Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvitymisvinkkejä yksinäiseen jouluun?

Vierailija
19.12.2014 |

Taas on se vaikein aika vuodesta. Kaikki kaverit on perheineen omissa oloissaan, vanhemmat on veljen perheen luona, erosta on jo kolme vuotta (ja se sattui just ennen joulua). 

Miten selvitä yksinäisestä joulusta? En malta odottaa että se olisi jo ohi :( 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aion mennä urheilemaan, ennen kuin tulee parin päivän katko, jolloin kaikki paikat ovat kiinni.

Vierailija
2/42 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea että moni viettää omaa aikaa ilman angstia.

En ymmärrä miten henkisesti ja fyysisesti terve aikuinen ei pysty olemaan muutamaa päivää itsekseen.

Vai liittyykö se pelkästään siihen että joulun sanotaan olevan perhejuhla ja silloin pitäisi olla muiden seurassa. Se sitten aiheuttaisi ahdistuksen kun ei ketään olekaan, vai?

En ole koskaan mennyt virran mukana ja nämä pitää/täytyy traditiot stresseineen on mulle ihan sama.

Toivon kaikille mukavia päiviä oman itsensä kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 18:19"]

Vai liittyykö se pelkästään siihen että joulun sanotaan olevan perhejuhla ja silloin pitäisi olla muiden seurassa. Se sitten aiheuttaisi ahdistuksen kun ei ketään olekaan, vai?

[/quote]

Tästähän se on aika pitkälti kyse. Vielä nuoruudessa ajattelin. että sitten kun olen perheellinen aikuinen, niin meidän perheessä tehdään näin ja näin. Sitä aiottua todellisuutta ei sitten vain koskaan tullutkaan. Kun muut käyvät joulun viettoon perhepiirissä, ja monet arkiset toiminnot sulkevat ovensa, oman tilanteen erilaisuus korostuu. En masennu itkeskelemään tai mitään, toisaalta jopa nautin levosta ja rauhasta, mutta jotenkin silti juuri nyt ajatus menee helposti siihen, että toivoisi asioiden menneen toisin. Hyvää joulua itse kullekin.

Vierailija
4/42 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan tylsää yksin. Maalaan, piirrän, luen, jumppaan, tanssin, ulkoilen, puhun puhelimessa, kokkailen ja etsin uusia reseptejä, suunittelen vaatteita

Netistä löytyy joogavideoita jota aion testaa seuraavaksi kun pohdin mennäkkö oikeelle joogakurssille vai aloittaako tai chi

Aion myös joulun pyhinä tehdä aarrekartan ja testaa toimiiko se ;))

Joulun viettoa kuten ei mitään muutakaan noin yleisesti pidä verrata muiden tekemisiin. Tee elämästäsi oman näköinen ja ole ylpeä itsestäsi.

Ihminen joka ei osaa olla yksin ei todella edes tunne itseään. Kuinka moni teistä voi rehellisesti sanoa peilin edessä itselleen  "Minä rakastan sinua"  Tämä heti aamulla vaikka kuinka räjähtäneen näköisenä.

Aloita tämä pieni harjoitus vaikka jouluna ja tulet kokemaan muutoksen elämässäsi.

Ja vielä yksi juttu, esin maalaamiseen ja kirjoittamiseen ei tarvitse omata lahjoja valttämättä lainkaan mutta voit yllättyä siinäkin mitä mielestäsi löytyykään. Unien ylöskirjoittaminen opettaa myös itsetuntemusta.

Toivon kaikille mukavia vapaapäiviä ja iloa elämään!

Vierailija
5/42 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuulla, että joku muukin odottaa Valioliigan Boxing Dayn otteluita! Minullekin ne taitavat olla joulun kohokohta tänä vuonna. :)

Vierailija
6/42 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua voi viettää niin monella tavalla. Se voi olla huolella valmsteltu perhejoulu tai jotain ihan muuta. Jos kohdalle osuus yksinäinen joulu, kannattaa miettiä kumpi tapa sopii itselle paremmin: ns. viettää joulua ja valmistautua siihen tai sitten ohittaa päivä ajattelematta sitä sen kummemmin. Luulisin, että aika monille tietoinen joulun viettäminen korostaa sitä yksinäisyyden tunnetta: tässä minä syön kinkkua kynttilänvalossa yksin. Jos taas puuhailee jotain mitä vapaapäivänä muutenkin mielellään tekisi, ei ehkä tule verrattuna omaa tllannettaan niihin perhejouluihin. 

Vierailija
7/42 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 16:10"]

En tiedä ap:n tilannetta, mutta ei kaikilla ole perhesuhteet niin auvoisia. Olen itse varma, etten olisi siskoni joulupöytään lainkaan tervetullut. Ei se, että satut syntymään samaan perheeseen välttämättä tarkoita sitä, että tulette toimeen. Jouluna ne jännitteet vielä usein kiristyy.

Niin, itsekin vietän joulun yksin. Haaveena olisi lähteä ulkomaille, mutta rahatilanne ei sitä salli. Niinpä poltan kynttilöitä, kuuntelen jazzia ja syön ei-jouluruokia. :) 

[/quote]

Meilläkin on riitaisa suku, ja äitini sisaruksineen eivät tule lainkaan toimeen keskenään. En voisi kuvitellakaan, että istuisivat saman pöydän ääressä jouluna. Vuoron perään haukkuvat toisiaan minulle selän takana, kamalaa. Toivon todella, että omat lapseni onnistuisivat olemaan sopuisempia tulevaisuudessa aikuisina, mutta eipä siitä mitään takeita ole.

Vierailija
8/42 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
9/42 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en minäkään varmaan lastaisi joulua kaikilla jouluisilla traditioilla ap:n tilanteessa, vaan nauttisin vapaasta "viikonlopusta" keskellä viikkoa kuten itse haluan. Kyllä sitä välillä joku tylsä arkipyhä sattuu muutenkin kalenteriin, jolloin kaupat on kiinni. Mitä silloin teet? Itse herkuttelisin ja datailisin koneella, ja tuijottaisin jonkun lemppari dvd-boksin siinä samalla. Yrittäisin saada siivottua kaapit jossain välissä.

Tsemppiä ja kivoja vapaahetkiä kuitenkin! Toivottavasti et pahastu, kun kysyn, mutta oletko läheinen äitisi kanssa? Mitä mieltä hän on siitä, että toinen lapsista viettää joulun yksinään ja he kaksi samassa paikassa?

Vierailija
10/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:57"]

Kuinka pitkä aika sulla on yksin, ap? Useampi päivä? Olisiko mahdollista lähteä johonkin reissuun? Viikoksi etelään tai muutamaksi päiväksi johonkin Keski-Euroopan kaupunkiin?

Minusta omalta veljeltään voi ihan suoraan kysyä, voinko tulla teille aattona, ettei tarvitse olla yksin. Toki, jos et sinne halua mennä, niin se ei ole ratkaisu. Mutta ei yksi ihminen siellä lisää joulupöydässä mikään vaiva ole.

[/quote]

Emme ole veljeni kanssa läheisiä. Enkä haluaisi saattaa häntä asemaan, jossa on vaikea sanoa ei.

ap

Vierailija
11/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan ihan samanlailla kun kaikista muistakin päivistä? Älä ota stressiä joulusta....ei ole sen arvoista.

Vierailija
12/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee joka vuosi. Ei se ole muita päiviä kummempi. Hemmottele itseäsi hyvällä ruoalla ja juomalla ja katso hyviä leffoja. 

Täällä meillä on vahva joulukonsensus, mutta kyllä se murtuu kun sinkkutalouksia on yhä enemmän.

Vierailija
13/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on joulu yksin, muttei yksinäinen. Varattuna on paljon hyviä kirjoja, leffoja, ei-jouluista musiikkia. Ei siihen joulurumbaan tarvitse mennä mukaan. Mulle joulu on vain yksi vapaapäivä muitten joukossa. Ei ne perhejoulutkaan niin auvoisia olleet. Aika vaan kultaa muistot. 

