Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pitkästä matikasta hyötyä oikikseen hakiessa?

Vierailija
16.12.2014 |

Niin eli oikikseen olisin toivottavasti menossa.

Mietin vain mitä syventäviä kannattaisi lukea / mitkä aineet kannattaa kirjoittaa. Yhteiskuntaoppi nyt varmaan ainakin...

Matemaattiset aineet ovat minulle vahvoja ja olen lukenut nyt 2,5 kurssia pitkää matikkaa, arvosanoina 9 ja 10, ja matikka on minulle helppoa että sen puolesta sen lukeminen ei ole onglema. Mietin vain olisiko jotain tärkeämpää. Minulla on myös muiden luonnontieteiden lisäkursseja, mutta nämähän voisi korvata joillain oikista paremmin tukevilla kursseilla. Kielissä (muissa kun enkku) olen huono, mutta onko vielä jotain mitä pitäis lukea? 

Olennaisin kysymys onko noi matikka ja luonnontieteet yhtään hyödyksi sinne hakiessa? :/

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyötyä kuin kasvokertoimella

Vierailija
2/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/ 

En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen pääsy on vain ulkolukua ja vastaamista kysymyksiin. Ei todella muuta.

Vierailija
4/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.

Vierailija
5/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]

Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/ 

En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.

[/quote]

Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :(  kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.

Vierailija
6/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]

EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.

[/quote]

Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :( 

Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ei ole todellakaan mitään hyötyä oikikseen hakiessa tai siellä opiskellessa muuten kuin että pääsykoevaiheessa saattaa saada parmmin alkupisteitä hyvästä yo-arvosanasta. Kannattaa katsoa eri yliopistojen hakusivuilta, että mistä aineista saa alkupisteitä ja minkä verran.

Noin muuten oikiksen pääsykoevaiheessa ja opiskeluvaiheessa vahvat perslihakset ja kyky omaksua puuduttavaa nippelitietoa auttaa ehdottomasti eniten.

Vierailija
8/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ihmiset sitten tulevaisuudessa "päättävät" maamme asioista? Juu ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]

EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.

[/quote]

Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :( 

Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/

[/quote]

Jos saisit rämmittyä lääkiksen läpi niin ei ole pakko toimia lääkärinä, esim. tutkijaksi on mahdollista päästä.

Vierailija
10/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]

Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.

[/quote]

Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :( 

Yritän kyllä panostaa äikkään :/

Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/

Vierailija
12/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ainakaan minulle mitään merkitystä. Lyhyellä matikalla (C) pääsin ihan eka yrittämällä oikikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli sata kerta tärkeämpi kuin matikka. Saat/joudut/teet työsi myös kirjallisesti, jos juristiksi haluat. Panosta siihen.

Vierailija
14/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue erilaista kirjallisuutta niin paljon kuin ehdit, mielestäni paras tapa tehostaa kirjoittamista.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:38"]

Lue erilaista kirjallisuutta niin paljon kuin ehdit, mielestäni paras tapa tehostaa kirjoittamista. 11

[/quote]

Huh, hyvä on :( suosituksia sellaiselle joka ei ole lukenut mitään vapaaehtoisesti sitten kakkosluokan? :D 

Ja kiitos vastauksista :)))

Vierailija
16/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]

Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/ 

En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.

[/quote]

Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :(  kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.

[/quote]

Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari

Vierailija
17/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]

Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.

[/quote]

Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :( 

Yritän kyllä panostaa äikkään :/

Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/
[/quote]

Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää.

Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä.

Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan.

Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa

Vierailija
18/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"] Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta. [/quote] Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :(  Yritän kyllä panostaa äikkään :/ Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/ [/quote] Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää. Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä. Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan. Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa

[/quote]

No joo, myönnän itsekin että koko oikis ei pahemmin motivoi. En ihmeemmin pidä äidinkieleen liittyvistä jutuista. Se on kuitenkin siedettävämpi vaihtoehto kun moni muu ja jos rämpisin opinnot jotenkin läpi olisi töitä varmaankin hyvin tarjolla. :( 

-ap

Vierailija
19/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]

EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.

[/quote]

Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :( 

Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/

[/quote]

Jos saisit rämmittyä lääkiksen läpi niin ei ole pakko toimia lääkärinä, esim. tutkijaksi on mahdollista päästä.
[/quote]
Ihan opiskeluaikanakin joutuu kyllä paljon tekemisiin "haavojen ja veren yms" kanssa. Jo prekliiniseen opiskeluun kuuluu erilaisia dissektioita yms melko paljon, ja klinikkavaiheessa harjoitteluissa joutuukin sitten näkemään ja tekemään vaikka mitä. Mun mielestä pitäisi olla intohimoa nimenomaan lääketieteeseen ja kiinnostusta siihen, mitä ihmisen sisällä on. Jos tuntee päinvastoin vastenmielisyyttä aihetta kohtaan, niin tulee vaikeat kuusi vuotta.

Vierailija
20/59 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:49"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]

Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/ 

En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.

[/quote]

Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :(  kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.

[/quote]

Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari

[/quote]

Olen harkinnut tätäkin, mutta en oikein ole saanut mitään järkevää ideaa siitä mitä (diplomi) insinöörit oikeastaan tekevät. Siis kun eikös heitä työskentele vaikka missä. On varmaan aika eri asia olla vaikka biotekniikkan kun tietokonealan insinööri. Sukupuolijakaumalla ei ole minulle väliä, en välitä vaikka olisin ainoa tyttö porukassa, nyt lukiossakin parhaat kaverini ovat poikia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi