Lukuaineen maikka sanoi eilen oppilaalle, että tämä
viittaa liikaa tunilla ja vie muilta huomiota/tilaa. Ko. aine ollut oppilaan lempiaina ja on siinä hyvä. Nyt ope vaihtunut ja ei ilmeisesti tykkää oppilaasta. Kuitenkin aika latistavasti sanottu mielestäni vai onko teidän mielestä ok. Ainakin oppilaalta meni into aineesta:(
Kommentit (25)
Ja mun lapsen ope kuulemma kannustaa vain aiheesta. Öö, eli lapsi ei ansaitse kannustusta ilman aihetta. Aika omituisesti sanottu mutta eipä olekaan mikään hyvä ope. Itse kirjoitti wilmaan tämän lausahduksensa.
Surkee ope! :( Yläkoulussa muutenkin oppilaat on niin laiskoja viittaamaan, että olis vaan onnellinen jokaisesta viittaajasta.
Jos oppilas on sellainen, että viittaa joka asiaan eikä useimmiten tiedä vastausta vaan alkaa höpöttämään asian vierestä ja vie kaikkien muiden aikaa? Kokemuksella puhun.
6: ei ole sellainen vaan siis saa kokeista kymppejä, joten tietää mistä puhuu ja pysyy asiassa. ap
Meillä matikan opettaja aina tunnilla aina hihkaisi lauluäänellä: muutkiiin :) Luokaltamme vain kolme oli käsipystyssä.
Onhan se varmasti turhauttavaa, jos luokalla on vain yksi aiheesta kiinnostunut. Onko se kuitenkaan oppilaan vika. Paska opettaja :(
Pistä samantien Wilmaan kysymys opelle. Kirjoita toi sama mitä tänne.
toivottavasti lapsesi motivaatio pysyy.
Ihan eri koulutaso, mutta olen amk:ssa ja meillä myös yksi tällainen ope. Jos joku on oikeasti aktiivinen ja kiinnostunut, jättää täysin huomiotta eikä anna vastata "kun se tietää ja osaa kuitenkin". Outo opetus tyyli, latistaa harvoja innostuneita että saisi hylättyjä saavat mukaan enemmän.
Se on tosi ärsyttävää, kun joku huitoo ja hyppii paikallaan ja kiehnää ja kiljuu minäminäminäminä. Siis ihan yläkoulussakin vielä. Ja useimmiten ei ole edes ymmärtänyt, mitä kysytään.
Mitä taas tulee aiheesta kannustamiseen, siinä opettaja on tarkoittanut varmastikin kiittämistä. Ei sellaista oppilasta kiitetä, joka ei kiitosta ansaitse. Kiitteletkö sinä lastasi, jos tämä ei ole tehnyt muuta maannut sohvalla ja näppäillyt kännykkäänsä?
Soittaisin opettajalle ja kysyisin suoraan, että mitä ihmettä tuolla tarkoitti. Pistäisin viestin myös eteenpäin rehtorille.
Varmistaisin opettajalta, onko oikeasti sanonut noin. Voi olla että oppilas liioittelee jotenkin.
Todella tympeästi sanottu, jos on totta. Ei ne muut sen enempää viittaa, vaikka tää yksi ei viittaisikaan.
Oppilaan on ihan hyvä ymmärtää, että hän ei ole yksityisopetuksessa.
AP ei sanonut, jaksaako oppilas tosiaan viitata? Monta kertaa muistan peruskoulussa, kun saan vastausvuoron (harvoin edes pyysin), joku älämölö sanoo oikean vastauksen ennen kuin ehdin sanoa sanaakaan... Tässä nyt ei ole selvinnyt kaikkia asianhaaroja, mutta väliinhuutelusta kuuluukin mainita!
Opettajana voin kertoa että ei se viittaaminen haittaa, hyvä vaan jos on aktiivinen. Mutta jotkut liian innokkaat oppilaat viittaavat heilluttaen ja huutaen "minä, minä", ja sen on todella häiritsevää ja suoraan sanottuna ärsyttäävää. Tällaiset oppilaat ovat usein myös sellaisia että he suuttuvat kun heitä ei valita vastaamaan. Ehkä lapsesi kuuluu tähän ryhmään tai sitten lapsesi on ymmärtänyt asian väärin?! En voi uskoa että joku opettaja olisi oikeasti sanonut noin...
Siis ei todellakaan huido ja heilu minäminä- tyyliin. On sellainen kiltti ja hiljainen oppilas ja siis kyes viittamisesta ei vastausten huutamisesta tmv. ap
Valitettavasti on niin, että opettajissakin on niitä, joita kiltit ja hiljaiset oppilaat jotenkin ärsyttävät. Rempseät, rennot ja sanavalmiit opettajat suosivat kaltaisiaan oppilaita, joiden kanssa voi jutustella hauskoja. Ne oppilaat myös tuovat helposti esille sen, että se sanavalmis opettaja on ihan mahtava tyyppi, kun taas hiljaisista tämä opettajatyyppi ei tiedä, mitä heidän mielessään liikkuu.
Opettajien ei pitäisi antaa omien henk.koht. mieltymystensä vaikuttaa siihen, miten erilaisia oppilaita kohtelevat, mutta opettajissa on aika paljon näitä täydellisiä tyyppejä, jotka eivät itsestään vikaa löydä.
Matikanopettajani on samanlainen. Passitti mut pitkään matikkaan eka kurssin jälkeen ja nyt olen kuulemma haitaksi sielläkin. Hänen tunnillaan ei saa inahtaakaan.
Ainahan viitata saa - eihän se vie tilaa muilta, opettaja päättää kuka saa vastata. En ole tähän mennessä törmännyt opettajaan, joka ei osaisi arvostaa sitä, että oppilasta oikeasti kiinnostaa oppiaine. Oma lapseni sai tästä juuri vanhempain vartissa kehuja (siis toki myös siitä, että nimenomaan vittaa, eikä pälätä päälle).