Miten voi olla ettei lapsiperheellä ole varaa shampooseen?
Hopen hygieniatuotekeräyksen mainoksia luettuani jäin miettimään, millainen perhe voi päätyä köyhyyteen, jossa parin euron hygieniatarvikkeet on tavoittamatonta luksusta? Asiallista keskustelua toivon, ymmärtääkseni paremmin.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nolotti baarissa kun oli rasvaiset hiukset kun ei varaa shampooseen.
Mutta baariin ja tupakkaan on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön enkä juo alkoholia enkä polta tupakkaa.
Kyllä ne näyttää työssäkäyviä olevan, joilla niitä on rahaa ostaa. Valittavat kyllä, että palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne näyttää työssäkäyviä olevan, joilla niitä on rahaa ostaa. Valittavat kyllä, että palkka ei riitä.
esim. hoitajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se hopen lapsi haluaisi jotain muuta kuin sitä alle 2 euron shampoota. Jotain luksusta.
Miksi? Varakkaatkin pärjäävät sillä alle kahden euron shampoolla.
Koska joskus esim teinit haluavat jotain kivaa, ei vain jotain millä just ja just pärjää.
Ei ihmekään jos ei ole varaa mihinkään jos shampooseenkin käytetään liikaa rahaa siihen nähden että se menee viemäristä alas.
Tutkimuksissa joissa on vertailtu kalliiden ja halpojen shampoiden tuoteselosteita, on huomattu että niissä ei ole paljoakaan eroa.
Aivan varmasti sieltä markettivalikoiman kymmenistä tuotteista löytyy joku jokaiselle sopiva ellei satu olemaan mitään ihosairautta.Vastuutonta opettaa teinille joka elää köyhyydessä että on ok pyytää jotain kallista pesuainetta. Sehän vain antaa ohjeen että persaukisenakin kannattaa kuluttaa rahaa turhuuksiin vaikka perustuotteillakin selviäisi.
Vaikea kuvitella että tuosaa tilanteessa olevalla teinillä ei olisi tähdellisempiäkin käyttökohteita rahalle kuin brändistä maksaminen.
En itse ainakaan haluaisi tukea huonoa talouskasvatusta ja suoranaista typeryyttä. Ei ihmekään kun köyhät pysyy köyhinä.Kuka, missä ja miten on tällaisen tutkimuksen suorittanut? Ne halvimmat sampoot on sitä tasoa, että melkein sama pestä tiskiaineella. Sulfaatin vesiliuosta. Vähän kalliimmissa perussampoissa on jotain kosteuttavia tai hoitavia lisäaineita lisäksi, mutta ei nekään oikeasti hyviä ole hiuksille. Sulfaatittomat sampoot ovat kalliimpia, mutta hintansa väärtejä. Sitä kuivattavaa halpissampoota kuluu moninkertainen määrä, kun se saa päänahan tasapainon mullin mallin ja puskemaan öljyä ihan hullut määrät.
Höpöhöpö. Ainakin 2 suomalaista valmistajaa tekee laadukkaista aineista mm. Curly Girl -menetelmään sopivia sulfaatittomia , luonnollisia shampoita. Ne eivät kuivata hiuksia, eivätkä sisällä silikonia ja tarpeettomia lisäaineita. Maksavat alle 3€/pullo:
Bernerin XZ ja LH-Beautyn BioRich. Lidlissä on myös ainakin kausituotteina hyviä, vegaanisia, kosteuttavia hiustuotteita, hinta sen vajaa 2€.
Olen kokenut suunnilleen niin kovaa köyhyyttä kuin Suomessa voi. Ympärilläni kaikilla köyhillä oli aina varaa polttaa tupakkaa aamusta iltaan vaikka ruoasta pihisteltiin. Joillain oli varaa juoda alkoholia lakkaamatta vaikka lapset jäi ruokkimatta.
Siinä todellinen syy suomalaiseen köyhyyteen.
Akseli kirjoitti:
Olen kokenut suunnilleen niin kovaa köyhyyttä kuin Suomessa voi. Ympärilläni kaikilla köyhillä oli aina varaa polttaa tupakkaa aamusta iltaan vaikka ruoasta pihisteltiin. Joillain oli varaa juoda alkoholia lakkaamatta vaikka lapset jäi ruokkimatta.
Siinä todellinen syy suomalaiseen köyhyyteen.
Ei pidä paikkaansa. Monessa perheessä ei polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia, mutta saattaa olla toinen työtön ja toinen pienipalkkaisessa työssä ja auto työn takia pakollinen esim. vuorotyö ja täytyy työpaikan tavaroita myös kuljettaa mukana ilman korvausta. Tuollainen perhe ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Autoremontit voi olla jopa 1000 euroa ja vanhemmissa autoissa niitä tulee melkein joka vuosi on joku remontti.
Meillä puoliso tienaa 1700 netto, tuossa summassa mukana vuorolisät ja lomarahat, ei tule veronpalautuksia, toisen vanhemman työttömyyskorvaus 660 ja lapsilisät 200, muuta ei tule. Tuosta maksetaan vuokra, auton kulut, allergiaruoat jne.
Autoremontin joutuu ottamaan luotolla ja makselemaan pikku hiljaa pois.
Kun sähköautot tulee niin moni lopettaa työn teon kokonaan, kertakaikkiaan liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim. hoitajat
Hoitajilöa on koulutukseen nähden hyvä palkka. Ja aina töitä.
Typerää ruikutusta.
Tupakkaan menee helposti lapsilisät kk, 10 e pvä jos askin polttaa, 300e kk.
Näillä perheillä usein rahankäyttö holtitonta, käydään baareissa, laitetaan kynttä ja ripsee haalarirahoilla, sitten ostetaan rahapäivinä einestä, alkoo, tupakkaa ja viikossa kk budjetti mennyt.
Vierestä olen seurannut, lapsiparat.
Iso yleispesuaine vain. Sillä pesee koko pesue kaikki paikat. Kyllä hiukset kasvoivatkin kuin rikkaruoho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla vähävaraisillakin on tosiasiassa varaa ostaa shampoot ja muut hygieniatuotteet. Kyse on vaan siitä miten on omat rahat käyttänyt. Jos ne käyttää alkoholiin, röökiin, lemmikkeihin niin äkkiä ollaan taskut tyhjänä. Vuosi sitten katsoin yhden suomalaisen dokumentin vähävaraisista ja niin vaan sielläkin yksi naishenkilö poltti "kallista" röökiä ja valitti samalla ettei rahat riitä vuokriin. Hei haloo!
Toinen juttu on tietoliikenneyhteydet. Niistäkin moni vähävarainen ja jopa toimeentulevatkin maksavat aivan liikaa koska eivät älyä että halvemmallakin saa omaan käyttöön sopivia liittymiä ja laitteita.
Moni vuorotyössä käyvä tarvitsee auton. Meillä puoliso tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupan alalla, palkka 1700 netto, tuossa on vuorolisät ja lomarahat mukana, veronpalautusta ei tule, itse saan työmarkkinatukea 660 ja lapsilisää 200. Asutaan vuokralla, muita tukia ei saada.
Alle 10 km matkoihin ei autoa tarvita. Minulla vuokra 240 euroa/kk sisältäen veden ja lämmön sekä palkkaa ilman veroja 2000. Jää aika paljon säästöön kun ei tule ylimääräisiä suuria kuluja autosta tai vuokrista:) Pärjäisin hyvin jopa työmarkkinatuella tai ilmankin sitä perustuella.
Todellakin tarvii auton. Ei tulis mieleenkään ajaa talvipakkasella tai hirveässä lumituiskussa pyörällä kauppakassit mukana ja lapsia raahatessa tienpiennarta rekkojen suhahtaessa metrin päästä.
Ei tarvitse mihinkään. Sähköpyörällä pääsee hyvin lumihangessa ja bussilla pahemmat kelit. Nämä on näitä valintoja mm asuinpaikkojen suhteen. Jos päättää asua korvessa kaukana kaikesta niin silloin rahaa menee huomattavasti enemmän. Nimimerkki 3-vuotta sähköpyörä ainut kulkupeli.
Haha :D. Siinäpä taas fiksu neuvo köyhälle :D
Kuten että lomamatkoilla voi joskus yöpyä neläjn tähden hotellissa sen viiden tähden sijasta. Säästyy rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rahat menee kurkusta alas, ei "ole varaa" mihinkään muuhun kuin viinaan.
Ja savuna ilmaan. Röökiä ja viinaa nää ihmiset yleensä vetää. Siksi ei ole varaa edes shampooseen.
Katselin tuossa vuosi sitten tämän dokumentin. https://www.youtube.com/watch?v=_SpbGkzcZpE&lc=UgyQgGVIcLdt_k57IfJ4AaAB…
Rahaa kyllä annetaan mutta kuten näkyy sitä tuhlataan aivan vääriin asioihin kuten röökiin.
Näin vaativaa työtä tekevänä perheellisenä talonrakentajana tuollainen elämä vaikuttaa kiehtovalta. Olisi aikaa ja vapautta, voisi levätä mielin määrin, olla koiran kanssa ja ulkoilla milloin huvittaa, lueskella kirjoja. Eihän tuo mitään kurjuutta ole kuitenkaan. Ainakaan minusta, on kuitenkin varaa asuntoon ja ruokaan ja ylimääräistäkin, kun on koirallekin ja on varaa polttaa tupakkaa ja värjätä hiuksia. Mikä tuossa sitten on sitä kurjaa, kun ei minulla ainakaan muutenkaan hirveästi ole työn ja perheen vuoksi mahdollisuuksia noihin rientoihin, joita tuossa dokumentissa mainitaan, joihin ei ole varaa. Miten se köyhän elämä on sitten niin erilaista täällä Suomessa, paitsi että se on ilman velvollisuuksia elämistä, kuin muiden ihmisten? Minulle ei ihan avautunut tämä asia. Okei, on vähemmän rahaa, mutta ei kuitenkaan liian vähän. Jos vertaa köyhyyteen jossakin muualla. Mikä tuossa on sitä kurjaa? Sekö, että ei pääse elokuviin? Kun on työ ja kolme lasta, niin ei tästä muutenkaan lähdetä niin helposti baareihin ja elokuviin ja ulos syömään. Eikä meidän perheellään ole hirveästi varaa näissä käydäkään, mutta emme silti valita ja kärsi. Miksi nämä ihmiset eivät kouluttaudu ja hanki ammattia alalta, jossa henkilökunnasta on pulaa? Niitä on ja koulutuksiin ei ole vaikea päästä. Se on valinta ja se johtuu tuosta kuitenkin aika helposta elämästä vailla velvollisuuksia. Kun on riittävästi ruokaa ja koti, niin mitä se köyhyys sitten oikeastaan on? Eihän tässä kukaan ole päässyt mihinkään hirveästi baareihin pitkään aikaan. Köyhyys voi olla myös valinta. Aina se ei sitä ole, mutta voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja savuna ilmaan. Röökiä ja viinaa nää ihmiset yleensä vetää. Siksi ei ole varaa edes shampooseen.
Katselin tuossa vuosi sitten tämän dokumentin. https://www.youtube.com/watch?v=_SpbGkzcZpE&lc=UgyQgGVIcLdt_k57IfJ4AaAB…
Rahaa kyllä annetaan mutta kuten näkyy sitä tuhlataan aivan vääriin asioihin kuten röökiin.
Näin vaativaa työtä tekevänä perheellisenä talonrakentajana tuollainen elämä vaikuttaa kiehtovalta. Olisi aikaa ja vapautta, voisi levätä mielin määrin, olla koiran kanssa ja ulkoilla milloin huvittaa, lueskella kirjoja. Eihän tuo mitään kurjuutta ole kuitenkaan. Ainakaan minusta, on kuitenkin varaa asuntoon ja ruokaan ja ylimääräistäkin, kun on koirallekin ja on varaa polttaa tupakkaa ja värjätä hiuksia. Mikä tuossa sitten on sitä kurjaa, kun ei minulla ainakaan muutenkaan hirveästi ole työn ja perheen vuoksi mahdollisuuksia noihin rientoihin, joita tuossa dokumentissa mainitaan, joihin ei ole varaa. Miten se köyhän elämä on sitten niin erilaista täällä Suomessa, paitsi että se on ilman velvollisuuksia elämistä, kuin muiden ihmisten? Minulle ei ihan avautunut tämä asia. Okei, on vähemmän rahaa, mutta ei kuitenkaan liian vähän. Jos vertaa köyhyyteen jossakin muualla. Mikä tuossa on sitä kurjaa? Sekö, että ei pääse elokuviin? Kun on työ ja kolme lasta, niin ei tästä muutenkaan lähdetä niin helposti baareihin ja elokuviin ja ulos syömään. Eikä meidän perheellään ole hirveästi varaa näissä käydäkään, mutta emme silti valita ja kärsi. Miksi nämä ihmiset eivät kouluttaudu ja hanki ammattia alalta, jossa henkilökunnasta on pulaa? Niitä on ja koulutuksiin ei ole vaikea päästä. Se on valinta ja se johtuu tuosta kuitenkin aika helposta elämästä vailla velvollisuuksia. Kun on riittävästi ruokaa ja koti, niin mitä se köyhyys sitten oikeastaan on? Eihän tässä kukaan ole päässyt mihinkään hirveästi baareihin pitkään aikaan. Köyhyys voi olla myös valinta. Aina se ei sitä ole, mutta voi olla.
Sitä että valitetaan ettei rahat riitä mutta ei nähdä että omat huonot elämäntavat ne vie..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla vähävaraisillakin on tosiasiassa varaa ostaa shampoot ja muut hygieniatuotteet. Kyse on vaan siitä miten on omat rahat käyttänyt. Jos ne käyttää alkoholiin, röökiin, lemmikkeihin niin äkkiä ollaan taskut tyhjänä. Vuosi sitten katsoin yhden suomalaisen dokumentin vähävaraisista ja niin vaan sielläkin yksi naishenkilö poltti "kallista" röökiä ja valitti samalla ettei rahat riitä vuokriin. Hei haloo!
Toinen juttu on tietoliikenneyhteydet. Niistäkin moni vähävarainen ja jopa toimeentulevatkin maksavat aivan liikaa koska eivät älyä että halvemmallakin saa omaan käyttöön sopivia liittymiä ja laitteita.
Moni vuorotyössä käyvä tarvitsee auton. Meillä puoliso tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupan alalla, palkka 1700 netto, tuossa on vuorolisät ja lomarahat mukana, veronpalautusta ei tule, itse saan työmarkkinatukea 660 ja lapsilisää 200. Asutaan vuokralla, muita tukia ei saada.
Alle 10 km matkoihin ei autoa tarvita. Minulla vuokra 240 euroa/kk sisältäen veden ja lämmön sekä palkkaa ilman veroja 2000. Jää aika paljon säästöön kun ei tule ylimääräisiä suuria kuluja autosta tai vuokrista:) Pärjäisin hyvin jopa työmarkkinatuella tai ilmankin sitä perustuella.
Todellakin tarvii auton. Ei tulis mieleenkään ajaa talvipakkasella tai hirveässä lumituiskussa pyörällä kauppakassit mukana ja lapsia raahatessa tienpiennarta rekkojen suhahtaessa metrin päästä.
Ei tarvitse mihinkään. Sähköpyörällä pääsee hyvin lumihangessa ja bussilla pahemmat kelit. Nämä on näitä valintoja mm asuinpaikkojen suhteen. Jos päättää asua korvessa kaukana kaikesta niin silloin rahaa menee huomattavasti enemmän. Nimimerkki 3-vuotta sähköpyörä ainut kulkupeli.
