Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niissä jouluvalmisteluissa on niin hirveän aikaa vievää?

Vierailija
17.12.2014 |

Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.

Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.

Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...

Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.

Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.

Korjatkaa, jos olen ihan idiootti

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan 50 lahjaa, niiden paketointiin menee arviolta tuollainen 10min/ paketti eli 8 tuntia, ostoksilla pyörimisaikaa en viitsi edes mainita. 250m2 siivottavaa, siihen menee, kun kunnolla tekee, tuollainen n 12h. Ruokien ostamiseen ja valmistamiseen, ilman kinkkua, n. 4-5h. Kinkku tosiaan paistuu ihan vieressä vahtimattakin.. ja koristelu vie muutaman tunnin. Tän lisäksi tarttee käydä töissäkin 40h/ viikko. Mutt ahyvä, että sä ap oot tehokas:)

Vierailija
22/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta te sitten siivoatte, "pelkän" viikkosiivouksen kauhistelijat? Alatte pestä ikkunoita keskellä talvea? Kyllä meillä ihan "pelkässä" viikkosiivouksessa tulee siistiä, ja esim. ne kaapit pidetään ympäri vuoden puhtaina ja järjestyksessä, samoin uuni, jääkaappi jne.

Elättekö koko muun vuoden ihan pellossa, ja sitten on pakko jouluna, kerran vuodessa, puunata kaikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitan jouluni listalla. Siinä on kaikki, joille hankitaan lahja, ja mitä hankitaan lahjaksi. Joulukorttien saajat on listattu ja lopuksi on ruokalista.

Sitten avaan netin ja tilaan kaiken mahdollisen lahjoitettavan netistä.

Näihin menee helposti kolmisen tuntia.

Sitten etsitään kaupoista ne loput, mitä ei netistä löytynyt ja käydään joka toinen päivä hakemassa postista pakettia ja tarkistetaan että siellä on se mitä pitikin. Ja kun ei ole, lähetellään sähköpostia ja kysellään nettikaupoista, aikooko toimittaa, koska aikoo toimittaa ja jos ei toimita niin koska saa rahat takaisin. Ehkä 5 tuntia riittää.

Joulukorttien hankintaan ja kirjoitteluun ja postitukseen menee pari tuntia.

Vihdoin kun on kaikki lahjat kasassa, alan paketoimaan niitä. Mä olen nyt kolmena iltana paketoinut pari tuntia jokaisena.

16 tuntia kasassa. Muutama lahja tehdään vielä itse käsityönä, 4 tuntia lisää.

Vähän ennen joulua pakettien jakokierros tai se että venaat itse kotona ja joku muu poikkeaa kierrokselle. 3 tuntia.

Lasten joulujuhlat koulussa ja harrastuksissa: viitenä iltana 3 tuntia = 15 tuntia.

Jouluruokaostokset: 3 tuntia, sisältää pari paniikkireissua siwaan, kun jotain kuitenkin unohtuu.

Kokkailut ja leipomiset etukäteisvalmisteluilla, n. yhden työpäivän verran eli 8h.

Siivous: Kyllä, 6 tuntia riittää kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoo. Sitten tehdään yövieraille pedit valmiiksi: Tunti.

Melkein 60 tuntia menee näihin helposti, ja sitten pitäisi jonkinlaista arkeakin pyörittää samalla ja käydä töissä. Ja pikkujouluissa, niihin nyt on uponnut useampi viikonloppu...

En mä kauheesti stressaa, mutta aikaa kyllä menee!! 

Vierailija
24/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan pikainen viikkosiivous meilläkin, paitsi pelkästään jouluverhoja on yli 30m silitettävänä ja muutama ikkuna pestävänä. Ja reuman kans menee lanttujen ja porkkanoidenkin joku tovi.

Vierailija
25/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla menee eniten aikaa siivoamiseen. Tai sen yrittämiseen. Haluaisin että edes jouluna koti olisi kaunis ja siisti, mitä se siis muuten ei meillä koskaan ole. Se että.saan muun hässäkän ohella kodin kauniiksi,.on ihan hullu projekti. Sitten vielä.kun siinä samassa yrittää pyörittää perusarkea, joka sotkee ihan hulluna ja on jo yksistään työllistävää,.niin kyllä mulla stressiä pukkaa. Missä välissä koti kauniiksi ja pysymän siistinä.jouluun asti ja ihanat jouluherkut valmistetaan kun päivisin peruskaaos pyörii? Niin, yöllä kun lapset nukkuu. Mutta kun olis kiva itsekin joskus nukkua. Lisäksi ostetaan omien lisäksi lahjat 20 ihmiselle, kyllä siihen aikaa vierähtää vaikka nettikauppoja hyödynnän. Niiden jakelukin on oma show. ajelua paikasta toiseen ja postipakettien väsäämistä. Lähinnä öisin taas kun pukkiin uskovia pikkuauttajia on talo täynnä. Tänä jouluna meille tulee vielä molemman puolen isovanhemmat. Heeelp. meinaan lannistua kun nyt katson ympärilleni.. ei jumalauta, mistä aloitan. sori oon mobiililla, hirveästi virheitä.

Vierailija
26/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:32"]

Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.

[/quote]

Minä tiesin tasan tarkkaan mistä kävisin sen yhden puuttuvan lahjan hakemassa ja aikaa piti lounastauosta mennä hommaan vartti.... No, eihän siellä enää ollut niitä myynnissä :( Eikä parista lähimmästäkään vastaavasta liikkeestä sitä löytynyt. Tavara ostamatta ja aikaakin paloi yli tunti ja bensaa ja parkkimaksuja... kerro se sitten tarvitsemiesi lahjojen määrällä, niin jo iskee joulustressi.

Onneksi on netti. En enää ikinä yritä hakea joululahjoja tai muutakaan tavaraa myymälästä :)

Vierailija
27/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ratkaissut asian niin, että lahjat paketoidaan jo liikkeestä ostettaessa (nettikaupoissakin osassa on lahjapaketointioptio). Lahjat lähetetään postissa vastaanottajille (ellei tilata jo netistä suoraan). Ja se lahjojen ostaminen aloitetaan viimeistään marraskuussa! Joulun alla konvehtirasia esille, glögi ja lanttulaatikko/porkkanalaatikko jääkaappiin syötäväksi silloin kun maistuu.

Ei mitään joulukoristeluita tai siivouksia. Meillä on siistiä ja ihanaa ilmankin, ei tarvitse juhlakrääsää tai spesiaalisiivouksia. Jos tarvitsisi niin tilaisin palvelun jostain.

Itse joulun juhlapyhiksi sitten lennetään jonnekin muualle. Lentokentät, ostoskeskukset, näyteikkunat, torit ja ravintolat hoitavat tunnelman, koristelut ja tarjoilut.

Helppoa! Stressiä: nolla.

Vierailija
28/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset saavat yleensäkin hirveästi aikaa kulumaan mihin tahansa, mihin he ryhtyvät, koska tekeminen pitää keskeyttää aina välillä ja ruveta tekemään jotain muuta. Kun huomio kiinnittyy johonkin muuhun asiaan eikä osata keskittyä. Aivan sama asia kuin siinä, miten naiset puhuvat. He eivät osaa kertoa asiaansa lyhyesti ja ytimekkäästi, vaan rönsyilevät välillä epäolennaisiin asioihin. Miehenä tämä on helppo huomata.

