Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden ensimetrien ruokavalio, esim. graavilohen syönti?

Vierailija
18.12.2014 |

Minulla on sellainen tilanne, että olemme yrittämässä vauvaa keskenmenon jälkeen. Viimeisimmän ovulaation aikaan oli hyvä tilanne ja ehdimme harrastaa paljon seksiä, joten raskaaksi tuloon pitäisi olla kohtalaisen hyvät mahdollisuudet. Kuukautisten pitäisi alkaa täsmälleen jouluaattona! Olemme menossa appivanhemmille silloin syömään ja joulupäivänä omille vahemmilleni, minkä jälkeen sukulaisiin pariksi päiväksi.

En haluaisi antaa vihiä mahdollisesta raskaudestani koko suvulle tässä vaiheessa. Mieluiten en edes vanhemmillemme. Meistä kumpikaan ei oikein kestä vanhemman polven jatkuvia vauvauteluja, painostusta ja muuta ko. asian kanssa sekoilua, joten haluamme salata asian vähintään niin kauan että raskaus on alkanut ja jatkunut hyvän aikaa ja rakenneultra on ohi. En halua kuvitellakaan kuinka hirveää olisi ollut käydä läpi tuo aiempi keskenmeno niin, että koko suku olisi tiennyt raskaudesta!

Onko tässä vaiheessa kuinka tärkeää olla syömättä esim. graavattuja kaloja? Yleensä syön jouluna kinkun sijaan lähinnä niitä, koska olen niiden suuri ystävä, joten joku varmasti epäilee jotain jos niistä kieltäydyn. Alkoholia olen aina käyttänyt vain vähän. Onko silti syytä jättää ruokapöydässä se yksikin viinilasillinen väliin?

En kaipaisi nyt hysteerisiä ylilyöntikommentteja enkä myöskään ihassama-linjaa, vaan mahdollisimman realistisen vastauksen joltakulta, jolla on oikeasti tietoa aiheesta (jos joku sellainen sattuu lukemaan tätä). Itse olen ajatellut, että koska moni ei edes tiedä raskaudestaan vielä tässä vaiheessa, riskit tuskin ovat mitään tähtitieteellisiä. Sen tiedän, että foolihapon saanti on olennaista jo aivan alkuraskaudessa ja jo ennen sitä, ja foolihappolisää olenkin syönyt jo pidemmän aikaa. Mutta entä nämä kaikki "myrkyt" ja riskiruoat? Onko jokin erityisen vakavasti vahingollinen heti alkuraskaudessa ja mitä sanotte noista kaloista?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko graavi kaupasta ostettua? Itse tehtyä saa syödä, ei oo vakuumipakattua. Tee omat kalat tuliaiseksi, syö niitä.

Vierailija
22/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinilasillisen voit ainakin juoda huoletta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan usko näitä juttuja, että yhden viinilasillisen voisi juoda. Ei voi eikä saa. Se alkoholi on siellä pienessä vauvanalussa.

Vierailija
24/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa nyt alkoholia antaisi vauvallekkaan. Ei se pieni kohtuasukki siitä tykkää ja voi olla jopa vaaraksi.

Vierailija
25/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, alkoholi kannattaa jättää pois raskauajaksi kokonaan.

lue se lista ruoka-aineista...kai se graavi lohikin siellä on.

miksi turhia riskejä ottaa? Jatkaa sitten yhdeksän kuukauden kuluttua niitä kulinaristin nautintoja.

ja tupakka veks myös, jos sitä sauhuttelee. 

Vierailija
26/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:49"]

No mutta eikös tuo ole ihan helppoa, jos kuukautisten pitäisi alkaa jouluaattona niin teet aamulla testin ja toimit sitten sen mukaan. Jos positiivinen, välttelet noita, jos negatiivinen, niin et. 

[/quote]

Positiivisesta testistäkin on valitettavasti vielä matkaa siihen lapseen. Sen olemme saaneet havaita aiemman keskenmenon yhteydessä. Olin tuolloin loputtoman kiitollinen elämälle siitä, ettei raskauteni ollut vuotanut vielä mieheni ja minun väliltä muille.

Se suvun kyttäys, kysely ja painostus on oikeasti niin rasittavaa, että ihan pienestä en haluaisi epäilyksiä herättää. Ja kun tuossa joku totesi, ettei sitä kalan syönnin väliin jättämistä kukaan edes huomaa, niin ette taida ymmärtää ollenkaan millaisia kyttääjiä jotkut ihmiset/suvut voivat olla! Jokaista suupalaani, makumieltymystäni ja äännähdystäni todellakin kytätään silmä kovana ja kun tiedossa on että pidän kaloista ja vältän kinkkua eettisistä syistä, niin muutokset näihin tapoihin huomataan takuuvarmasti alle sekunnissa ja sitten alkaa tenttaus. Viimeksi kun olimme appivanhemmilla syömässä ja kävin ihan normaalisti vessassa, anoppi alkoi heti tenttaamaan onko minulla pahoinvointia.. :/

En haluaisi (enkä varmaan edes pystyisi) valehdella, että olen yhtäkkiä luopunut eettisistä periaatteistani enkä myöskään antaa kenellekään mitään aihetta epäillä että voisin olla raskaana ennen kuin se rakenneultra vähintään on onnellisesti takanapäin. Huokaus!

ap

Vierailija
27/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:12"]

Onko graavi kaupasta ostettua? Itse tehtyä saa syödä, ei oo vakuumipakattua. Tee omat kalat tuliaiseksi, syö niitä.

[/quote]

Tässäpä oikeasti harkitsemisen arvoinen ehdotus. Kiitos sinulle!!

ap

Vierailija
28/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:12"]

[/quote]

Tässäpä oikeasti harkitsemisen arvoinen ehdotus. Kiitos sinulle!!

ap
[/quote]

Pistä se kala heti suolaan niin se ehtii aatoksi. Tuöee parempaa jos on useamman päivän. :)

Vierailija
29/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:26"]

Älä nyt vaan usko näitä juttuja, että yhden viinilasillisen voisi juoda. Ei voi eikä saa. Se alkoholi on siellä pienessä vauvanalussa.

[/quote]

Jooh, no hyvin moni suomalainen kuitenkin vetää ihan suoranaiset lärvit joka viikonloppu, ja kohtalaisen moni ei huomaa raskauttaan vielä raskausviikolla 5, kun kuukautiset ehkä jäävät pois (monillahan tulee vielä kuukautistyyppistä vuotoa tuolloin, vaikka olisikin raskaana). Silti nämä lapset syntyvät ihan terveinä. Noilla viikoilla siellä kohdussa ei ole vauvaa, ei edes sikiötä, vaan alkio. Toiveena oli ei-hysteeriset vastaukset..

Vierailija
30/30 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:26"]

[/quote]

Jooh, no hyvin moni suomalainen kuitenkin vetää ihan suoranaiset lärvit joka viikonloppu, ja kohtalaisen moni ei huomaa raskauttaan vielä raskausviikolla 5, kun kuukautiset ehkä jäävät pois (monillahan tulee vielä kuukautistyyppistä vuotoa tuolloin, vaikka olisikin raskaana). Silti nämä lapset syntyvät ihan terveinä. Noilla viikoilla siellä kohdussa ei ole vauvaa, ei edes sikiötä, vaan alkio. Toiveena oli ei-hysteeriset vastaukset..

[/quote]

Kaikki nämä lapset eivät synny terveinä. Ei siinä mitään hysteriaa ole. On tosiasia, että alkoholi on vaarallinen alkiolle ja sikiölle eikä turvallista määrää kukaan pysty sanomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi