Selvitymisvinkkejä yksinäiseen jouluun?
Taas on se vaikein aika vuodesta. Kaikki kaverit on perheineen omissa oloissaan, vanhemmat on veljen perheen luona, erosta on jo kolme vuotta (ja se sattui just ennen joulua).
Miten selvitä yksinäisestä joulusta? En malta odottaa että se olisi jo ohi :(
Kommentit (42)
Paljon ruokaa ja herkkuja. Muutama elokuva varalle ja paljon kevyttä liikuntaa (kävelyllä pari kertaa päivässä). Silloin nukuttaa paremmin myös päivisin. Roikut täällä ja muualla. Jos juot niin juo sitten tai mene baariin jos on auki...
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:25"]
Mikset voisi myös mennä veljesi perheen luo jouluksi?
Jos sei ei käy päinsä, niin itse tekisin näin:
Ostaisin itselleni pari oikein hyvää kirjaa. Koristelisin kodin jouluun, hankkisin mieleistä jouluruokaa ja jotain ihania, käsin tehtyjä konvehteja. Jouluaattona menisin joulurauhanjulistukseen, sitten kotiin koristelemaan kuusen. Valmistelisin sen ruoan, ehkä leipoisin pipareitakin. Söisin joulumusiikkia kuunnellen, nautiskelisin lukemisesta ja joulun tunnelmasta. Klo 22 menisin kauneimmat joululaulut-tilaisuuteen. Ehkä vielä joulusauna kynttilöiden valossa.
Joulupäivänä menisin aamulla joulukirkkoon. Sieltä kotiin joulupuuron keittoon. Telkkarista tulisi varmaan jouluista ohjelmaa tai sitten jatkaisin kirjan lukua. Menisin syömään jouluruokaa jonnekin ravintolaan, mahdollisesti vaikka Naantalin kylpylään. Siellä olisi myös klo 17 vanhassa kaupungissa joulutontun kierros, yrittäisin ehtiä siihen ja sitten vielä kylpylään uimaan.
Tapaninpäiväksi tekisin itselleni runsaan, brunssityyppisen aamiaisen tai sitten olisin jäänyt tuonne kylpylään yöksi ja söisin siellä hotelliaamiaisen. Tapaninpäivänä olisikin sitten jo runsauden pula ohjelmasta: ainakin menisin käsityöläismuseoon kuuntelemaan tapaninlaulajaisia ja seuraamaan joulupöytäopastuksia. Jouluisia opastuksia on myös apteekkimuseossa, Turun linnassa, ett Hem-museossa. Syödäkin pitäisi jossain välissä. Elokuvateatteriinkin saattaisin ajatella illalla poikkeavani. Tai sitten jonkun sukulaisen tai ystävän luo kahvittelemaan, vaikka sitten Turun ulkopuolellekin
Katselepa, mitä jouluista ohjelmaa omalta paikkakunnaltasi löytyy. Jos ei löydy, varaa hotelli pariks yöksi muualta, vaikka Turusta, Helsingistä tai lähde kolmeksi päiväksi Tukholmaan, isommissa kaupungeissa tapahtuu joulunakin.
[/quote]
En jaksa lähteä veljen perheen luo. Siellä on pienessä talossa jo ihan tarpeeksi väkeä. Eikä mua ole kutsuttukaan. Kiitos vinkeistä, mutta luulen, että se joulutouhuaminen saisi vaan tuntemaan olon entistä yksinäisemmäksi, koska Suomessa on yhä vahva kaava siitä, miten joulu TULISI viettää. Eli just noin perinteisesti, mutta perheen kanssa.
Nuo toiset vinkit joissa sanotaan että ota joulu vaan yhtenä vapaapäivänä saattaa toimia paremmin.
ap
[/quote]
Ok, kukin tyylillään. Mä tykkään joulusta ja tekisin joulun noin itselleni. Normaalisti meillä on niin paljon sukulaisvierailuja jouluna, että voin vaan haaveilla tuollaiseen jouluiseen ohjelmaan osallistumisesta.
En voisi kyllä kuvitellakaan, että en olisi tervetullut veljeni ja vanhempieni seuraan jouluksi. Yksi ihminen nyt aina jonnekin mahtuu. Tai sitten voi majoittua hotelliin. Mutta perheet on toki erilaisia. Tai jos juttelisin jollekin sukulaiselle tai hyvälle ystävälle tilanteesta, aivan varmasti pääsisin heidän luokse esim aatoksi tai joulupäiväksi syömään.
Ikävä täälläkin. Ero takana ja hirveä ikävä lapsia. Kaikenlaisia muita vaikeita asioita vielä lisäksi. Lepäily ja muu olis mukavaa jos ajatukset pysyis poissa ikävistä asioista, vaikeaa. Mut ainahan me voidaan välillä vähän roikkua toistemme tukena täälläkin. Nähdään jouluna jos ei muuta keksitä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:43"]
Ikävä täälläkin. Ero takana ja hirveä ikävä lapsia. Kaikenlaisia muita vaikeita asioita vielä lisäksi. Lepäily ja muu olis mukavaa jos ajatukset pysyis poissa ikävistä asioista, vaikeaa. Mut ainahan me voidaan välillä vähän roikkua toistemme tukena täälläkin. Nähdään jouluna jos ei muuta keksitä.
[/quote]
Niin, se joulu just tuo mieleen kaikki ikävät asiat, kun joka paikassa on sitä kimaltavaa idylliä. Mutta av:lla tavataan :) Voimia!
ap
Miksi ap et mene veljen perheen luokse jouluksi?
