Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (97)
Saat vidsiin työttömyysetuutta vaa
Mulle työttömyys kävi kalliiksi, kymppitonnien säästöt sulaneet viidesosaan, ei ole kuin ykköstonneja jäljellä. Kyllä se on erittäin kallis taloudellinen vahinko minkä työttömyys aiheuttaa yksilölle.
liian pitkä aloitus. en jaksanut lukea.
jos et asu vuokralla, niin et saa muuta kuin työttömyystukea ja siitäkin vähennetään erorahat, lomarahat ym, joten työttömyystukeakaan et luultavasti saa moneen kuukauteen
Ansiosidonnaista saat sen verran pitkään, että ei toinna vielä tuollaisia miettiä vaan pistää paukkuja työnhakuun!
Nykyisellään taasen työmarkkinatukeen vaikuttaakseen pääomatuloja pitää olla muutama satanen kuukaudessa. En tiedä miten jatkossa kun tulee yleistuki.
Pointtina kuitenkin, että älä hätäile vielä tekemiesi ratkaisujen kanssa. Mikäli työttömyys pitkittyy, sitten ehtii vielä toimia.
Kumpikin huono vaihtoehto. Jos oma asunto niin saat sen työmarkkinatuen liiton rahan jälkeen ja sillä pitäisi elää ja maksaa kaikki eli tiukille menee. Itse en ostaisi omaa vaan pitäisin kaiken osakkeissa. Ei missään tapauksessa tilillä. Osingoilla tienaat jo kivasti. Vain yli 6 pinnan tuottoa.
Jos sulla ei ole lapsia (?), mikään ei estä muuttamasta muualle. Keskittyisin itse työnhakuun ja työpaikan perässä muuttamiseen. Mulla lähti miehen hyvä kaveri Norjaan ja sillä tiellä on edelleen.
Jos on yhtään omaisuutta/säästöjä niin ensin saat ansiosidonnaista ja sitte työttömyyskorvausta joka on 595 kuukaudessa. Mut nää hunsvotit jotka on tärvänny kaikki rahansa niin saapi enemmän. "Tuhoa" omaisuutesi niin sitte kyllä kaikki tuet juoksee. Parempi tietty olis jos laittaisit kenkälankkia naamaan niin sitte saisit vielä enemmän kuin suomalaiset.
Lähtisin mieluummin ulkomaille töihin kuin menettäisin säästöni. Sijoituskultakin on kallistunut, mutta se olisi anonyymi tapa omistaa, että silleen hyvä.
Niin asoon saa käyttää rahat ja saa silti kaikki tuet eli muuta uuteen asoon vuokralle. Lähtiessä saa indeksikorotuksen.
Joo tiedän sen että pari vuotta saisin ansiosidonnaista korvausta ja tottakai yrittäisin hakea muita töitä. Tältä alalta vaan on jäämässä aika reippaasti työttömäksi porukkaa joten kilpailu paikoista on kovaa. Muualle en kyllä ole muuttamassa, minun elämäni on täällä vaikkei lapsia olekaan. Joutuisin luopumaan niin paljosta työpaikan takia jossain muualla päin Suomea joten ei kiitos anteeksi vaan. Ulkomaille voisin lähteä mutten tiedä riittääkö kielitaitoni, vaikkei se mikään ihan surkea olekaan. Ap
Jos onnistut löytämään asunnon, jossa yhtiövastike on pieni (esim. mulla on ikiajat ollut 1,00€/neliö), niin asumiskulut pystyy maksamaan ihan työmarkkinatuellakin (595€/4 viikkoa), olettaen ettei ole velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedän sen että pari vuotta saisin ansiosidonnaista korvausta ja tottakai yrittäisin hakea muita töitä. Tältä alalta vaan on jäämässä aika reippaasti työttömäksi porukkaa joten kilpailu paikoista on kovaa. Muualle en kyllä ole muuttamassa, minun elämäni on täällä vaikkei lapsia olekaan. Joutuisin luopumaan niin paljosta työpaikan takia jossain muualla päin Suomea joten ei kiitos anteeksi vaan. Ulkomaille voisin lähteä mutten tiedä riittääkö kielitaitoni, vaikkei se mikään ihan surkea olekaan. Ap
Alanvaihto?
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin huono vaihtoehto. Jos oma asunto niin saat sen työmarkkinatuen liiton rahan jälkeen ja sillä pitäisi elää ja maksaa kaikki eli tiukille menee. Itse en ostaisi omaa vaan pitäisin kaiken osakkeissa. Ei missään tapauksessa tilillä. Osingoilla tienaat jo kivasti. Vain yli 6 pinnan tuottoa.
