Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinkertainen asia jota et millään ole tajunnut/einannut tajuta?

Vierailija
18.12.2014 |

Mä en aikoinani tajunnut tuttiketjua... Yritin näpertää solmulla tuttia kiinni siihen pieneen lenksuun, samoin Niiskuneiti-heijastinta ja ihmettelin kun ei pysy, ja taas uusi näperrys.. Meni aikansa ennenkuin tajusin ettei sitä tarvitse solmia, riittää kun puhottaa.. Huoh.

Sitten en ole tajunnut sitä yhdyssanan testaussysteemiä, lisätään  se -KIN väliin tai loppuun- Mitä se muka kertoo..

Kommentit (241)

Vierailija
1/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:12"]

Sitten en ole tajunnut sitä yhdyssanan testaussysteemiä, lisätään  se -KIN väliin tai loppuun- Mitä se muka kertoo..

[/quote]

Siis etkö ihan oikeasti hahmota, kumpi näistä lauseista on oikein?

"Linja-autokin oli myöhässä."

"Linjakin auto oli myöhässä."

Vierailija
2/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:49"]Tajusin 20-vuotiaana, että än yy te nyt:issä ne än yy ja tee tulee sanasta nyt :'D
[/quote]

Helvetti... Mä tajusin vasta nyt kun kirjoitit tähän. T. 26v. En oo vaan oikeesti antanut tolle asialle yhtäkään arvostelua aiemmin niin en ole edes ajatellut siis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua sitä, että jos hyppää liikkuvassa junassa ilmaan, laskeutuu samaan paikkaan kun mistä nousi ilmaan. Kunnse juna liikkuu kovaa vauhtia koko ajan alla, itse hyppää ilmaan. Sitähän on ILMASSA PAIKALLAAN.....

Vierailija
4/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 22:18"]

Mä en tajua sitä, että jos hyppää liikkuvassa junassa ilmaan, laskeutuu samaan paikkaan kun mistä nousi ilmaan. Kunnse juna liikkuu kovaa vauhtia koko ajan alla, itse hyppää ilmaan. Sitähän on ILMASSA PAIKALLAAN.....

[/quote]

Mäkään en vaan tajua tätä juttua .... 

Vierailija
5/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, että miten kamera voi ottaa kuvaa tai miten se ylipäätänsä toimii. Kukaan ei oo osannu mulle selittää. Miten joku kuva voi linssille heijastuttuaan päätyä kameran muistiin ja näytölle.
Sit toinen on radio, puhelimet, tietokoneet yms. Miten ne voivat muodostaa ääntä? Ei radionkaan sisällä ole mitään ihmistä joka voisi laulaa biisejä.

Vierailija
6/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on prosentilla ja prosenttiyksiköllä?

Vierailija
7/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 22:28"]

[/quote]

Mäkään en vaan tajua tätä juttua .... 

[/quote]

Koska ollessasi junassa sun nopeus vaakatasossa on yhtä suuri kuin junalla. Eli liikut tietysti yhtä kovaa vauhtia koko ajan kuin junakin. Kun sitten hyppäät jatkat tämän alkunopeuden takia liikettä vaakatasossa junan kanssa samaa vauhtia eteenpäin sen pienen hetken kun olet ilmassa.

Vierailija
8/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 22:18"]Mä en tajua sitä, että jos hyppää liikkuvassa junassa ilmaan, laskeutuu samaan paikkaan kun mistä nousi ilmaan. Kunnse juna liikkuu kovaa vauhtia koko ajan alla, itse hyppää ilmaan. Sitähän on ILMASSA PAIKALLAAN.....
[/quote]
Ei se juna liiku sun jalkojesi alla. En osaa paremmin selittää... Sama kuin hyppäisit keittiössäsi ilmaan.

Vierailija
9/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:14"]Mitä eroa on prosentilla ja prosenttiyksiköllä?
[/quote]
Prosentti on sadasosa jostain. Jos on vaikka 4% ja 5% niin siinä on yhden prosenttiyksikön ero. Siinä ei ole 1 prosentin (sadasosan) eroa.

Vierailija
10/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:08"]En tajua, että miten kamera voi ottaa kuvaa tai miten se ylipäätänsä toimii. Kukaan ei oo osannu mulle selittää. Miten joku kuva voi linssille heijastuttuaan päätyä kameran muistiin ja näytölle.
Sit toinen on radio, puhelimet, tietokoneet yms. Miten ne voivat muodostaa ääntä? Ei radionkaan sisällä ole mitään ihmistä joka voisi laulaa biisejä.
[/quote]
Nyt ku sanoit, niin erittäin hyvä kysymys

Vierailija
11/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:14"]

Mitä eroa on prosentilla ja prosenttiyksiköllä?

