YRITYS PÄÄLLÄ 2015
Niin siinä kävi, etten itse ainakaan kauan toivottua plussaa tämän vuoden puolella saa eli yritys jatkuu vuonna 2015! :D
Itse aion vielä ainakin seurailla ketjun Yritys päällä 2014 keskustelua, mutta sitä mukaan, kun yritys vuodelle 2015 siirtyy, niin tervetuloa seuraksi tänne jatkamaa keskustelua ja viimeistään sitten vuoden vaiteessa!
Kommentit (2463)
Lääkärilehden (vuosi 2012) katsaus artikkeli oli aika mielenkiintoinen. "Raskaus ei ole alkanu -milloin parille lähete lapsettomuustutkimuksiin". Siitä löytyy ihan perustietoakin raskautumiseen ja tilastoihin liittyen. Kannattaa kaikkien käydä vilkaisemassa!
Legolatar: Käsittääkseni prolaktiinin kohonneisuus ja endo eivät suoranaisesti liity toisiinsa, mutta tämä lääkärimme väläytteli sitäkin vaihtoehtoa, kun kyselin syytä tuohon arvooni. Suolistovaivat, piilevä reuma tai sitten se aivolisäkekasvain (tosin silloin arvo on yleensä todella koholla) ovat yleisiä syitä tuohon. Tavallinen stressikin voi nostaa prolaktiinia, mutta sen takia usein otetaankin makroprolaktiini erikseen, jotta nähdään onko nousu stressistä vai jostakin muusta johtuvaa. Lääkärimme sanoi muistaakseni niin, että endo kun aiheuttaa tulehdustilan, niin se voi nostaa prolaktiinia. Hyvä, että sun arvo on ollut ok! Itselleni tuo oli vähän shokki mutta lääkkeillähän se pysyy kurissa :) Tosin luin tuosta lääkkeestäkin aluksi kauhutarinoita :D
kp 1 ja yk 2 :'(
kyllähän tämän nyt saattoi arvata, masentaa silti....
Kiitos Legolatar artikkelilinkistä! Se oli just eikä melkein nappi otsaan meille. Arvaapas vaan, otanko suunnilleen koko artikkelin mukaan, sitten jos/kun mennään terkkariin käynnille ;)!!! Mun omalääkäri on britti, joka on melko hotalehtija eli kiireinen ja hätäinen ja pikkaisen ärsyttävä näine piirteineen.
Artikkelissa oli monia hyviä pointteja, luetutan tämän kyllä miehelläkin (pirun viihdepolttelija esimerkiksi kun hän on!).
Helmianna
Mä ilmoittaudun kanssa mukaan vaikka johonkin mummoäitijaostoon. Ikää on jo 40. Tais täällä olla muutama muutin likellä neljäänkumppiä. Meillä on 4-vuotias tyttö ennestään. Joku tuolla mainitsi prolaktiinin liikaerityksen ja mulla on sitä ollut kans. Ennen raskautta käytin ehkäisyrengasta. Sen jälkeen ei vuotoa kuulunut ja otin keltarauhaskuurin, jolla vuoto tuli ja jäi sitten taas pois. Prolaktiini oli vähän koholla ja sain sitten Norprolacia käytettäväksi alkukiertoon. Ei sitten auttanut ja aloin syödä sitä jatkuvasti.
Silloin mulla oli eka kierto 33 vrk. Halusin selvittää ovuloinko ja tikutin sitten kp 15 alkaen ja sain plussan kp 17. Tissit oli kipeet kuten aina ennen kuukautisia, mutta ne jotenkin vaan jäi kipeeksi. Olin varma, että olen raskaana. Testi näytti kuitenkin negaa. Ajattelin, että teen uuden testin viikon päästä ja sitten se on positiivinen. Ja niinhän se sitten olikin. Periaatteessa siis yritystä oli pari kuukautta, kun ensin meni puoli vuotta, että systeemi käynnistyi.
Nyt mulla oli Mirena ja poistatin sen 8.1. Menkat alkoivat 1.2. Jostain syystä mulla on prolaktiinikin nyt normaali, taisi olla vaan 273. Olenko lie parantunut? Ovistestejä pitäis varmaan hankkia, kun mies sanoi, että "sun täytyy nyt selvittää se ovulaatio". Vanhoja testejä jäi, mutta ne ovat vanhentuneet 2011.
Kolmatta päivää mukana tässä keskustelussa, ja aamulla jo piti päästä katsomaan, mikä täällä on tilanne. Eli koukutuin tähän heti :D Tsemppiä kaikille! Tervetuloa uudet!
Cecilja, kiitos tsempeistä ja kommentista! :) Se avasi mullekin tuota prolaktiini-asiaa (ja muidenkin kommentit siitä), en oikein edes tiennyt ennen, että miksi se otetaan... Kaikesta mahdollisesta se tämä homma voi olla kii :/ Mitä enemmän tietää, sitä enemmän ihmettelee, että raskaus oikeasti voi onnistua ilman mitään kommervenkkejä. Todisteita tietysti on täällä ja omassa elämänpiirissä, mutta tieto tunnetusti lisää tuskaa.
Dindinden, kiitos tsemppausviestistäsi. :) Oon aina ollut hoikahko normaalipainoinen, mutta pco:lle tyypillisesti kehon rasva on pikku pömppömahassa. Kierron säännöllisyys vaihtelee. Esim. alkuvuoden 2014 se oli hyvinkin säännöllisesti 30 vrk, mutta nyt puolisen vuotta heittelehtinyt 28-37 vrk. Ja viimesen vuoden aikana on alkanut varsinaisia vuotopäiviä edeltävät tuhruttelut, jotka ilmeisesti viittaavat häiriöön keltarauhashormonin toiminnassa?