Haha :D. Siinäpä taas fiksu neuvo köyhälle :D
Kuten että lomamatkoilla voi joskus yöpyä neläjn tähden hotellissa sen viiden tähden sijasta. Säästyy rahaa!
Köyhä säästää kun ostaa sellaisen kulkupelin johon ei uppoa säännöllisesti rahaa:) Auto vie erittäin paljon rahaa varsinkin matapalkkaiselta. Kun laskee niin sähköpyörä maksaa itsensä takaisin alle vuodessa verrattuna käytettyyn 90-luvun autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se hopen lapsi haluaisi jotain muuta kuin sitä alle 2 euron shampoota. Jotain luksusta.
Miksi? Varakkaatkin pärjäävät sillä alle kahden euron shampoolla.
Aika harva varakas silti käyttää sitä alle kahden euron sampoota. Miehet ehkä, mutta naisten pidemmissä hiuksissa näkyy kyllä heti, jos käyttää niille sopimattomia aineita.
No enpä ole huomannut itse. Itse katson mitä tuote sisältää, enkä hintaa. Kallis ja kivan näköinen ei ole yhtä kuin laadukas, kannattaa muistaa se.
Ohis, varakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä opintotuet on käytetty jo pariin tutkintoon. Työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta ja se edellyttää lupaa työkkäriltä. Moni ei pysty käymään töissä, jos opiskelee, koska lapsia ja puolisolla vuorotyö.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaan menee helposti lapsilisät kk, 10 e pvä jos askin polttaa, 300e kk.
Näillä perheillä usein rahankäyttö holtitonta, käydään baareissa, laitetaan kynttä ja ripsee haalarirahoilla, sitten ostetaan rahapäivinä einestä, alkoo, tupakkaa ja viikossa kk budjetti mennyt.
Vierestä olen seurannut, lapsiparat.
Ei kaikilla ole tuollaista. Moni pariskunta missä molemmat töissä valittavat palkoista, koska liikaa asuntolainaa.
Ihmettelen itsekin. Itse olen uo:ssa, maksan joka kk reilun tonnin sitä. Teen oman työn ohessa toista työtä, jotta pärjätään, välillä ollut kolmaskin duuni. Aina on ruokaa pöydässä, laskut maksetaan ajallaan, auto huolletaan ja jopa lomalle päästään. Mulla on lapsia, joten ei ole mahdollisuutta eikä halua jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan. Töitä löytyy jos halua on. Joku päivä tää on mulla ohi, siihen asti mennään sisulla ja hoidetaan asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä opintotuet on käytetty jo pariin tutkintoon. Työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta ja se edellyttää lupaa työkkäriltä. Moni ei pysty käymään töissä, jos opiskelee, koska lapsia ja puolisolla vuorotyö.
Ei kaiken opiskelun tarvitse maksaa. Esimerkiksi tuossa dokumentissa kerroottiin, miten löytyy tietokone ja puhelin. Jo niillä pääsee käsiksi ilmaisiin online-kursseihin. Näitä järjestävät jopa ihan huippuyliopistot, kuten Oxford ja Stanford. Lisäksi monille aloille voi opiskella hyvin pienillä kustannuksilla. Esimerkiksi tietoturva-alalla sertifioidulle henkilölle riittää kysyntää ja palkka on hyvä. Sertifikaattikokeet maksavat noin 400-600 euroa, jonka voi säästää vaikkapa lopettamalla tupakoinnin. Opiskelumateriaalit ovat usein ilmaisia.
Teinistä vaan olisi niin ihanaa, että saisi joskus käyttää jotain oikein hyvää ja laadukasta hiustenhoitotuotetta, joka tuntuu ja tuoksuu laadukkaalta. Kaikilla perheillä ei ole tähän varaa. Itse olen ollut joslus 3 nuoren vähävarainen yksinhuoltaja. Nyt pystyn edes vähän auttamaan muita.
Raha menee yleensä ruokaan, ei jää ylimääräistä mihinkään teinien kivaan.
Sinä kirjoitit vitsillä, minä en oikeasti voi syödä maitotuotteita, viljatuotteita, sokeria enkä lihaa.