Dr Martensin maihareista
Kaveri toi Lontoosta pyynnöstäni pitkään haaveilemani Martensin maiharit. Onko kellään kokemusta niistä? Ovat järkyttävän jäykät ja kielekkeen ja jalkaosan välissä, jalkapöydän päällä, hemmetin kova ja paksi ommelsauma. Onko nuo jotkut vialliset vai pehmeneekö joskus? Lisäksi tuo kieleke menee kieroon, sivulle, käytössä. Ainakin uutena helvetin huonot jalkineet :(
Kommentit (39)
Mä tilasin kanssa ja sama juttu ihmetytti, menivät palautukseen. Olivat nii helkutin kamalan tuntuiset jalassa, etten pystynyt niillä kävelemään.
Jos/kun sulla on nahkaversiot, niin kai ne käytössä muokkaantuu sopiviksi tai suutarillakin voi venyttää. Myös läpikotainen kastuminen ja käveleminen märillä kengillä saattaa edesauttaa asiaa. Ainakin mulla venähti sadepäivänä yhdet ahtaat bootsit varmaan koon isommiksi... Ei ehkä kannata kokeilla jos joku erikoisväri mutta mustille tuskin mitään käy.
Ne pitää saada 'breikatuksi', kuuluu noihin kenkiin. Ks. esim. http://www.wikihow.com/Break-in-Your-Doc-Martens
Mulla on lojunut tohtori maiharit kaapissa yli kaksi vuotta juuri tuon takia... Oon lutrannut niihin ties kuinka paljon nahkarasvaa, hakannut vasaralla, taivutellut, yrittänyt pitää jalassa, kävellyt niillä jalat verille (eli noin 200 metriä...), pitänyt niitä saunassa ja ties mitä mahdollista. Ja melkein yhtä kovat ne on vieläkin :(. En tiiä pystyykö noita ikinä käyttämään.
Ne ei vaan sovi kaikkien jalkaan. Mun siskolla on useammat Martensit ja vannoo niiden nimeen. Itse kun olen kaupassa sovittanut, niin mun jalkaan ne ei sovi lainkaan. Ihan järkyttävät popot. Juuri nuo samat ongelmat kuin sinulla. Jäykät, Se paksu ommel sattuu jalkapöydän päällä. Ja se varren suu on kova ja hiertää säärtä. Kun olen siskolleni tätä ihmetellyt hän on ollut ihan kummissaan, ei hän mitään tuollaisia ongelmia ole havainnut. Hänestä ne on vaan superhyvät jalassa.
Me ollaan kaikki erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 08:47"]Ne pitää saada 'breikatuksi', kuuluu noihin kenkiin. Ks. esim. http://www.wikihow.com/Break-in-Your-Doc-Martens
[/quote]
Termi, jota haet on varmaan kenkien sisään käveleminen ja sitähän suositellaan kaikille kengille.
Niissä on myös aika pienet koot. Ite oon normaalisti 37-38, ja Martenseissa 37 painaa jalkapöytää, 38 ei. Molemmat muuten sopivia.
Kyllä, Dr Martensit ovat kovahkot jalkaan uusina. Nahkakenkä pehmenee kyllä käytössä (kiiltävä mattapintaa hitaammin). Ostin omani sen kokoisina, että käytin kenkiä alkuun (ja myöhemminkin kylmällä säällä) villasukat jalassa. Ihan loistavat ja kestävät työkengät:)
-vaateliikkeen myyjä
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:08"]
Kyllä, Dr Martensit ovat kovahkot jalkaan uusina. Nahkakenkä pehmenee kyllä käytössä (kiiltävä mattapintaa hitaammin).
[/quote]
Mutta kun ongelmahan on nimenomaan se, että niitä ei voi käyttää... Mulla ainakin ne tekee sukista ja laastareista huolimatta vertavuotavat rakot jo noin viiden minuutin kävelyn jälkeen. Käytäpä siinä sitten :(.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 08:47"]Ne pitää saada 'breikatuksi', kuuluu noihin kenkiin. Ks. esim. http://www.wikihow.com/Break-in-Your-Doc-Martens [/quote] Termi, jota haet on varmaan kenkien sisään käveleminen ja sitähän suositellaan kaikille kengille.
