voisko joku selittää mulle vielä sitä rasvajuttua miks on parempi syödä voita kun margariiniä?
Kommentit (52)
Jos sä olet jostain syystä erityisen tyytyväinen sen Keijun kanssa, niin miksi et sitten vain pitäydy siinä? Minä en ollut, vaihdoin voihin, ja nyt olen tyytyväinen.
Mulle vaan oma keho viestittää aika tehokkaasti mitä sopii syödä ja mitä ei. En tarvitse siihen viereen ketään kertomaan tieteellisiä selityksiä.
PS. En karppaa, tai ainakaan tietoisesti. Aika lähelle karppausta mun ruokavalio on vissiin luonnostaan mennyt, mutta en ole ikinä laskenut hiilareita tms mitä karppaajat ilmeisesti tekevät.
41 ei tajua että puhutaan termein. se kova rasva on kutsumanimi tyydytetyille rasvoille ja transrasvoille.
ta tuohonhan jää se TYYDYTTÄMÄTTÖMIEN RYHMÄ jotka on sitten niitä terveellisimpiä...
ja muuten toi mutu-tuntuman riittävyys: moni asia tuntuu hyvältä. kuolmeaan saakka. osa ihmisistä käyttää kuitenkin ihan tutkittua tietoa hyväkseen kun miettii mitä suuhunsa pistää. onhan se voi hyvän makusta mutta tartteeko sitä joka paikkaan tunkee?
kun se voi ei ole 100% tyydyttyneitä rasvahappoja! Ja kun kasvirasvoja hydrataan (=kovetetaan) niistäkin tulee tyydytettyjä rasvahappoja, eli ei yhtään sen parempia!
41
kun rasva-arvot on optimaaliset, ihan näin voita syömällä? Ja vointi hyvä. Syö sinä vaikka perusvoidetta, jos joku sulle sanoo, että se on sulle hyväksi. Minä teen niin kuin hyväksi tunnen ja koen. JA niin tekee myös valtaosa lähipiiristäni, ihan oma-aloitteisesti.
just tää sokeri, jauho rasva-sekoitus pn pahaksi niin jos mä en henkilökohtaisesti juuri jauhosta ja sokerista piittaa niin miksi en voisi niitä pehmeitä rasvoja käyttää? siis mahdollisuuksien mukaan tyydyttämättömät käytösä.
kun monessa kohtaa on todettu tyydyttyneiden riski terveydelle niin miksi mun pitäisi voihin siirtyä?
ja edelleenkin kiinnostais ne selitykset että mihin tutkimukseen tää perustuu? oletan että kai karpeilla jotain on pohjaksi?
en edes numeroa muista- kakskytjotain
Vierailija:
kun rasva-arvot on optimaaliset, ihan näin voita syömällä? Ja vointi hyvä. Syö sinä vaikka perusvoidetta, jos joku sulle sanoo, että se on sulle hyväksi. Minä teen niin kuin hyväksi tunnen ja koen. JA niin tekee myös valtaosa lähipiiristäni, ihan oma-aloitteisesti.
mutta kannattaako tyrkyttää näkemystä? minä uskon että ei kovin terveellinen tapa ole ja keskustelen. te vedätte herneen nokkaan.
Ihminen on tarkoitettu syömään rasvaa monipuolisesti. Rasva ei ole pelkästään energiaravintoaine vaan solujen rakennusaine. Jokaisen solun solukalvo on lipideistä muodostunut kalvo. Rasvaa tarvitaan myös esim. hormonien tuottamiseen.
Suomessa hoetaan mantraa tyydyttämättömän rasvan terveellisyydestä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kertatyydyttymätöntä pidetään parempana kuin moityydyttymätöntä, sillä monityydyttymätön voi käyttäytyä elimistössä oksidatiivisesti (tai jotain...). Sianrasvan ja oliiviöljyn rasvahappoprofiili on melko samankaltainen, molemmissa on melko suuri määrä kertatyydyttymätöntä rasvaa. Rypsiöljyn monityydyttymättömän rasvan osuus on suurempi kuin oliiviöljyssä.
Tyydyttymättömässä rasvassa ei ole mitään pahaa. Kasvirasvassa ei ole mitään pahaa. Mutta raffinoitu rasiamargariini ei ole mikään terveystuote vaikka niin väitetään. Parasta olisi, että ihminen saisi rasvansa monipuolisista luonnollisista lähteistä, kuten rasvainen KALA ja liha, rasvaiset kasvit (oliivit, avokado) sekä siemenet ja pähkinät, ja lisäksi kananmuna ja maitotuotteet. Pitkälle jalostetuista tuotteista, olivat sitten mitä tahansa, on useimmiten kadonnut paljon hyötyaineita.
41
Kun jotain rasvaa pitää kuitenkin saada, eikä kasviöljyjä voi kaikkeen käyttää (aika moneen kyllä).
Sieltä löytyy paljon mutua, mutta perusteltuna eli linkkejä tutkimuksiin yms. Käykää katsomassa! Mielestäni keskustelu on siellä melko kiihkotonta ja asiallista, mutta kuulun itsekin näihin hulluihin, lähinnnä sivusta seuraajana.
