Dr Martensin maihareista
Kaveri toi Lontoosta pyynnöstäni pitkään haaveilemani Martensin maiharit. Onko kellään kokemusta niistä? Ovat järkyttävän jäykät ja kielekkeen ja jalkaosan välissä, jalkapöydän päällä, hemmetin kova ja paksi ommelsauma. Onko nuo jotkut vialliset vai pehmeneekö joskus? Lisäksi tuo kieleke menee kieroon, sivulle, käytössä. Ainakin uutena helvetin huonot jalkineet :(
Kommentit (39)
Mikä noiden kenkien juttu on? Kaupassa näin käsittääkseni tuollaiset ja vaikuttivat heppoisilta erilaisiin armeijamaihareihin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 10:08"]
Aloittaja kiittää teitä kaikille kannustuksesta :) Olen kavereilta kuullut, että martensit ovat heidän luottokengät ja ajattelin, että jo on kummallista sakkia :) Pystyn noilla sentään muutaman sadan metrin matkan kävelemään, sitten jalkapöytä turtuu, mutta en mitenkään päin pystyisi enää pidemmän matkan jälkeen laittamaan monoja enää saman päivän aikana jalkaan.
Meneekö teillä muilla tuo läppä kieroon, sivulle? Mulla hakeutuu sivuun niin, että nauhojen alta näkyy housut/sukat, mitä siellä nyt onkaan...
[/quote]
Ihan pränikät kengät ajan itse sisään sisäkäytössä, en siis lähde pihalle niiden kanssa ennenkuin olen illan pari pitänyt kotosalla niitä. Olen myös Martenseja tämän syksyä katsellut sillä silmällä ja olin henkisesti valmis saunomaankin ne jalassa, mutta budjetti näyttää pahasti siltä että ei hetkeen tule niitä hankittua.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:08"]
Kyllä, Dr Martensit ovat kovahkot jalkaan uusina. Nahkakenkä pehmenee kyllä käytössä (kiiltävä mattapintaa hitaammin).
[/quote]
Mutta kun ongelmahan on nimenomaan se, että niitä ei voi käyttää... Mulla ainakin ne tekee sukista ja laastareista huolimatta vertavuotavat rakot jo noin viiden minuutin kävelyn jälkeen. Käytäpä siinä sitten :(.
[/quote]Laita laastaria suojaamaan niitä kohtia mihin hiertää. Ja sellaiset sukat jotka ei hankaa (tarpeeksi tiukat, ei ainakaan käsin kudottuja villasukkia). Sitte kengät jalkaan ja kävelemään.
[/quote]
Tuplasukat auttaa hiertymiseen myös. Rakkolaastari etukäteen jeesaa kanssa. Nauhoitusta kannattaa säätää, itse manasin yksiä kenkiä kunnes tajusin ettei niitä nauhoja vedetä rystyset valkoisena tiukalle. Nahasta riippuen sen kastelu/rasvaus voisi myös tulla kyseeseen.
Ei ne ennen olleet semmoisia. Nimittäin mun lempparikengät kasarilla ja ysärillä, mulla oli monet. Sitten muka kasvoin aikuiseksi, enkä reilu kymmeneen vuoteen vilkassutkaan martenseihin päin.
Neljänkympin kynnyksellä hankin itselleni taas valkoiset Martensit. Jalkani on levinnyt raskauksien myötä, mutta se otettiin huomioon liikkeessä. Leveempi lesti. Ostin siis Lontoon reissullani, kun Suomessa maksavat törkeitä summia.
Myyjä antoi siellä tarkat ohjeet jäykkyyden poistamiseksi, aika ja käyttö ne pehmittää. Paskat! Jalat niillä vaan saa kipeeksi. En kyllä muista, että olisi ollut tuollaista sisäänajoa aikoinaan.
Nyt sitten tyydyn huokailemaan vanhojen hyvien aikojen perään.
Pari viikkoo, niin niistä tulee tosi hyvät. Itse en juuri muuta käytäkkään. Löytyy mustat, siniset, punaiset ja puolikengät.
Mitkä malleista parhaat?
Meinaan alennusmyynneistä kytätä ja ostaa 40-vuotispäivän kunniaksi itselleni lahjaksi. Nuorena pidin vain Martenseja, mutta malleja taisi olla saatavilla vain yksi : )
Ainakin brandosilla on ollut alennuksessa useana vuonna.