[/quote]
Vai niin?
Itselläni ei ole noita kenkiä ja muutkin kengät ovat kangaskenkiä, lenkkareita tai muuten vain sämpylämallisia. En osta kengkiä jos ne painavat yhtään, ei ole tarvinnut sisäänkävellä yhtään paria :).
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:11"]
Kyllä, Dr Martensit ovat kovahkot jalkaan uusina. Nahkakenkä pehmenee kyllä käytössä (kiiltävä mattapintaa hitaammin).
[/quote]
Mutta kun ongelmahan on nimenomaan se, että niitä ei voi käyttää... Mulla ainakin ne tekee sukista ja laastareista huolimatta vertavuotavat rakot jo noin viiden minuutin kävelyn jälkeen. Käytäpä siinä sitten :(.
[/quote]Laita laastaria suojaamaan niitä kohtia mihin hiertää. Ja sellaiset sukat jotka ei hankaa (tarpeeksi tiukat, ei ainakaan käsin kudottuja villasukkia). Sitte kengät jalkaan ja kävelemään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 09:14"]
[/quote]
[/quote]Laita laastaria suojaamaan niitä kohtia mihin hiertää. Ja sellaiset sukat jotka ei hankaa (tarpeeksi tiukat, ei ainakaan käsin kudottuja villasukkia). Sitte kengät jalkaan ja kävelemään.
[/quote]Ai käytitkin jo laastaria. No isompaa ja paksumpaa sidosta sitten. Tai laita vaikka jesaria kengän sisään siihen mistä hankaa.
[/quote]
[/quote]
Mahtuuko villasukka? Aloita kenkien sisäänajo ihan kotona sisällä. Kostuta paksummat tennissukat (tai laita kaksi paria normisukkia päällekkäin) vedellä ja laita ne jalkaasi, nopeuttaa nahkakengän muokkautumista.
Mulla kesti mustien mattanahkaisten 1460-kenkien sisäänajo vuoden. Vaati sisukasta käyttöä (toki kesäkuukausina en niitä pitänyt). Tällä hetkellä ehdottomasti parhaat kengät :) Mulla on tosi korkea jalkapöytä, eli juuri tuo nahkakieleke aiheutti aivan alkuun ihan suunnatonta tuskaa. Se pehmenee itse asiassa yllättävän nopeasti. Tsemppiä, Martensit kestävät käytännössä koko loppuiän, eli niihin kannattaa tässä vaiheessa vähän panostaa :)
Kyllä minä ainakin oon kokeillut sekä laastarit, jesarit, useammat sukat, märät sukat, jne jne jne. Ehkä pitää vielä kokeilla nahkarasvan lisäksi tuo baby oil, ja lutrata sitä reilusti kenkiin sekä sisä- että ulkopuolelle...
Mulla sama homma, eli alussa kengät hiersi ihan saatanasti mutta hammasta purren käytin niitä pieniä aikoja kerrallaan. Ja kyllä kannatti. Ne on parhaat kengät ikinä! Sopii kaiken kanssa, ei säikähdä vesisadetta ja tosi mukavat jalassa. Jos pitäis ottaa vaikka kaupunkilomalle yhdet kengät mukaan, ottaisin Martensit. Tsemppiä :D
Olen käyttänyt yli 20 vuotta Dr Martenseja, uudemmat mallit on sentään nopeampi ajaa sisään kun 90-luvun alussa, mutta kyllä siinä saattaa vuosi mennä että on supermukavaksi sisäänajettu. Melkein 10 vuotta sitten kestääkin hyvin hoidettu pari siistinä käytössä.
Niissä malleissa on eroja, chelsea malliset eivät vaadi sisäänajoa ollenkaan, ovat heti mukavat. Kiiltonahkaiset taas ovat jo huonossa kunnossa, sitten kun ovat mukavat.
Varrettomat ovat myös usein heti hyvät.
Samallaiset itselläni! Mulla sama homma. Jotenkin ahtaan ja tönkön oloiset uudekseltaan... kovaa käyttöä suosittelen, että muotoutuvat jalkaasi. Hiljaa hyvä tulee :)