Olen NIIN kyllästynyt lapsivihaan !
Tuntuu että joka paikassa mollataan lapsia. En itsekään pidä kuin omistani, mutta on todella epäkohteliasta haukkua lapsia ja niiden tarpeita ja ominaisuuksia. Vai onkohan niin, että ihmiset hyökkää toistensa kimppuun lasten kautta ?
Onko aina ollut tällaista ettei lapsista saa puhua eikä ne näkyä, eikä varsinkaan kuulua ?
Kommentit (135)
Kyllä suomessa vihataan lapsia. Asuin vuoden espanjassa ja kyllä ero oli kuin yöllä ja päivällä. Siellä lapset ovat ilo. Kesti kauan ymmärtää se. Vieraillekin lapsille hymyillään, heille puhutaan ja heitä huomioidaan ja hyvin eri- ikäisten ihmisten taholta. Kahvilassa saatetaan tuoda muffinsi kun lapsi tipahti tuolilta ja löi päänsä. Tuntematon nainen nappasi lapsen kiinni kun hän lähti yhtäkkiä karkuun. Kun yksivuotias kompuroi niin money auttoivat hänet ylös jos vaikka olin melkein yhtä lähellä. Kyllä mä monesti mietin että oisko se suomalainenkin itsekin onnellisempi jos ei joka asia ärsyttäisi.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:22"]
Kyllä suomessa vihataan lapsia. Asuin vuoden espanjassa ja kyllä ero oli kuin yöllä ja päivällä. Siellä lapset ovat ilo. Kesti kauan ymmärtää se. Vieraillekin lapsille hymyillään, heille puhutaan ja heitä huomioidaan ja hyvin eri- ikäisten ihmisten taholta. Kahvilassa saatetaan tuoda muffinsi kun lapsi tipahti tuolilta ja löi päänsä. Tuntematon nainen nappasi lapsen kiinni kun hän lähti yhtäkkiä karkuun. Kun yksivuotias kompuroi niin money auttoivat hänet ylös jos vaikka olin melkein yhtä lähellä. Kyllä mä monesti mietin että oisko se suomalainenkin itsekin onnellisempi jos ei joka asia ärsyttäisi.
[/quote]
Ei täällä voi ottaa kiinni kenekään juoksentelevaa pikkukullannuppua. Oletko hullu. Hetihän se äiti repisi silmät päästä, kun on kehdannut hyökätä koskemaan vapauden rajojaan etsivään pienokaiseen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:42"]
Muakin ihmetyttää, miten lapset herättää niin hirveetä vihaa joissain. Pari päivää sitten bussissa noin puolitoistavuotias lapsi itki noin 15-20min. Luultavasti väsymystään. Siinä sitten joku ystävällinen sielu kysyi vihaisena muutenkin ahdistuneen näköiseltä äidiltä: "pitääkö mun kuunnella tota v***n huutoa koko matka?" Kulkisi pyörällä, jos ei kestä ääniä julkisissa.
[/quote]
Ehkä se aikuinenkin oli vähän väsynyt. En minäkää auttamatta vihaa, jos väsyyneenä vähän menee kuppi nurin.
[/quote]
Mutta lapsilta ollaan vaatimassa "yhteiskunnan normeihin sopeutumista" ja aikuiset saavat tiuskia toisilleen v-sanoja liikennevälineissä? Siinä sitä vaadittua hyvää käytöstä todellakin, vaikka miten menisi "kuppi nurin".
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:11"]
Ystävä oli nyt viikonloppuna päivystyksessä lapsensa kanssa. He olivat istuneet siellä muutaman tunnin ja lapsi oli leikkinyt hiljakseen ja välillä levännyt ystäväni sylissä. Sitten ystäväni oli antanut tytölleen välipalaa joka meni tukkoisella lapsella väärään kurkkuun. Lapsi säikähti ja alkoi itkeä, ja koska oli kipeä ja väsynyt, itku jatkui. Tällöin joku nainen oli kiroillut jotakin saatanan kakaroista... Oliko sekin teistä ihan oikein? Päivystyksessä, kipeä lapsi, itkee - Eikun haastattelemaan vaan?
[/quote]
Seitsemän alapeukkua!
Eikö lapsi saa edes sairaalassa itkeä, jos on kipeä ja väsynyt? Sitäkö nuo alapeukut tarkoittaa? Uskomatonta!!
