Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niissä jouluvalmisteluissa on niin hirveän aikaa vievää?

Vierailija
17.12.2014 |

Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.

Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.

Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...

Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.

Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.

Korjatkaa, jos olen ihan idiootti

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jotkut nauttii siitä, että joulua valmistellaan pitkään ja hartaasti, eikä se kaikki stressaa yhtään? Esim. Minä nautin joululahjaostoksista,paketoinnista, ruoan tekemisestä ja menun suunnittelemisesta, koristelusta, siivouksesta en ehkä niinkään, mutta joulufiilis ei synny pölyn ja roskan keskelle millään edellämainituista tavoista, jos koti on siivoton. Saan helposti menemään jouluvalmisteluihin vaikka koko kuukauden, jos ei muuten niin tehdään vaikka niitä koristeltuja pipareita joka päivä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:12"]

Olen samaa mieltä. Niin se on meilläkin. Joulu laitetaan hyvissä ajoin ja jokaista pientäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä viikkosiivous. Voi kauhistus. Mutta en silti kanna siitä tressiä.

[/quote]Mitä? Millaisessa kunnossa teidän kotinne ovat jos pelkkä viikkosiivous ei riitä? Meillä on aina siistiä ja mattoja ja muita pesen sitä mukaa kuin likaantuvat joten nekin ovat aina puhtaita. kaappeja käydään läpi monta kertaa vuodessa joten sitäkään ei tarvitse tehdä jouluksi.

[/quote]

Noh mulla on ainakin tapana esimerkiksi siivota sauna perusteellisesti jouluksi, en siivoa sitä joka viikko. Kun vaihdan verhot, tulee putsattua verhotangot, samalla katse osuu katonrajassa oleviin kaiuttimiin, joista pitää pyyhkiä pölyt... Mä käyn pitkin vuotta läpi kaappeja sun muita, mutta haluan, että jouluna on joka paikka pölytön ja siisti, normaalia siistimpi. Ei meillä tavallisessa viikkosiivouksessa nuohota joka nurkkaa läpi :-) Yksi iso urakka on lastenhuoneen tavaroiden läpikäynti, tämä kun on ainut aika vuodesta, jolloin sieltä saa suosiolla napattua vanhoja leluja pois...

Vierailija
44/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää mikään! Olen ulkoistanut kaiken mahdollisen, koska en vain enää jaksa enkä kerkeä järjestää joulua. Ollaan yrittäjäperhe. Tilasin joulusiivouksen, pitopalvelusta ruuat, lahjat netistä ja kortit sähköisesti. Jouluna saamme vain levätä ja rauhoittua kiireen jälkeen.

Vierailija
45/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eniten aikaa vie siivous. Lapset sotkee sitä mukaa kuin siivoaa. Usein on jotain keskeneräistä remppaa ym mitä haluaa saada jouluksi valmiiksi. Tänä vuonna yhden seinän tapetointi, ison kirjahyllyn ja kaapin tyhjennys ja siirto, kerrossängyn kokoaminen lapsille. Jouluna pitää olla kaikki vähän paremmin ja siistimmin ja hienommin kuin arkena. Myös kuuden lapsen toivelahjojen metsästäminen vie aikaa. Jouluruokaostoksiin menee autottomana useampi reissu. Semmosta. 

Vierailija
46/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno teko! Ajattelepa kuinka montaa yrittäjää olet tukenut ja maksanut vielä verotkin valtiolle sen sijaan, että vetäisit itsesi piippuun.

Lisää tällaisia ihmisiä, kiitos.

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:17"]

Ei enää mikään! Olen ulkoistanut kaiken mahdollisen, koska en vain enää jaksa enkä kerkeä järjestää joulua. Ollaan yrittäjäperhe. Tilasin joulusiivouksen, pitopalvelusta ruuat, lahjat netistä ja kortit sähköisesti. Jouluna saamme vain levätä ja rauhoittua kiireen jälkeen.

[/quote]

Vierailija
47/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla mene niin hirveästi, enkä kyllä stressaa. Jos en ehdi siivota kunnolla, niin kyllä se vähän tietysti saattaa häiritä, kun periaatteessa olisi kiva kun olisi oikein siistiä edes joskus, mutta joulu menee nopeesti ohi, ja onko se nyt sitten niin väliä, sotkua tulee koko ajan aina lisää. Joululahjojen ostaminen on mulla kyllä sellasta että mietien etukäteen, tai kun menen ostamaan jotain muuta niin teen heräteostoja. Lahjojen paketoiminen on yllättävän aikaavievää kun on lapsia, nytkin pitäisi kaksi rattikelkkaa paketoida, pari isoa pehmolelua.. ne pehmot taidan kyllä jättää paketoimatta.

