Mitä tapahtuu jos mammografiassa havaitaan jotain epäilyttävää?
Soittaako lääkäri heti vai tuleeko tieto kirjeellä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunsin itse rinnassa patin. Mammografiassa ei näkynyt, ultrassa ei näkynyt mutta lääkärikin tunsi sen. Ohutneulanäyttettä ei kunnolla saatu otettua, mistä pääteltiin että ei ole syöpää, mutta mielenrauhan vuoksi sain valita, leikataanko patti pois vai ei. Leikattiin. Ei ollut syöpää.
Mulla lähes sama juttu. Rinnassa tuntuu patti, lääkärikin sen tuntee. Mammografiassa ei näkynyt mutta ultrassa näkyi saman puolen kainalossa patti. Ohut- ja paksuneulanäytettä yritettiin. Ei onnistunut, joten totesivat ettei se varmaan mitään ole. Ei jatkotoimenpiteitä. No, patti tuntuu edelleen. Ja aina vaan enemmän, ei edelleenkään tarvitse tutkia tms. Loppu siis erilainen. En saanut mielenrauhaa.
Olisi kyllä pitänyt sopia seurantakäynti esim. puolen vuoden päähän. Jos ei kerta saatu selville mikä patti siellä on.
Ohutneulanäyte otettiin eka käynnillä. Sitten seurantaköynnillä paksuneulanäyte, kun oli niin huolestuttava. Kumpikaan näyte ei onnistunut ja se näytteenottaja sen myönsi. Huolestuttavan näköinen suurentunut imusolmuke. Enää ei seurata, kun on näytteet "otettu"
Sitten ehdottomasti pitäisi seurata jos on vielä huolestuttavan näköinen.
Naiset voisi leikkauttaa rinnat pois kokonaan ennen syövän tuloa ja samoin värkkinsä antaa ympäri leikata niin sinne ei tule sitä toista tautia minkä voi saada kun käy vieraissa.