Pala suomalaista kulttuuria: odotustilassa on hiljaista. Lehden sivut rapisee, joku yskii, toinen köhii. Kännykän valot valaisee ihmisten kasvoja.
Odotustilaan saapuu humalainen mies. Jokainen huomaa hänet mutta harva nostaa katsettaan. Ihmiset tuijottavat kenkiään tai ovat lukevinaan lehteä/kännykän näyttöä. Mies puhuu sekavia, huutelee, pyörii ympäriinsä. Ihmiset ajattelevat että sellaista se vain on, taas yksi känniääliö. Kukaan ei sano sitä mitä kaikki ajattelee: painu v*****n siitä häiritsemästä, koska osa myös pelkää häntä.
Sitten odotustilaan tulee äiti lapsen kanssa. Alkaa tuijotus. Tuli sitten kakaran kanssa tänne. Toivottavasti ei ala kakara huutaa, sitten kyllä sanon suorat sanat. Lapsi inahtaa, jokainen vuorollaan (tai yhtä aikaa) tuijottaa äitiä. Äiti tuntee katseet ja toivoo, ettei odotus kestä pitkään. Lapsi on kuumeessa ja väsynyt, eli itkuherkkä. Lapsi alkaa itkeä, äiti hyssyttää parhaansa mukaan. Lapsi jatkaa itkua, ja sitten suomalainen rohkaistuu, avaa suunsa ja kertoo vahvan mielipiteensä lapsen itkusta.
Suomalaisen päivä on pelastettu. Saimpas sanottua! Siitäs sai, mokoma kakara.
Samaan aikaan humalainen lyö hoitajaa ja poliisikin tulee paikalle. Suomalainen saa viihdettä aikansa kuluksi. Ei harmita enää yhtään.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:06"]
Tuntuu että joka paikassa mollataan lapsia. En itsekään pidä kuin omistani, mutta on todella epäkohteliasta haukkua lapsia ja niiden tarpeita ja ominaisuuksia. Vai onkohan niin, että ihmiset hyökkää toistensa kimppuun lasten kautta ?
Onko aina ollut tällaista ettei lapsista saa puhua eikä ne näkyä, eikä varsinkaan kuulua ?
[/quote]
Huoh....
[/quote]
Mitäpä sitä huokailemaan.
[/quote] niin että mikä muita käskee pitämään sinun lapsiatasi kun et itsekään pidä lapsista yleensä paitsi omistasi. Samoin jos kaikki ajattelee, niin ne on ne omat vanhemmat ja isovanhemmat jotka niistä välittää.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:42"]Muakin ihmetyttää, miten lapset herättää niin hirveetä vihaa joissain.
Pari päivää sitten bussissa noin puolitoistavuotias lapsi itki noin 15-20min. Luultavasti väsymystään. Siinä sitten joku ystävällinen sielu kysyi vihaisena muutenkin ahdistuneen näköiseltä äidiltä: "pitääkö mun kuunnella tota v***n huutoa koko matka?"
Kulkisi pyörällä, jos ei kestä ääniä julkisissa.
[/quote]
Menisivät ne vanhemmat kävellen jos pentu huutaa noin kauan, ei saatana sentään...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:42"]Muakin ihmetyttää, miten lapset herättää niin hirveetä vihaa joissain.
Pari päivää sitten bussissa noin puolitoistavuotias lapsi itki noin 15-20min. Luultavasti väsymystään. Siinä sitten joku ystävällinen sielu kysyi vihaisena muutenkin ahdistuneen näköiseltä äidiltä: "pitääkö mun kuunnella tota v***n huutoa koko matka?"
Kulkisi pyörällä, jos ei kestä ääniä julkisissa.
[/quote] Ei, vaan se äiti hankkii oman auton ja kulkee sillä sen rääkyvän pentunsa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:28"]
Pala suomalaista kulttuuria: odotustilassa on hiljaista. Lehden sivut rapisee, joku yskii, toinen köhii. Kännykän valot valaisee ihmisten kasvoja.
Odotustilaan saapuu humalainen mies. Jokainen huomaa hänet mutta harva nostaa katsettaan. Ihmiset tuijottavat kenkiään tai ovat lukevinaan lehteä/kännykän näyttöä. Mies puhuu sekavia, huutelee, pyörii ympäriinsä. Ihmiset ajattelevat että sellaista se vain on, taas yksi känniääliö. Kukaan ei sano sitä mitä kaikki ajattelee: painu v*****n siitä häiritsemästä, koska osa myös pelkää häntä.