Onko kellään sellaista ongelmaa, että jalka on just DM:n kokojen välissä, eikä tietty malli siksi sovi. Ostin Laura-malliset chelseat, joissa 39-koko on juur liian pieni, se puristaa varpaista ja 40 taas oli sovitettuna älyttömän iso sekä pituus- että leveyssuunnassa. Harmittaa, 39 olisi muuten ollut ihan mukava ja sopiva. Käytin kahdella suutarilla ja molemmat sanoivat että kärjen kovike on muovia eikä sitä voi venyttää.
Mulla on ihan tavalliset 39-kokoiset, aika kapeat jalat. Kengät on kai pakko laittaa kierrätykseen.
32, osta se isompi koko ja käytä pohjallista. Pohjallinen pienentää puolikkaan koko numeron verran. Jos kengän oman sisäpohjallisen saa irti, laita irtopohjallinen sen alle.
Toisaalta jos se pienempi koko kiristää vain leveyssuunnassa, mutta pituutta on riittävästi, nahkakenkä kyllä muokkautuu ja antaa periksi.
t. "Martens-kaupassa kesätöissä vuonna nakki"
Kiitos neuvosta. 39:t on pituussuunnassa pienet tai kärkiosa on litteä, varpaat ei mahdu liikkumaan ylöspäin niin kuin yleensä samankokoisissa kengissä. Ei niinkään tunnu kun laittaa jalkaan mutta tunnin pari käveltyä alkaa tuntua ahtaalta. Luultavasti aika pienestä kiinni, luulin että voi venyttää mutta kai sitten ei.
40ssä varpaat voi hyvin mutta kenkä hölskyi muuten sovittaessa.
Laitan mietintämyssyyn vähäksi aikaa.
Ostakaa isompaa kokoa, jos noin pahasti hiertää. Se "sisäänajo" täytyy tehdä vain liian pienille kengille, kun ne joutuu venyttämään jalkaan sopiviksi.
Jopa yli 70 % suomalaisista käyttää liian pieniä kenkiä, mikä aiheuttaa kovettumia ja virheasentoja jalkoihin, polvi-, lonkka- ja selkäkipuja sekä pahimmillaan kulumia niveliin ja selkärankaan.
Timberlandien kanssa sama homma. Aluksi aivan hirveät jalassa mutta sitten muotoutuivat ja ovat nyt ihanat jalassa! Kerran jo tein myynti-ilmoituksen:D
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään sellaista ongelmaa, että jalka on just DM:n kokojen välissä, eikä tietty malli siksi sovi. Ostin Laura-malliset chelseat, joissa 39-koko on juur liian pieni, se puristaa varpaista ja 40 taas oli sovitettuna älyttömän iso sekä pituus- että leveyssuunnassa. Harmittaa, 39 olisi muuten ollut ihan mukava ja sopiva. Käytin kahdella suutarilla ja molemmat sanoivat että kärjen kovike on muovia eikä sitä voi venyttää.
Mulla on ihan tavalliset 39-kokoiset, aika kapeat jalat. Kengät on kai pakko laittaa kierrätykseen.
Mulla sama ongelma, jalka oikeasti 39, mutta DM koossa 38 ja 39 välistä. Ostin nyt 38 luottaen siihen, että nahkakenkä venyy hieman käytössä.
Hyvä kenkä on hyvä heti uutena. Huono pakottaa jalan sopeutumaan. Ei ole martensit hyviä, tuplahintaisiakin.
Mulla oli sama ongelma ja sitten laitoin niihin kosteat villasukat sisälle, jotka unohdin sinne joksikin aikaa. Tuo pehmensi niitä kivasti. Kenkiä olen nyt pitänyt vuosikausia ja paranevat käytössä vuosittain, vaikkei ne kyllä enää kovin kauniit ja edustavat ole ;)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma ja sitten laitoin niihin kosteat villasukat sisälle, jotka unohdin sinne joksikin aikaa. Tuo pehmensi niitä kivasti. Kenkiä olen nyt pitänyt vuosikausia ja paranevat käytössä vuosittain, vaikkei ne kyllä enää kovin kauniit ja edustavat ole ;)
Vesi kovettaa nahkaa, ilmeinen homehtumisriskikin, eiei.
Aloittaja kiittää teitä kaikille kannustuksesta :) Olen kavereilta kuullut, että martensit ovat heidän luottokengät ja ajattelin, että jo on kummallista sakkia :) Pystyn noilla sentään muutaman sadan metrin matkan kävelemään, sitten jalkapöytä turtuu, mutta en mitenkään päin pystyisi enää pidemmän matkan jälkeen laittamaan monoja enää saman päivän aikana jalkaan.
Meneekö teillä muilla tuo läppä kieroon, sivulle? Mulla hakeutuu sivuun niin, että nauhojen alta näkyy housut/sukat, mitä siellä nyt onkaan...