Joululaatikot teen valmiista porkkana- ja lanttusoseesta, mies kuorii perunat perunalaatikkoon, ja maksan ostan valmiiksi jauhettuna maksalaatikkoon, enkä tee mitään muita jouluruokia kuten kai jotkut värkkää ties mitä salaatteja ja terriinejä. Meillä kun piisaa kinkku ja laatikot, ne on niin hyviä, ja täyttävää.

Joulukuusi on koristeluista tärkein, ja sen tekee mielellään. Muuten koristellaan jos keritään ja jaksetaan. En leivo mitään jouluksi, ei niitä kukaan syö. Lapset saa leipoa jos haluaa.

Vierailija
48/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan olekaan suuri ongelma niille, jotka käyvät töissä ma-pe klo 7-15/8-16 ja siten kaikki illat sekä viikonloput ovat vapaat...

Vierailija
49/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla töissä päivät, huolehtia lapsen harrastukset ja niiden juhlat ja pikkujoulut. Ostaa lahjat ja postittaa lähisukulaisulle (on jo tehty), postissa on jo joulukortit. Ruuat ostamatta ja tekemättä, loma alkaa vasta ens lauantaina. Kyllä tässä kiirettä on pitänyt.

Vierailija
50/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:20"]

Hieno teko! Ajattelepa kuinka montaa yrittäjää olet tukenut ja maksanut vielä verotkin valtiolle sen sijaan, että vetäisit itsesi piippuun.

[/quote]

[/quote]

Monena jouluna olen ollut niin sippi, että joulun saavuttua on päässyt vain itku ja turhautuminen kun asiat eivät sujukaan mieleni mukaan. Olen oppinut, että saan minäkin viettää joulua hyvällä ja levollisella mielellä. Siksi näin.

Vierailija
51/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
52/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:13"]

Olen samaa mieltä. Niin se on meilläkin. Joulu laitetaan hyvissä ajoin ja jokaista pientäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä viikkosiivous. Voi kauhistus. Mutta en silti kanna siitä tressiä.

[/quote]Mitä? Millaisessa kunnossa teidän kotinne ovat jos pelkkä viikkosiivous ei riitä? Meillä on aina siistiä ja mattoja ja muita pesen sitä mukaa kuin likaantuvat joten nekin ovat aina puhtaita. kaappeja käydään läpi monta kertaa vuodessa joten sitäkään ei tarvitse tehdä jouluksi.

[/quote]

Noh mulla on ainakin tapana esimerkiksi siivota sauna perusteellisesti jouluksi, en siivoa sitä joka viikko. Kun vaihdan verhot, tulee putsattua verhotangot, samalla katse osuu katonrajassa oleviin kaiuttimiin, joista pitää pyyhkiä pölyt... Mä käyn pitkin vuotta läpi kaappeja sun muita, mutta haluan, että jouluna on joka paikka pölytön ja siisti, normaalia siistimpi. Ei meillä tavallisessa viikkosiivouksessa nuohota joka nurkkaa läpi :-) Yksi iso urakka on lastenhuoneen tavaroiden läpikäynti, tämä kun on ainut aika vuodesta, jolloin sieltä saa suosiolla napattua vanhoja leluja pois...

[/quote]Okei. Minä ravistelen ja pesen verhot keväisin ja pölyjä toki pyyhitään useammin kuin verhojen vaihdon yhteydessä. Saunaa pestään useammin kuin kerran vuodessa mutta kukin tyylillään.

Vierailija
53/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niin hirveästi mene aikaa...

- lahjoja (10 hengelle) olen tilaillut ja ostellut jo pidempään, en selviä yhdellä ostosreissulla

- joulukortteihin meni 30 min kirjoittamiseen ja 30 min postissakäyntiin

- siivouksen hoiti siivoaja eilen, ensiviikolla vain imuroidaan ja pyyhitään lattiat ennen aattoa - 3h

- torttu ja piparitaikinat tein viimeviikolla pakkaseen, sieltä leivotaan aattoaamuna. Aikaa meni alle 30 min

- parhaillaan kohoamassa saaristolaisleipä (sekoitus 10min, uunissa 2h), sinappia alan kohta tekemään (20 min) ja jäädykkeen (10 min) voisin tehdä pakkaseen huomenna.

- jouluruokaostoksiin menee reilu tunti.

- 1. kattaus meillä jo lauantaina - aterian tekoon menee kaikkineen n 3h

- aaton ruokien tekoon ehkä 4-5h (joulutorttujen paisto, riisipuuro aamulle, kalat esille, lohihässäkän teko, kinkun paisto, uunijuurekset pilkkominen ja paisto, lanttulaatikon paisto, perunoiden kaitto). Juustotarjottimen, jälkiruuan ja kakun + kahvien esillelaittoon ei montaa minuuttia mene.

Mutta kyllä siinä silti menee monta tuntia kaikkeen hössöttämiseen, kuusen koristeluun, pöydän kattamiseen yms. muiden hommien ohessa.

Vierailija
54/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:21"]Mitä muuta te sitten siivoatte, "pelkän" viikkosiivouksen kauhistelijat? Alatte pestä ikkunoita keskellä talvea? Kyllä meillä ihan "pelkässä" viikkosiivouksessa tulee siistiä, ja esim. ne kaapit pidetään ympäri vuoden puhtaina ja järjestyksessä, samoin uuni, jääkaappi jne.

Elättekö koko muun vuoden ihan pellossa, ja sitten on pakko jouluna, kerran vuodessa, puunata kaikki?
[/quote]
No mä en esim siirrä uunia paikaltaan joka viikko, vaikka sen kylkeen jotain roiskahtaisikin tai murusia tipahtaisi sen taakse. Samoin en ota joka siivouksen yhteydessä kirjoja pois hyllystä, vaan pyyhin pölyt vain niiden edestä. Joka viikko en tarkista, onko mulla käyttämättömiä vaatteita enkä siivoa lusikkalaatikkoa leivänmuruista. En myöskään pyyhi hyllyjen päällisiä tai ruokakomeroon jauhopussin pohjasta jääneitä pölyjä joka siivouskerran yhteydessä.

Vierailija
55/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli vilpittömästi erittäin hyvä teko! Jos suomalaiset osaisivat enemmän käyttää suomalaisten tekemiä palveluita, olis kaikkien taloustilanne aivan toisenlainen.

Sen sijaan näännytään itse työmäärän alle ja säästyneillä rahoilla tilataan lahjat ulkomaisesta nettikaupasta. Samaan hengenvetoon ihmetellään miksei HALLITUS paranna työttömyyttä.

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:20"]

[/quote]

[/quote]

Monena jouluna olen ollut niin sippi, että joulun saavuttua on päässyt vain itku ja turhautuminen kun asiat eivät sujukaan mieleni mukaan. Olen oppinut, että saan minäkin viettää joulua hyvällä ja levollisella mielellä. Siksi näin.

[/quote]

Vierailija
56/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten etsitään kaupoista ne loput, mitä ei netistä löytynyt ja käydään joka toinen päivä hakemassa postista pakettia ja tarkistetaan että siellä on se mitä pitikin. Ja kun ei ole, lähetellään sähköpostia ja kysellään nettikaupoista, aikooko toimittaa, koska aikoo toimittaa ja jos ei toimita niin koska saa rahat takaisin. Ehkä 5 tuntia riittää.

--> Käytä parempia nettikauppoja. Ostan tosi paljon netistä, ja koskaan ei ole tullut väärää tuotetta tai jäänyt tulematta jotain. Lisäksi ihan turha juosta siellä postissa "joka toinen päivä". Odota että kaikki paketit on tullut ja hae kerralla.

Vihdoin kun on kaikki lahjat kasassa, alan paketoimaan niitä. Mä olen nyt kolmena iltana paketoinut pari tuntia jokaisena.

--> Parissa tunnissa paketoi jo kymmeniä lahjoja ihan siististi. Joku on tekniikassasi pielessä.

Vähän ennen joulua pakettien jakokierros tai se että venaat itse kotona ja joku muu poikkeaa kierrokselle. 3 tuntia.

--> Odotat ovella mitään tekemättä? Ei odotteluaikaa voi laskea, voit sen aikaa vaikka siivota. 

Jouluruokaostokset: 3 tuntia, sisältää pari paniikkireissua siwaan, kun jotain kuitenkin unohtuu.

--> Etkö osta koskaan muulloin ruokaa? Et voi laskea extra-ajaksi jotain, jonka tekisit joka tapauksessa. Ei jouluruokien ostamiseen mene yhtään enempää aikaa kuin normiruokienkaan.

Kokkailut ja leipomiset etukäteisvalmisteluilla, n. yhden työpäivän verran eli 8h.

--> Tähän sama kuin edelliseen - kokkaat varmaan muulloinkin, ja jouluruoat on helppoja tehdä. Todennäköisesti teet niitä vähemmän aikaa kuin normiruokia.

Eli ainoat normiarjesta poikkeavat touhut oli joulukortit ja lahjojen hankkiminen ja paketointi. Ei niihin kovin montaa tuntia voi mennä. Niille kun varaa kaksi iltaa ja joulujuhlat päälle, niin meni viisi arki-iltaa. Noin yksi per viikko, jos aloittaa joulukuun alussa...

Vierailija
57/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet idiootti.

Vierailija
58/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä siivottaisiin kerran viikossa niin olisi vieläkin paskaisempaa. Mitään viikkosiivousta ei tehdä, vaan epätoivoisesti yritän touhukkaiden lasten ja eläinten jäljiltä pitää taloa asuttavana. Jos keskityn johonkin asiaan, vaikka siivoamaan jotain huonetta niin sillä aikaa on jo sotkettu toinen. Eihän ne tahallaan, mutta ovat niin kovin aktiivisia, rakentelevat leikkejä ja askartelevat. Meillä ei leikitä sievästi vaikkapa barbeilla tai legoilla jonka jälkeen lelut nätisti omaan laatikkoonsa. Meillä käytetään leikeissä kaikkea mitä keksitään, silputaan ja rakennellaan vessapaperirullista ja ruokapakkauksista, silkkipaperia, kastellusta vessapaperista tehtyä massaa, lankaa, kangasta, helmiä jne.Otetaan peitot sängyistä ja tyynyt sohvasta ja tehdään maja, sinne vähän evästä ja leluja jne. Vaihdellaan vaatteita monta kertaa päivässä jne. Joo, on raivostuttavaa mutta luovuus ja mielikuvitus on periaatteessa ihan hyvä asia enkä halua niitä kahlita. Lapsia laitetaan itsekin siivoamaan jälkiään, mutta kyllä sitä hommaa minullekin aina jää. Joka päivä imuroidaan ja sekä tiski- että pyykinpesukone pyörii monta kertaa päivässä. Ei ole koskaan siistiä silti, mutta haluan että jouluna on. Ainakin sinne lahjojen avaamiseen saakka. 

[/quote]

Vierailija
59/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, vähän naurattaa tuo paketoimisen vaikeus. Olen vuosia ollut eri liikkeissä auttamassa joulupaketoinnissa. Nättejä paketteja tehdään, eikä siihen tosiaan 10 minuuttia per paketti. Tai tulis potkut =D

Vaikka teen vapaa-ajalla kotona kuinka hienoja paketteja tahansa, ei siihen noin kauaa mene, ellei ole syntynyt aivan kädettömäksi.

Vierailija
60/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:34"]

Sitten etsitään kaupoista ne loput, mitä ei netistä löytynyt ja käydään joka toinen päivä hakemassa postista pakettia ja tarkistetaan että siellä on se mitä pitikin. Ja kun ei ole, lähetellään sähköpostia ja kysellään nettikaupoista, aikooko toimittaa, koska aikoo toimittaa ja jos ei toimita niin koska saa rahat takaisin. Ehkä 5 tuntia riittää.

--> Käytä parempia nettikauppoja. Ostan tosi paljon netistä, ja koskaan ei ole tullut väärää tuotetta tai jäänyt tulematta jotain. Lisäksi ihan turha juosta siellä postissa "joka toinen päivä". Odota että kaikki paketit on tullut ja hae kerralla.

Vihdoin kun on kaikki lahjat kasassa, alan paketoimaan niitä. Mä olen nyt kolmena iltana paketoinut pari tuntia jokaisena.

--> Parissa tunnissa paketoi jo kymmeniä lahjoja ihan siististi. Joku on tekniikassasi pielessä.

Vähän ennen joulua pakettien jakokierros tai se että venaat itse kotona ja joku muu poikkeaa kierrokselle. 3 tuntia.

--> Odotat ovella mitään tekemättä? Ei odotteluaikaa voi laskea, voit sen aikaa vaikka siivota. 

Jouluruokaostokset: 3 tuntia, sisältää pari paniikkireissua siwaan, kun jotain kuitenkin unohtuu.

--> Etkö osta koskaan muulloin ruokaa? Et voi laskea extra-ajaksi jotain, jonka tekisit joka tapauksessa. Ei jouluruokien ostamiseen mene yhtään enempää aikaa kuin normiruokienkaan.

Kokkailut ja leipomiset etukäteisvalmisteluilla, n. yhden työpäivän verran eli 8h.

--> Tähän sama kuin edelliseen - kokkaat varmaan muulloinkin, ja jouluruoat on helppoja tehdä. Todennäköisesti teet niitä vähemmän aikaa kuin normiruokia.

Eli ainoat normiarjesta poikkeavat touhut oli joulukortit ja lahjojen hankkiminen ja paketointi. Ei niihin kovin montaa tuntia voi mennä. Niille kun varaa kaksi iltaa ja joulujuhlat päälle, niin meni viisi arki-iltaa. Noin yksi per viikko, jos aloittaa joulukuun alussa...

[/quote]

Tuostahan PUUTTUU KAIKKI JOULUTUNNELMA JA FIILISTELY. En ikinä voisi suhtautua noin.