”max.3 lasta” laki Suomeen! :)
Eikö olisikin hienoa! Ja jos lisää haluaa, voisi sitten kysyä lupaa ja valtio hyväksyy tietysti jos näkee perheen kykenevän siihen.
Ei tulisi näitä 5 lasta hankkivia lahnoja jotka elelee sossulla. :)
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 15:20"]Vero lapsista, eikä päinvastoin aina vaan lisää tukiaisia. Terveiset Kiinasta. Saat tehdä just niin paljon lapsia kuin sulla on varaa maksaa. Yhden saa tehdä ihan jokainen, sen jälkeen maksaa kiltisti veroa lisälapsista. Ja ihmiset tekevät todella paljon töitä elättääkseen edes sen yhden lapsen. Ei ole mitään kotihoidontukiaisia tai sossun luukkuja. Kaikki oppivat pienestä pitäen sen, että elät vain jos teet työtä. Byrokratiahan Kiinassa osataan, mutta ei työn tekemisen rajoittamisessa. Katujen varret ovat täynnä ruokaa ja hyödykkeitä myyviä ihmisiä. Jos sataa, voit ostaa sateenvarjon vähintään sadan metrin päässä Ja monikko-ongelmaan: Kiinassa kaksoset/kolmoset lasketaan siis yhdeksi. Kaksosraskauden sattuessa ei toisesta mätkäistä veroa. En minä mitenkään Kiinaa yhteiskuntana ihannoi, paljon on ihan p...stä. ihastelen kyllä ihmisten ahkeruutta ja työntekoa. Sitä ajatusta, että elääkseen on kuitenkin tehtävä työtä. Sitä, että perhe on yhdessä ja vanhemmat auttavat aikuisia lapsiaan lastenhoidossa ja sitten taas toisin päin. Yhteisöllisyyttä. No, ohis, mutta kyllä kai yhteiskunnan tuen voisi sen kolmannen lapsen jälkeen poistaa Suomessakin ja vaikka viidennestä tulisi lisävero? Noin pehmeänä laskuna. [/quote] Niin Kiinassa onkin asiat niin hyvin. Juuri rahallisten ongelmien ja syntyvyyden säännöstelyn vuoksi Kiinassa heitetään tyttölapsia roskiin.
[/quote]
Kuten sanottu, Kiinassa on erittäin monta asiaa ihan perseestä ja mainitsemasi asia on yksi pahimmista.
Ihailen kuitenkin a) työmoraalia: mitään ei saa ilmaiseksi b) perheen, ei yhteiskunnan tukea perheille.
Olen kyllä lukenut "Kiinan kadotetut tyttäret" ja se on kaamea. Myös jonkin verran keskustellut kiinalaisten kanssa. Mutta esim. tuon kirjan kammottava maailmankuva eroaa hyvin jyrkästi niistä osiin Kiinaa, joita voi hyvin verrata Suomeen. Eli jossa ihan tavallisten työläisten porukka ja kiivaasti kasvava keskiluokka todellakin huolehtii perheestään ja jälkikasvustaan ja kantaa vastuun siitä mihin heillä on varaa ja mihin ei.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Meillä on vuositulot yli 60 000€ vuodessa ja mietitään vakavissaan onko meillä rahaa kolmanteen lapseen vai ei?! Kaksi lasta on , ja heidät meillä on rahaa elättää. On omistusasunto, yksi auto, rahaa lasten harrastuksiin, n kerran -kaksi vuodessa ulkomaanmatkoihin ja asialliseen vaatetukseen. Mutta, säilyykö sama elintaso jos lapsia olisikin kolmas? Ei välttämättä...
Tiedän, raha ei ol tärkeintä. Mutta kannattaa oikasti miettiä, mihin on rahaa ja mihin ei. Lapset kasvaa, ja menot sen mukana.
Sterilisaation ikärajaa pitäisi jo tuntuvasti alentaa. Menisin itsekin, mutta yhteiskunta odottaa ihmisten olevan pupuja sinne 30 vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 15:11"]Toivottavasti ihmiset ei ole täällä tosissaan? Menee muuten usko ihmiskuntaan ihan totaalisesti. Ei sillä että suosittelsin ketään hankkimaan niin paljon lapsia ettei pysty niitä hoitamaan, mutta mitä kiinaa te olette suomesta tekemässä?
[/quote]
No ei Kiinaa. Mutta vielä paremman valtion kuin nyt.
Ajattelin tätä asiaa viimeksi tänään, kun hesarissa oli juttu yksinhuoltajaäidistä, jolla oli kuusi lasta. Lapsista vielä iso osa, vai oliko jopa kaikki, oli jollain tavalla sairaita ja erityishoidon tarpeessa. Jutussa kerrottiin, miten ilahtunut äiti oli saadessaan koko perheelle tallinanristeilyn joululahjaksi.
