perhesuunnittelussa ihan samalla tavalla kuin vaikka talokaupoissa tulisi miettiä, että mikä on se pahin skenaario. Tai edes siitä jotenkin edes himmeästi seuraava. Meille oikein hyvätuloiselle perheelle 3 lasta tuntui olevan maksimi ja siinä pitäydyimme.

Jos taloutemme totaalisesti romahtaisi ja tapahtuisi todella kamalia asioita, kuten että toinen meistä vanhemmista kuolisi, olisimme liemessä hetken. Jos olisimme lapsettomia, emme olisi liemessä hetkeäkään. Toivottavasti silti ja todennäköisesti emme olisi yhteiskunnan armoilla. Mutta olemme miettineet ja suunnitelleet asiat JA lapsiluvun niin, että siitä muutamien kuukausien kanssa selvitään. Yhteiskunnan tuki kurjaan tilanteeseen joutuvalle vaikka vuodeksi tai vaikka kahdeksi ei ole mikään paha asia, vaan hyvä ja kannatan sitä.

Mutta olen sitä mieltä, että joka uskaltaa tehdä tänne vaikka 8 tai 10 lasta ja normaaleilla aivoilla varustettu lapsistaan vastuun kantava aikuinen täytyy olla miljonääri.

Vierailija
26/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta ja haaveilen viidennestä. Lapsesta asti mun haaveammatti on ollut kotiäiti. Sossusssa ei olla käyty koskaan. Miehellä on hyvä palkka. Meillä on iso talo ja ulkomaillakin käydään parin vuoden välein. Mitä se teiltä on pois jos mulla on monta lasta ja haaveilen vielä yhdestä?

Vierailija
27/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:05"]

Mulla on neljä lasta ja haaveilen viidennestä. Lapsesta asti mun haaveammatti on ollut kotiäiti. Sossusssa ei olla käyty koskaan. Miehellä on hyvä palkka. Meillä on iso talo ja ulkomaillakin käydään parin vuoden välein. Mitä se teiltä on pois jos mulla on monta lasta ja haaveilen vielä yhdestä?

[/quote]

Miksi ihmeessä? Mitä teet, kun lapset menee kouluun/muuttavat pois? Sano nyt vielä, että olet kouluttamaton, etkä omista edes autokorttia.. :P

Vierailija
28/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 19:05"]

[/quote]

Toivottavasti te sikiäjät edes tajuatte kasvaa lapsistanne kasvissyöjiä, ettekä tuota maailmaan uusia lihan tehotuotannon tukijoita... Tai muuten teidän lapset saa sitten muutaman vuosikymmenen päästä ihmetellä, että mihin ne kaikki sademetsät oikein katosi.        

Vierailija
29/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnakin siina puututtais ihmisoikeuksiin, joihin aina vedotaan, kun puhutaan vl-suurperheista ja "ehkaisykiellosta" ja oikeudesta paattaa omasta ruumiistaan ja lisaantymisestaan. Siina siis puhutaan oikeudesta paattaa lisaantymisesta, ei oikeudesta paattaa sen rajoittamisesta.. Mitenkahan oikeat sivistysvaltiot suhtautuis sellaiseen ihmisoikeuksien polkemiseen? Lapsiperheita tuetaan, koska paattajat tajuaa, etta tan maan olis tarkoitus olla pystyssa ja tan yhteiskunnan pitais toimia viela 30:n, 40:n, 50:n ja sadankin vuoden paasta. Toisaalta, jos lisaantymista rajoitettais, ni silloin olis myoskin reilua laittaa lisaantymispakko, etta jokaisen on tehtava ne kaksi lasta, ettei taman yhteiskunnan ikarakenne vaaristy taydellisesti.

Vierailija
30/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekkin ihmettelen. Ei tulisi mieleenkään hommata lapsia, kun tällä hetkellä ollaan miehen kanssa molemmat työttömiä.

Vierailija
31/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ajokortti ja olen ammatiltani lastenhoitaja. Mut lähdenpä nyt helvettiin täältä hulkujen palstalta.

Vierailija
32/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:48"]

Eikö olisikin hienoa! Ja jos lisää haluaa, voisi sitten kysyä lupaa ja valtio hyväksyy tietysti jos näkee perheen kykenevän siihen. Ei tulisi näitä 5 lasta hankkivia lahnoja jotka elelee sossulla. :)

[/quote]

Missä ne ylimääräiset sitten tapetaan?

