Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomit, millaista opiskelut?

Vierailija
16.01.2015 |

Moi!

Sosionomiopiskelijat, kuulisin mieluusti, millaista opiskelu on ja mitä se pitää sisällään. Valmistun keväällä lähihoitajaksi ja olisin kiinnostunut hakemaan ammattikorkeaan sosionomiksi, jossa erikoistuisin vammaistyöhön. Olisiko paikalla ketään, joka voisi minulle opiskelusta ja työllistymisestä yhtään valaista? Kannattaako jatko-opiskelu ylipäätään, jos ja kun vammaistyöhön pääsisi myös lähihoitajana? Mitä etuja? Onko koulutus mielenkiintoinen, onko ammattikorkeassa mitään ns. turhia aineita, kuten tulevaan työhön liittymättömiä valinnaisia? Kuulisin mieluusti kokemuksianne!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa paikoissa mahdollista työskennellä? Käsittääkseni ainakin esimiestehtävissä?

Vierailija
2/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosionomiopinnoissani suuntautunut varhaiskasvatukseen, mutta näin yleisesti olen ollut tyytyväinen. Opetus on käytännönläheistä ja monipuolista, pääsee tekemään, pohtimaan ja käyttämään päätään. Eli ei tod mitään pelkkää luennoilla istumista/opettajan kuuntelemista. Harjoittelua on paljon. Kyllähän sosionomikoulutus antaa paremmat työmahdollisuudet kun pelkkä lähihoitajan tutkinto, on kuitenkin alempi korkeakoulututkinto. Ja koulutuksellasi saisit varmasti osan opinnoista hyväksiluettua (ainakin lähihoitaja-taustaiset luokkakaverit ovat saaneet meillä).
Toivottavasti vastaus auttoi edes vähän :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:23"]Itse olen sosionomiopinnoissani suuntautunut varhaiskasvatukseen, mutta näin yleisesti olen ollut tyytyväinen. Opetus on käytännönläheistä ja monipuolista, pääsee tekemään, pohtimaan ja käyttämään päätään. Eli ei tod mitään pelkkää luennoilla istumista/opettajan kuuntelemista. Harjoittelua on paljon. Kyllähän sosionomikoulutus antaa paremmat työmahdollisuudet kun pelkkä lähihoitajan tutkinto, on kuitenkin alempi korkeakoulututkinto. Ja koulutuksellasi saisit varmasti osan opinnoista hyväksiluettua (ainakin lähihoitaja-taustaiset luokkakaverit ovat saaneet meillä).
Toivottavasti vastaus auttoi edes vähän :)
[/quote]

Kiitos vastauksestasi! Kuinka tiivistä opiskelu on? Mietin vain, pystyisikö samalla käymään töissä ilman, että se vaikuttaisi opintoihini. Kuinkahan monta työssäoppimisjaksoa koulutukseen sisältyy?

Vierailija
4/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta puoli vuotta opiskellut, mutta vastaan silti :) Itse ainakin oon käynyt töissä koulun ohella parina kolmena iltana viikossa tai viikonloppuna. Tähän asti on ollut yllättävän vähän kontaktiopetusta ja esim. verkkokursseja on jonkun verran, melkein toivoisin jopa enemmän perinteistä kontaktiopetusta. Paljon ryhmätöitä, hankkeita ja projekteja on ollut. Nyt on meillä ensimmäinen harjoittelu menossa, 10 viikkoa, joka tehdään kahdessa eri paikassa. Käsittääkseni tokana ja kolmantena vuonna on myös parin kuukauden harjoittelut, eli aika paljon! Olen kyllä koulutuksesta tykännyt ja tähän mennessä aineet ovat olleet hyödyllisiä ja kiinnostavia. Valinnaisissa oli myös niin paljon kiinnostavia aineita, että tuli ihan valinnan vaikeus! Ja lähihoitajana saat kyllä hyväksilukuja :)

Vierailija
5/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistuttaisin, ettei sisäänpääsy ole läpihuutojuttu. Ala nykyään suosittu ja viimeksi hakijoita oli yli 700 ja aloituspaikkoja alle sata.

Eli kannattaa varautua myös henkisesti siihen, ettei sisään pääse samantien.

Vierailija
6/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:20"]

Minkälaisissa paikoissa mahdollista työskennellä? Käsittääkseni ainakin esimiestehtävissä?

[/quote]

No ainakaan suoraan koulusta tuskin pääset esimieheksi. Useimmin sosionomi työskentelee sosiaalityöntekijän työparina, ainakin lastensuojelupuolella.

Ja useissa paikoissa sosionomi on osa tiimiä, johon kuuluu esim. sosiaalityöntekijä, psykologi/psykiatri, sairaanhoitaja jne.

Vierailija
7/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 2. asteen tutkinnolla voi saada hyväksilukuja korkeamman koulutuksen kursseista, joiden ainakin pitäisi olla laajempia? Ehkä jotain lääkehoidon opintoja tms., jotka eivät ole pakollisia, voidaan hyväksilukea vapaavalintaisiin opintopisteisiin, mutta ei todellakaan kannata tuudittautua sen varaan, että kovin paljon pisteitä saisi lähihoitajatutkinnosta valmiina.

Vierailija
8/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 21:25"]

Miten 2. asteen tutkinnolla voi saada hyväksilukuja korkeamman koulutuksen kursseista, joiden ainakin pitäisi olla laajempia? Ehkä jotain lääkehoidon opintoja tms., jotka eivät ole pakollisia, voidaan hyväksilukea vapaavalintaisiin opintopisteisiin, mutta ei todellakaan kannata tuudittautua sen varaan, että kovin paljon pisteitä saisi lähihoitajatutkinnosta valmiina.

[/quote]

Itse en ole lähihoitaja, mutta meidän luokalla osa lähäreistä sai hyväksiluettua ainakin kehityspsykologian alkeet ja esim. ensimmäisen työharjoittelun, koska ovat olleet vastaavassa paikassa harjoittelussa mahdollisesti jo aiemmissa opinnoissa. Meillä ekaan harjoitteluun piti mennä "helppoon" paikkaan, esim. päiväkotiin tai kouluun jne.

Vierailija
9/9 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi työelämässä tienaa lähäriä paremmin, jos vaan työpaikan löytää. Amk tutkinnolla voit toimia tulevaisuudessa tosiaan esim vastaavana ohjaajana tai esimiestehtävissä. Korkeammin koulutettu tekee vaativimpia töitä, ainakin osittain, jos niin haluaa.

Itse olen valmistunut jo muutama vuosi sitten, mutta opiskelu oli rentoa ja vaihtelevaa. En ainakaan itse näe estettä mikset voisi työskennellä samaan aikaan osa-aikaisesti. Saat työkokemusta ja sut palkataan helpommin valmistuttuasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi