Jatkuva ylävatsakipu.. apuja?
Hei! Tästä aiheesta on jo paljon aloituksia mutta.. Minulla on siis jatkuvaa ylävatsakipua. Epäilen ruokatorven tulehdusta tms.(refluksitauti?) Keväällä oli sama ja kaksi viikkoa söin Parietia ja meni pois. Alkoi uudestaan ja nyt on ollut puolitoista kk. Olen käynyt ylävatsan ultraäänessä ja yleislääkärini mielestä tähystys olisi turha. Verikokeet ok. Syön nyt Parietia ja Galvestonia käytän. Ei apua. Olen aivan loppu tähän loputtomaan särkyyn.
Ei ole närästystä eikä ylösnousua oikeastaan ikinä. Yöt saan nukuttua ja särky alkaa aamulla ja jatkuu koko päivän. Ainoa oire kipu (ja röyhtäily kaiken ruuan ja juoman jälkeen, mutta se on minulla ollut aina). Ruokavalioni ei ole mikään kauhean epäterveellinen ja koen että aika vaikea itsekseen alkaa jättämään mitään pois kun ei ruualla ole vaikutusta kipuun, ihan sama mitä syön. Hiilihapolliset juomat olen skipannut. Olen miettinyt pitäisikö käydä gastroenterologilla mutta en tiedä onko turha (ja kallis) reissu jos jauhaa samaa kuin yleislääkäri. Jos jonkulla on kokemusta/ehdotuksia niin lämmöllä otan vastaan.
Kommentit (28)
Kiitos vastauksestasi. Sappi oli ok ultraäänessä. Litalginia kokeiltiin keväällä mutta siitä ei ollut apua ja se kai toimii aika hyvin sappivaivoihin? Eli lääkäri sulki ne pois.
Ap
Kiitos vastauksestasi. Mulla ei ole kauheasti stressiä muusta kuin tästä mahasta. Niin toki voihan se olla sitäkin...
Ap
Mikä yleislääkärisi vaivalle antama diagnoosi siis on?
Ruuansulatuselimistön vaivojen tyypillinen kipukuvaus ei ole sana "särky", jota myös käytät. Onko mikään rintakehän eli luisten rakenteiden ongelma mielestäsi mahdollinen esimerkiksi työ- tai liikuntaharrastusasentojesi pohjalta?
Minulla oli samantapaiset oireet. Närästys oli vaikeaa. Se sai aikaan kipua, nielemisvaikeutta sekä hengenahdistusta. Tehtiin vatsan ultra, gastroskopia sekä manometria eli esofaguksen ja kardian paineenmittaus. Manometriassa löytyi ruokatorven peristaltiikan häiriö. Närästys oli hiljainen refluksi eli laryngofaryngeaalinen refluksi. Hoidoksi lääkkeet ja rakenteelta sopiva ruoka. Oireet ovat nykyisin täysin hallinnassa.
Yleislääkäri ei ole oikein antanut diagnoosia paitsi "jotain happovaivaa". En koe häneltä saavani oikein apua kun tämä vaan jatkuu muutakuin lääkkeitä lisää naamaan. Kipu on jäytävää eli ei kai niinkään särkyä? En osaa oikein paremmin sitä kuvailla mutta ylävatsassa keskellä tuntuu siinä missä kuvittelen ruokatorven olevan. Olen lukenut ruokatorven alaosan tulehduksesta ja se mielestäni sopii oireisiin. Eli kyllä tämä varmaan jotain sellaista on mutta luulisi tuon Parietin pikkuhiljaa auttavan... vai onko tulehdus niin paha sitten että kestää kauan. Ruokavaliosta lääkäri ei ole sanaakaan puhunut.
Edellinen siis ap. Kiitos kaikille kun olette jatksaneet vastata! Täytyykin perehtyä tuohon manometriaan.
Minua myös kiinnostaa kivun luonne; jäytävää? Siis jossain syvällä sisuksissa särkee, ei varsinaisesti korvenna?
