Vittusaatanaperkele. Pitäkää joulunne saatana.
11&13-v tappalee aivan koko ajan. Koko perkeleen arki on yhtä huutoa, raivoamista ja tappelua. Ne on _kokoajan_ toistensa kimpussa. Mä yritän kaiken vapaa-aikani siivota, ja heti kun oon hetkenkin poissa (käyn töissä), täällä on aivan hirveä kaaos. Astioita on joka paikassa, roskat heitetään lattioille ja pöydille, vaatteet jää tasan siihen paikkaan missä ne on riisuttu. Kukaan ei tyhjennä tiskikonetta, täyttämisestä puhumattakaan. Kukaan ei vie vaatteita pyykkikoriin eikä puhtaita kaappeihin. Kukaan ei vittu sentään vie edes roskapussia, jos mä en sitä tee.
Joka helvetin ilta kun tuun kotiin töistä, ilmoitetaan että huomiseksi tarvitaan kouluun karkkia ja sitä ja tätä ja tuota. Mikään, mikä kaapeista löytyy, ei kelpaa. Meni hermot ja revin niille joululahjaksi aikomani karkit paketista ja heitin nokan eteen.
Tämän kaiken ihanuuden lisäksi koko suku on tulossa tänne aatoksi. Mun niskaan jää yksin siivoamiset, kaupassa käynnit, ruuan laitot, kaikki. Kukaan ei ehdi tulla apuun kun käyvät töissä (aijaa, no niin mäkin, mut ei se mitään, toki mä jään lomalle tässä joten onhan mulla aikaa). Kukaan ei sanallakaan osoita että voisivat osallistua edes ruokakustannuksiin. Kyllähän mä pienestä palkastani ttu kaikki ruokin ja juotan.
Just tässä mietin, että taidan tarjota aattona vain porkkanalaatikkoa (sitä mitä halvimmalla saan) ja keittokinkkua paketista. Pitäkää joulunne, mua ei kiinnosta.
*itkupotkuraivarit*
Ja joo, turha tulla nillittämään että "voi lapsiraukkoja" ja "ei ihme että ovat tuommoisia kun SÄ oot noin sekaisin" jne. Puran raivoni tänne, en noihin vaikka sietäisivät kyllä kuulla kunniansa prkeleet.
Kommentit (70)
meillä lähes saman ikäisille (11 ja 12 v) riittää, että mä sanon, että nyt ei tapella. ilman huutamista. sen jälkeen jaksavat kyllä mököttää toisilleen hetken, mutta kohta jo sopivat. mun puolesta saisivat välillä riidelläkin, siinähän oppisivat tuonkin taidon, mutta toisinaan ei vain korvat kestä. omilla lapsillani on tietyt velvollisuudet, jotka heidän on hoidettava, esim. oma osuus viikkosiivouksesta, joka on torstaisin, ja lisäksi heidän kuuluu siivota jälkensä keittiössä ja pitää omat huoneensa siistinä. tämän kaikki sujuu loistavasti, mutta silti he tiputtelevat tavaroita tai vaatteita just siihen missä niiden käyttäminen loppuu. ei se kasvatuksen puutteesta johdu. aikaisemmin keräsin ne ajattelematta asiaa sen kummemmin, mutta nykyään jään vain seisomaan keskellä lattiaa olevan takin luokse ja kutsun sen tiputtaneen sankarin paikalle. ei tuo mitään ole vielä opettanut, mutta eipähän tarvitse itse siivota. =D
mulla on noiden lisäksi kaksi aikuistaa lasta. voin kertoa, että tuokin vaihe menee jossain vaiheessa ohi, joten älä huolehdi. sukulaisille joudut nyt vain ihan itse ilmoittamaan, että jaksaminen on nollissa ja joulua ei tule, jos ei joku ole valmis auttamaan. eiköhän ainakin joku heistä ymmärrä. ja jos ei ymmärrä, joulua ei tule. muuta kuin omalle väellesi ja sinun ehdoillasi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:51"]Lapsettomuus. <3
[/quote]
Lasten hyvä kasvatus. <3
Kukaan muu ei niitä rajoja voi asettaa kuin sinä itse. Jos sukulaisten vierailusta on vain pelkkää harmia ja ylimääräistä vaivaa niin kiellä niitä tulemasta. Ei sinun tarvitse kenenkään muun ehdoilla tätä elämää elää; oma hyvinvointi etusijalle niin lapsillakin on parempi tulevaisuus. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että teillä on vielä jokunen vaikea vuosi edessä, murkkuvuodet eivät ainakaan helpota tilannetta. Kaikesta huolimatta tsemmpiä ap:n elämään, vastaavassa tilanteessa eläviä on Suomessa tuhansia ja taas tuhansia.