Sitten odotustilaan tulee äiti lapsen kanssa. Alkaa tuijotus. Tuli sitten kakaran kanssa tänne. Toivottavasti ei ala kakara huutaa, sitten kyllä sanon suorat sanat. Lapsi inahtaa, jokainen vuorollaan (tai yhtä aikaa) tuijottaa äitiä. Äiti tuntee katseet ja toivoo, ettei odotus kestä pitkään. Lapsi on kuumeessa ja väsynyt, eli itkuherkkä. Lapsi alkaa itkeä, äiti hyssyttää parhaansa mukaan. Lapsi jatkaa itkua, ja sitten suomalainen rohkaistuu, avaa suunsa ja kertoo vahvan mielipiteensä lapsen itkusta.
Suomalaisen päivä on pelastettu. Saimpas sanottua! Siitäs sai, mokoma kakara.
Samaan aikaan humalainen lyö hoitajaa ja poliisikin tulee paikalle. Suomalainen saa viihdettä aikansa kuluksi. Ei harmita enää yhtään.
[/quote]
Ja tämä tarina on tosi? Aika hyvä kumminkin. Oli pahista jos monen moista: juoppo ja kaikki muut ihmiset ja sitten oli hyviksiä eli lapsi, äiti, hoitsu ja poliisi. Draaman kaarikin oli melkoinen. Lisää tämmöisiä satuja.
Alan tuntea sympatiaa perhemurhaajia kohtaan... Kuka haluaa lapsensa kasvavan tässä maailmassa? Vanhuksien annetaan lojua kauppakeskuksessa, onnettomuuspaikan ohi ajetaan, ketään ei auteta ja lapsia vihataan. Terve aikuinen ei voi laittaa sormia korviin (tai kävellä) jos lapsi huutaa vaan äidin pitäisi kantaa se lapsi useamman kilometrin matka kotiin kun lapsi huutaa esim. väsymystään jolle ei mitään voi kunnes pääsee kotiin?
Lapsilta voi odottaa sitä että ajattelevat vain omaa napaansa, mutta että aikuiset minäminä- ihmiset voikin sitten oksettaa..
Mä en ole koskaan kokenut, että joku vihaisi mun tai muidenkaan lapsia. Toki joku yksittäinen riehuja voi nostattaa negatiivisia tunteita sekä mussa että muissa, mutta kyllä silloin on kyse joko ylivilkkaasta lapsesta tai kyvyttömistä vanhemmista. Mitään yleistä lapsivihaa en ole koskaan edes ymmärtänyt olevan, mutta meidän lapset osaavatkin yleensä käyttäytyä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 10:38"]
Tässä keskustelussa menee puurot ja vellit sekaisin. En usko, että ketään järkevää aikuista todellakaan haittaa se jos VAUVA tai TAAPERO saa raivarin tai itkee väsymystään.
[/quote]
Totta kai minua haittaa. Tuo kuulostaa uskomattoman ärsyttävältä. Samalla tavalla minua haittaavat mm. katuporan, pianon virittämisen tai naapurin vasaroinnin äänet.
[/quote]
Sama. Kyllä minä tiedän että se lapsi ei osaa hillitä käytöstään, MUTTA ne vanhemmat olisivat kyllä lähestulkoon aina kykeneviä viemään lapsen pois tilanteesta jossa se huutaa! Siinä iskee pakostakin lapsi(perhe)viha, kun isi ja mamma vaan hymistelevät "tahtolapselleen", joka huutaa ravintolasalissa ja kiskoo pöytäliinaa alas naapuripöydästä.. Joo, ei sen taaperon vika, mutta 100% vanhempien vika antaa tilanteen jatkua.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:30"]
Vähän ohi, mutta oli kyllä järkytys tulla lapseni kanssa Suomeen.. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota lapseeni , hän oli kuin ilmaa! Kamalaa kasvaa tuollaisessa ympäristössä!
[/quote]
Ei täällä tuntemattomiin yleensäkään kiinnitetä mitään huomiota. Ilmaa ovat kaikki, valitettavasti. Ei tuntemattomia ole olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:42"]
Muakin ihmetyttää, miten lapset herättää niin hirveetä vihaa joissain. Pari päivää sitten bussissa noin puolitoistavuotias lapsi itki noin 15-20min. Luultavasti väsymystään. Siinä sitten joku ystävällinen sielu kysyi vihaisena muutenkin ahdistuneen näköiseltä äidiltä: "pitääkö mun kuunnella tota v***n huutoa koko matka?" Kulkisi pyörällä, jos ei kestä ääniä julkisissa.