Oma mutu: käsittelemätön on parempi. Voihan ei sisällä muuta kuin kermaa, hapatetta ja suolaa. Esimerkkinä Raison keiju, joka sisältää rypsiöljy, vesi, kasvirasvat, piimä, camelinaöljy, suola, emulgointiaineet, happamuudensäätöaineet, aromit, a- ja d-vitamiini. Ja paketissa lukee " terveellinen rasvakoostumus" . Asioista voidaan olla montaa mieltä.
itse olen aina ollut sellanen rasvasta pitäjä- muita paheita mulla ei olekaan. en pidä sokerista enkä vaaleista leivistä sun muista.
kiinnostaisi tämä omega 3 ja omega 6 sun muut ryhmittelyt. itse uskon omega3:n vaikuttavan erittäin positiivisesti, mutta olen sitä mieltä että rasvaisen lihan rakastajana mulla kyllä on taipumusta jättää toi kala ja ahtaa vaan muuta.
nää rasvasysteemit on todella monimutkaisia kun on vaikka mihin lähtöön ja luokitteluun. pitäs varmaan mennä takas kouluun...
hengailen täällä myös varmaan joka ilta, joten huomaan jos jotain juttua tulee näistä.
kakskytjotain
http://www. ajcn. org/cgi/content/full/80/5/1102#FN2
Täältä yleistä rasvahapoista:
http://www. scientificpsychic. com/fitness/fattyacids. html
Tän luotettavuudesta en osaa sanoa:
http://www. nexusmagazine. com/articles/canola. html
Pitkät rasvahappoketjut ovat niitä hypertehohyviä kasvirasvoja :/
http://www. verkkouutiset. fi/arkisto/tiede/66855. html
Kokonaisrasvan vähentäminen, tyydyttymättömän lisääminen huononsi veren rasva-arvoja (Suomalainen):
http://www. ncbi. nlm. nih. gov/entrez/query. fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14739118
Vähän samaa asiaa:
http://www. ajcn. org/cgi/content/full/71/6/1439?ijkey =0c3ee1f25134fc2b413a51058849fe41ac459520
pitänee pistää linkit talteen ja laittaa tältä illalta kone kiinni. huomenna varmaan täällä huutelen jos en jotain tajunnut ;-)
kakskytjotain
Kolesterolia valmistaa keho itse. Se on tärkeä yhdiste elimistössä, joten se ei saa olla liian alhainen. Ruokavalio vaikuttaa jonkin verran kolesterolitasoon, mutta enemmän vaikutusta on kehon omalla tuotannolla, jonka määrää säätelee perimä.
Kokonaiskolesteroli ei kerro vielä mitään ihmisen svt riskistä. Kohonnut LDL on jonkinasteinen riskitekijä, mutta suurempi riskitekijä on ALHAINEN HDL. Haitallisinta lienee kuitenkin korkeat triglyseridiarvot, ja niihin arvoihin vaikuttaa aivan merkittävästi syöty hiilihydraattimäärä!
41
että se niiden välinen suhde on tärkeä.
Ja kun luette tutkimuksia, niin huomatkaa ne " tukijoukot" ja rahoittajat. Jos leipätiedotus maksaa tutkimuksen, nii totta kai sitä leipää pitää tutkimustuloksen mukaan syödä paljon.
Jos katsoitte sen omega3 -dokumentin, niin tiedätte mistä puhun.
Lisäksi voissa on enemmän niitä parhaita, eli yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja kuin margariineissa.
Mutta karpilla tää asia ei oo niin tärkeä kuin taviksella, koska karppi ei niin paljoa sitä voita/margariinia käytä, koska ei syö leipää. Tai siis tää karppi ainakaan.
piti käydä katsomassa BB ja olen jo toinen jalka sängyssä, joten jää huomiseen se faktojen esittäminen, mutta selvää se on että eläinperäiset ja luonnonperäiset rasvat aina päihittää teolliset mennen tullen.
Ihminen lihoo, kun syö nopeita hiilareita, joista suurin osa jää elimistön rasvakudoksiin. Hitaasti liukenevat kuten voi sen sijaan tyydyttää nälän tunnetta ja elimistö osaa sen paremmin hyödyntää.
Mutta huomenna faktaa, nyt nukkumaan! Öitä!
Kovat rasvat huonoja ja pehmeät hyviä. Eli öljyt, margariinit hyviä ja voituotteet tukkivat verisuonia tai jotain.
tutkimusten mukaan jopa syöpää ja transrasvat kerääntyvät elimistöön. Voi on taas puhdasta luonnontuotetta.
Osissa margariineista on hydrattujarasvoja, jotka kertyy keskivartalolle ja aiheuttavat ongelmia. Suomessa ei enää valmisteta tällaisia vaan rasvat kovetetaan muilla keinoin ja tiedossa ei ole, että nykyinen tapa olisi ongelmallinen. Ulkomailla hydraamista käytetään vielä, joten ulkomaisia margariineja kannattaa varoa. Hydrattuja, eli kovetettuja rasvoja löytyy mm. uuniranskalaisista, monista leivonnaisista jne. Kun tuotesisällössä lukee kovetettuja kasvisrasvoja on todennäköisyys hydratuille rasvoille suuri.
kunhan se rasva ei ole samassa paketissa sokerin tai sokerin ja vehnäjauhojen kanssa. en osaa tieteellisesti miski ,mutta voin kertoa mitä tapahtui, kun lopetti sokerin ja vehnäjauhot: paino putosi jaksaminen kasvoi ja iho parani. AIvan sama osaako joku selittää tieteellisesti vai ei, se on varma, että nykyään syön enemmän rasvaa kuin ennen ja voin huomattavasti paremmin.