Minä myös peruisin joulun. Olen kilttinä ihmisenä järjestänyt pari kertaa joulun lapatossuna, kun en uskaltanut sanoa, etten jaksa. Pelkäsin liikaa, mitä he ajattelevat minusta ja suuttuvatko.
Jossain vaiheessa uuvuin täysin ja siitä asti olen opetellut kieltäytymään. Mutta se ei aina ole helppoa, kun lapsesta asti on kasvatettu kiltiksi ja siihen, että älä nyt muita loukkaa ja ole kiitollinen, kun olet saanut syntyä ja kaikkea muuta paskaa. On vienyt todella kauan opetella ajattelemaan, että minullakin on arvoa muuna, kuin muiden passaajana.
Ja lasten kasvatuksesta. Onneksi minulla on vain yksi itsepäinen teini. Muut lapset ovat luonteeltaan rauhallisempia. Jos näitä itsepäisiä teinejä olisi kaksi, niin hermot menisi. Joku ihminen nyt vain on luonteeltaan hankalampi ja tätä itsepäistä teiniä olen joutunut kasvattamaan todella tiukilla rajoilla verrattuna muihin ja siltikin on joskus vielä vaikeaa. Mutta ikää tulee koko ajan lisää ja näkyy helpottavan.
Jos et uskalla soittaa, ettet jaksa joulua laittaa, soita, että teillä on kamala flunssa ja kurkkukipu ja kuumetta. Vietätte keskenään joulun ja tilaatte vaikka pizzaa ja lepäät. Aina ei osaa elää muiden neuvojen mukaan, kun takaraivoon on iskostettu jo pienestä asti, että sinulla itselläsi ei ole arvoa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:58"]Kuule ihan itse kutsuivat itsensä. Minä oisin mieluiten viettänyt stressittömän (tai ainakin 90% pienemmällä stressimäärällä) joulun ihan vain itsekseni lasten kanssa.
[/quote]
En ole aiempi kommentoija, mutta toi "kuule", särähti korvaan. Ei tartte tiuskia, ite alotit tän keskustelun. Ymmärrän, et joskus on paha päivä/viikko/kuukausi, mut en ymmärrä sitä, et se puretaa muihin.
[/quote] AV on kylla musta ihan sallittava paikka purkaa sita pahaa paivaa. Niin kauan kuin ei mene asiattomuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:58"]Kuule ihan itse kutsuivat itsensä. Minä oisin mieluiten viettänyt stressittömän (tai ainakin 90% pienemmällä stressimäärällä) joulun ihan vain itsekseni lasten kanssa.
[/quote]
En ole aiempi kommentoija, mutta toi "kuule", särähti korvaan. Ei tartte tiuskia, ite alotit tän keskustelun. Ymmärrän, et joskus on paha päivä/viikko/kuukausi, mut en ymmärrä sitä, et se puretaa muihin.
[/quote] AV on kylla musta ihan sallittava paikka purkaa sita pahaa paivaa. Niin kauan kuin ei mene asiattomuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:58"]
Kuule ihan itse kutsuivat itsensä. Minä oisin mieluiten viettänyt stressittömän (tai ainakin 90% pienemmällä stressimäärällä) joulun ihan vain itsekseni lasten kanssa.