Paljonkos d-vitamiinia te naiset syötte? Mä otan päivittäin 50 mikrogramman tabun. Koen syöväni perusterveellisesti ja monipuolisesti, mutta sokerin jättäminen on hirrrmuisen haastavaa, oon aina ollu karkkihiiri. Karkkipäivä (tai kaksi...) viikossa tekee mielen vaan niin hyväksi. :) Macajauhetta kokeilin kolmisen vuotta sitten ihan piristävän vaikutuksen toivossa, mutta se oli sietämättömän pahaa. Voisihan sitä yrittää taas, jos vaikka motivaatio olisi tässä elämäntilanteessa parempi.
Menkat hellittää, nuha asettuu, kiukku laantuu. Naurattaa ja hävettää yöllinen ahdistukseni, mutta ei kai tässä pidä kaikkea jäädä häpeilemään. Mitään muuta muuten ehtiskään.
Tällaisen ihanan löysin! Toivottavastii vertaistuki auttaa tässä mielentilassa.. meillä yli vuosi yritystä kakkosen kanssa.. ensimmäinen tuli 2yk. nyt kp 16| 28-30
Piki piki79: pahoittelut menkoista ja plussaonnea alkaneeseen kiertoon. Kurjaltahan se aina tuntuu, kun odotusta ei palkitakaan :/
Tervetuloa Starling ja Kalastajataas. Jos haluatte mukaan listaukseen niin ilmoittakaa ikänne, kiertopäivänne (kp) sekä yrityskiertojen määrä (yk) tai/ja milloin yritys on aloitettu (ya) :)
Helmianna, kiva kun artikkeli kiinnosti sinuakin! Siinä on paljon tosi hyvää asiaa lääkärien näkökulmasta, mutta antaa meille yrittäjillekin todella paljon tietoa. :)
Cecilja, kiitos täsmennyksestä prolaktiinin suhteen. Sehän oli siis todella loogista, että kilppareita tutkittaessa sekin tutkitaan :) Hyvä, kun sinulla tuo arvo on kurissa lääkkein. Aika hurjia olivat nuo kirjoittamasi mahdolliset syyt sen korkealle arvolle.... :(
Heippa! Minut voi seuraava päivittäjä siirtää kiertoon selkeyttä odottaviin. Hcg verestäkin on negatiivinen, joten nyt odotellaan maaliskuun puolen välin yli ja jos ei menkkoja kuulu niin sitten ruvetaan vasta tutkimaan. Voihan itku..
Ovisoireita ollu ny pari pv ja eiköhän kauhea flunssa iskenyt. Eipä silti on niitä peittoja heiluteltu.
Mutta oletteko te muut katsellut nyt yrittäessä jo tarkemmin että mitä esim. Lääkkeitä otatte. Kun esim. jo perus finrexinissä ei suositella raskaana oleville. Voiko silti ihan huoletta käyttää vaikka onkin yritys päällä?
Ambrosiaa, parasetamolia voi ottaa myös raskauden aikana, joten suosisin ehkä sitä. Ibuprofeeni saattaa häiritä ovulaatiota, joten sitä olis hyvä välttää sitä ennen. Mutta mun mielestä voit ottaa finrexiä huoletta, mä huolehtisin ennenminkin, että kun plussa tulee niin sitten lääkkeet tarkkaan syyniin.
Marlener, itse sekoitan macan pieneen määrään mehutiivistettä ja yhdellä kulauksella alas. Macaa syödessä mulla kierto pysyy säännöllisenä! Syön kuurina kolme viikkoa, ja sit aina viikon tauko. Pco siis minullakin.. :P nyt en ole syönyt pariin kuukauteen ja heti rupesi kierto venymään!
Tuohon tiputteluun, itselläni on todistetusti ovulaatio tapahtunut normaalisti ainakin viime syksynä tiputtelusta huolimatta! Käyn muutaman kerran vuodessa ultrassa "tarkistuksessa" sillä minulla pco:hon liittyy kystia jotka välillä kasvavat aika isoiksikin :/
Mun piti sen verran noihin lääkkeisiin tms kirjotella, mulla tosiaan on pitkäaikais sairaus johon syön tällä hetkellä vaan särkylääkettä. Tujut setit menee ja tuo mun viikon raskaus pisti oikeesti miettimään et mä en saa syödä enää tulehduskipulääkkeitä. Aikaisempien raskauksien aikana en ole vielä tästä kärsinyt. Tosin aina ollut kova migreeni mutta raskauksien aikana aina ollut migreenitön.
Onneks mulla on ens viikolla lääkäri ja aion alottaa pitkäaikais lääkityksen. Tosin vaihtoehdot on aika vähissä kun yrittää/odottaa lasta.
Mutta siis, mä olen aina vetäny lääkkeitä ihan plussaan asti. En mä varmaan olis elossa ees muuten.
Ja d-vitamiinia vedän 50-100 mikrogrammaa päivässä, ja plus 7 muuta päivässä :) tosin ne nyt sairauden takia.
Itse ollut nyt parisen viikkoa :) ja pakko käydä useamman kerran päivässä tsekkaamassa tilanne :)
Legolatar: kiitos, tosiaan on mieli maassa, ja vatsa kramppaa, mutta oli vasta eka kerta että pieni lohtu sekin, jos nyt tälläm kierrolla sitten tärppäisi, miehelle pitää vielä kertoa että menkat alkoi sittenkin.. :(
Hei kukas niitä hcg arvoja mietti? Oliko se Seppo? Mä löysin nimittäin tämmöisen taulukon: