Milloin on tullut tavaksi ostaa opettajille lahjoja?
Missä vaiheessa on tullut vakituiseksi tavaksi se, että opettajalle ostetaan lahja tai vielä yleisemmin: kerätään opettajan lahjaa varten yhteistä rahaa. Viime jouluna luokan tili köyhtyi 100 €:llä kun opettajalle piti ostaa lahja. Sitten ne kiittämättömät vielä sanovat, että ei tätä ja ei tätä http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/opettajan_lahjatoive_ei_suklaata_koska_sita_tulee_kuitenkin
Ei 70-80 -luvulla ainakaan vielä ostettu mitään.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:37"]
Missä vaiheessa on tullut vakituiseksi tavaksi se, että opettajalle ostetaan lahja tai vielä yleisemmin: kerätään opettajan lahjaa varten yhteistä rahaa. Viime jouluna luokan tili köyhtyi 100 €:llä kun opettajalle piti ostaa lahja. Sitten ne kiittämättömät vielä sanovat, että ei tätä ja ei tätä http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/opettajan_lahjatoive_ei_suklaata_koska_sita_tulee_kuitenkin
Ei 70-80 -luvulla ainakaan vielä ostettu mitään.
[/quote]
Jos toimittaja kysyy mitä opettaja ei haluaisi lahjaksi niin onko väärin vastata?
Eikä 90-luvullakaan ostettu. Ehkä silloin keväällä kun 6.luokka loppui saatettiin ostaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:46"]Eikä 90-luvullakaan ostettu. Ehkä silloin keväällä kun 6.luokka loppui saatettiin ostaa.
[/quote]
kyllä meillä Turussa 90-luvulla kaikki vei jouluna opettajalle jotain. Suklaata, joulukukan, kynttilän tms. Myös 80-luvun lopulla kun en itse vielä ollut koulussa sai opettajaäitini jo oppilailta lahjoja.
Kävin koulua vuosina 77-89 enkä koskaan vienyt opettajalle lahjaa, en edes kukkia. Ei ollut tapana meillä päin.
Olen mennyt kouluun 1976 ja kirjoittanut 1988. Ei viety lahjoja. Pk-seutu ja iso koulu.
Äitini on opettaja ja hän on kyllä saanut pieniä lahjoja (kukkia, suklaata) koko sen elämäni ajan jonka muistan. Olen 25v ja pienenä veljen kanssa aina avattiin äidin saamat kukkapaketit :)
Meidän luokka osti miesopettajalle polkupyörän vuonna 1976. Tämä tapahtui Oulussa ja päästiin silloin kuudennelta luokalta.
Mä taisin kutosen keväällä viedä kukan opelle ja ehkä ysin keväällä en muista.
Mua kanssa vituttaa kun oman lapsen luokan tililtä otettiin 100€ opelle lahjakorttiin. Yritivät jouluna tehdä samaa, onneksi muukin oli sitä mieltä et ostetaan kaikki omat viemisemme, jos tahtoo. Oikeestikko se ope muka haluaa lasten myyjäisillä keräämät rahat itselleen?? En usko.
Äitini oli opettaja jo 60-70 lukujen vaihteesta. Jotain on edelleen tallella aivan ensimmäisiltä vuosilta, myöhemmin mennyt paljon nopeammin kiertoon. Aikaisemmin lahja saattoi olla ihan pullo viinaakin... Krääsää silloinkin suurimmaksi osaksi. 80-luvun lopulta muistan, kun tammikuun puolella vielä syötiin suklaarasioiden suklaita. 90-luvulla suklaarasiat alkoivat vähenemään.
Mä olen mennyt kouluun -87 ja kyllä jo silloin oli tapana viedä joku pieni lahja/muistaminen opettajalle. Sen sijaan yhteislahjoja en muista siihen aikaan ostetun.
Olen vm 71, ja ihan normaalia on aina ollut muistaa opettajaa. Sitä aiemminkin kuulemma. Tosin, ei ole aina tarvinnut ostaa, vaan hommata jotain omaa tms...
Minä ölen aloittanut koulun -73 enkä kyllä muista, että olisin opelle lahjoja vienyt.
1990-luvulla ei viety. Eikä muuten vieläkään ole tapana koko Suomessa, yläkouluissa ei kai ensinkään.
Mun mies on ollut opettaja vuodesta 1984 ja kyllä hän on saanut alusta alkaen lahjoja. Itse hän vei opettajalleen lahjoja 60- ja 70-luvulla, minä taas en.
Ennen vanhaan vietiin opettajalle omena.
Kiittämättömät!? Jos yksi ainoa opettaja laukoo jotain tuollaisia toiveita.
Itse ainakin vein 80- ja 90-luvuilla lahjoja opeille, sekä ala- että yläkoulussa.
Vm. -80. On annettu aina. Joku on vienyt omasta takaa kukkia tms. 6lk. ja 9.lk. kerättiin ainakin yhdessä.
Kyllähän opettajille etenkin joulunaikaan on kaikenlaista viety kautta historian.2 Ennen vanhaan" se kait kuitenkin useimmiten oli jotain ruokatarpeita. Mielestäni yhteislahjoihin EI ole kenekään pakko osalistua jos ei halua. Omat lapseni ei ole osallistuneet koska haluamme itse päättää mitä viemme.
Aloitin koulun vuonna -80 ja alusta asti opettajalle vietiin jotain pientä joka kevät ja syksy. Ainakin meidän koulussa se oli oli ihan yleinen tapa.