[/quote]kyllä täytyy osata sanoa ei ,en jaksa touhuta koti on sinun.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:58"]Eli olet yh? Miksi sä epätoivoisesti yrität kaiken ajan vaan kotona siivota? Ole niiden kersojen kanssa, tehkää jotain,käykää jossain. Sit teet kertarykäsyllä sen siivouksen äärimmäisen angstin vallassa.
[/quote]
Kakarat kuriin ja siivoamaan myös. Noin isojen pitää jo osata.
Siis nykyaikanahan lapset on älyttömän helppo saada tekemään mitä vanhemmat niiden haluaa tekevän. Otat niiltä kännykät pois niin pitkäksi aikaa kunnes kaikki on tehty, jos ei ala tapahtua niin käynnykät on hyllyllä kuukauden. Ne on niin avuttomia nykyisin että hajoavat päiviinsä ilman älyvehkeitään. Mikseivät vanhemmat ikinä käytä tätä?
Joo, nyt ei kyllä pysty tuntemaan sympatiaa, jos ap ei ole saanut 11 vuotiasta ymmärtämään pyykkikorin, roskiksen ja tiskikoneen ideaa. Meillä 7vkin hoitaa nuo hommat ihan automaattisesti, ilman eri muistutusta. Eikö teillä ole wilmaa käytössä? Mä otan nuo herkkuja sinne & tänne tiedot sieltä itelleni kalenteriin edelliseksi päiväksi muistiin, niin tajuan kysyä sitä tarpeeksi ajoissa lapselta, että mitä laitetaan. Toki tuon ikäiselle jos antaa 3e kouraan, niin kait se nyt itsekkin voisi ne kaupasta hakea? Tohon sukujoulun värkkäämiseen en osaa sanoa muuta kuin että mitäs läksit kynnysmatoksi?
Eipä tulisi mieleenkään mennä kylään kahta kättä heilutellen, joten ei muuta kuin soitto vieraille, että tervetuloa, mitä ajattelitte tuoda yhteiseen joulupöytään. Joko hankit jostain siivoojan maanantaiksi tai pistät koko konkkaronkan siivoamaan. Jos ei tuon ikäisiin saa enää rotia, niin peli on kyllä menetetty.
jos niille lapsille ei antas sokeria niin nekin vois alkaa käyttäytymään erilailla..
Onko aloittaja nyt niin vaikeaa ottaa se luuri käteen ja vaatia sukulaisilta rahallinen osallistuminen ruokiin tai pyytää tuomaan mukanaan? Montako niitä on tulossa? Omaa hölmöyttä jos pitää kitistä täällä jos ei ole aikomustakaan omia puoliaan pitää. On varmaan sitten ylimääräistä rahaa laittaa monen ruokkimiseen. Eikä ne kersat yhtään mukavimmiksi muutu kun huomaavat mutsinsa hermojen olevan kireällä ja tekevän pakkohysterialla joulua :/
Peiliin katsomisen paikka, itseppä olet lapsesi kasvattanut. En jaksa edes säälitellä koska uskon vahvasti että saat jotain tyydytystä ja oikeutusta marttyyriksi heittäytymiselläsi.
Ihankuin minä pari vuotta sitten, jatkuvaan riitaa sisarusten kanssa. Ihan koko ajan. Parin vuoden laitoskierre auttoi huomattavasti, nyt osaan arvostaa perhettä ja sisaruksia, vaikka paljon se vaatikin. t. teini
Miksi porukka tulee teille jouluna? Kutsusta, tuli ekana mieleen... Samalla rahalla olisitte viettäneet joulun vaikka laivalla, paikat putsa joku muu ja ruoka on valmiina buffetissa
Ilmota perheelle että joulu on tuon käytöksen takia peruttu ja sen jälkeen ajelet sukulaisten luo joulua viettämään.