Mikä niissä jouluvalmisteluissa on niin hirveän aikaa vievää?
Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.
Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.
Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...
Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.
Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.
Korjatkaa, jos olen ihan idiootti
Kommentit (87)
Minulla menee aikaa verhojen silittämiseen ja ruuanlaittoon. Piparitaikina ja imelletty perunalaatikko vaativan esimerkiksi yön yli tekeytymisen, joten niihin menee kaksi päivää. Lisäksi kun tekee kaikki laatikot itse, menee aikaa monta tuntia, koska on vain yksi uuni. Minä en kuitenkaan ota siitä stressiä vaan nautin siitä.
Jouluksi siivoan yleensä vaatekaapit ja keittiön kaapit, juhannukseksi sitten eteisaulan ja kodinhoitohuoneen kaapit. Otan tavarat ja vaatepinot pois, pyyhin hyllyt, tsekkaan pois heitettävät tavarat ja pinoan siististi takaisin pidettävät. Ikkunat pesen keväällä ja syksyllä. Muutoin kodin siivoaminen jouluksi menee ihan tavallisella viikkosiivouksella.
Lahjoja ostelen pitkin syksyä, joten mitään yhtä kahdeksan tunnin ryntäystä kauppakeskukseen en tee. Mies sen sijaan tekee.
Meillä on pieniä lapsia, joten yhtäjaksoisesti ei oikein saa tehtyä mitään, ja toisaalta onhan tässä käytävä myös töissä ja pyöritettävä tätä arkeakin.
Ihmettelen samaa. Meille tulee syömään 11 ihmistä. Imuroin lattiat, kaivetaan muovikuusi esille ja lapset koristelee. Ostan valmiit laatikot ja rosollit ja valmiiksi paistetun kinkun. Kotikaljankin ostan valmiina ja lohet, enkä tee niitä itse.
Lahjoissa ei mene kauaa, kun käyn ostamassa läjän lahjakortteja ja laitan ne kuusen alle.
Suurin työ kai on aattona kattaa pöytä. Mutta ei ruoanlaitossa kauaa mene, kun panee kinkun ja laatikot uuniin ja nostaa valmiin rosollin ja lohet pöytään ja keittää potut.
No vessan pesen ehkä paremmin, kun on niin paljon vieraita.
Niin. Mä ainakin odotan sitä imeltymistä enkä pysty samaan aikaan tekemään mitään muuta. Kaksi päivää menee ihan hukkaan ja silloin ei esim. pysty paketoimaan eikä tekemään joulusiivousta.
Minä ymmärrän kyllä, että kerran tai pari vuodessa pitää siivota ne paikat, joita ei koskaan muuten siivota. Mutta miksi pirussa se homma pitää tehdä juuri joulun alla, kun on paljon muitakin valmisteluja? Miksei vaikka lokakuussa tai marraskuussa?
Meillä ei tässä vaiheessa ole vielä tietoa, ollaanko joulu kotona vai jossain muualla. Siksi ei olla vielä ruokiakaan mietitty, mutta yleensä jos ollaan kotona niin ei paljon perinteisiä jouluruokia tehdä vaan jotain ihan muuta. Laatikoita syödään jo pitkin joulukuuta, kun tykkään niistä. Pipareita on leivottu ja suklaa ostetaan valmiina.
Mennään jouluksi maalle. Siellä odottaa kylmä, siivoamaton talo. Ekana siis uunit lämpiämään, matot pihalle ja perusteellinen kuuraus. Teen työlistan valmiiksi ja laitan sen jääkaapin oveen. Siinä on jattuna työt minulle, miehelle ja kaikille kolmelle lapselle. Petivaatteet ensin ulos tuulettumaan ja sitten uunien kylkeen lämpenemään. Sitten pakkasesta (toivottavasti!) hieman kankeat matot puhtaille lattioille, kuusi metsästä ja koristelaatikot vintiltä. Kuusen koristelu, liinojen silitys, kynttilöitä ja kynttelikköjä ikkunoille. Illalla kaikki on valmista ja lojutaan väsyneinä telkan ääressä. Ollaan siitä onnekkaita, että äitini tuo kaikki jouluruuat. Meille siis riittää ihan perus kauppareissu. Seuraavana päivänä leivotaan torttuja, pullaa ja ihana suklainen maustekakku. Piparitalon lapset saavat kasata kaupan valmiista paketista ja koristella tomusokerilla ja läjällä ranskanpastilleja. Aattona keitetään aamupäivästä puuro, sitten käydään haudoilla ja saunassa. Iltaruualle tulevat mummit ja papat kylään ja syödään yhdessä. Sitten odotellaan mahat pinkeinä pukkia. Illalla/yöllä kaikki rääppii kaapista mitä ruokaa tai herkkua vain tahtoo. Seuraavat 2 päivää maataan ja ulkoillaan, jos sää sallii. Odotan joulua!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:32"]
Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.
Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.
Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...
Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.
Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.
Korjatkaa, jos olen ihan idiootti
[/quote]
Ei siitä nyt noin ikävään sävyyn tarvitsisi motkottaa, eihän? Monille joulun valmisteluun käytetty aika ja kiireinen puuhailu kuuluu joulun juhlaan.
Mukavaa aikaa vievää puuhaa on hyvien lahjojen miettiminen ja etsiminen läheisille. Miettimisen ohella voi tietysti tehdä muutakin. Sitten kun tietää mitä haluaa antaa, ei lahjojen hankinta kestä kauan.
Meillä joulupöydässä on enemmän syöjiä ja enemmän ruokia kuin arkena, joten kokkaamiseen menee enemmän aikaakin kuin arkena. Haluan, että talossa on kaikkea riittävästi, ettei joulupäivänä tai Tapanina tarvitse lähteä etsimään jotain auki olevaa Siwaa tai ABCtä. Haluan, että vaihtelevia herkkuja riittää aatosta (ke) sunnuntaihin.
Siivoamiseen ei kauheasti satsata ennen joulua, kunhan on puhdasta ja kutakuinkin siistiä ja koti nätisti koristeltu. Aikaa menee juhla-astiaston tiskaamiseen (yli satavuotiasta astiastoa ei pestä koneessa) ja harvoin käytettyjen hopeiden kiillottamiseen. Voisihan tuon jättää tekemättäkin, mutta kun ne on joulupöydässä niin kauniita.
Stressiä ei tule kun suunnittelee tekemiset etukäteen ja miettii järkevän työjärjestyksen ja mikä on itselle oikeasti tärkeää ja mikä ei. Lapset tietysti stressaa vähän, kun joulu heitä vielä jännittää.
Hyvää joulun odotusta.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:21"]Mitä muuta te sitten siivoatte, "pelkän" viikkosiivouksen kauhistelijat? Alatte pestä ikkunoita keskellä talvea? Kyllä meillä ihan "pelkässä" viikkosiivouksessa tulee siistiä, ja esim. ne kaapit pidetään ympäri vuoden puhtaina ja järjestyksessä, samoin uuni, jääkaappi jne. Elättekö koko muun vuoden ihan pellossa, ja sitten on pakko jouluna, kerran vuodessa, puunata kaikki? [/quote] No mä en esim siirrä uunia paikaltaan joka viikko, vaikka sen kylkeen jotain roiskahtaisikin tai murusia tipahtaisi sen taakse. Samoin en ota joka siivouksen yhteydessä kirjoja pois hyllystä, vaan pyyhin pölyt vain niiden edestä. Joka viikko en tarkista, onko mulla käyttämättömiä vaatteita enkä siivoa lusikkalaatikkoa leivänmuruista. En myöskään pyyhi hyllyjen päällisiä tai ruokakomeroon jauhopussin pohjasta jääneitä pölyjä joka siivouskerran yhteydessä.
[/quote]
Minusta on todella outoa, että tällaiset "näkymättömät" siivoukset pitää tehdä juuri ennen joulua. Tekisit ne vaikka marraskuussa, niin ei varmasti ehtisi likaantua uudestaan jouluksi. En ymmärrä tätä tekemällä tehtyä kiirelistaa - miksi ihmeessä nämä asiat pitää jättää tehtäväksi juuri joulua ennen?! Esim. joku "käyttämättömien vaatteiden läpikäynti" - meneekö joulu pilalle jos tän olisi tehnyt vaikka jo syyskuussa?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:48"]
Niin. Mä ainakin odotan sitä imeltymistä enkä pysty samaan aikaan tekemään mitään muuta. Kaksi päivää menee ihan hukkaan ja silloin ei esim. pysty paketoimaan eikä tekemään joulusiivousta.