Käy aattoyönä joulukirkossa! Tai sitten päivällä ja nautiskelet hyvää punaviiniä kirjan kanssa illalla.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:32"]Mä skippaan joulun tänäkin vuonna. En tykkää joulusta ja omasta halustani vietän sen maailman parhaassa seurassa ja paikassa; itseni kanssa kotona.
Tänä vuonna ajattelin syödä kaikkea mistä pidän (olen suunnitellut että syön kiinalaista ruokaa, ostan suklaata ja baileysia, ehkä illalla lämpimiä voileipiä ja jotain sipsejä), katson Criminal Mindsia niin paljon kuin jaksan (kuusi tuotantokautta hyllyssä katsomatta..) ja teen asiat juuri niin kuin haluan. Makaan yöpaidassa sohvalla peiton alla. Nukun aamulla pitkään. Syön kun on nälkä.
Oikein odotan jo joulua!
[/quote]
Kiitos vinkistä. Tuo kuulostaa hyvältä. Turha stressata yksinolemista kun siitä voi nauttiakin.
Minusta joulu yksin on just parasta. En yhtään jaksaisi mennä sukulaisten luokse. Samanlaiset on suunnitelmat kuin monella muullakin. Hyvää ruokaa ja juomaa, lukemista, leffojen katselua, rentoutumista. Ja Tapanina tapahtuu Valioliigassa! Oikein odotan sitä jo. Joulun paras päivä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:46"]
Miksi ap et mene veljen perheen luokse jouluksi?
[/quote]
Olen jo aikaisemmin vastannut tuohon.
ap
Muusta en tiedä, mutta heti kun valkea lumipeite laskeutuu maahan, otan koiran mukaan ja lähden Rajasaareen katsomaan sen riemua, siinä mieli virkistyy ja lepää. m/hki
Ajattelin ostaa pitkästä aikaa määräaikaisen kuntosalijäsenyyden, kun on pitkä lomajakso edessä. Pyhäpäivät hissuttelen kotona.
Tule tänne jos alkaa jouluna ahdistaa. Et varmasti ole yksin! Ja voit soittaa auttavaan puhelimeen tai terveyskeskukseen jos tuntuu oikein pahalta.
Itsekin olen yksin joulun ja ymmärrän ap:ta hyvin - jos ei ole minnekään kutsuttu, en pysty tuppautumaan seuraan.
Täälläkin yksi yksin joulun viettävä!
Minulle joulu on ollut aina henkisesti raskasta aikaa, lapsuuden joulut olivat ahdistavia ja joulun aikaan sattuu monia menetyksiä elämässä. Koristelen kyllä kotia valoilla, mutta muuten en olen vuosiin viettänyt joulua. Samoilla opeille mennään, kuin aikaisemmatkin vastanneet, paljon hyvää ruokaa, leffoja, neulomista, pitkiä kävelylenkkejä, päiväunet, joogaa ja saunomista.
Kuinka pitkä aika sulla on yksin, ap? Useampi päivä? Olisiko mahdollista lähteä johonkin reissuun? Viikoksi etelään tai muutamaksi päiväksi johonkin Keski-Euroopan kaupunkiin?
Minusta omalta veljeltään voi ihan suoraan kysyä, voinko tulla teille aattona, ettei tarvitse olla yksin. Toki, jos et sinne halua mennä, niin se ei ole ratkaisu. Mutta ei yksi ihminen siellä lisää joulupöydässä mikään vaiva ole.
Lisäsin tän ketjun kirjanmerkkeihin. Ap ja muut yksinäiset, keräännytään tänne jouluna ja kerrotaan miten menee. :) Vertaistukea!
Selviät mainiosti kun käyt ajoissa kaupassa niin että pärjäät pyhien yli. Sitten vaan onnellisena pleikkarin ääreen kun ei työtkään keskeytä peliä moneen päivään.
Ootte kaikki ihania.
Voi että, tuli jotenkin niin hyvä mieli kaikista näistä vinkeistä ja teidän asenteesta.
En tiedä ap:n tilannetta, mutta ei kaikilla ole perhesuhteet niin auvoisia. Olen itse varma, etten olisi siskoni joulupöytään lainkaan tervetullut. Ei se, että satut syntymään samaan perheeseen välttämättä tarkoita sitä, että tulette toimeen. Jouluna ne jännitteet vielä usein kiristyy.
Niin, itsekin vietän joulun yksin. Haaveena olisi lähteä ulkomaille, mutta rahatilanne ei sitä salli. Niinpä poltan kynttilöitä, kuuntelen jazzia ja syön ei-jouluruokia. :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:32"]
Mä skippaan joulun tänäkin vuonna. En tykkää joulusta ja omasta halustani vietän sen maailman parhaassa seurassa ja paikassa; itseni kanssa kotona. Tänä vuonna ajattelin syödä kaikkea mistä pidän (olen suunnitellut että syön kiinalaista ruokaa, ostan suklaata ja baileysia, ehkä illalla lämpimiä voileipiä ja jotain sipsejä), katson Criminal Mindsia niin paljon kuin jaksan (kuusi tuotantokautta hyllyssä katsomatta..) ja teen asiat juuri niin kuin haluan. Makaan yöpaidassa sohvalla peiton alla. Nukun aamulla pitkään. Syön kun on nälkä. Oikein odotan jo joulua!
[/quote]
Tämä kuulostaa hyvältä :)
ap