Tavara ahdistaa! Konkreettisia vinkkejä, joiden avulla aloittaa nyt HETI?
Ahdistaa ja haluan alkaa heti toimeen, ei tässä läävässä saa untakaan. Saisiko täältä selkeitä neuvoja?
Kommentit (10)
Itsellä vaikea luopua tavarasta mutta kaverin kanssa siivotessa tajusin että mitä en todellakaan tarvitse tai mistä en edes pidä. Kannattaa siis ottaa kaveri jolla rehellinen mielipide (joka kuitenkin ymmärtää esim ottaa huomioon vaatemakusi eikä tyrmää kaikkea) mukaan. Ja miettiä että jos on säilyttänyt jotakin kauan mutta ei ikinä tarvitse, niin sen myymistä/lahjoittamista sillä se vie vain tilaa ja ei varmaankaan sitä koskaan enää käytäkkää.
Käy vain varaamassa kirppispöytä ja vie sinne kaiken mitä et välttämättä tarvitse. Siitä on hyvä aloittaa. Niin minäkin tein. Oli ihana tunne kun kämppä oli puoli tyhjä. Valitettavasti kun on tapana hamstrata, se taipumus tulee helposti takaisin jos vähänkään joustaa. Siksi minun kotini on hyvin askeettinen.
Aluksi tavarasta luopuminen ahdistaa mutta sitten helpottaa.
Heitä kaikki joko roskiin tai kierrätykseen.
Itse esimerkiksi olen juuri sitä sorttia joka ahdistuu kaikesta ylimääräisestä romusta ja olen nähnyt paljon vaivaa tämän kämpän raivaamiseen. Eräskin vierailija kerran kysyi, että MISSÄ teidän kaikki tavarat on? No kun ei ole tämän enempää :)
Käytännön vinkkeihin: Matot pois. Joka ikinen koriste-esine pois. Vaatteista kaikki jota et käytä, pois. Jos epäröit, heitä menemään. Ajan myötä voit heittää koko ajan lisää ja lisää kamaa menemään kun aikaa tulee. Ensiapuna ahdistukseen heittäisin tosiaan ihan ensimmäisenä matot ja koriste-esineet pois.
Kun alat perkaamaan, unohda kaikki epärealistiset suunnitelmat rikkinäisen korjaamisesta yms. Kaikki pois vaan, mitä ei tarvita enää.
Itse kävin läpi kaappi/laatikko kerrallaan ja lajittelin tavarat neljään kasaan: säilytettävät, hyväntekeväisyyskirpparille menevät, myytävät ja roskiin menevät. Säilytettävät järjestin takaisin kaappiin/laatikkoon, muut laitoin omiin muovikasseihinsa. Näin kävin läpi joka paikan jonka jälkeen kirppikselle menevät kiikutin kirppisekselle, roskiin menevät roskiin ja myyntiin menevistä naputtelin ilmoitukset huuto.nettiin. Laitoin myyntiin vain sellaista, johon kehtasin laittaa lähtöhinnaksi minimissään 10 euroa, tuon summan alle menevät kiikutin sinne hyväntekeväisyyskirpparille.
Lajitellessani olin aika tiukka ja kun tuli vastaan tavaroita joita en ollut yli vuoteen tarvinnut/kaivannut, arvelin etten jatkossakaan niitä tarvitse ja laitoin ne eteenpäin. Ihanan siistiä kyllä tuli!
6 jatkaa: Siis kaikki mitä et käytä :D Älä aivan kaikkea..
Aloita vähän kerrallaan. Valitse jokin pikkujuttu ensin kuten eteisen pöytä tai naulakko tai vain yksi kaappi. Idea on siinä, että saat sen varmasti raivattua eikä siivous jää kesken. Huomenna sitten toinen alue. Vie ulos asti roskat ettet vaan palaa etsimään jotain.
Iski tavara-ahdistus kun tajusin, että varastossa on vielä neljä kappaletta metri kertaa puoli metriä säilytyslaatikkoa täynnä muistoesineitä ja rojua, vanhoja patjoja ym. vaikka kotia olen saanut raivattua. Ne on olleet siellä kolme vuotta koskemattomana muuton jäljiltä.
Alat nakkaamaan tyhjiin jätesäkkeihin ja laatikoihin tavaraa. Jos epäröit, mieti aiotko tai oletko käyttänyt tavaraa lähiaikoina. Tavarat viet keräyksiin tai roskiin osa.