[/quote]
Nimenomaan! Ja sitten kun vielä joutuu sen piparitaikinankin tekeytymistä odottaman yön yli jääkaapin ovella seisten. Mikseivät keksisi takinaa joka tekeytyy itsestään, ilman että sitä pitää koko ajan vahtia?!!!1
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:37"]
Joka päivä imuroidaan ja sekä tiski- että pyykinpesukone pyörii monta kertaa päivässä. Ei ole koskaan siistiä silti, mutta haluan että jouluna on.
[/quote]
Kauheaa. Kotinne kuulostaa työleiriltä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:39"]
Tuostahan PUUTTUU KAIKKI JOULUTUNNELMA JA FIILISTELY. En ikinä voisi suhtautua noin.
[/quote]
Sun joulutunnelma ja fiilistely vaatii sen, että kaikki tehdään kiireessä ja panikoiden ja vaikeimman kautta oikein uhalla? Ookoo, kukin tavallaan... Minä en saa mitään joulufiilistä siitä, että jättäisin esim. sen jääkaapin pesun jouluviikolle. Tai kaappien siivouksen tai lauteiden pesun. Minusta on kivempaa kun ne on jo tehty joskus muulloin, niin voi oikeasti keskittyä siihen FIILISTELYYN paniikissa siivoamisen sijaan.
Siivoukseen kuluu monta tuntia, kun on iso talo ja erittäin pieni lapsi hoidettavana
Yhtenä päivänä ehtii käydä ostoksilla kaupungissa, matkoihin menee jo 40min suuntaansa, sit ruuhkat ja auton siirtely. Samana iltana tein piparitaikinan.
Seuraavana päivänä leivoin ne piparit ja kuivakakut sukulaisille ja tein uuden piparitaikinan josta piparit sukulaisille seuraavana päivänä.
Sukulaisten pipareiden jälkeen tein törkeän ison pullataikinan joiden leipominen ja paisto vei monta tuntia.
Jouluruokien osto (taas 40min/suunta matkoihin) ja niiden laitto (kalan savustus).
Eli kyllä tuohon viikko menee. Sitä en käsitä miksi pitäisi stressata.
Siivoojat (2kpl) siivoaa parhaillaan meidän kotia, tekevät suursiivouksen. Itse istun puhelinpalaverissa. Lahjat on hankittu, kaikkia ei saa netistä. Muutaman laatikon olen itse tehnyt, loput tekee anoppi. Kakku pitäisi vielä leipoa, sienisalaatti tehdä, jonkinlainen lohirulla väsätä, mukavaa puuhaa. Mies hoitaa kinkunpaiston. Jokunen joulukoriste pääsee tänään paikallensa, kuusi haetaan ja koristellaan viikonloppuna. Kortteja pitää viedä postiin vielä 3kpl, muuten nekin on hoidettu. Mies ja lapset rakentaa piparitalon. Ei stressiä, mutta siivouksen tosiaan ulkoistin suosiolla, olen niin väsynyt etten edes jaksanut ajatella koko asiaa. Ei meidän suvuissa olla joulun vuoksi stressaantuneita, mutta onhan siinä paljon pieniä liikkuvia osia, joita ei muuten ole.
Ehkä jonkun kodissa ei pidetä järjestystä yllä ja siivotaan kerran vuodessa? Kyllähän sellaisen rojun ja paskamäärän siivoamiseen menee sitten muutama päivä, jos on iso talo.
Voin myös kuvitella, että joku menee harhailemaan kauppaan joululahjaostoksille ja tekee päätökset vasta siellä. Saavathan jotkut ihan normaaliin kauppareissuun isommassa kaupassa kulumaan pari tuntia, kun kaikkea pitää pysähtyä äimäämään.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:34"]
Sitten etsitään kaupoista ne loput, mitä ei netistä löytynyt ja käydään joka toinen päivä hakemassa postista pakettia ja tarkistetaan että siellä on se mitä pitikin. Ja kun ei ole, lähetellään sähköpostia ja kysellään nettikaupoista, aikooko toimittaa, koska aikoo toimittaa ja jos ei toimita niin koska saa rahat takaisin. Ehkä 5 tuntia riittää.
