Otatko 2-kymppisen velan tosissasi?
Kommentit (66)
Yhtä hyvin viisikymppinenkin voi jättää lainansa hoitamatta, missä parikymppinenkin. Ei ikä välttämättä kerro mitään kuinka asiansa hoitaa.
En. Luulen, että vapaaehtoista lapsettomuuttaan toitottavat ovat jotenkin häiriintyneitä. En tiedä, mitä he hakevat. Olen vapaaehtoisesti lapseton, mutta en ole tehnyt siitä numeroa.
Olen aina kammoksunut lapsia, jopa lapsena, ja tämän lisäksi minulla on erittäin periytyvä syöpä. En tule hankkimaan lapsia.
Kyllä minä uskon, että se itse uskoo olevansa tosissaan ja onkin sitä sen tiedon valossa, kuin sillä voi olla. Uskon senkin, että sen on hyväkin olla siinä vaiheessa elämäänsä sitä mieltä. Jotkut tietysti ovat myös oikeassa uskossaan pysyvämminkin. Huvittaa itseäni, kun nuorena värjäsin tukan huomioväriseksi, ja sukulainen päivitteli että kyllä sua nolottaa tämä sitten aikuisena. Sanoin, että en oikein usko, ja eipä kyllä ole tuo juttu koskaan nolottanut. Varmasti jollain on sellaista tietoa itsestään, joka tosissaan estää haluamasta perheenlisäystä jatkossakaan. Mutta vähemmistöönhän nuo sitten loppupeleissä jäävät.
Otan siinä mielessä tosissani, että uskon hänen olevan vakaasti sitä mieltä tällä hetkellä, enkä ala esimerkiksi haastamaan hänen käsitystään. Mutta en usko, että se vakaumus on pysyvä. Jos vaikka pitää tehdä joku elämänvalinta, jossa tuollaisen henkilön lasten haluaminen tulevaisuudessa vaikuttaa minun elämään, oletan, että hän muuttaa mielensä. Ylivoimainen valtaosa 20 vuotiaina lapsettomuutta vakuuttavista tekee niin, eikä sitä voi ennalta tietää kuka on se, joka pitää päänsä.
En, mutta en näytä sitä. Eli tavallaan otan. Mutta salaa ajattelen perinteisesti "odotas vaan" ja "katsotaanpa". Mutta pakkoko sitä on toiselle sanoa.
Otan. Nykyään yhä useampi jää lapsettomaksi - omasta tahdostaan. Ei me eletä enää missään 1950-luvulla ;)
En todellakaan ota :D miksi? koska itse paasasin myös kuinka en koskaan halua lapsia ja kuinka hullua koko touhu on. Kummasti vaihtui mielipide kun tuli hyvä mies kohdalle :)
Naurettavia nämä ämmien lyhenteet asioiden nimistä.
Olisi paljon hauskempaa, kun keksisitte ne sudenpentujen käsikirja-tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 07:52"]Otan. Nykyään yhä useampi jää lapsettomaksi - omasta tahdostaan. Ei me eletä enää missään 1950-luvulla ;)
[/quote]
odota vaan kyllä se sinunkin mieli muuttuu kun kasvat aikuiseksi :)
On joo typeriä nää kaikki lyhenteet, miksi sanoja ei voi kirjoittaa koko pituudeltaan. Jossain ketjussa dissosiaatiohäiriöstä käytettiin nimeä "disso-ihminen". Ihan kuin kaikille pitäisi keksiä joku tyhmä lyhenne tai uusi typeränkuuloinen nimi!!! Aloittaja on sitten varmaan idi.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 07:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 07:52"]Otan. Nykyään yhä useampi jää lapsettomaksi - omasta tahdostaan. Ei me eletä enää missään 1950-luvulla ;) [/quote] odota vaan kyllä se sinunkin mieli muuttuu kun kasvat aikuiseksi :)
[/quote]
En kyllä lähtisi 43-vuotiaana enää vauvaa hankkimaan vaikka kuinka tässä iskisi salamana se paljon puhuttu vauvakuume :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:14"]Otsikko
[/quote]
En uskonut aikoinaan kun kuulin kaks kymppisen suusta. Mutta nyt kun nainen on liki viis kymppinen ja useammasta parisuhteesta huolimatta lapseton, niin uskottava on.
En löisi rahasta vetoa, ettei kaksikymppisen velan mieli muutu. Minulle ja kaveripiirilleni lapset eivät olleet mitenkään ajankohtainen asia parikymppisinä. Mutta noin yleisesti suhtaudun kaikenikäisten näkemyksiin kunnioituksella, en minä ainakaan heitä itseään paremmin tiedä, ovatko kymmenen vuoden päästä kasvissyöjiä, naimisissa, koiranomistajia tai samassa työpaikassa kuin nyt. Vain moukka kyseenalaistaa toisen elämäntavan, mutta jostain syystä lapsiasiassa se on sallitumpaa.
Olen nelikymppinen vela, näiden nettipalstojen mukaan minäkin tulen hirveästi katumaan kymmenen vuoden kuluttua.
Kiinnostaisi tietää, minkä ikäiset näitä typeriä lyhenteitä keksivät? Tunnen vahvaa myötähäpeää, jos kyse on oman ikäisteni 80-luvulla syntyneiden jutusta, kuulostaa kyllä enemmän nelikymppisten touhulta.
En oikein ymmärrä miksi 20-vuotias edes julistautuu vapaaehtoisesti lapsettomaksi... Tai siis yleensä lapsia haluavatkin parikymppiset ovat siinä iässä vielä lapsettomia omasta halustaan. Itse ajattelen ettei 20-vuotiaan vakaa päätös välttämättä pidä loppuelämää, mutta en ala kyseenalaistaa sellaista. Elämä on paljon vakavampaa 2- kuin 3-kymppisenä ;)
Ja miksi joitakin perheellisiä harmittaa niin paljon, ettei joillakin ole lapsia, niin paljon, että siitä tulee suoranainen pakkomielle? Koska harmittaa, että tuli vauvakuumeessa tehtyä lapsia kuin liukuhihnalta, ja kun ne eivät täyttäneetkään unelmia, vaan niistä tuli tavallisia tallukoita kuten isä ja äitikin, niin nyt harmittaa?
Onneksi itse sain kauniin lapsen, niin ei tarvitse lapsettomia kadehtia.
Eikä tosiaan voisi vähempää kiinnostaa, jos joku ei halua lapsia, hyvä vain jos syntyvyys laskee, kun ei nytkään yhteiskunnan resurssit riitä läheskään kaikille, on työttömyyttä, vähän koulutuspaikkoja ym. Yhteiskunta voi paremmin, kun ihmisiä on vähemmän.
Senhän päättää pankki, antaako parikymppiselle velkaa. Opintolainaa ainakin on mahdollista saada ja pienin koroin. Luotan että valmistuttuaan kyllä alkaa maksella takaisin, vaikka nuorena onkin moiseen päättänyt sitoutua!!