Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa läheltä piti -tilanteita, joita teille on sattunut liikenteessä!

Vierailija
16.10.2021 |

Eli itselleni tapahtui tänään sellainen tilanne, että aivan yhtäkkiä auto lähti käsistä ja rupesi liukumaan vastaantulevien kaistalle. Sitten menetinkin hallinnan täysin ja auto pyöri joka suuntaan sekä liukui tiellä sivuttaissuunnassa hallitsemattomasti. Tuntui kuin olisin ollut pesukoneessa kunnes vihdoin sain auton pysähtymään kuin ihmeen kaupalla keskelle tietä. En ymmärrä miten en joutunut ojaan tai törmännyt mihinkään vaikka tilanne ei ollut hallinnassa ollenkaan. Tämä siis tapahtui aamulla hiljaisella tiellä, jossa rajoitus oli 100 mutta ajoin muistaakseni sillä hetkellä noin 80 km/h. Ikinä ennen ei ole tapahtunut mitään tällaista ja minulla on talvirenkaat alla.

Säikähdin hirveästi ja ajoin lähimpään parkkiin jossa yritin koota ajatuksia jonkin aikaa ennen kuin pystyin jatkamaan ajoa. Mietin vaan että mitä jos rekka olisi tullut vastaan, olisin nyt ikuisesti neliraajahalvaantuneena jossain. Tai jos joku henkilöauto olisi tullut vastaan ja olisin vahingossa tappanut kuljettajan ajamalla häntä päin. Ajaminen pelottaa tällä hetkellä hirveästi ja tunnen että olen maailman surkein kuski, en ymmärrä miten noin voi edes käydä. Pelkään talvista keliä ja odotan jo kauhulla aamua koska pitää ajaa töihin ja saattaa olla taas liukasta. Vuosikausia olen ajanut talvellakin ihan huoletta, mutta nyt jäi joku trauma kyllä tuosta. Kertokaa omia kokemuksia!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaverin kyydissä ja istuin kuskin puolella takapenkillä. Ohi ajaneesta rekasta räjähti rengas. Onneksi se ei räjähtänyt ihan kohdalla, sillä silloin en ehkä olisi kertomassa siitä.

Vierailija
2/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole kertonut tätä kenellekään omalla nimelläni. Enkä kerro. 

Olin työmatkalla ja aamuväsyneenä liikenteessä. Kesken ajomatkan tajusin että työpaikan autotallin avain on auton avaimen kanssa samassa nipussa kiinni, enkä ehtisi pysähtyä matkan varrella sitä irrottamaan. Kokeilin varovasti saisinko sitä irrotettua kesken ajon. Se vaan välähti päähäni ja melko hyvin se lähtikin irtoamaan. Mutta sitten tapahtui jotain painajaismaista. Kiskoessani viimeistä pätkää irti, nappasinkin vahingossa mukana keskellä motaria auton avaimen pois virtalukosta. Tietenkin auton moottori pysähtyi ja ohjaus lukittui. Paniikki iski sillä olin juuri ohittamassa rekkaa ja perässäni tuli pakettiauto. 

Laitoin hätävalot päälle ja keskityin ohjaamaan autoa sivuun. Vauhti ei onneksi hiljentynyt saman tien vaan pääsin turvallisesti rekan ohi ja ohjaamaan autoni oikeaan laitaan. Kun sain auton turvallisesti oikeaan reunaan, sain vielä vauhdissa avaimen takaisin lukkopesään ja käynnistettyä autoni uudelleen. Siinä oli ainekset aika kamalaan onnettomuuteen. Onneksi pääsin säikähdyksellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meinannut kahdesti ajaa ojaan, parkkitilanteissa molemmat.

Vierailija
4/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, ap. 😳 Siis mitähän ihmettä tossa on tapahtunut, vesiliirto..? Itellä säikäyttävin ollut kun hirvi vetäs illalla talvipimeällä suoraan keulan edestä, oli varmaan senteistä kiinni valehtelematta. Myös vastaan tuli auto sillä hetkellä eikä törmännyt siihenkään onneksi. Mulla oli vielä sukulaislapset kyydissä niin kyllä hakkas sydän aika lujaa loppumatkan.

Vierailija
5/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työmatkalla ja aamuväsyneenä liikenteessä. Kesken ajomatkan tajusin että työpaikan autotallin avain on auton avaimen kanssa samassa nipussa kiinni, enkä ehtisi pysähtyä matkan varrella sitä irrottamaan. Kokeilin varovasti saisinko sitä irrotettua kesken ajon. Se vaan välähti päähäni ja melko hyvin se lähtikin irtoamaan. Mutta sitten tapahtui jotain painajaismaista. Kiskoessani viimeistä pätkää irti, nappasinkin vahingossa mukana keskellä motaria auton avaimen pois virtalukosta. Tietenkin auton moottori pysähtyi ja ohjaus lukittui. Paniikki iski sillä olin juuri ohittamassa rekkaa ja perässäni tuli pakettiauto. 