Vierailija
29/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään fiilistellä sitä joulun laittamista koko joulukuun. Ostelen ja teen pikkuhiljaa lahjoja, paketoin pari illassa. Siivoilen, laittelen koristeita, teen kukka-asetelmia ja suunnittelen uusia jouluruokia, saan kulumaan koko joulukuun jouluvalmisteluihin, mutta en stressaa siitä. Joulun parasta aikaa on se joulun tunnelmallinen valmistelu! Meillä ei hössötetä, kiukutella tai muutakaan, joulu tehdään rauhassa, vaikka se meillä aikaa vaatiikin. 

Vierailija
30/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:37"]

Naiset saavat yleensäkin hirveästi aikaa kulumaan mihin tahansa, mihin he ryhtyvät, koska tekeminen pitää keskeyttää aina välillä ja ruveta tekemään jotain muuta. Kun huomio kiinnittyy johonkin muuhun asiaan eikä osata keskittyä. Aivan sama asia kuin siinä, miten naiset puhuvat. He eivät osaa kertoa asiaansa lyhyesti ja ytimekkäästi, vaan rönsyilevät välillä epäolennaisiin asioihin. Miehenä tämä on helppo huomata.

[/quote]

Ai että mä oikein sieluni silmin näen sun tietäväisen ilmeen. Piti oikein boldata tämä sinun suuri ja mahtava ajatus ettei jää keneltäkään huomaamatta. Hienoa. Tässä, astu tälle ykkösjalustalle ja ota tästä tämä Hienon ja Tietävän Miehen mitali.

Vierailija
31/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:43"]

[/quote]

Ai että mä oikein sieluni silmin näen sun tietäväisen ilmeen. Piti oikein boldata tämä sinun suuri ja mahtava ajatus ettei jää keneltäkään huomaamatta. Hienoa. Tässä, astu tälle ykkösjalustalle ja ota tästä tämä Hienon ja Tietävän Miehen mitali.

[/quote]

Kiitos. (boldattuna, kallistettuna ja alleviivattuna)

Vierailija
32/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No pakko kai sun tuohon on uskoa, kun putkiaivoillas et muuhun pysty...

Vierailija
33/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ONNEKSI MIEHET ON NAISIA VIISAAMPIA!

Miten tähän saa vielä vilkkuvat värivalot ja pari hymiötä? 

Vierailija
34/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ONNEKSI MIEHET ON NAISIA VIISAAMPIA!

Miten tähän saa vielä vilkkuvat värivalot ja pari hymiötä? 

[/quote]

Mukavaa, että myönnät tosiasiat; miehet todella ovat naisia viisaampia.

Vierailija
35/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee paljon aikaa jouluvalmisteluihin. Eniten vie aikaa siivoaminen. Meillä on niin sotkuista yleensä normaalista viikkosiivouksesta huolimatta, että haluan edes silloin tällöin siivota perusteellisemmin. Pesen esim. saunan, jääkaapin sisältä, siivoan muutaman kaapit, puhdistan keittiön seinän ruokapöydän takaa, pesen hellan takaa + uunin jne. Menee varmaan kaksi päivää eli ensi viikonloppu tähän. Tämän lisäksi käytän aikaa lahjojen miettimiseen ja niiden ostamiseen ja paketoimiseen. Ehkä 5h menee siihen. Jouluruokien miettiminen ehkä yhden tunnin ja niiden valmistaminen 5h. Eli yhteensä menee n. 3 päivää ja minusta se on _paljon_  aikaa. Tuonkin ajan voisi käyttää fiksummin johonkin kivaan kuten sohvalla löhöilyyn tai kirjan lukemiseen. Inhoan siivoamista, ja joulu on hyvä syy tehdä se.

Vierailija
36/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jouluvalmistelut;

Ekana adventtina laitetaan jouluvaloja, leivotaan pipareita, torttuja ja tehdään glögiä.

Ennen joulua sitten askarrellaan lasten kanssa kortteja, ostetaan postimerkit ja laitellaan kuoriin ja postiin.

Haetaan varastosta joululiinat, koristeet yms, pestään liinat ja silitetään ne. Koristellan miten huvittaa alakertaa.

Käyn lasten kanssa jouluostoksilla, kahtena päivänä.

Teen ruuat jouluksi pakkaseen etukäteen, aatoksi vasta kinkku uuniin. Leivotaan myös kakut, piparit ja tortut yms.

Mitähän muuta? Niin toki, siivotaan hyvin, ei sentään kaappeja, mutta muutoin kunnolla... Paketoidaan paketit...

Kyllä tuohon menee aikaa mielestäni enemmän kuin muutama tunti.

Vierailija
37/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen syntitaakka teillä on kertynyt vuoden aikana, jota pitää yrittää keventää ja hyvittää raatamalla itsensä ennen joulua piippuun. Tuossa kaikessa riehumisessa on jotain peittelyn makua, valitettavasti. Miksi kaikki ulkonainen on teille niin tärkeää? Paljon vähemmällä pärjää. Kunhan joulun tärkein sanoma ei teillä hukkuisi sinne kuurausämpäriin ja komeron peränurkkaan.

Tavallinen siivous riittää, samoin maltillinen määrä ruokaa. Puolivalmisteitä on suorastaan järkevä käyttää (juuressoseet esim. laatikoihin). On tietenkin vanha perinne, että jouluna pitää olla paljon ruokaa, mutta miettikää nyt, hyvät naiset, joskus ennen ihmiset kärsivät nälkää ja joulu oli sitten kohokohta vuodessa, kun sai syödä mahansa täyteen. Nyt elämme ruuan suhteen yltäkylläisyydessä eli vähemmän on enemmän. Ei tarvitse syödä itseään ähkyyn asti. Ruoka ei lopu kesken. Himmentäkää valoja ja sytyttäkään muutama kynttilä, niin nurkissa ehkä majailevat villakoirat jäävät huomaamatta. Sitten härkäviikoilla on aikaa nuohota huushollia niin perusteellisesti kuin vain haluaa.

Vierailija
38/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lapsiperheissä se on kiireitä aikaa: Lapset haluavat leipoa, tehdä piparkkakutalon ja askarrella joulukoristeita, joulukortteja ym. (vrt. siitä seuraava sotku), kouluissa ja tarhoissa on joulujuhlat, jossa lapset esiintyvät ja viime vuotiset juhlavermeet ovat varmasti liian pienet. Aikuisilla on työpaikan pikkujouluja ja ainakin parhaille työkavereille ja lasten opettajillekin pitäisi ehtiä hankkia pienet joulumuistamiset. Meidän suvussa iskee myös kerran vuodessa äärimmäinen sururakkaus, joten joululomalla meillä käy myös ennätysmäärä ruokavieraita. Myös lahjojen pakkaaminen, joulukuusen hakeminen ja koristeleminen on lapsiperheessä "hankalampaa, joten siihenkin on varattava erikseen kallista aikaa ;-)

Vierailija
39/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:12"]

Olen samaa mieltä. Niin se on meilläkin. Joulu laitetaan hyvissä ajoin ja jokaista pientäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä viikkosiivous. Voi kauhistus. Mutta en silti kanna siitä tressiä.

[/quote]Mitä? Millaisessa kunnossa teidän kotinne ovat jos pelkkä viikkosiivous ei riitä? Meillä on aina siistiä ja mattoja ja muita pesen sitä mukaa kuin likaantuvat joten nekin ovat aina puhtaita. kaappeja käydään läpi monta kertaa vuodessa joten sitäkään ei tarvitse tehdä jouluksi.

Vierailija
40/87 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joulun valmistelussa itsessään ole mitään ihan mahdottomuuksia tai suoranaista taikoja tehtäväksi, mutta silti kaiken valmisteluihin kuuluvan tekemisen sovittaminen yhteen vuorotyön ja arjen pyörittämisen kanssa on välillä haastavaa ja siten joulunalusajan päivät venyvät välillä väkisinkin pitkiksi.