[/quote]

Jos Suomen tyättömyys oli viime vuonna vaikka 10 prosenttia ja uutistenlukija sanoo, että tänä vuonna työttymyys nousi 5 prosenttiyksikköä, niin silloin työttömyys on tänä vuonna 15%. Jos taas uutistenlukija sanoo, että työttymyys nousi 5 prosenttia, niin tänä vuonna työttömyys on 10/100 + 0,05 x 10/100 = 10,5 prosenttia. Tajusitko?

Vierailija
12/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miten bloggaamista edes voidaan verrata ihan oikeaan opiskeltuun ammattiin, ja miten se voi olla niin raskasta kuvata aamuvoileivästä kuvia ja kirjoittaa siitä muutama rivi tekstiä. En osaa nähdä sitä kuin vain erittäin laiskan ihmisen "ammattina"

Vierailija
13/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:50"]En ymmärrä ajatusta avaruuden äärettömyydestä. Pakkohan kaiken on johonkin loppua. Mutta mitä on sitten sen jälkeen?
[/quote]
Avaruuden lopussa on s.

Vierailija
14/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:22"]Mä en tajua vieläkään että kun lasketaan esim. kuuteen,niin ei aloiteta nollasta vaan ykkösestä. Sitten kun lasketaan nollasta niin tulos onkin jotenkin oudosti viisi vaikka minun mielestäni se on kuusi. [/quote] Koska nolla ei periaatteessa ole mitään :D ethän laske vaikka karkkejakaan tasan muille aloittamalla: "tässä sulle nolla, yksi, kaksi..."

[/quote]

Tästä on olemassa ihan kansantarinakin,missä eukko laski "minä-yksi-kaksi", ja luuli jonkun hukkuneen.

Vierailija
15/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:00"]Mistä helvetistä alkuräjähdys tuli? Jos esim. kaksi hiukkasta törmäsi niin mistä nämä hiukkast syntyivät? Miten tyhjästä voi syntyä yhtään mitään?
[/quote]
Tämä ei ole mitenkään yksinkertainen kysymys. Hiukkasia siellä alussa ei kuitenkaan ollut. Maailman kehitys ensimmäisen sekunnin jälkeen tiedetään aika hyvin. Sitä aiemmat tapahtumat ovat tutkimuksen alla mutta osittain epäselviä. Ajanhetken nolla tilannetta ei välttämättä koskaan ratkaista. Lisää voi lukea Kari Enqvistin tuoreimmasta kirjasta.

Vierailija
16/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täysikuu näyttää jättimäiseltä ollessaan lähempänä horisonttia kuin noustessa ylemmäs taivaalla, vaikka etäisyys on sama?

Vierailija
17/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:32"]

Monty Hallin ongelmassa kilpailijalla on edessään kolme ovea. Yhden oven takana on palkintona auto, kahden muun takana vuohi. Kilpailija, joka ei tiedä minkä oven takana mikin palkinto on, saa valita ovista yhden. Valittuaan oven hän ei vielä avaa sitä. Jäljelle jääneistä kahdesta ovesta avataan toinen, ja sen takana on aina vuohi. Tämän jälkeen kilpailija saa valita, vaihtaako ensin valitsemansa oven toiseen jäljellä olevaan suljettuun oveen, vai pitääkö ensin valitsemansa oven. Ovi kannattaa vaihtaa, mutta en ymmärrä miksi. En vain ymmärrä. Ajattelen, että todennäköisyys auton olemiseen oven takana on molempien ovien tapauksessa 50 %, enkä kykene ymmärtämään miksi ovi pitäisi vaihtaa.

[/quote]

Koska vuohia on 2, niin alkujaan todennäköisyys osua vuoheen on 2/3. Siis valitsemasi oven takana on todennäköisimmin vuohi. Jos nyt toisenkin oven takaa paljastuu vuohi, niin se auto on jo alussa ollut todennäköisimmin sen kolmannen oven takana!

Vierailija
18/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sateenkaari näyttää ympyrän malliselta lentikoneesta katsottuna? Siksikö sateenkaaren toisesta päästä ei ole kukaan löytänyt aarretta, koska se on oikeasti renkaanmallinen jatkumo, jolla ei ole alkua eikä loppua (reunoja lukuunottamatta)? Jos sateenkaaren värit heijastuu tietyissä väreissä vesioisaroiden/vesihöyryn pinnalta, miksei koko taivas värjäänny sateenkaariraidoiksi sateisella ja aurinkoisella säällä? Miksi se sateenkaari on vain suht kapealla alueella taivasta? Miksi värit on aina samassa järjestyksessä?

Vierailija
19/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi unet unohtaa myöhemmin (jos niitä ei kirjoita heti muistiin), vaikka juuri herätessä ne muistaa ihan kirkkaana?

Vierailija
20/241 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ajattele se niin, etä ulkopuolisen havaitsijan mielestä sulla on tavallaan sun omassa liikkeessä mukana se junan antama "potku" eli junan liike + sun oma liike, kun taas itse huomaat vain oman liikkeesi junan suhteen, kun juna liikkuu tasaisella nopeudella. Kiihtyvässä junassa asia on eri, lennät turvallesi.