Vierailija
33/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis lasten hoitaminenko ei ole työtä? Eikä tee elämällään mitään? Pistää kyllä miettimään hoitamisen ja hoivaamisen arvostamista. Lapset ja vanhukset. Ja kuka hoiti sinua aikanaan ja millaista hoivaa sait... Ihmislaji kun ei pärjää syntymänsä jälkeen moneen vuoteen yksin... itse asiassa ei koskaan... Ehkä joku kalastava tai metsästävä erakko. Sanoisin, että oli erittäin luonnosta vieraantunutta tekstiä.

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 18:30"]

Kaverin tulevaisuuden suunnitelma on hankkia 5-lasta 3v välein. Haluaa vaan olla kotiäitinä.. Pistää hiljaseks.. Eikö kotona saa olla ihan muutenkin, eikä ole pakko mennä töihin? Vaikka koko elämän työttömänä.. Tulee mieleen esim pultsarit tms, kukaan niitäkään ole käskemässä että "nyt menet töihin" vaan vuodesta toiseen tuola puistossa juovat..

[/quote]

Vierailija
34/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis just hyvä!

Vierailija
35/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi tehdä inhimillisesti siten että mitään yhteiskunnan tukia ei saisi enää neljännestä lapsesta eteenpäin. Vain kolmesta ensimmäisestä maksetaan. Loppuu se kuppaaminen.

Vierailija
36/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori tölväisy, rupesi kaduttamaan, varmaan sait lapsena hyvää hoivaa. Tuntuu vain, että vallitsee niin suuri kuilu ikävaiheiden välillä - siis että vain työikäistä kodin ulkopuolella työtä tekevää arvostetaan, vaikka siis kukaan ihminen ei ole itsekään koko ajan tässä "tuottavassa" iässä- jos tästä pointin ymmärtää.

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:55"]

Ja siis lasten hoitaminenko ei ole työtä? Eikä tee elämällään mitään? Pistää kyllä miettimään hoitamisen ja hoivaamisen arvostamista. Lapset ja vanhukset. Ja kuka hoiti sinua aikanaan ja millaista hoivaa sait... Ihmislaji kun ei pärjää syntymänsä jälkeen moneen vuoteen yksin... itse asiassa ei koskaan... Ehkä joku kalastava tai metsästävä erakko. Sanoisin, että oli erittäin luonnosta vieraantunutta tekstiä.

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 18:30"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
37/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla voitais tehdä laki, että kaikkien koulunsa käyneiden tulisi tehdä väh. 40 tuntia viikossa töitä. Jos ei ole työtä, ei tipu kuitenkaan mitään työttömyysrahoja tai asumistukia.

Verojen maksu oikeastaan suomesta pois ja kaikki palvelut yksityisiksi ja maksullisiksi, ei mitään tukia kenellekkään vaan jokainen maksakoon omistaan ihan kaiken. Ei tarvitsisi miettiä, että kuka saa tehdä ja montako lasta.

Vierailija
38/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 sisarusta, olemme syntyneet 10v sisään kaikki. Emme ole koskaan olleet lastensuojelun asiakkaita, tai tarvinneet sossusta apua. Aina olemme saaneet jouluna lahjoja paljon, ruokaa on ollut pöydässä..

Mutta tosiaan, jos on jo 3 lasta ja todettu, että ei pärjää - sen voisi saada kieltää!

Vierailija
39/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/74 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina vähän ihmetellyt miksi sterilaation saaminen on niin hankalaa. Samaan aikaan kuitenkin ihmetellään "heikompaa ainesta" joka lisääntyy kuin kaniinit. Surkein selitys monelle lapselle mitä olen kuullut oli että kun ehkäisy on niin kallista niin kävi vahinko kun paljaalla sitten mentiin. Suurin osa monilapsisista perheitä ei todellakaan kuulu tähän kastiin, mutta kyllä näitäkin on. 

Ehdotan että esim neuvolassa otettaisiin myös tämä vaihtoehto esiin esim toisen lapsen jälkeen. Lisäksi sterilisaation pitäisi olla ilmaista (en tiedä maksaako nyt). Tietenkään tähän ratkaisuun ei saa ketään painostaa. Jos myöhemmin katuu putkien katkaisua niin jotain vastuuta pitää omista päätöksistään kantaa. Purkuoperaatioita ei pidä yhteiskunnan kustantaa.