Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen antaisit katsoa Squid gamen?

Vierailija
17.10.2021 |

13-vuotias poikani tahtoisi katsoa tuota sarjaa, mutta en antanut sen väkivaltaisuuden vuoksi. Antaisitko itse 13-vuotiaan katsoa sitä? Jos et, minkä ikäisen antaisit katsoa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään syytä, miksi 17-vuotias saisi sarjaa katsoa.

Mikset? Hänhän voisi ikänsä puolesta katsoa sen.

Vierailija
22/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipäänsä yhtään hyvää syytä miksi 13-vuotiaan pitäisi katsoa se? Se, että (muka) kaikki kaveritkin katsoo, ei ole hyvä syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13-vuotias katsoi sen lupia kyselemättä :(

joo paska äiti, tiedän

Vierailija
24/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ei kiinnosta.

Vierailija
25/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut kyseisen sarjan. Tavallinen tekotaiteellinen älynväläys. Voit antaa 13-vuotiaan katsoa.

-14-vuotias

Vierailija
26/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hinku teillä on näyttää tuota sarjaa kouluikäisille? Koko sarjan pointti (yhteiskuntakritiikki, tuloerot, velka-ahdistus, sorto, kontrolli, köyhien ja rikkaiden valtasuhteiden kritiikki) menee humisten ohi ja jäljelle jää vain silmitöntä väkivaltaa yhdistettynä lasten ymmärrystason aihepiiriin eli helppoihin leikkeihin joissa häviäjää sorretaan. Noin nuori poimii sarjasta tasan tarkkaan vain ne räikeimmät sävyt koska syvemmät tasot menee niin lujasti ohi.

(spoilereita alla)

Koko asetelmahan on että sarjassa rikkaat porhot laittaa köyhiä tappelemaan toisiaan vastaan, ja pikkuhiljaa väkivalta ja vastuu hivutetaan heidän omiin käsiin. Ensin tappaja on abstrakti automaattipyssy seinästä, sitten kasvoton armoton tuomari, sitten sinä itse osana isompaa tiimiä, seuraavaksi tapat kilpakumppanisi ihan henkilökohtaisesti. Valta pysyy porhojen käsissä mutta vastuu hivuttautuu kilpailijoille itselleen. Kilpailijoiden kädet tahrataan yhä enenevissä määrin, ja palkintopotti kasvaa, joten kukaan ei lopeta pelaamista eli porhojen hupi jatkuu. Ja tietysti henkilöhahmojen omat henkilökohtaiset syyt, kuten se vanhempansa tappanut, isänsä hyväksikäytetyksi ja vankilatuomion jälkeen kilpailijaksi poimittu tyttö joka uhraa elämänsä kilpakumppaninsa hyväksi. En usko että lapsen mieli osaa katsoa värikkään splatter-väkivallan ja värikkäiden lastenpelien läpi ja prosessoida sarjassa läpikäytyjä teemoja.

Katsoisin itse sarjaa nuorimmiltaan vain lukioikäisten kanssa, ja silloinkin vain jos jaksojen läpi voi keskustella teemat läpi teinin kanssa. Olisi ihan vihoviimeistä että lapsi/teini poimii sarjasta vain "rapsutetaan karkkia ja pahoinpidellään tyhmät jotka ei osaa" tai "i t s emurha on cool" tai "pääsispä itse pelaamaan kun oon niin fiksu ja näyttäisin muille".

Vierailija
27/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luulko, että teinin mieli hajoaa _fiktiosta_.

Vierailija
28/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi katsoo sen, vaikka kieltäisit. Se on nykymaailmaa.

Vierailija
29/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixin suosituin sarja.

Jos lapsi yli 13v haluaa katsoa katsoisin yhdessä ja sitten juttelua. Olihan siinä yllättävä loppukin.

Mulla oli hoidossa 2v lapsi, sattui tv tulee länkkäri jossa ammutaan, käänsin kanavaa mutta kuulin että on tottunut katsomaan isänsä kanssa kaikenlaista K-18 kauhua, ammuskelua.

Vierailija
30/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minkään ikäisen, joka olisi holhottavani. Ikäraja on 16, mutta en antaisi 17-vuotiaankaan katsoa. Tämä ei johdu väkivaltaisuudesta - sitä on monessa pelissä ja leffassa muutenkin - vaan pelin ideasta, jota pidän väkivaltaa haitallisempana.

Mitä tarkoitat että pidät pelin ideaa vakivaltaa haitallisempana?

Otse pidin juuri tästä aspektista, koska se kärjistää jo yhteiskunnassa tapahtuvia prosesseja tuohon dystooppiseen muotoon. Hallitseva luokka laittaa tavan ihmiset tappelemaan toisiaan vastaan, vastineena häviävän pieni mahdollisuus saavuttaa päävoitto. Koko systeemin tarkoituksena on vain tuottaa hetken hupia tuolle hallitsevalle luokalle. Katselijoilla palkintona huvi ja vedonlyönti, mutta kilpailijoilla konkreettisesti pelissä koko henki ja elämä, mutta silti ahdinkonsa suuruudesta johtuen ovat valmiita osallistumaan ja likaamaan omat kätensä tuohon väkivaltaan.

Toisin sanoen peli on kuin äärimmilleen kärjistetyn kilpailuyhteiskunnan ja äärimmäisen luokkajaon pienoismalli. Köyhät ja ongelmaiset, heidän koko elämänsä ja ahdinkonsa, ovat kirjaimellisesti pelkkiä pelimerkkejä parin ultrarikkaan (sairaaksi) ajanvietteeksi. Hajota ja hallitse.

Itselleni tämä sarja kolahti kyllä tosi kovaa ja laittoi ajattelemaan.

Vierailija
31/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi katsoo sen, vaikka kieltäisit. Se on nykymaailmaa.

Se, että sinä olet kasvattanut lapsesi niin huonosti, ettei hän tottele sinua, jos kerrot pätevän syyn kiellolle ei tarkoita sitä, että näin kävisi kaikkien kohdalla.

Vierailija
32/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään lastenleffa vaan yhteiskunnallinen kannanotto. Ei sovi 13-vuotiaalle.

Vierailija
33/33 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuo sarja voi antaa traumoja tai antaa nuorille vaarallisia ideoita. Suosittelisin noudattaa ikärajoja. Mistä sitä tietää minkälaisia ajatuksia sarja antaa nuorten mieleen?