[/quote]
Millä ihmeen logiikalla kokonaisen bussillisen ihmisiä pitäisi sietää keuhkojensa äärirajoilla rääkyvää lasta - tai poistua bussista - sen sijaan että se yksittäinen ihminen häiriötä aiheuttavan lapsensa kanssa poistuisi kyydistä? Asia on eri jos lapsi kiljuu vaikka pysäkinvälin tai ehkä kaksi ja sitten vanhempi saa lapsen rauhoitettua, mutta oikeasti näitä puolen tunnin hulluraivokohtauksia joutuu todistamaan aivan liian usein ainakin Helsingissä. Itse kuskina käskisin nämä pois kyydistä ja bussi seisoisi pysäkillä kunnes käskyä toteltaisiin. Kenelläkään ei ole oikeutta kiduttaa muita tuollaisella loppumattomalla showlla.
Tulee myös mieleen eräätkin juhlat joissa yksi lapsi kiljahteli koko puheen pitämisen ajan (puheen pitäjä selvästi oli nähnyt vaivaa puheensa eteen ja häntä jännitti sen esittäminen). Jos olisin istunut lähempänä lapsen äitiä - jota tapaus ei ilmiselvästi liikuttanut pätkääkään - olisin käskenyt heidät pihalle. Äärettömän moukkamaista käytöstä. Sääli että puheen pitäjä oli liian kiltti ja kohtelias huomauttaakseen asiasta tai edes keskeyttääkseen puheensa ja tuijottaakseen merkitsevästi lapsen äitiä, mutta luultavasti tuo mainittu jännittäminen esti sen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 10:38"]
Tässä keskustelussa menee puurot ja vellit sekaisin. En usko, että ketään järkevää aikuista todellakaan haittaa se jos VAUVA tai TAAPERO saa raivarin tai itkee väsymystään.
[/quote]
Totta kai minua haittaa. Tuo kuulostaa uskomattoman ärsyttävältä. Samalla tavalla minua haittaavat mm. katuporan, pianon virittämisen tai naapurin vasaroinnin äänet.
[/quote]
Tietysti mutta et varmaan ajattele, että äiti on huono kasvattaja jos vaikka vuoden ikäinen lapsi itkee kaupassa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 10:38"] Tässä keskustelussa menee puurot ja vellit sekaisin. En usko, että ketään järkevää aikuista todellakaan haittaa se jos VAUVA tai TAAPERO saa raivarin tai itkee väsymystään. [/quote] Totta kai minua haittaa. Tuo kuulostaa uskomattoman ärsyttävältä. Samalla tavalla minua haittaavat mm. katuporan, pianon virittämisen tai naapurin vasaroinnin äänet. [/quote] Tietysti mutta et varmaan ajattele, että äiti on huono kasvattaja jos vaikka vuoden ikäinen lapsi itkee kaupassa?
[/quote]
En niin, jos hän vie lapsen heti ulos kaupasta.
Onko se ihan sairaan kauheeta lapsivihaa kun joku ei anna teidän piltille yhtään huomiota?
Miksi käytätte lapsianne tekosyynä sille että haluatte itse huomiota?
En ole huomannut tuota että lapsia mollataan ja vihataan. Muualla kuin täällä palstalla. Ja minullakin on lapsia.
SE on lähinnä kai harmia niitä lasten vanhempia kohtaan kun ne ei viitsi yhtään kasvattaa eikä vahtia lapsiaan. Harvempi sinänsä vihaa lapsia mutta kun ne VANHEMMAT eivät vahdi ja kasvata!
Nyt muistin itsekin tapauksen, jossa olisin voinut osoittaa paheksuntaa lasta ja hänen vanhempian kohtaan. En vain tajunnut sitä sillä hetkellä. Eli oli hautajaiset, johon oli tullut pariskunta alle vuoden ikäisen tyttärensä kanssa. Tytär istui isänsä sylissä ja jokelteli. Huomasin kyllä, että viereisessä penkissä teini-ikäinen tyttö mulkoili pariskuntaa ja lasta. MINÄ ihmettelin sitä teiniä, vaikka olisikin pitänyt ihmetellä sitä perhettä. Ap