Tuo särky särähti itsellä ainakin, ja viittaisi johonkin elimelliseen syyhyn. Ei siis pelkästään refluksiin tai ärtyneisiin limakalvoihin.
Onko kipua jatkunut pitkään, ja alkaako aina syömisen jälkeen? Entäs tyhjällä vatsalla?
Eikö se yleislääkäri antanut lähetettä erikoissairaanhoitoon? Siellä kuitenkin poliklinikkamaksulla tähystetään ja ultrataan ja tutkitaan.
No jäytävä on mielestäni paras sana kuvaamaan sitä, välillä tuntuu kuin olisi polttavaa/korventavaa. Kipu ei oikeastaan muutu syömisen mukaan, ehkä vähän helpottaa kun on syönyt. Mutta alkaa aamulla jo ennen kuin syö ja jatkuu koko ajan kunnes menen nukkumaan. Eikä ole väliä mitä syö tai juo. Siksi on vähän hankalaa päätellä johtuuko jostain tietystä ruuasta.
Olen käynyt työterveyden kautta yleislääkärillä eikä ole laittanut lähetettä kuin labraan ja ultraan. Hyvä toki sekin. Erikoislääkärin ja tähystyksen joudun itse maksamaan mutta alan kallistumaan gstroenterologikäynnin puoleen...
Ap
Kyllähän gastroenterologi varmaankin lähettää tähystykseen. Jos ruokailusta riippumatta vaiva on päällä koko päivän, en hylkäisi tuota rintarankaperäisen syyn mahdollisuutta.
Itselläni närästys ei tunnu poltteena, niin kuin usein kuvataan. Se tuntuu kipuna ylävatsalla ja usein itsekin hämmennyn, että närästystäkö tämä taas on. Röyhtäilyäkään ei ole.
Helikoa ei ole vielä tutkittu. Syön nyt tämän kuurin loppuun vielä 2vk ja sitten pitää olla 2 vk ilman ennenkuin otetaan helikoa. Pitkät viikot edessä jos ei ala menemään ohi.. vatsahaavasta ei ole lääkäri puhunut, täytyypä siitäkin lukea.
Juu, voihan tämä närästystä olla tämä. Vaikka ei sellaista perinteistä. Ihmettelen kun lääkärin mielestä tähystys ei olisi tarpeellinen, toisi ehkä lisätietoa kuitenkin.
Kiitos!
Ap
Minulla ollut samaa vaivaa jo kauan. Löytyi vuosi sitten helicobakteeri johon söin häätökuurin. Olen käynyt gastroenterologilla ja niellyt letkua TT-kuvat otettu niin kuin myös ultra. On todettu Atrofinen gastriitti elikkä hapoton maha jonka aiheuttanut juuri tuo mahassa oleillut helicobakteeri. Olen nyt menossa kolonoskopiaan jos sieltä jotain löytyisi. Tähän vaivaan ei ole lääkitystä vain ruokavaliohoito. Olen myös laihtunut 12 kiloa mikä ei hyvä olen nyt alipainoinen ja kivut sen kun jatkuvat vain, ei kiva!!
Kerron vielä sen, että kun menee valittamaan lääkärille vatsakipuja niin määrätään happolääkkeitä. Usein vaivat ei johdu liikahappoisuudesta vaan hapottomasta mahasta ja siihen eivät happolääkkeet sovi.
Minäkin lähtisin miettimään mahalaukun tulehdusta ja todennäköisesti helikobakteeri aiheuttajana. Monesti kipu liittyy tulehdukseen, jos ei ole mitään vammaa aiheuttajana.
Mulla on samat oireet ja nyt jo useampi Pariet-kuuri takana, aloitin juuri pari päivää sitten uudelleen ja tuntuu vähän auttavan.
ei ole tehty tähystystä tai ultraa. En osaa oikein auttaa muuten kuin että tiedän miltä vaiva tuntuu ja se on todella ärsyttävä. Mulla varmaan johtuu siitä kun olen joutunut syömään paljon ibuprofeenia muihin kipuihin.
Tukos sappitiehyessä, sappisoraa, joka ei näy missään kuvauksissa. Onko sappirakko ultrattu?