Laitoin hätävalot päälle ja keskityin ohjaamaan autoa sivuun. Vauhti ei onneksi hiljentynyt saman tien vaan pääsin turvallisesti rekan ohi ja ohjaamaan autoni oikeaan laitaan. Kun sain auton turvallisesti oikeaan reunaan, sain vielä vauhdissa avaimen takaisin lukkopesään ja käynnistettyä autoni uudelleen. Siinä oli ainekset aika kamalaan onnettomuuteen. Onneksi pääsin säikähdyksellä. 

Miten pystyit ohjaamaan auton sivuun, jos rattilukko oli päällä?

Lisäksi avain ei saa irrota virtalukosta noin vain kesken ajon (meillä on itselläkin vanha auto, josta saa avaimen irti, mutta noin periaatteessa), et siis kääntänyt sitä?

Vierailija
6/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan erään deitin kanssa mentiin vähän kauemmas treffeille tämän autolla. Vitsaili jossain vaiheessa miten jarrut on vähän reistailleet, hehheh. Perille päästyä parkkipaikalla jarrut löi niin pahasti lukkoon ettei auto liikkunut minnekkään. Oli onnea matkassa että vasta siellä. Treffailu jäi siihen.

Vierailija
7/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pystyit ohjaamaan auton sivuun, jos rattilukko oli päällä?

Lisäksi avain ei saa irrota virtalukosta noin vain kesken ajon (meillä on itselläkin vanha auto, josta saa avaimen irti, mutta noin periaatteessa), et siis kääntänyt sitä?

Lisäksi: Rekkaa ohittaessa räpelöit avainta irti avainnipusta? En kyllä nyt ihan usko tätä tarinaa.

Vierailija
8/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mahdollisimman nopeasti takaisin auton rattiin! Mitä pidempään odotat sitä suurempi kynnys tulee ja trauma voimistuu.

Vierailija
9/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin satasta ja saavutin mopoauton joka ajoi mopoautovauhtia. Olin juuri lähtemässä ohittamaan kun tajusin että taakse on ilmestynyt auto ja se on jo menossa ohi meistä molemmista. Oli niin pienestä kiinni etten vetänyt sen tyypin kylkeen, olin jo aloittanut kääntämisen. Ennen ohittamista pitää tarkistaa peili, joo. Ja niin teinkin ja se pelasti viime tingassa. Mutta moitin myös sen toisen auton kuskia, koska kyllähän se nyt on teiden herrasmiessopimus, että se joka saavuttaa ensin, saa yrittää ensin ohi.

Vierailija
10/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekka tuli mäen päällä vastaan keskellä tietä. Ilman salamannopeita refleksejä siihen olisin mössääntynyt. Myös Civik Type-R:n urheilualusta toiminta pelasti että kääntyi niin rajusti ja pysyi hanskassa vaikka vauhtia oli 100kmh

Vierailija
11/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jäädä auton alle lapseni kanssa pari päivää sitten.

Olimme menossa erään taloyhtiön parkkipaikan sisäänkäynnin ohi, kun parkkipaikalta lähti tulemaan vauhdilla pakettiauto. Pysähdyimme, auto ei antanut tietä vaan kaahasi meistä ohi, pysähtyen sisäänkäynnin jälkeen, aikeena kääntyä. Hupsista, sieltä tulikin auto, joten tämä nero alkoi peruuttamaan kamalalla vauhdilla ja oli valehtelematta sekunneista kiinni, ettemme jääneet alle. Myöhemmin sama auto oli parkissa kadun varrella lähellä tuota parkkipaikkaa, joten oli ihan hirveä kiire oli, juu.

Vierailija
12/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin satasta ja saavutin mopoauton joka ajoi mopoautovauhtia. Olin juuri lähtemässä ohittamaan kun tajusin että taakse on ilmestynyt auto ja se on jo menossa ohi meistä molemmista. Oli niin pienestä kiinni etten vetänyt sen tyypin kylkeen, olin jo aloittanut kääntämisen. Ennen ohittamista pitää tarkistaa peili, joo. Ja niin teinkin ja se pelasti viime tingassa. Mutta moitin myös sen toisen auton kuskia, koska kyllähän se nyt on teiden herrasmiessopimus, että se joka saavuttaa ensin, saa yrittää ensin ohi.

Ei ainakaan etelässä ole tapana odotella, että nousetko seuraavasta liitymästä vai et. Myös: Katsothan peilin lisäksi kuolleen kulman?