--> Käytä parempia nettikauppoja. Ostan tosi paljon netistä, ja koskaan ei ole tullut väärää tuotetta tai jäänyt tulematta jotain. Lisäksi ihan turha juosta siellä postissa "joka toinen päivä". Odota että kaikki paketit on tullut ja hae kerralla.
Vihdoin kun on kaikki lahjat kasassa, alan paketoimaan niitä. Mä olen nyt kolmena iltana paketoinut pari tuntia jokaisena.
--> Parissa tunnissa paketoi jo kymmeniä lahjoja ihan siististi. Joku on tekniikassasi pielessä.
Vähän ennen joulua pakettien jakokierros tai se että venaat itse kotona ja joku muu poikkeaa kierrokselle. 3 tuntia.
--> Odotat ovella mitään tekemättä? Ei odotteluaikaa voi laskea, voit sen aikaa vaikka siivota.
Jouluruokaostokset: 3 tuntia, sisältää pari paniikkireissua siwaan, kun jotain kuitenkin unohtuu.
--> Etkö osta koskaan muulloin ruokaa? Et voi laskea extra-ajaksi jotain, jonka tekisit joka tapauksessa. Ei jouluruokien ostamiseen mene yhtään enempää aikaa kuin normiruokienkaan.
Kokkailut ja leipomiset etukäteisvalmisteluilla, n. yhden työpäivän verran eli 8h.
--> Tähän sama kuin edelliseen - kokkaat varmaan muulloinkin, ja jouluruoat on helppoja tehdä. Todennäköisesti teet niitä vähemmän aikaa kuin normiruokia.
Eli ainoat normiarjesta poikkeavat touhut oli joulukortit ja lahjojen hankkiminen ja paketointi. Ei niihin kovin montaa tuntia voi mennä. Niille kun varaa kaksi iltaa ja joulujuhlat päälle, niin meni viisi arki-iltaa. Noin yksi per viikko, jos aloittaa joulukuun alussa...
[/quote]
Tuostahan PUUTTUU KAIKKI JOULUTUNNELMA JA FIILISTELY. En ikinä voisi suhtautua noin.
[/quote]
Ai sinun mielestäsi paniikissa Siwassa ravaaminen on fiilistelyä? Minusta taas fiilistelyä on se, että hoitaa pakolliset hommat tehokkaasti, niin voi vaikka joka ilta ennen joulua istua alas juomaan kupposen glögiä ja koristella rauhassa taloa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:41"]
Musta tuntuu, että monilta puuttuu organisointikyky kokonaan. Siksi joulu, kuten muukin elämä, on niin äärettömän vaikeaa ja monimutkaista.
[/quote]
Olet oikeassa. Tunnen ihan oikeasti ihmisiä, joille ihan ruokakaupassa käyminen on kamalan aikaavievää ja stressaavaa, puhumattakaan siivouksesta. Jos vain tekisi eikä marisisi, niin aikaa kuluisi ainakin puolet vähemmän.
Syy on se, että joidenkin mielestä on aivan kauheaa ja tylsää ilahduttaa muita lahjoilla, kokata hyvää ruokaa perheelle ja laittaa yhteistä kotia kuntoon. Eihän silloin lahjojen ostosta, jouluruuista tai koristelusta nauti vaan se on PAKKO JA HELVETIN STRESSAAVAA
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:12"]
Olen samaa mieltä. Niin se on meilläkin. Joulu laitetaan hyvissä ajoin ja jokaista pientäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä viikkosiivous. Voi kauhistus. Mutta en silti kanna siitä tressiä.
[/quote]Mitä? Millaisessa kunnossa teidän kotinne ovat jos pelkkä viikkosiivous ei riitä? Meillä on aina siistiä ja mattoja ja muita pesen sitä mukaa kuin likaantuvat joten nekin ovat aina puhtaita. kaappeja käydään läpi monta kertaa vuodessa joten sitäkään ei tarvitse tehdä jouluksi.
[/quote]
Noh mulla on ainakin tapana esimerkiksi siivota sauna perusteellisesti jouluksi, en siivoa sitä joka viikko. Kun vaihdan verhot, tulee putsattua verhotangot, samalla katse osuu katonrajassa oleviin kaiuttimiin, joista pitää pyyhkiä pölyt... Mä käyn pitkin vuotta läpi kaappeja sun muita, mutta haluan, että jouluna on joka paikka pölytön ja siisti, normaalia siistimpi. Ei meillä tavallisessa viikkosiivouksessa nuohota joka nurkkaa läpi :-) Yksi iso urakka on lastenhuoneen tavaroiden läpikäynti, tämä kun on ainut aika vuodesta, jolloin sieltä saa suosiolla napattua vanhoja leluja pois...
[/quote]Okei. Minä ravistelen ja pesen verhot keväisin ja pölyjä toki pyyhitään useammin kuin verhojen vaihdon yhteydessä. Saunaa pestään useammin kuin kerran vuodessa mutta kukin tyylillään.
[/quote]
No jos tosta nyt jotenkin pysty lukemaan, että meillä siivotaan sauna vain kerran vuodessa niin väännettäköön rautalangasta: meillä siivotaan sauna kyllä useamman kerran vuodessa, mutta ei noin perusteellisesti kuin jouluksi. Kirjoitin, ettei meillä siivota saunaa joka viikko, kun tuossa sen tekstin yläpuolella ihmeteltiin, että eikö normaali viikkosiivous riitä... Myöskään tuolta verhotankojen päältä en pyyhi pölyjä viikkosiivouksen yhteydessä, vaan lähinnä verhojen vaihdon yhteydessä. Ja niitäkin vaihdetaan useammin kuin kerran vuodessa...
Joulukorttien tekoon, kuorittamiseen ja osoitteiden kirjoittamiseen menee 2-3 päivää siitä riippuen kuinka vaativan korttimallin on valinnut. (Meiltä lähtee noin 70 kpl)
Jouluverhojen ja koristeiden laittamiseen (Kuuteen huoneeseen ja keittiöön) saa kulumaan päivän, jos laskee mukaan pihallekin viritettävät valot.
Lucia-juhla ei varsinaisesti kuulu jouluun, mutta osuu joulukuulle. Sen tiimoilta menee yksi päivä pukujen kunnostamiseen, silittämiseen ja "lucialämpimäisten" (saframipullien) leipomiseen naapureille.
Kuusien hakemiseen (yksi pihalle ja yksi sisälle) ja koristeluun saa menemään päivän, jos laskee mukaan metsäretken.
Himmeleiden tekoon itselle , anopille, mummuille ja naapureille yms. menee päivä.
Taatelikakkujen, pipareiden ja torttujen leivonta - jälleen päivä.
Piarkakkutaloihin päivä myös.
Lahjoista on vaikea sanoa , koska osa tehdään jo paljon aiemmin (esim. tänä vuonna valokuvakalenterit isovanhemmille ja isoisovanhemmille, käsinuket ja rooliasut lapsenlapsille jne.), mutta kaupassa kuluu kuitenkin monta joulukuun iltaa. Eri tavoin muistettavia on yhteensä noin 50 henkeä. Eli ehkä kolme päivää tuohon.
Paketointiin saa kuitenkin varata vähintään yhden päivän.
Jouluksi tulee aina siivottua normaalia tarkemmin ja ne kaapitkin läpikäydään. Ei siksi, että kaapeissa joulua vietettäisiin vaan siksi, että esim. lasten pieniksi jääneet vaatteet ja urheiluvälineet lähtevät Hyvänmielenkeräykseen. Kaksi päivää siis tuohon.
Yksi päivä menee laatikoiden, rosollien ja joululimppujen valmistamiseen.
Yksi päivä menee omien ja lasten joulujuhlavaatteiden päivittämiseen, tuunaukseen ja silitykseen sekä hiussulkeisiin.
2-3 päivää menee siihen, kun kuljettaa lähistön vanhuksia kaupoilla.
Kinkku ja kalkkuna kypsyvät "omia aikojaan" uunissa, mutta jokunen tunti menee aina siihen, että aatonaattona kattaa kauniisti paikkakortteineen ja lautasliinataitoksineen.
Eli yhteensä noin 20 päivää menee jouluvalmisteluihin?
En laskenut mukaan ruokaostoksia, en lasten erilaisia joulujuhlia, enkä konsertteja tms.
Musta tuntuu, että monilta puuttuu organisointikyky kokonaan. Siksi joulu, kuten muukin elämä, on niin äärettömän vaikeaa ja monimutkaista.