Mitä tapahtuu jos mammografiassa havaitaan jotain epäilyttävää?
Soittaako lääkäri heti vai tuleeko tieto kirjeellä?
Kommentit (42)
Multa otettiin lisää kuvia ja ohutneulanäyte samalla reissulla ja sain rintasyöpädiagnoosin. Riippuu siitä katsotaanko kuvat heti vai myöhemmin.
No jopa on taas "tietoa" liikkeellä.
Ilmoittakaa asiattomaksi toi trollaamiset.
Jos mammografiassa näkyy jotain, tulee jatkotutkimuksia. Ultra, mahdollisesti otetaan samalla näyte neulalla.
Jos joku on joskus nähnyt syöpähoitoja ja mitä se aiheuttaa, niin pysyy niistä mahdollisimman kaukana.
Ap, tarkoitatko, että jos rintasyöpäseulonnassa löytyy jotain epäilyttävää? Silloin sinulle varataan aika lisätutkimuksiin. Aika joko soitetaan tai ilmoitetaan kirjeellä riippuen siitä kuinka nopeasti aika on. Käynnillä tehdään ainakin ultraääni. Tarpeen mukaan myös otetaan lisäkuvia ja otetaan neulanäytteitä (solu- tai/ja kudosnäytteitä).
Jos taas menet vaikkapa patin vuoksi tutkimuksiin, niin sinusta otetaan mammografiakuvat ja lääkäri tekee ultraäänen. Mahdollisesti otetaan näytteitä myös.
Tästä ketjusta on poistettu tärkeimmät kokemusperäiset viestit.
Minulla todettiin jokin vuosi sitten joukkoseulonnassa kyhmy. En muista, mikä vuosi se oli, ehkä 2019? Kun koronan takia on nyt moni asia viivästynyt. Silloin tuli kirje kotiin jo n. viikon kuluttua, ja siinä aika ultraääneen. Otettiin ultraäänen lisäksi paksuneulabiopsia. Kyhmy oli hyvänlaatuinen.
Olen 62-vuotias, ja minulla on aika joukkoseulontaan huomenna. Jännittää, löytyykö nyt mitään.
Mulla oli patti rinnassa. En mennyt lääkäriin, koska näin mitä äidilleni kävi.
Sain patin pois noilla parjatuilla uskomushoidoilla.
Mulle tuli soitto hoitajalta ja kutsu lisätutkimuksiin heti seuraavalla viikolla. Hoitaja otti ensin lisäkuvia koneella ja sitten tutki lääkäri eri laitteella. Vesirakkulasta oli kyse. Ei jatkotoimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli patti rinnassa. En mennyt lääkäriin, koska näin mitä äidilleni kävi.
Sain patin pois noilla parjatuilla uskomushoidoilla.
Patteja on erilaisia. Sinulla ei siis ilmeisesti ollut mikään pahanlaatuinen patti.
Minut ohjattiin heti lisätutkimuksiin, uusi mammo ja muita tutkimuksia, en enää tarkkaan muista. Aikaa tuosta on noin 30 v.
Vierailija kirjoitti:
Minut ohjattiin heti lisätutkimuksiin, uusi mammo ja muita tutkimuksia, en enää tarkkaan muista. Aikaa tuosta on noin 30 v.
Ai niin, löydös ei enää näkynyt, ei oli sellainen joka ”suli” itsestään pois.
Ehkä ei. Uskon kyllä lääketieteeseen,mutta pistän vähän hanttiin näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Moni tappaaa itsensä välttääkseen syöpähoidot. Saattaisin itsekin toimia niin.
Rintasyövistä nykyään paranee noin 90-95%, joten elämä kyllä voittaa kun jaksaa hetken (10 kk) taistella.
Myös monissa muissa syövissä voidaan olla ns. remissiossa jopa 20 v.
Eli, ei hoitojen vuoksi täältä kannata lähteä ennenaikojaan.
Syövät voi kuulemma hävitä itsestään.
Mikäli itsellä epäilys että jotain voisi olla mammografiassa niin miettisin hautaustoimistoon menoa ja valitsisin arkun ja hautapaikan. Kuolema silloin kolkuttaa kulman takana. Valmistelisin itseni viimeiselle matkalle. Ajatus tuo mielen rauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tappaaa itsensä välttääkseen syöpähoidot. Saattaisin itsekin toimia niin.
Rintasyövistä nykyään paranee noin 90-95%, joten elämä kyllä voittaa kun jaksaa hetken (10 kk) taistella.
Myös monissa muissa syövissä voidaan olla ns. remissiossa jopa 20 v.
Eli, ei hoitojen vuoksi täältä kannata lähteä ennenaikojaan.
Syövästäi lasketaan parantuneen, jos siihen ei kuole 5 vuoden päästä diagnoosista. Itse vältän kaikin voimin lääkäreitä ja sairaaloita. Haluan olla terve.
Minulta otettiin mammografia, ja soitto tuli parin päivän päästä siittä, että haluavat tutkia tarkemmin. Uusi mammografia, ultra, ja neulanäyte. Viikon päästä olin leikkauksessa, jossa noin 2cm mittainen kasvain poistettiin. Nyt jälkitarkastusten jälkeen (ja hoitojen) olen terve. Toisesta otettiin pala, siinäpä se, elämä jatkuu aivan normaalisti. Tämäkin: edes hiukseni eivät lähteneet, ohenivat vain.
Anyone?