Vierailija
13/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajeltiin maantiellä 80-100 km/h, kun oikealta ilmestyi nuori hirvi. Onneksi ei tullut tielle, vaan juoksi tien suuntaisesti siinä vaiheessa. Mitään ei olisi ollut tehtävissä, jos olisi eteen tullut ja silloisella antiikki-autolla jälki olisi ollut rumaa. Sydän kyllä hakkasi sataa ja tuhatta ja kädet tärisivät hetken sen jälkeen.

Vierailija
14/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistuta ap ne renkaat vielä, mitkä ne on.

Vierailija
15/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt kolmesti sama kuin ap:llä. Kahdesti peilijäällä ja kerran sohjossa. Ihan uskomatonta miten auto voi luikerrella tiellä siten eikä kuitenkaan mene metsään.

Noissa tilanteissa olen jatkanut pää viileänä matkaa, parempi ettei edes pysähdy miettimään sen tarkemmin vaan ottaa opiksi ja jatkaa ajamista.

Takavetoa en enää taida hommata, täällä on nykyään niin uraiset tiet talvisin.

Vierailija
16/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyin kolmion taakse ja katsoin molempiin suuntiin tuleeko autoja. Juuri kun olin lähdössä liikkeelle, jostain takaviistosta pyöräili kouluikäinen poika suoraan auton eteen. Onnistuin jarruttamaan niin että osuma jäi ehkä parin sentin päähän. Poika horjahti ja nojasi hetken konepeltiin. Kun olin tulossa autosta ulos selvittämään tilannetta, hän jatkoikin salamana matkaansa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Vierailija
17/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt kolmesti sama kuin ap:llä. Kahdesti peilijäällä ja kerran sohjossa. Ihan uskomatonta miten auto voi luikerrella tiellä siten eikä kuitenkaan mene metsään.

Noissa tilanteissa olen jatkanut pää viileänä matkaa, parempi ettei edes pysähdy miettimään sen tarkemmin vaan ottaa opiksi ja jatkaa ajamista.

Kerran käynyt kun ap:lla, neljä kertaa olen väistänyt hirven viime tipassa - paljon useammin niitä näkee jo pidemmältä. Muille tienkäyttäjille en ole itse aiheuttanut vaaraa, eikä muut autoilijat minulle. Nuo pirun hirvet vaan…

Vierailija
18/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on lisääntynyt se, että jonon kolmas (tai siitä edespäin) auto lähtee ohittamaan ollessaan vielä sulkuviivan kohdalla, vaikka toinen auto olisi jo ohitusasemissa ja sulkuviiva sen kohdalla päättynyt.

Samoin moottoritielle liitytään jo sulkuviivan kohdalla, kiilaten siten ensimmäisenä ajava auto joka olisi liittymässä vasta sulkuviivan päättymisen jälkeen.

Vierailija
19/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran käynyt kun ap:lla, neljä kertaa olen väistänyt hirven viime tipassa - paljon useammin niitä näkee jo pidemmältä. Muille tienkäyttäjille en ole itse aiheuttanut vaaraa, eikä muut autoilijat minulle. Nuo pirun hirvet vaan…

Minä olen tuon ketä lainasit. Täälläpäin on hirviä paljon ja kotitiellä on monta ylityspaikkaa. Lukemattomia kertoja on joutunut hirvien takia jarruttamaan, minullakin on 4 liian läheltä piti tilannetta ja yksi osuma. Kaikki nuo on tapahtunut paikassa jossa ei periaatteessa pitäisi hirviä liikkua.

Kun on ajanut kohta 30 vuotta, on sattunut vaikka ja mitä. Toisen auton kanssa en ole kuitenkaan koskaan kolaroinut. Sohjo ja pahat urat on ylivoimaisesti suurimmat uhat plus vähättelemättä kanssa-autoilijoiden törttöilyjä. Nykyään kun noita ledejä on lisävaloina niin ihmiset on alkaneet kiusallaan häikäisemään.

Vierailija
20/31 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä sattunut, kun ajaa työkseen.

Pahin oli muutama vuosi sitten kun olin menossa nelostietä kohti Jyväskylää ja Leivonmäen kohdalla on ihan pieni nousu mäen päälle ja tuossa mäessä lähti rekka käsistä ja oli sekunnissa vastaantulevien kaistalla. Ei onneksi tullut ketään silloin vastaan ja sain auton hallintaan suht nopeasti, mutten vieläkään tiedä miten tuo tapahtui. Takana oli pari henkilöautoa ihan perässä, mutta tuon jälkeen jättivät ison turvavälin. 

Sitten on paljon läheltä piti -juttuja hirvien ja peurojen kanssa, vielä ei ole kolahtanut *koputtaa puuta*.

Melkein joka päivä joutuis kyllä onnettomuuteen, jos ei olis valppaana itse.