Mitä en epäile yhtään. Enkä edes tuomitse sitä, että tällaiset lapsiperheet saavat yhteiskunnan tukea. Eihän tilanne ole niiden lasten vika.
Mutta kyllä juttu pani miettimään hetkeksi sitä, että taloudellinen ja materiaalinen köyhyys voi olla joskus osin itse aiheutettua. Kun äidillä oli jo se eka ja sitten toka ja kohta kolmaskin lapsi... Oikeasti, miten niitä lapsia voi olla kuusi? Ei voi tulla yllätyksenä, että kuusi lasta on aika paljon ja maksaa aika paljon.
Olen itse yhden lapsen hyvätuloinen yksinhuoltaja ja miettinyt sitä, ettei tässä ehkä edes kahta jaksaisi yksin kasvattaa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 15:21"]Mulla on 6 sisarusta ja joka ikinen pennonen on mennyt meidän harrastuksiin ja vaatteisiin. Vanhemmat olleet melkein koko ikänsä töissä. Monta lasta ei aina tarkoita, että vanhemmat olisivat jotain lorvijoita. Ei sillä etten kannattaisi tuota ehdotusta, mutta turha luulla että kaikki suurperheet ovat sossupummeja.
[/quote]
En tällä tarkoittanutkaan, että yleistän suurperheiden olevan sossupummeja. Esim. sinun perheesi tapauksessa, (vanhempasi hyviä ihmisiä jne), tällä lailla olisitte saaneet "valtiolta luvan suurempaan perheeseen." :D
ap
Eikös Suomessa saa streilisaation ihan koska vaan jos on kolme lasta? Ei selitä näitä vuosittain sikiäviä.
Sanokaas nyt yksikin hyvä perustelu, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää jatkuvasti, vuosikymmeniä perhettä, joka vaan hankkii lapsia vuosi vuoden jälkeen, vaikkei kummallakaan puolisolla (tai parhaimmillaan vaihtuvilla puolisoilla) ole mitään kykyä, halua, koulutsuta tai intoa elättää niitä pupunpoikasia?
Vaiettu tabu kyllä on, että Suomessa on paljon perheitä, jotka vaan tekevät lapsia lasten perään, koska on kotihoidontuki ja lapsilisä sossu ja koska ei ole mitään osaamista tai vaikka olis koulutus, ei haluta tehdä sitä työtä. Kuten tämä yksi telkkariperhe. "Mulle ei käy hormonaalinen ehkäisy ja kotrsun käyttö tuntuu inhottavalta. Ja vauvathan on ihania eikä vaippapaketti maksa oikeen mitään." Ja molemmilla uusimmat iPhonet pöydällä. Ja sossu maksaa kaupan kalleimman pesukoneen. Ja osa lapsista jo valmiiksi otettu huostaan. Vai oliko se taas joku toinen sossuperhe, jossa sairaalloisen lihava äiti sanoi neuvolassa, ettei ruokaa voi laittaa ilman voita (oli ammatiltaan kokki, mutta tietenkin kotona, koska työ oli hankalaa ja vei aikaa.
Kyllä yksilöllä pitäisi ja täytyisi olla joku vastuu niistä lapsista joita hankkii ja taju edes vähän laskea tulevaisuuteen. Jos on esikoululainen ja sen jälkeen 4 pienempää, mutta itse ymmärtää että isompi vaate maksaa pikkuista enemmän ja itsellä pitää olla viimeisen päälle pelit ja vehkeet, että EHKÄ ne muksut jossain vaiheessa tarttee vastaavaa. Ei selviä enää vaippapaketilla ja lähikirppiksellä. 6 teinipoikaa syö aivan valtavasti verrattuna niiden alle 6-vuotiaiden annoksiin.
Toki Suomi tarvitsee lapsia. En ole mitenkään lapsivihamielinen, itselläni on kolme lasta, kaikki nyt teinejä. Kulut ovat valtavat, emmekä todellakaan ole edes mitenkään övereitä.
Siten joulupuut ja muut on täynnä pyyntöjä ja teinitytölle tarkoitettu 20 € kosmetiikkapakettiu haukutaan palstalla lytyynn, kun olis pitänyt olla mieluiten iPad tai iPhone.
Mihin tämä maa on menossa...
Mua kuvotti ap tekstisi. Kirjoitat jotain natsijuttuja tänne ja laitat hymiöitä perään.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:22"]Mua kuvotti ap tekstisi. Kirjoitat jotain natsijuttuja tänne ja laitat hymiöitä perään.
[/quote]
hymynaama oli lähinnä *vittuuntunut hymy* kaikille niille yhteiskunnan toivoille.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:22"]
Mua kuvotti ap tekstisi. Kirjoitat jotain natsijuttuja tänne ja laitat hymiöitä perään.
[/quote]
Siis miten on natsia pyytää ihmisiä ajattelemaan sitä, kuinka monta lasta pystyy itse elättämään? Toki aloituksen muotoilu oli pikkuisen provosoiva, mutta asia ihan ok.
Kai nyt jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen pikkuisen osaa pysähtyä miettimään miten talous kestää tulevaisuudessa 2 tai 6 lasta. Vahinkoja voi toki sattua, mutta kun "vahingot" osuvat aina samoille monta kertaa.
Ja elämäntilanteet voivat heitellä ja välillä voi olla ankeita tilanteita, joissa yhteiskunnan apua toki tarvitaan ja ehdottomasti kannatan sitä systeemiä. Mutta kun se muuttuu jatkuvaksi ja lapsia vaan putkahtelee lisää ja lisää, on suunta outo.
Vaikkapa tämä yksi blogi, jossa 9 lasta. Elämä on tosiaan kohdellut kaltoin kuolemien ja sairauksien myötä, mutta käsittääkseni on aina pitänyt huolen heistä, joita on tänne maailmaan saattanut. Siinä ei ole mitään pahaa. Tosin lapsilisän voisi poistaa 3. tai 4. lapsesta ylöspäin.
max 3 viestiä vuodessa aplle ja hänen kannattajilleen, tai sitten trollausvero
Pahoittelen, ei ole nyt mitenkään tarkoitus kuulostaa hirveältäpahalta ihmiseltä. Ymmärrän, että ihmisiä on erilaisia yms. Mutta en vain voi kunnioittaa ei-koulutettuja sossulla eläviä viiden lapsen äitejä, joten tämä "3-lapsen laki" voisi rajoittaa.
ap
Mut jos on jo 2 lasta ja odottaa kaksosis. Pitääkö silloin abortoida toinen?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:39"]
Pahoittelen, ei ole nyt mitenkään tarkoitus kuulostaa hirveältäpahalta ihmiseltä. Ymmärrän, että ihmisiä on erilaisia yms. Mutta en vain voi kunnioittaa ei-koulutettuja sossulla eläviä viiden lapsen äitejä, joten tämä "3-lapsen laki" voisi rajoittaa. ap
[/quote]
Vittu-natsi. Kirjaimellisesti.
Ennen oli niitä pillupoliiseja, niin nykyään on vittunatseja.
Mitä se kenellekään kuuluu,kuinka monta lasta ihmiset tekevät?
Ja on ihan oikeasti natsitouhua ruveta rajoittamaan ihmisten elämää vain sen takia,että itse kuvittelee olevansa jotenkin parempi kuin "sossuelätit".
Sitäpaitsi suurin osa suurperheistä on ahkerien työssäkäyvien ihmisten perheitä, joista tosin osa tarvitsee sossun tukea,koska kapitalistit maksavat palkkaa,jolla ei tule toimeen.
Jaetaan suomalaisten palkat tasan(yli 3500 e/kuukausi joka jampalle,työttömille vaikka puolet siitä), niin voidaan jättää kaikki lapsilisät pois. SE olisi muuten reilu yhteiskunta.
-laphilainen
Sais tulla kyllä, ap:n kans samoilla linjoilla. Musta jo 2 lasta olis se riittävä. (ja varmaan yleisin että on 1 tai 2 lasta. Uusperheet on sitten eri asia, mutta nyt puhuttiin biologisista omista lapsista)
Anoppi on just tällänen lahna ja loinen mistä täällä puhutaan. Teki 8-lasta! Ei ole muuta koulutusta kun lukio, ja ihan vitusti sitä elämänkoulua. Nyt 50-v sitten kehtaa itkeä, kun ei ole elämässä mitään suuntaa eikä saa töitä, kun ollut kotiäitinä viimeiset 30-vuotta. Kehtaa valittaa siitä ettei ole rahaa ja pitäs tukea kun "koko elämäni annoin teidän lasten puolesta" avokkini saa usein kuulla, miten kiittämätön paska hän on, kun ei auta äitiään taloudellisesti.
Tämä rakas anoppi saanut aikaiseksi sen, että kaikki lapset on muuttanut vähintään 100km pois kotipaikkakunnalta, ettei tarvitsisi olla äitinsä kanssa tekemisissä. Sitä niitää mitä kylvää.. Olis kannattanu pitää se lapsi määrä jäjellisessä määrässä, ja panostaa niihin pariin lapseen eikä hommata laumaa katkeria lapsia.. Joiden elämä oli pelkää köyhyyttä ja sisarusten hoitamista.
jossei saa kolmosia, niin ei lapsia ollenkaan