Jos tuntuu tosi yksinäiseltä, voit soittaa johonkin auttavaan puhelimeen. Et ole yksin näitten tuntemusten kanssa. 

Vierailija
14/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Joulu kannattaa ajatella ylimääräisenä vapaana, jolloin voit vaikka tehdä suursiivouksen, lukea klassikkokirjan, treenata tai kokkailla jotain uutta. Jos yksinäisyys itsee, mene baariin - saat varmasti juttuseuraa. :) Siellä käy jouluna ihan tavallisiakin ihmisiä, ei pelkästään deekuja (esim. meillä on kaveriporukan kanssa tapana kokoontua aattoiltana vanhaan yliopistoaikaiseen kantabaariin, ja aina joukossa on joku seuranhaluinen sinkku).

Vierailija
15/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jouluihminen, ja minulle yksin vietetty joulu on tilaisuus ladata akkuja ja rentoutua. Kukaan ei vaadi mitään, kun kaikki jouluilevat omissa porukoissaan, eikä kukaan vaadi minulta joulumieltä. 

Meditoin, nukun pitkään, luen kirjoja. Vietän pyjamassa kaikki joulunpyhät. 

Osta vaikka joku dvd-boxi ja laita se pyörimään kun ahdistaa tai tuntuu yksinäiseltä. Joku mukaansatempaava huippusarja kuten GoT. 

Moni viettää joulun yksin. 

Vierailija
16/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen jota yksinäinen joulu ahdistaa. Olispa se jo ohi! 

Vierailija
17/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi myös mennä veljesi perheen luo jouluksi?

Jos sei ei käy päinsä, niin itse tekisin näin:

Ostaisin itselleni pari oikein hyvää kirjaa. Koristelisin kodin jouluun, hankkisin mieleistä jouluruokaa ja jotain ihania, käsin tehtyjä konvehteja. Jouluaattona menisin joulurauhanjulistukseen, sitten kotiin koristelemaan kuusen. Valmistelisin sen ruoan, ehkä leipoisin pipareitakin. Söisin joulumusiikkia kuunnellen, nautiskelisin lukemisesta ja joulun tunnelmasta. Klo 22 menisin kauneimmat joululaulut-tilaisuuteen. Ehkä vielä joulusauna kynttilöiden valossa.

Joulupäivänä menisin aamulla joulukirkkoon. Sieltä kotiin joulupuuron keittoon. Telkkarista tulisi varmaan jouluista ohjelmaa tai sitten jatkaisin kirjan lukua. Menisin syömään jouluruokaa jonnekin ravintolaan, mahdollisesti vaikka Naantalin kylpylään. Siellä olisi myös klo 17 vanhassa kaupungissa joulutontun kierros, yrittäisin ehtiä siihen ja sitten vielä kylpylään uimaan.

Tapaninpäiväksi tekisin itselleni runsaan, brunssityyppisen aamiaisen tai sitten olisin jäänyt tuonne kylpylään yöksi ja söisin siellä hotelliaamiaisen. Tapaninpäivänä olisikin sitten jo runsauden pula ohjelmasta: ainakin menisin käsityöläismuseoon kuuntelemaan tapaninlaulajaisia ja seuraamaan joulupöytäopastuksia. Jouluisia opastuksia on myös apteekkimuseossa, Turun linnassa, ett Hem-museossa. Syödäkin pitäisi jossain välissä. Elokuvateatteriinkin saattaisin ajatella illalla poikkeavani. Tai sitten jonkun sukulaisen tai ystävän luo kahvittelemaan, vaikka sitten Turun ulkopuolellekin

Katselepa, mitä jouluista ohjelmaa omalta paikkakunnaltasi löytyy. Jos ei löydy, varaa hotelli pariks yöksi muualta, vaikka Turusta, Helsingistä tai lähde kolmeksi päiväksi Tukholmaan, isommissa kaupungeissa tapahtuu joulunakin.

Vierailija
18/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, mä rakastan yksinäistä joulua! Leivon, luen, syön hyvin ja eettisesti. Suosittelen sulle samaa :) Väännät muutaman piirakan tai kakun ja otat rennosti vaan.

Vierailija
19/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä skippaan joulun tänäkin vuonna. En tykkää joulusta ja omasta halustani vietän sen maailman parhaassa seurassa ja paikassa; itseni kanssa kotona.
Tänä vuonna ajattelin syödä kaikkea mistä pidän (olen suunnitellut että syön kiinalaista ruokaa, ostan suklaata ja baileysia, ehkä illalla lämpimiä voileipiä ja jotain sipsejä), katson Criminal Mindsia niin paljon kuin jaksan (kuusi tuotantokautta hyllyssä katsomatta..) ja teen asiat juuri niin kuin haluan. Makaan yöpaidassa sohvalla peiton alla. Nukun aamulla pitkään. Syön kun on nälkä.
Oikein odotan jo joulua!

Vierailija
20/42 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:25"]

Mikset voisi myös mennä veljesi perheen luo jouluksi?

Jos sei ei käy päinsä, niin itse tekisin näin:

Ostaisin itselleni pari oikein hyvää kirjaa. Koristelisin kodin jouluun, hankkisin mieleistä jouluruokaa ja jotain ihania, käsin tehtyjä konvehteja. Jouluaattona menisin joulurauhanjulistukseen, sitten kotiin koristelemaan kuusen. Valmistelisin sen ruoan, ehkä leipoisin pipareitakin. Söisin joulumusiikkia kuunnellen, nautiskelisin lukemisesta ja joulun tunnelmasta. Klo 22 menisin kauneimmat joululaulut-tilaisuuteen. Ehkä vielä joulusauna kynttilöiden valossa.

Joulupäivänä menisin aamulla joulukirkkoon. Sieltä kotiin joulupuuron keittoon. Telkkarista tulisi varmaan jouluista ohjelmaa tai sitten jatkaisin kirjan lukua. Menisin syömään jouluruokaa jonnekin ravintolaan, mahdollisesti vaikka Naantalin kylpylään. Siellä olisi myös klo 17 vanhassa kaupungissa joulutontun kierros, yrittäisin ehtiä siihen ja sitten vielä kylpylään uimaan.

Tapaninpäiväksi tekisin itselleni runsaan, brunssityyppisen aamiaisen tai sitten olisin jäänyt tuonne kylpylään yöksi ja söisin siellä hotelliaamiaisen. Tapaninpäivänä olisikin sitten jo runsauden pula ohjelmasta: ainakin menisin käsityöläismuseoon kuuntelemaan tapaninlaulajaisia ja seuraamaan joulupöytäopastuksia. Jouluisia opastuksia on myös apteekkimuseossa, Turun linnassa, ett Hem-museossa. Syödäkin pitäisi jossain välissä. Elokuvateatteriinkin saattaisin ajatella illalla poikkeavani. Tai sitten jonkun sukulaisen tai ystävän luo kahvittelemaan, vaikka sitten Turun ulkopuolellekin

Katselepa, mitä jouluista ohjelmaa omalta paikkakunnaltasi löytyy. Jos ei löydy, varaa hotelli pariks yöksi muualta, vaikka Turusta, Helsingistä tai lähde kolmeksi päiväksi Tukholmaan, isommissa kaupungeissa tapahtuu joulunakin.

[/quote]

En jaksa lähteä veljen perheen luo. Siellä on pienessä talossa jo ihan tarpeeksi väkeä. Eikä mua ole kutsuttukaan. Kiitos vinkeistä, mutta luulen, että se joulutouhuaminen saisi vaan tuntemaan olon entistä yksinäisemmäksi, koska Suomessa on yhä vahva kaava siitä, miten joulu TULISI viettää. Eli just noin perinteisesti, mutta perheen kanssa. 

Nuo toiset vinkit joissa sanotaan että ota joulu vaan yhtenä vapaapäivänä saattaa toimia paremmin. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme