Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niissä jouluvalmisteluissa on niin hirveän aikaa vievää?

Vierailija
17.12.2014 |

Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.

Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.

Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...

Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.

Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.

Korjatkaa, jos olen ihan idiootti

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:48"]

Niin. Mä ainakin odotan sitä imeltymistä enkä pysty samaan aikaan tekemään mitään muuta. Kaksi päivää menee  ihan hukkaan ja silloin ei esim. pysty paketoimaan eikä tekemään joulusiivousta.

[/quote]

Nimenomaan! Ja sitten kun vielä joutuu sen piparitaikinankin tekeytymistä odottaman yön yli jääkaapin ovella seisten. Mikseivät keksisi takinaa joka tekeytyy itsestään, ilman että sitä pitää koko ajan vahtia?!!!1

[/quote]

Pointtina tässä olikin se, että laatikot tai piparit eivät valmistu tunnissa tai kahdessa vaan vaativat työtä kahtena eri päivänä. Eikä kaikkea ruokaa jaksa ja ehdi tehdä yhtenä päivänä uunin ääressä hikoillessa muutenkaan, kun täytyy siinä uunissa tehdä niitä arkiruokiakin.

En ymmärrä, kuka haluaa rymistää kaikki jouluvalmistelut yhtenä päivänä. Voin kuvitella, millainen päivä se olisi:

Aamulla varmaankin tehdään ensimmäiseksi piparitaikina ja ja keitetään, kuoritaan ja survotaan perunat laatikkoa varten, sitten huhkitaan porkkana- ja maksalaatikkoon riisit, riisin jäähtyessä kuoritaan, paloitellaan ja keitetään lantut ja porkkanat, sitten aletaan paistaa laatikoita 1,5 tuntia per ruokalaji. Ruokien paistuessa kääritään matot, kannetaan ne ulos, tampataan ja jätetään tuulettumaan. Sinne seuraan haetaan tampattavaksi ja tuuletettavaksi joulumatot. Sitten sisällä imuroidaan ja pestään lattiat. Arkimatot kääritään varastoon, joulumatot laitetaan lattioille. Seuraavaksi aletaan silittää jouluverhoja ja -liinoja ja laitetaan ne paikoilleen. Koristeet haetaan varaston laatikosta ja laitetaan ne paikoilleen. Torilta haetaan havupallo, ovikranssi ja kauralyhde ja laitetaan tonttukynttelikkö pihaan - ellei sitten käydä ihan sieltä metsästä hakemassa havuja maanomistajan luvalla luonnollisesti ja tehdä itse ovikranssia ja havupalloa. Kauraa ehkä saa haettua joltain maatilalta? Olettaen, että on ollut kotona aina siinä välissä, kun on täytynyt laittaa uudet laatikot uuniin, joululaatikot alkavat olla valmiita. Seuraavaksi kauppakeskuksen tungokseen ostamaan lahjoja ja kinkkua. Kotona sitten leivotaan ensin piparit ja paistetaan perunalaatikko, näihin menee nelisen tuntia yhteensä. Seuraavaksi kinkku uuniin. Ja lopuksi istumaan netin ääreen tilaamaan lahjoja niille, joille ei löytynyt kaupasta mitään, ja ryystetään glögiä kattilallinen oikean tunnelman varmistamiseksi. Yöllä kun on surffailtu tarpeeksi, kääritään lahjat kaikessa hiljaisuudessa ja sitten otetaan kinkku uunista ja laitetaan sinappihuntu päälle. Ennen aamunkoittoa lähdetään vielä kuusivarkaisiin.

Ai niin, kun hoiti lapset, koiran, työt, syömiset ja pyykinpesun sillä välin?

Vierailija
82/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#81 unohti vielä lohen graavaamisen ja rosollin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on melkeinpä hauskan provokatiivinen.

Luinpa juuri eilen nettijutun, jossa kerrottiin, että Marttojen ohjeilla saa joulupöydän kasaan 70 eurolla. Lukaisin reseptit ja totesin, että minä priorisoin asiat toisella tavalla. En aio käyttää aikaani tuollaiseen. Jos ne jouluvalmistelut todellakin tekee perinteisen kaavan mukaan itse, niin aikaahan niihin menee ja paljon. Tässä tuo linkki...

http://www.martat.fi/joulun-aika-on-taalla-taas/jouluruoka/joulumenu-70-eurolla/

Tässä oli tietenkin vain murto-osa jouluvalmisteluista...

Vierailija
84/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:48"]

Niin. Mä ainakin odotan sitä imeltymistä enkä pysty samaan aikaan tekemään mitään muuta. Kaksi päivää menee  ihan hukkaan ja silloin ei esim. pysty paketoimaan eikä tekemään joulusiivousta.

[/quote]

Nimenomaan! Ja sitten kun vielä joutuu sen piparitaikinankin tekeytymistä odottaman yön yli jääkaapin ovella seisten. Mikseivät keksisi takinaa joka tekeytyy itsestään, ilman että sitä pitää koko ajan vahtia?!!!1

[/quote]

No ei tuossa mitään, mutta kun pitää valvoa perunoiden ja punajuurten kasvua!

Vierailija
85/87 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:57"]

Minun jouluuni nimenomaan kuuluu se, että asioita tehdään rauhassa ja pitkään, eikä kaiken tarvitse valmistua heti. Osaan itsekin paketoida nopeasti, mutta se ei olekaan se pointti. Meillä on miehen kanssa perinne, että istutaan parina iltana paketoimaan lasten lahjoja ihan rauhassa. Juodaan viiniä tai glögiä, syödään jotain herkkuja samalla, eikä todellakaan ole kiirettä. Samoin piparitalo, voisi senkin ostaa valmiina, mutta se suurin ilo onkin sen tekemisessä. Tarkoitus nimenomaan on, että joulu valmistuu koko joulukuun ajan, ei suinkaan mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla. Haluan, että tähän käytetään aikaa! Siitä huolimatta joissain hetkissä tulee aitä kiireen tuntua, kun on lasten harrastusten, koulujen ja päiväkodin joulutilaisuuksia, samoin isovahempieni palvelutaloissa on omat juhlansa jne. Haluamme käydä niissä kaikissa, ne ovat meille merkityksellisiä, mutta silti joskus ne osuvat päällekkäin tai lomittain tai muuten vaan sellaiseen aikaan, että se aiheuttaa sitä kiirettä. Stressiä en ole kyllä ikinä joulusta saanut, tykkään siitä niin kovasti! Meillä myös siivotaan jouluksi. Meillä jouluna ei tule sotkua, joka erityisesti sen jälkeen pitäisi siivota pois. Sen sijan minulle on tärkeää,mettä juhlan aikana on siistiä ja kaunista. Emm tee sitä yhdellä iskulla, vaan pikkuhiljaa. Kieltämättä jonkun verran etenemme fiilispohjalta eikä erityisesti niin, että organisoitaisiin kaikki mahdollismman vähälle vaivalle. 

[/quote]

Peesi tälle! Just näin!

Vierailija
86/87 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:04"]Minusta taas fiilistelyä on se, että hoitaa pakolliset hommat tehokkaasti, niin voi vaikka joka ilta ennen joulua istua alas juomaan kupposen glögiä ja koristella rauhassa taloa.

[/quote]

Sanoo hän, joka ei ilmeisesti tee töissä (jos yleensä onkaan töissä) iltavuoroja.

Vierailija
87/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jouluuni nimenomaan kuuluu se, että asioita tehdään rauhassa ja pitkään, eikä kaiken tarvitse valmistua heti. Osaan itsekin paketoida nopeasti, mutta se ei olekaan se pointti. Meillä on miehen kanssa perinne, että istutaan parina iltana paketoimaan lasten lahjoja ihan rauhassa. Juodaan viiniä tai glögiä, syödään jotain herkkuja samalla, eikä todellakaan ole kiirettä. Samoin piparitalo, voisi senkin ostaa valmiina, mutta se suurin ilo onkin sen tekemisessä. Tarkoitus nimenomaan on, että joulu valmistuu koko joulukuun ajan, ei suinkaan mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla. Haluan, että tähän käytetään aikaa! Siitä huolimatta joissain hetkissä tulee aitä kiireen tuntua, kun on lasten harrastusten, koulujen ja päiväkodin joulutilaisuuksia, samoin isovahempieni palvelutaloissa on omat juhlansa jne. Haluamme käydä niissä kaikissa, ne ovat meille merkityksellisiä, mutta silti joskus ne osuvat päällekkäin tai lomittain tai muuten vaan sellaiseen aikaan, että se aiheuttaa sitä kiirettä. Stressiä en ole kyllä ikinä joulusta saanut, tykkään siitä niin kovasti! Meillä myös siivotaan jouluksi. Meillä jouluna ei tule sotkua, joka erityisesti sen jälkeen pitäisi siivota pois. Sen sijan minulle on tärkeää,mettä juhlan aikana on siistiä ja kaunista. Emm tee sitä yhdellä iskulla, vaan pikkuhiljaa. Kieltämättä jonkun verran etenemme fiilispohjalta eikä erityisesti niin, että organisoitaisiin kaikki mahdollismman vähälle vaivalle.