No tienaisi osingoillakin joo muttei minulla ole niin paljoa rahaa että saisin osinkoja mitenkään yli 800euroa kuukaudessa (siis kuukausille jaettuna). Ja osingot pienentää työmarkkinatuen määrää joten siihen jos joutuu niin ei voi kyllä osakkeita omistaa. Kieltämättä risoo se että töissä käyneet ihmiset jotka hassanneet rahansa autoihin, merkkivaatteisiin ja kalliisiin taloihin, ovat oikeutettuja kaikenmaailman tukiin mutta minä joka olen yrittänyt säästää tulevaisuuden varalle, saisinkin nyt käyttää rahani sitten itseni elättämiseen ja juokseviin kuluihin, ai että jäikö ns mustapekka käteen?! Ap
1. Työttömyyden ja tukien näkökulmasta
Työmarkkinatuki ja asumistuki:
Jos sinulla on säästöjä tai pääomaa, se voi vaikuttaa siihen, paljonko saat tukea.
Omistusasuntoon ei yleensä saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokra-asuntoon.
Jos jatkat vuokra-asumisessa, mutta sinulla on suuret säästöt, et voi käyttää tukia ennen kuin säästöt loppuvat.
Johtopäätös:
Käteisellä ostettu omakotitalo vähentäisi riippuvuutta sosiaalituista, koska et olisi vuokralla.
Toisaalta, jos talon kulut (vero, ylläpito, remontit) ovat korkeammat kuin vuokra, se voi rasittaa budjettia ilman tuloja.
2. Sijoitusten vaikutus tukiin
Pankkitileillä oleva raha ja osakkeet lasketaan pääomaksi, mikä vähentää työttömyysturvaa.
Kiinteä omaisuus (esim. talo) ei yleensä vähennä työmarkkinatukea, mutta asumistukea siitä ei yleensä saa.
3. Mitä ostaa, mikä säilyttää arvon
Jos tavoitteena on suojata säästöjä työttömyyden varalta ja pitää tuki mahdollisimman vapaana:
Kiinteä omaisuus (talo, kesämökki): pysyy yleensä arvossa pitkällä tähtäimellä, mutta ylläpito vie rahaa.
Maa/metsä:
Metsä voi säilyttää arvon ja mahdollisesti tuottaa tuloa puunmyynnistä, mutta likviditeetti on heikompi ja sijoituksen arvo vaihtelee.
Kultaan, jalometalleihin: voi olla hyvä säilytys inflaatiolta, mutta ei tuota tuloa.
4. Käytännön vinkki
Laske tarkasti, paljonko omakotitalon ylläpito maksaa vuodessa.
Varmista, että voit selviytyä ilman tuloja vähintään 612 kk.
Jos tavoittelet taloudellista turvaa ja riippumattomuutta tukeen, kiinteä omaisuus voi olla hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään omaisuutta/säästöjä niin ensin saat ansiosidonnaista ja sitte työttömyyskorvausta joka on 595 kuukaudessa. Mut nää hunsvotit jotka on tärvänny kaikki rahansa niin saapi enemmän. "Tuhoa" omaisuutesi niin sitte kyllä kaikki tuet juoksee. Parempi tietty olis jos laittaisit kenkälankkia naamaan niin sitte saisit vielä enemmän kuin suomalaiset.
Se on kyllä mieltä ylentävää, kun ensin on itse pienestä palkasta säästänyt ja sijoittanut että on pienehkö salkku, niin sittenpä et saakaan yhtään mitään erityisesti tuon yleistuen myötä, kun taas joku suurituloisempi joka on hassannut rahansa matkusteluun ja ties mihin, saa kaikennäköiset tuet ilman mitään kyseenalaistamista.
Ois varmaan kannattanu itsekin vaan pitää raha palamaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihto?
Olen jo tekniikan alalla, joka ei mielestäni ole mikään huonoin vaihtoehto mutta ne työpaikat on tällä hetkellä tosi vähissä. Eikä ole varaa opiskella muutaman satasen opintotuella kun en edelleenkään halua käyttää tulevaisuuden säästöjäni elämiseen. Ap
Muuta esim Saksaan ja saa lapsia saksalaisen miehen kanssa. Siellä saa paremmin kuin Suomessa taloudellista turvaa kotiäitinäkin.
Up